Pagina's

zaterdag 13 januari 2024

Kleding repareren - deel 3

 Iemand vroeg me of ik rokzakken kon repareren, zodat de sleutels er niet meer uitvielen. Ik dacht aan een scheur bij de naad, zei 'o jahoor, vast wel, geef maar een keer...'

Maar toen ik het kreeg dacht ik 'oeps...' want dit was niet 'even een naadje stikken'... 


En dan is het altijd even kort twijfelen. Ik had het nog nooit gedaan, dus durf je het dan te doen? Stel dat het mislukt... Nu ben ik daar door de jaren heen nuchterder in geworden. Zo kan het ook niet gebruikt worden als rokzak, dus het kan alleen maar beter worden, een stiksel kun je weer lostornen en je knipt maar zo de hele rok niet aan stukken, dus gewoon even nadenken over een stappenplan en gaan...

Ik heb tussendoor foto's gemaakt, dan kun je het zo namaken als je hetzelfde probleem hebt, hopelijk heb je er iets aan (en stel gerust vragen als iets niet duidelijk is)

Je hebt nodig: 
- Een stofschaar
- Spelden
- Stof (bijv. oud overhemd/oud laken/flanel pyjama)
- garen

Handig om te gebruiken:
- Een naaimachine
- Lockmachine
(maar ook een zigzag i.p.v. locken kan prima en zelfs met de hand zou dit kunnen, alleen kost het iets meer tijd)


Kijk even goed naar de zak, hoe zit de zak vast? Vaak zit het aan de voor- en achterkant vast, soms nog iets aan de zijkant, soms is het een vrij 'losse' zak. Knip langs de rand de oude zak eraf, zo netjes als je kunt. Ik deed eerst 1 zak, zodat ik daarmee kon 'oefenen' en je het voorbeeld van de zak die er nog in zit kunt gebruiken voor hoe het ook alweer in elkaar moet.



Leg de oude zak op je stukje stof (in mijn geval gebruikte ik een restant van een overhemd. Als de boorden of manchetten smoezelig zijn en je het niet meer kunt dragen kan de rest van de stof nog prima voor dit soort dingen gebruikt worden, dus ik heb er altijd genoeg van. Net als met de knopen geldt; mail me gerust als je hier iets van kunt gebruiken, als je (klein)dochter leert naaien en je stofjes zoekt, etc. Ik ben flink aan het uitzoeken, ik heb meer dan genoeg en deel het graag met je).

Knip het daarna met naad uit:


Dan lock of zigzag je de stof langs de rondingen en het kleine stukje dat aan de bovenkant komt. Daarna stik of lock je de onderkant aan elkaar:

Tot zover het makkelijkste deel wat je met 0 naaiervaring kunt. Nu krijgen we het iets lastiger deel. Steek in gedachten even je hand in je zak. Dan heb je het deel tussen je hand en je been, dat noem ik nu 'achterkant' en je hebt het deel tussen je hand en de rok, dat noem ik 'voorkant'. 

Het kleine stukje aan de bovenkant vouwde ik iets naar binnen en stikte ik op de kant even door. Daarna heb ik eerst de voorkant gespeld aan de binnenkant van de stof. Zorg dat je nipt onder de rand blijft, desnoods een millimeter of 3-4, zodat er geen rafeltje straks over de rand steekt...

Je stikt zo ver mogelijk met je machine deze rand vast:


Daarna stikte ik een stukje van de zijkant. In mijn geval liep het flapje iets door, als je dit lastig vindt met je naaimachine pak je even een naald en draad:

Dan nog even iets verder prutsen, want dan maak je de stof vast op de achterkant. Even spelden en dit stik je vanaf de goede kant, dus zoals je hieronder ziet heb ik het ook onder de naaimachine zitten klungelen. Ik geef toe; het is niet perse lastig, maar het is gewoon even prutsen met het voetje omhoog, etc. 


En kijk, het is klaar!

En je ziet inderdaad dat de ene zak iets breder is uitgevallen dan de ander. Dat komt omdat ik die eerste toch te royaal geknipt had schijnbaar, dus bij de 2e heb ik dat gecorrigeerd. Voor het gebruik maakt het geen verschil, het zit alleen in de binnenkant, dus daar kan ik mee leven. 

Zoals je ziet; aan de buitenkant niets te zien ;)

Ik vind dit soort dingen leuk omdat ik dan weer iets nieuws heb geleerd. Natuurlijk kost het je dan een hele middag, gewoon omdat je het nog nooit hebt gedaan, maar superleuk dat ik de foto's mocht gebruiken voor een blog en nu hoop ik dat er anderen zijn die een favoriete rok of broek uit de kledingzak kunnen vissen om alsnog de zakken te repareren, zodat het weer draagbaar is ;)... 

En nee, ik doe eigenlijk zelden verstelwerk. Voor vrienden doe ik weleens wat, van ons eigen gezin heb ik al genoeg en om iemand te helpen ben ik niet te beroerd, maar bijv. een nieuwe rits in een gewatteerde winterjas zetten begin ik gewoon niet aan en ook niet in een spijkerbroek ofzo. Niet voor mezelf en ook niet voor een ander. Bij die ateliers doen ze dat voor 10-12 euro inclusief rits; zij kunnen dat 10x zo snel en netjes als ik, dus dan verwijs ik mensen graag door ;)... 

Heb jij weleens een klus voor anderen aangenomen zonder dat je 'geoefend' had ;)?

9 opmerkingen:

  1. knap werk ,vind het zelf ook een nare klus om te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij verstellen vind ik vaak het lastigste om in de hoekjes te komen om vast te stikken.
    En voor spijkerstof heb je echt een zware machine en naald nodig zeker als het 2 of 3 dubbele stof is, dat laat ik ook graag aan een reparatieatelier over. Voor de buurjongen heb ik wel eens een scheur in broek gerepareerd en van te voren gezegd dat het zichtbaar zou blijven, zij moeder was verbaast dat het toch heel netjes was geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor en herken ik wel. Soms doe ik dan nog een stukje met de hand. Met spijkerstof gebruik ik altijd m'n eigen machine en een gewone naald. Ook weleens garage-overalls gerepareerd, maar ik geef toe; daar is de machine eigenlijk ongeschikt voor. M'n naald brak dan altijd minimaal 1 of 2x tijdens een verstelklus, maar ik geef toe dat ik dan ook altijd een gewone naald gebruikte, geen jeansnaald. Mijn machine kan tot 7/8 lagen spijkerstof (zie filmpje: https://aad-actief.blogspot.com/2017/05/kinderfeestje-spijkerschort-voor-stoere.html) En ik heb een gewone machine, geen industriemachine.

      Superleuk dat je buurvrouw zo enthousiast was en fijn dat je het voor hem kon doen, altijd dankbaar werk zoiets :)...

      Verwijderen
  3. Zou er niet aan beginnen, had hem gewoon "kleiner" gemaakt 😉. 👍 voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja goed idee! Enige nadeel was dat de zal al niet heel diep was en de stof eromheen ook flinterdun, dus ik denk dat ik dan binnen 2 weken alsnog dit had kunnen doen. Of iemand moet de zakken gewoon niet meer gebruiken, dan had ik ze dicht kunnen naaien ;)...

      Verwijderen
  4. Heel veel versteld binnen mijn eigen gezin en familie van spijkerbroeken korter maken tot matrashoezen kleiner maken, van lusjes aan theedoeken tot sokken ‘stoppen’, van nieuw elastiek in diverse kledingstukken tot idd broekzakken repareren. Maar pasgeleden een gala jurk van maat 40 naar maat 32 vermaakt…wat een klus, maar wel gelukt - TROTS

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verstelwerk doe ik vaak. Maar ik kijk naar de waarde van het kledingstuk. Bij zulke broeken, soms werkbroeken laat ik het bovenste deel van de zak zitten en zet er alleen een nieuw onderstuk aan. De zak doet dan weer prima zijn taak en ik ben eerder klaar. Aan de buitenkant zie je er niks van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. War super leuk dit!ik breng het verstelwerk altijd bij m'n schoonmoeder maar ik vind dat ik het zelf ook moet kunnen,en ik heb een naaimachine die staat te verstoffen...dus werk aan de winkel.ik ga maar veel YouTube filmpjes kijken denk ik😊

    BeantwoordenVerwijderen