Pagina's

woensdag 31 januari 2024

Erwtensoep delen

Delen is ons thuis met de paplepel ingegoten. Jij doet iets voor een ander zonder er iets voor terug te verwachten en op een ander moment word je weer geholpen door iemand anders.

Boodschappen doen, keertje koken, een bakje koffie, oppassen, kinderen wegbrengen, een computer repareren, iets uitlenen, etc. - het was gewoon normaal. 

Tsja, laten we het erop houden dat ik gewoon besmet ben ;).

Bij de AH kocht ik 3 erwtensoeppakketten met 35% korting. Ik doe vaker extra kopen terwijl ik nog geen concreet doel ermee heb. Er is altijd wel een gezin die een maaltijd kan gebruiken of iemand die mee komt eten, dus het komt altijd wel op, ik hoef nooit te leuren met een extra ovenschotel of een emmertje soep; altijd genoeg gegadigden. 

En meteen goed te zeggen; ik ben echt geen keukenprinses. Ik kan prima koken, maar ben lang niet zo creatief als veel anderen. Peter kan echt heel goed koken, doet 'een beetje van dit, een beetje van dat' en het smaakt altijd, maar ik kook vrij precies van recept of dingen die ik al vaker heb gedaan ;). 

Maarrrr; hij houdt niet van erwtensoep. Hij kan het echter wel lekker koken en zodoende kwamen er 2 grote pannen met totaal wel een kleine 10 liter erwtensoep, mjummie lekker met rookworsten van de actie van de kerk. Tijdens het maken bedachten we dat erwtensoep iets is dat je eigenlijk alleen in grotere hoeveelheden maakt en niet snel voor jezelf alleen. Peter besloot geen extra zout toe te voegen, zodat het geschikt bleef voor (oudere) mensen met een zoutarm dieet. 


Een heleboel emmertjes kleiner en groter had ik gekregen van iemand. Met de kids stapte ik in de auto en reden we langs allemaal (veelal oudere) mensen uit de gemeente en andere kennissen een dorp verderop. Een aantal waren thuis en blij verrast, anderen waren niet thuis. Na een uurtje rondrijden was het grootste deel weg, daarna nog een rondje in de straat en de laatste emmertjes gingen per app weg. 

We hebben veel mensen blij kunnen maken met een vrij eenvoudig iets. Andere ideeën: cakes bakken naturel of met appel/rozijnen/chocola en dan in 2 of 3 snijden, inpakken en rondbrengen. Of koekjes, soep, stamppot of ander eten of lekkers. Maar; je kunt ook bijv. een leuke kaart, een mooi strijkkralen-onderzettertje, een gehaakt zeepzakje, o.i.d. gewoon iets simpels wat je met aandacht gemaakt hebt. 

En misschien vind je dit niks of past het niet bij je huidige situatie. Ook iemand uitnodigen thuis om mee te eten kan al best snel. In het boek Vrouw Vandaag las ik een interessante zienswijze. Nodig gewoon mensen thuis uit, ook als het niet perfect is. Ook als je struggels hebt met je puber, als in je huis gewoon geleefd wordt en het er niet uitziet als een woning uit een catalogus, gewoon een stoel extra erbij aan tafel en 'gewoon gewoon' is goed genoeg. Om die reden nodigen we ook gerust mensen uit als we 'simpel soep' eten (een goed gevulde maaltijdsoep met zelfgebakken brood of afbakbrood uit de supermarkt), een eenvoudige stamppot maaltijd of als we een beetje haast hebben omdat er 1 op tijd naar zwemles moet en grappig is; mensen vinden het echt prima. Ook wij hebben weleens een discussie, gedoe met de kids, omrollende bekers of een planning die niet loopt zoals we hadden gehoopt. Mensen weten gewoon dat we niet perfect zijn en wellicht maakt dat het gewoon ook heerlijk omdat je dan zelf ook niet perfect hoeft te zijn als je hierheen komt :). 

Voor degenen die denken dat je zeeën van tijd moet hebben voor bovenstaande dingen: Nee, valt echt mee. Het bloggen lukte vorige week niet vanwege de vele dingen die we hadden. Iedere avond stond er iets in de agenda en dat leverde toch wel drukte op. We kijken hier gewoon naar de dingen die we wel kunnen en niet naar de onmogelijkheden.
Datzelfde geldt voor iets kopen t.b.v. een goed doel. Ik kijk gewoon naar wat ik kan gebruiken. Blanco kaarten, fruit, worsten, stroopwafels, etc.; ach dat komt hier wel weer op. En een sponsoractie doen we ook graag aan mee. Maar bepaalde dingen zijn we nuchter in; je kunt en hoeft niet alles. Dus als ik net 60 kaarten heb gekocht, hoef ik er niet nog 10, als ik net 70 sinaasappels heb gekocht hoef ik er niet nog 20 en als ik net m'n eiervoorraad heb aangevuld hoef ik even geen eieren. Voordeel is dat we een groot netwerk hebben dus toen ik eens per ongeluk net fruit had gekocht bij de groenteboer terwijl ik bij de actie van de kerk ook een krat vol had besteld wist ik dat het echt niet op ging komen... Hup even een zak hierheen, een zak daarheen en we hadden weer een acceptabele hoeveelheid. 

Dus de boodschap van vandaag; denk niet te groot en bewaar je yoghurt-emmertjes ;)...

Allemaal een fijne dag!

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuke actie om zo bij verschillende mensen snert uit te delen.
    Pureren jullie de snert of lijkt dat op de foto zo?
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een gladdere structuur pureren we het eerste deel ja. De groenten, worst en vlees zitten er dan nog niet in. Inderdaad zie ik nu op de foto dat het wel een heel mooi groen glad soepje is, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Wel gewoon echt erwtensoep zoals je die kent van de slager in een emmertje ;).

      Verwijderen
  2. Ik ben opgegroeid met het motto:
    Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft!
    Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat je dan zelf ook nooit te kort komt, want je wordt altijd door anderen geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat zoveel mensen van je erwtensoep konden genieten. Heel mooi om dat zo te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het altijd zo leuk om te lezen hoe jij aan andere denkt. En een groep mensen hebt waarmee je regelmatig eten of kleding deelt. Die blogs hebben mij geinspireerd. Sinds 2 jaar geef ik regelmatig wat aan mijn buurvrouw van 39 ze woont alleen. Als ik afgeprijsde verspakketten koop zit er vaak ui, prei of knoflook in. Ik kan daar niet tegen en zij is er dol op. Als ik een plaat sausijzenbroodjes maak app ik of zij er ook een paar wilt. Laatst aan haar en haar ouders gegeven ze vonden ze heerlijk. Vooral de oma gehaktkruidenmix die er in zat. Mijn vriend maakt kruidenmjxen vaak zelf van zon kookboekje. Omdat ze zo enthousiast waren. Heeft mijn vriend vandaag 2 potjes met wat oma gehakt kruidenmix gemaakt. Kunnen ze zelf lekker sayzijzenbroodjes of hamburgers maken. Ik heb een bloemisten opleiding in het verleden gedaan. Dus maak regelmatig boekketen of groendecoratie. Af en toe een leuk stukje van de week een paas stukje voor haar gemaakt. Leuk dat ik soms onverwachts iets terug krijg. Zoals een vers gebakken wafel, een doosje met thee, zelfgemaakte jam if een kortingsbon. Dit soort dingen maken mij blij zo leuk om iets te geven en later een keer iets terug te krijgen. Vanavond spelletjes avond en we hebben pure chocolade cake gebakken.

    Adrianne ik geniet al een aantal jaar van je leuke inspirerende blogs blijf lekker door gaan met blogs schrijven je inspireerd andere. 🌟💛😃

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat grappig, wij hebben van de week precies hetzelfde gedaan met onze pan erwtensoep. Ik had niet zoveel als jij, maar wel mensen blij gemaakt met soep, stokbroodjes en zelfgemaakte kruidenboter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat hecer weer bent en wat een mooie blog. Dat raakt me omdat ik wel gastvrij ben maar inderdaad druk maal over wat ik maak etc etc. Gezelligheid en Soepje of een Pasta is ook Prima. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen