Pagina's

donderdag 18 januari 2024

Kleding repareren - deel 4

Dingen die bij mij echt geregeld gerepareerd moeten worden zijn lusjes in de jassen. Of er trekt iemand te hard aan de jas of ze gaan gewoon stuk. Ik zoek een kleur draad die in de buurt komt en naai het gewoon met de hand even dicht. Ik naai het dicht met de 'onzichtbare steek'. Deze wordt ook wel dwarssteek of slipsteek genoemd en in het Engels 'ladder stich'. Als je erop zoekt vind je eenvoudige filmpjes over hoe je dit doet. 

En sokken........................... Hou op over de kwaliteit van de sokken van tegenwoordig. Wat dat betreft ben ik blij met de tweedehands sokken, want voor m'n gevoel is dat dan nog 'duurzaam' als ik ze na een jaar in de zak doe omdat ze stuk zijn, want dan heb ik nog een heel jaar sokken 'gered' van de container, maar met nieuwe sokken blijft het toch echt prut. Voor Peter koop ik dure sokken van rond de 12-15 euro per paar, maar ook daar doet hij vaak maar 1 seizoen mee. Ik weet natuurlijk dat zelf breien met sterke sokkenwol het beste is, maar voor 6 personen de complete sokkenoutfit breien is me te gek. Dus mijn bijdrage is; repareren tot het niet meer kan... Een klein gaatje op de hiel kan ik maken mits niet de rest van de hiel al zo dun is dat je erdoorheen kunt kijken. Hetzelfde geldt voor bijv. onder de bal van de voet. Als het versleten raakt, wacht ik tot er een gat in zit en gaan ze weg. 

Deze sok kreeg een herkansing, die had een raar gat in het midden voor onder de teen. Je ziet dat het eromheen niet versleten is, vraag me niet hoe er zo'n gat in sokken komt, die dingen 'ontstaan' hier volgens de kinderen, want ze doen er 'écht niks' mee (en deze moeder gelooft dat allemaal... Nou nee dus, echt niet hoor ;)). 

Maargoed; gewoon dus naald en draad erbij en dichtstikken maar:

Geen gezicht zo in de binnenkant, maar het zit dicht...


Maar; zo aan de buitenkant valt het best mee en dan zit het ook nog aan de onderkant van de sok; hup die kan weer een ronde mee... 

 Oja en ik kijk ook nog naar het tijdstip. Bijv. een lange legging met een gaatje op de knie repareer ik, soms meerdere keren. Als het dun wordt op de knie of er zat een flink gat na bijv. een keer vallen met de skeelers naai ik een kruisje in het was- of maatlabel en weten de meiden dat ze het achterstevoren moeten dragen (zodat je de reparatie bijna niet meer ziet). Normaal gesproken doe ik dan bij nòg een gat de legging weg. Maar als het bijna eind van het winterseizoen is en we inmiddels beetje krap in de leggings zitten doe ik gerust (als ze het goedvindt) nog een keer naaien en bij de zomerwissel alsnog de legging afknippen en er een zomerlegging van maken. Met enkelsokjes of dikke sokken precies hetzelfde; einde van het seizoen denk ik nog weleens 'ah, nog 1x dan, overbruggen we net de laatste weken...' 

Sokken stoppen heb ik van m'n oma geleerd, maar ik doe het bij dunne sokken nooit. Bij een wandelsok of gebreide pantoffel wil ik het nog een keer doen, maar dan zeg ik 'draag die maar binnen als warme sok, maar niet voor afstanden'. Ik heb geen sokkenwol in huis, dus moet al beetje leuren om een stukje ergens te lenen, behalve voor de gebreide pantoffels; oma deed er altijd alvast een stukje 'stopwol' bij ;)... Ik denk dat het een hint was 'als het stuk is, stop je het zelf...' Nee grapje, zij heeft ook geregeld onze sloffen gestopt, zodat ik de kunst kon afkijken... 

Stop jij sokken en/of repareer je ze weleens?

14 opmerkingen:

  1. Ja hoor ik koop ten eerste 10 paar zoiets in dezelfde kleur van dezelfde maat voor iedere maat een eigen kleur. Die repareer ik zoals jij het ook doet. Is er 1 helemaal versleten, kan deze weer een setje vormen met de overige sokken in die kleur. In de winter dragen we gebreide geitenwollen sokken, jaren terug gebreid door oma. Die maas ik dicht bij een dunne plek of gat bij hak of teen. De restjes zijn er bij gegeven. Ook die vooruitziende blik ;)) Zo worden ze ook alleen maar warmer. Oma is niet meer, maar zij breide vroeger aan de oude boord gewoon een nieuwe sok als het te erg werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prijzen voor goede sokken! Nadat ik bij Hema weer een stel in altijd dezelfde kleur, nooit zoeken had gekocht, bleek de slechte kwaliteit al snel. Weggedaan en voor een giga bedrag duurzame sokken gekocht. Ik hoop dat deze jaren meegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mijn wandelsokken stop ik als ze bijna door zijn. De meeste sokken van mij zijn jaren oud, ook de goedkopere sokken.
    Van jouw manier van ‘stoppen’ (de groene sok) zou ik blaren krijgen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja sokken repareer ik ook. Het gat onderin de sok zou ik waarschijnlijk met de ik-en-jij steek hebben gerepareerd, die is net iets anders dan de laddersteek denk ik.
    Echt stoppen of mazen doe ik ook graag met een maasbal die partner erfde van zijn tante.
    Als een plek dun is in stevigere stof gebruik ik ook wel eens de naaimachine en dan de stikkende zigzag die verstevigt goed .
    Het is fijn om over meerdere technieken te beschikken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi zo'n maasbal! Die heb ik zelf niet, dus ik pak m'n vuist of iets wat ik voorhanden heb. Maar ik doe het zo weinig dat ik het ding verder nooit gebruik. En superleuk als je zoiets erft natuurlijk en het dan kunt gebruiken!

      Verwijderen
  5. Hallo Adrianne, ik stop sokken ook, vooral de kleine gaatjes zodat ze weer een poosje mee kunnen. Ook naden die losgaan bij shirts, broeken etc, maak ik ook.
    Als het erg moeilijk wordt, bv winkelhaken in een blouse, mag ik het bij mijn moeder brengen, omdat ik het zelf niet kan.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sokken stoppen doe ik nooit. Mijn man en kinderen zijn overgevoelig voor een naadje in hun sok. Voor de jongens kocht ik altijd minstens 2 paar dezelfde zodat ze eigenlijk 3 paar hadden. Dochter droeg al vanaf haar 6e jaar bewust elke dag 2 verschillende sokken, tot de dag van vandaag (bijna 18). Dus is er dan een sok versleten hoef ik geen heel paar weg te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie aanvulling! Jep doe ik nu ook geregeld, alleen met de 2 jongens liep ik er dan tegenaan dat het in de was met nipt 2 verschillende maten nog weleens goed kijken was wie van wie was. Dus nu toch gekozen voor 1 kleur alles dezelfde soort voor Jochanan en voor Bertian dan toch net een andere sokkenbundel met andere kleuren, zodat ik meteen weet wie van wie is ;)...

      Verwijderen
  7. Nee, maar mijn oma deed dat wel altijd. Ik heb daar mooie herinneringen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, sokken stop ik, net als jij- als ze te dun zijn lukt het niet meer. Heb ook het idee dat zelfs dure Happy socks steeds slechter worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb nog nooit een sok gestopt en dan bedoel ik zo'n mooi vierkantje wat ze vroeger deden. Dit is geen stoppen hoor, dit noem ik dicht naaien 😉 lijkt me ook niet lekker zitten in je schoen. Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens hoor, dit is gewoon dichtstikken ;). Alleen dan met de hand. Ik kan wel sokken stoppen en dat je eigenlijk zo'n mooi weef-stukje maakt, maar dat doe ik alleen bij dikke pantoffels die de moeite van het repareren waard zijn. Die dunne sokken kun je echt niks meer mee :/...

      Verwijderen
  10. Als ik heel eerlijk ben vind ik het er armoedig uitzien zo'n dichtgenaaid gat. En ook niet lekker lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hebben ze er geen last van en dit zat tussen de tenen aan de onderkant, dus loop je minder op dan onder de hiel bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik dichtgenaaid er beter uitzien dan een gat en hier is het op school totaal geen issue, dus dat speelt wel mee om de keuze te maken voor repareren. Op sommige scholen waar ik inval zie ik dat het allemaal er iets 'perfecter' aan toe gaat en daar zouden de kids echt opvallen hiermee. Daar zou ik het dus niet repareren of alleen thuis dragen, want ze hoeven geen uitzondering te zijn natuurlijk :).

      Verwijderen