Pagina's

zaterdag 5 augustus 2017

Minimaliseren - deel 9

Al eerder schreef ik dat ik naar de rommelmarkt zou gaan. We hebben de eerste middag/avond erop zitten! Een hele belevenis... 

Gistermorgen begon ik met het inladen van de fiets... 2 bananendozen met spullen, 1 tuinstoel voor mezelf, een krukje voor Christilène, wat losse spullen (bijv. paraplu's), een kledingrek, het tekstbord en een big shopper met kleding. Dat was in de bak. Toen in de fietstassen nog: 2 tassen met kinderkleding en een kleed om op te zitten.
Later ging Christilène nog in de bakfiets met een rugtas met o.a. een geleend heuptasje met wisselgeld, een doeboekje (tegen de verveling ;)), een klein koeltasje met een bak fruit (banaan, meloen en appels) en 2 flessen water. 

Mini-plekje voor een mini-meis... 't Kan net ;)...

En daar gingen we; met een volgeladen fiets :)... Het is maar een kleine 5 km fietsen, dus goed te doen.

We hadden een bord gemaakt voor het gemak:

Donderdag bleek dat m'n moeder nog een superhandig kinderheuptasje had. Christilène was erg content ermee, dus mocht hem lenen voor het wisselgeld :)...

De regels op het formuliertje waren best streng en omdat je pas vanaf 15u mocht verkopen (NIET EERDER!!!!!!!!!!!!!! - zo ongeveer stond het er) was ik er tegen kwart voor 3 omdat ik best verwachtte in 15-20 minuten op te kunnen bouwen. 

Hellup, ik schrok echt even... Het was vre-se-lijk druk... Ik probeerde m'n hoofd koel te houden, vroeg waar m'n plaatsje was, schuifelde m'n fiets ernaartoe en begon uit te laden. Daarbij werd ik 'geholpen' door mensen die uit de dozen stonden te pakken... Daar houd ik dus echt niet van... 
Ik hield mezelf voor 'je wilde graag naar de rommelmarkt, dus doorgaan...' en probeerde snelsnel alles neer te leggen. Het ging best vlot en ondanks het gedram van mensen die tussendoor iets wilden afrekenen (wat officieel nog niet mocht, omdat het voor 15u was), begonnen we iets over 15 aan ons avontuur... Ik wilde het kledingrek in elkaar zetten, maar werd meteen gewaarschuwd: Dat mag niet hoor! Daar moesten ze hem net ook afbreken... En inderdaad: Stapels kleding hingen aan een 2-tal strandstoelen en het rek in stukken ernaast. Jammer dat ze dat niet even in het behoorlijk lange reglement hebben gezet, dat had ons werk bespaard... Peter heeft een kledingrek gezaagd, geschuurd en geschilderd. Zelf had ik alle kleding op hangers gehangen en met elastiekjes aan elkaar gemaakt. Dat heb ik dus ter plekke allemaal weer eraf gehaald en opgevouwen neergelegd, maar ik kon veel dus niet kwijt en had een hele tas thuis kunnen laten... Wie weet kunnen we het rek morgen goed gebruiken, dan komt hij toch nog van pas... Het gekke was dat er elders op de markt wél kledingrekjes stonden, dus wat exact de regels waren werd niet helemaal duidelijk...

Meteen aan het begin van de markt verkocht ik een grote glazen vaas, een fors windlicht en een vrij groot dienblad; zo dat ruimt lekker op... Nog 2 knuffels, een paar kledingstukken, een paraplu, wat knutselmateriaal, een bol wol en nog wat kleine dingen. 

Later begreep ik van anderen dat ze om 14.15/14.30 waren aangekomen en dat het toen al zo druk was. Tsja, daar kan ik niet tegenop fietsen :(... Maargoed, lesje geleerd voor de volgende keer. Mocht ik nog meer willen verkopen ga ik gewoon eerder en zorg ik dat ik 14u er ben. 

Zien jullie wat Christilène zag :)?


Ik had nog snel wat kleding van Jochanan uitgezocht die hij niet meer paste. Van Christilène had ik alles bewaard. Toen ik het echter weer uit de dozen haalde een tijdje terug bleken veel dingen (ondanks het zorgvuldig opbergen) toch verkleurd :(... Ik vond het zo ontzettend jammer, dus heb besloten om nu meteen alles te verkopen en het geld op z'n rekening te zetten. Dan heeft hij er in ieder geval nog iets aan... Oeiii, ik vond het lastig om supermooie setjes klaar te leggen om 'weg te doen'... De praktijk bleek anders; zelfs deze (bijna allemaal merk)kleding vonden mensen voor 1 euro per stuk nog te duur... Ach, volgende keer beter, we houden de moed erin :)... Mocht je interesse hebben in jongenskleding maat 56/62, stuur gerust een e-mail, dan maak ik even foto's van wat ik nog heb.


Heel leuk: De jongen van het kleedje naast ons had een ijsjes-stempelkaart. 'Mevrouw, ik heb nog 3 bolletjes op m'n kaart en zelf neem ik er 2. Wil zij misschien ook 1 bolletje?' Ahhhhhhh, smelt, dat is toch té lief gewoon?! Hij ging het halen, in een bakje, zodat het smelten onderweg geen kwaad kon en Christilène genoot met volle teugen. We zouden namelijk 'een keer in de vakantie' een ijsje gaan kopen van het geld van de rommelmarkt, dus ieder die het horen wilde vertelde ze bij ons in de buurt 'ik ga op de rommelmarkt verkopen en daarna gaan we een ijsje kopen...' Nu kreeg ze zomaar een ijsje! 


Rond etenstijd kwam Peter met bruine bolletjes, krentenbollen (had hij allebei bij de supermarkt gekocht) en een zelf samengesteld 'beleg-doosje' met jam, kaas, ham en roomboter :)... Mmmm, lekker! De buurtjes vroegen we ook of ze wat wilden en het meisje lustte wel een krentenbol. Leuk, zo over en weer :)...

Na het eten liep Peter een rondje met de kinderen en later ik met Jochanan nog even. Ik kocht een spencer maat 80 voor hem voor 1 euro: 


En een zonnebril voor mezelf voor 50 cent. Al eerder kocht ik er 1 voor een euro bij de kringloopwinkel, maar die was na 2 weken al stuk :(... In de auto en op de fiets mis ik geregeld een zonnebril, dus ik was er op de markt echt naar op zoek. Ook zocht ik naar regenlaarzen, maar ik vond alleen 37, dat is weer net te klein... M'n regenlaarzen draag ik bij regen i.p.v. schoenen (op de fiets onder m'n regenpak) en soms in de tuin. Voor 1 euro scoorde ik eerder een paar op een rommelmarkt, dus nu had ik weer goeie hoop. Ach, bij een volgende markt nieuwe kansen... Verder zoek ik nog een extra wasmand en een wasrek voor in het trapgat, omdat ik nu met meer was vaak een mand tekort kom en een rek. M'n droger gebruik ik niet zo vaak. Het staat op m'n verlanglijstje, maar 2ehands kan ik het ook vast kopen voor mezelf en dan Christilène laten geven ;)... 


Net voordat ik wegging, gooide Jochanan z'n bord kapot :(. Fijn voor de tellerstanden, weer 1 minder ;)...
Wat was de totale winst? 21,70 en ik heb dus 1,50 uitgegeven. Die zonnebril telt niet mee voor budget, dus dit worden de tellerstanden:

Spaarrekeningen kids: 21,45
Vakantiebudget: 103,23
Weg: 254 stuks (25% van de challenge behaald, op naar de volgende 75%!!)

Die 1 euro gaat af van het weekbudget en die 50 cent staat overal los van. Toch 10,85 voor zowel de spaarrekeningen van de kids als voor ons vakantiebudget. Vooraf had ik het plan om bij te houden wat ik verkocht en dan de kinderkleding voor de kids en de rest voor het vakantiebudget te doen. Dit bleek ondoenlijk, het ging zo snel ineens. Op basis van wat ik nog wist schreef ik wat dingen op, daarna besloot ik gewoon halfhalf te doen, lekker makkelijk.

Dit was best een leuke minimaliseer-ronde, omdat het toch weer wat euro's opleverde... Bijna 125 euro al verdiend met het verkopen van spullen! Best veel vind ik zelf... Op naar de volgende 125 ;)...

Staan jullie weleens op een rommelmarkt? Verkoop je weleens wat via andere kanalen? Spaar je voor iets speciaals met kopen? 

Goed weekend iedereen!

14 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer wat spullen verkocht hebt en zo dichterbij je einddoel komt. En wat lief van je buurjongen dat hij een ijsje aan je dochter gaf. Zelf sta ik soms op een rommelmarkt. Ik vind het altijd wel leuk om te doen en de meeste mensen zijn heel aardig. Waar ik sta gaat het terrein voor publiek later open zodat je rustig de tijd hebt om je plek op te bouwen zonder kijkers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik hier ook wensen, maar onmogelijk, omdat het geheel openbaar is, gewoon in de winkelstraat, dus ondernemers zullen niet willen dat de straat 2u dichtgaat ;)...

      Verwijderen
  2. misschien een tip voor die droger : op doortjes blog stond deze week dat ze de droger wilde verkopen ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, maar ik heb een droger! Gekregen van m'n lieve opa en oma voor ons trouwen. Gaat dus echt niet weg, maar ik gebruik hem zelden, omdat hij energie verbruikt en buiten drogen is gratis ;)... Dank voor het meedenken in ieder geval!

      Verwijderen
  3. Let er wel op dat de gekochte zonnebril kwalitatief goed is, een slechte kan schade veroorzaken aan je ogen. Dan kun je beter 1 keer een goede zonnebril kopen in een tijdloos model en die jaren lang gebruiken. Bespaar zelf ook graag maar op sommige dingen niet. Ik realiseer mij altijd weer hoe duur spullen nieuw zijn en hoe goedkoop tweedehands als ik door een kringloopwinkel loop, ben blij dat ik klassieke en kwalitatief goede meubels heb die ik nog steeds mooi vind na 30 jaar en die goed onderhouden worden. Idem dito geldt hier voor auto,s ed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier besparen we o.a. niet op bed, bank en wasmachine. Een zonnebril draag ik alleen in de auto of op de fiets als ik een keer in de zon rijd of fiets. Ik verbrand erg snel door m'n lichte huid en ga dus weinig in de zon zitten ;). Dank!

      Verwijderen
  4. Het is als ik het zo lees de 1e keer dat je op een rommelmarkt staat en ja in het begin zitten inderdaad
    de koopjesjagers overal in te trekken. Als de markt om 3 uur begint mag je er inderdaad wel al om 2 uur zijn. alles uitpakken maar zo dat ze het niet onder je handen vandaan trekken. Mensen willen op rommelmarkten afdingen dus begin iets hoger met de prijs, 1,50 of 1,25 en dan kun je ook nog doen 2 voor 2 euro of zo of 6 voor 5 euro bij de kleding. Het is een beetje " spelen" met de prijzen. Ik zou mooie dingen rustig wat hoger prijzen , alles voor 1 euro is bij sommige dingen ( niet kleding) vast erg goedkoop. Begin je wat hoger en je houdt je 1 euro in het achterhoofd, dan krijgen de kopers meer het gevoel dat ze een koopje op de kop tikken. Moesten jullie veel plaatsgeld betalen? Succes, verkopen is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger stond ik vaak op de rommelmarkt als kind en er waren wel wat handelaren, maar deze onsympathieke manieren ken ik niet van vroeger (gelukkig!)

      We betalen 5 euro voor alle zaterdagmorgens in juni/juli/augustus (maar ik ga alleen in augustus 1x of misschien vaker, daarvoor lukte het niet). En op vrijdag 3 euro per keer. Valt mee dus vind ik.

      Dank voor je tips! Vandaag heb ik het bord inderdaad weggehaald :)...

      Verwijderen
  5. Ik hou het maar bij M.arktplaats. Dat is een hele poos erg goed gegaan; ik spaarde voor een nieuwe handgebouwde altblokfluit. En ik heb het bedrag bij elkaar gekregen! Hij kostte 955,00 euro en ik kreeg 100 euro korting omdat mijn lerares erbij was. Het voelt heel goed om zo een fluit bij elkaar te sparen. Maar ik heb wel heel veel verkocht, niet alleen kleding, bijv. mijn servies, dat tikte lekker aan. Ook brocante spul waar ik vanaf wilde, veel bollen wol en katoen, dat loopt goed! Ik heb nu even geen zin in die rompslomp, ik breng nu overtollig spul bij de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook wel eens op een rommelmarkt gestaan en je hebt dan echt wel goede spullen bij je, maar je merkt dat mensen er niets voor willen geven. Nou ja, ik ben de spullen dan in ieder geval kwijt en wat ik dan krijg dat gaat hier dan in de pot voor de camper. Daar sparen we al een aantal jaren voor en alle kleine beetjes helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een rommelmarkt is leuk maar het is toch wel veel gedoe voor een relatief lage opbrengst. Ik hou het gewoon bij marktplaats en heb een hoop geduld. Ik heb het leeuwendeel nog niet verkocht maar met geduld raak je toch wel het een en ander kwijt voor redelijke prijzen. Ik laat me gewoon niet te snel afschepen met een te lage prijs. Mensen denken dat je om geld verlegen zit en bieden de gekste prijzen voor dingen die ik er gewoon voor een vaste prijs op heb staan. Soms onderhandel ik wel maar het moet wel redelijk blijven.

    Het heeft echter ook als resultaat dat spullen langer in je huis blijven en soms helemaal niet verkocht worden, maar het ligt bij mij niet in de weg. Als je snel van je spullen af wil is het een ander verhaal inderdaad.

    Ik heb me zelfs nog bedacht over een jurk die ik te koop aan had geboden en nu, na het passen, er weer vanaf gehaald heb. Hij is toch wel heel mooi en praktisch nog nieuw. Ik heb dan altijd nog iets in de kast hangen wat ik bij een feestelijk gelegenheid aan kan. Best een beetje raar dat ik het zo gedaan heb, maar oke. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ineke, zo doe ik het ook, geduld hebben bij MP, soms duurt het een jaar of langer maar uiteindelijk verkoop ik het toch voor de prijs die ik minimaal wil hebben. Hanteer meestal een ( vaste) prijs en maar zelden met bieden. Weten de kopers ook waar ze aan toe zijn en iets lager kan soms. Vaak opnieuw plaatsen is wat werk maar ach, ook leuk. Soms haal ik ook wel eens wat eraf om toch naar St. Roec te doen voor het Roemenië-transport. Maar ik denk soms dat er mensen zijn die denken dat je na 14 dagen het artikel verkocht moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien vind je het leuk om je kinderkleertjes te ruilen via www.krijgdekleertjes.nl
    Je kunt online of offline gratis je te kleine kinderkleertjes omruilen voor een maatje groter.

    BeantwoordenVerwijderen