Pagina's

woensdag 23 augustus 2017

Recept - appeltaart 28 cm

Voor Jochanans eerste verjaardag maakte Peter een tiramisutaart en een grote appeltaart. Hieronder het recept voor een grote appeltaart (28 cm). Je kunt het in 2 varianten maken die ik hieronder allebei beschrijf. Geniet ervan!



Je hebt nodig:
1 pak mix
250 gram boter
75-100 gram bloem 
75 gram suiker
evt. wat citroensap
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
appels (meestal een kilo of 2)

OF:
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram bloem
250 gram boter
200 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
evt. wat citroensap
2 eieren
appels (meestal een kilo of 2)

Je maakt het als gewone appeltaart: Ong. 2/3 deeg voor de bodem en zijkant, mengsel van appels (gemengd met wat suiker en kaneel) erin en de rest van het deeg voor het raster bovenop. Zelf gebruiken we voor de onderkant bakpapier, vetten we de zijkant in waarna we er paneermeel instrooien. Als de bodem van de taart klaar is, strooien we hier ook paneermeel op om zo een stevige bodem te krijgen (vocht van de appels trekt dan in het paneermeel i.p.v. in het deeg).
Afbakken op 175/180 graden voor ruim een uur en klaar!

Voorheen bakte ik weleens deze appeltaart op verzoek voor de spaarpotten van de kinderen, maar tegenwoordig houd ik het rustig, omdat het best bewerkelijk is en ik even andere prioriteiten stel. Wat ik hiermee aan wil geven; als je geld wilt verdienen voor je spaardoel kun je dus ook eenvoudig je baksels verkopen! Ik had toentertijd mooie foto's gemaakt en op Marktplaats (!) gezet en hier hield ik een vaste klant aan over die meerdere keren 1 of meerdere taarten heeft gekocht :)... 


Variaties: 

100 gram havermout toevoegen aan het deeg - je laat dan 50 gram bloem en 50 gram zelfrijzend bakmeel weg, heer-lijk vinden wij dat!
Het appelmengsel mengen met (wal)noten, rozijnen/krenten. 
Ananas op de bodem, daarbovenop het appelmengsel
Spijs op de bodem, daarna appelmengsel erop
Gezondere variant door bloem, suiker en plantaardige boter te vervangen door speltbloem, palmsuiker en roomboter
Abrikozenjam over het appelmengsel, daarna het raster erop.
Ander soort appels, bijv. zure appels of juist zoete appels en ook met de structuur kun je spelen. Schijfjes appel, grovere of fijnere stukjes appel.
Half/half taarten maken, bijv. linkerhelft appelkruimeltaart, rechterhelft appeltaart met rozijnen en walnoten. Dit kun je bijv. bij monchou ook doen - de ene helft met aardbeienvlaaivulling, andere helft met kersenvlaaivulling. Zo heb ik geregeld meerdere soorten taart te kiezen, terwijl er in werkelijkheid maar 2 taarten gebakken zijn...
Maak bovenop i.p.v. een raster een vlechtwerk. Kijk hier eens hoe mooi!

1/3 deeg (voor de bovenkant) langer door laten mixen, zodat je kruimels krijgt - appelkruimeltaart
Ander figuur van het deeg maken, bijv. cijfers 25 voor een huwelijksjubileum of de leeftijd van de jarige (waarmee je meteen een nuttig cadeau geeft en je de jarige van tevoren werk bespaart. De meeste jarigen zullen hier ontzettend blij mee zijn!)
Amandelschaafsel kun je erover strooien (kan voor het bakken of je roostert het even in de pan en doet het na het bakken erop).
Poedersuiker erop strooien net voordat je het opdient, ziet er mooi uit!

Eet smakelijk!


Alles bij elkaar is appeltaart ook niet zo'n goedkope taart, als je tenminste de appels zelf moet kopen. Je kunt echter wel besparen door bijv. plantaardige boter te gebruiken, geen pak mix te kopen, maar zelfrijzend bakmeel en bloem te gebruiken en door alleen appeltaart te maken en geen rozijnen/krenten/noten toe te voegen. Een euro of 6 ben je zo kwijt voor een appeltaart, dus wederom kun je goedkoper uit zijn bij de bekende winkels, maar wij vinden dit lekkerder :)... Overigens gebruiken we altijd roomboter en voegen we altijd rozijnen/krenten toe en als het in huis is ook noten... Voordeel van een grote springvorm vind ik dat je meer stukken hebt terwijl het niet heel veel meer werk is dan een 24 cm vorm bijv. 

Vorige keer werden er onder de tiramisu-blog allerlei lekkere ideeën vermeld. Voel je vrij om de link (van betreffende taart) hieronder te vermelden. Als je reactie gerelateerd is aan m'n blog vind ik het een mooie aanvulling en heb ik geen moeite met reacties met links erin. Eerder heb ik reacties verwijderd van alleen links in een reactie die puur ter reclame/clicks werden geplaatst zonder dat er inhoudelijk een link bleek te zijn. Nogmaals; voel je dus vrij om je favoriete taartenlink hieronder te plaatsen!

Mocht je geregeld veel appels tegelijk schillen kan het lonen om een appelschiller aan te schaffen. Wij hebben zelf deze appelschiller van Westmark. Deze kun je op je aanrecht vastmaken tijdens het schillen. Ik zag in een kookwinkel deze appelschiller met zuignap. Hetzelfde idee, maar kan ook bijvoorbeeld op je snijplank ofzo worden vastgemaakt. Leuk verjaardagscadeau ofzo om te vragen. Voor ons is het een heerlijkheid, we gebruiken hem echt veel. 

Welke taart maak jij het liefst? Ik moet over een paar weken weer aan de bak, dus eens zien of ik nog wat inspiratie kan opdoen. Alvast bedankt!

Fijne dag allemaal! 

P.S. We genieten nog van de laatste vakantiedagen en hebben best wat verplichtingen, dus bloggen staat even op een laag pitje. Ik lees al jullie reacties, dank voor alle felicitaties voor onze verjaardagen, heel erg lief!

15 opmerkingen:

  1. Waarom in de 2e variant ineens 200gr suiker? Is dat niet enorm veel of zit r normaal in zo.n pa ook al 125gr suiker? (Nog nooit op gelet ��)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel suiker er exact in een pak zit, wordt niet vermeld, maar dat er suiker in zit, staat op de verpakking. Als 2e ingrediënt, dus na tarwebloem is het het grootste bestanddeel ja bij o.a. Koopmans en AH eigen merk.

      Verwijderen
  2. Lekker, ik heb mijn eigen variant met gemalen kokos door het deeg, daar wordt het lekker bros van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kregen vorig jaar van iemand die we niet kenden een enorme lading appels en kweeperen. Wij gingen wandelen en liepen langs zijn tuin. Hij was appels uit zijn boom aan het plukken en wist zich er geen raad mee, zoveel als het er waren.
      Daar hebben we toen ook volop appelmoes en appeltaart van gemaakt. Heerlijk!

      Verwijderen
  3. Wij maken altijd chocoladetaart als er 1 van de kinderen jarig is. Het is telkens een igantisch succes, maar na al die jaren zijn we ze zelf een beetje beu (al mn vriendinnen die het recept vroegen, maken ze nu ook op elk kinderfeest) :-) mn kindjes eten jammer genoeg niet graag andere soorten taart, anders zag ik deze appeltaart wel zitten...hmmmm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben wel heel benieuwd naar het recept van de chocolade taart

      Verwijderen
  4. Wat ook erg lekker is om ipv paneermeel verkruimelde speculaasjes op de bodem te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op het platteland zie je vaak bij boerderijen een stalletje aan de weg staan met allerhande lekkernijen zoals eieren, pompoenen, bloemen uit de tuin en zakken met val-appels voor weinig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zien de taarten er mooi uit! Complimenten aan de chef.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De taarten zien er heerlijk uit.
    Ik ga de variant ook eens proberen.
    Ik doe soms een scheutje rum bij de rozijnen.
    Eerst wassen dan de rum er bij,poosje laten staan.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak graag monchoutaart (met verse roomkaas van de A). Ook appel-kruimeltaart van Smakelijck vinden we hier erg lekker. Deze maak je met banketbakkersroom. De laatste keer had ik niet veel appels en heb toen alleen banketbakkersroom gebruikt met daarbovenop kruimels. Erg lekker!

    Nog een fijne vakantie!

    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi taartje zeg! Zo maakt mijn man ze ook altijd! Vooral vorig jaar toen het wemelde van de appels.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik bakte eerder ook altijd appeltaart maar de laatste jaren bijna niet meer. Anderen vinden het vaak jammer maar mij was het plezier in het maken een beetje vergaan. Misschien dit jaar maar weer eens doen, want wordt stiekem toch wel enthousiast na het lezen van jouw blogje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie taart.
    Vanille suiker koop ik niet.
    Gewoon een pot met suiker vullen.
    Vanille stokje er in.je kunt de suiker nog best vaak aanvulle. Bij datzelfde vanille stokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er lekker uit! Ik doe altijd wat custardpoeder op de bodem voor het opvangen van het vocht uit de appels. Is een lekker alternatief voor paneermeel.
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen