Pagina's

dinsdag 8 augustus 2017

Vakantie - het kan zo SIMPEL zijn...

Christilène ging vorige week donderdag weer naar de kinderbijbelmorgen. Ze vindt dit helemaal geweldig en deze keer mochten ze cupcakes versieren. 'Maar; je mag de klei niet opeten zei de juf, anders krijg je een zere buik'... Voor de zekerheid vroeg ik m'n zusje 'dat is toch gewoon fondant?' 'Ja klopt, maar anders eten sommige kinderen alleen maar fondant en houden ze kale cakejes over...'
(Overigens; het woord 'klei' verzon Christilène zelf hoor :))

Kijk dan hoe schattig: 
Zorgvuldig werden ze 's middags verdeeld. 'Die met blauw is voor papa, die met rose voor mij en met al die kleurtjes is voor jou mam, vind je 'em mooi?' 

Wel slim bedacht; het zakje waar ze inzaten hadden ze het naamstickertje van het T-shirt opgeplakt:

Jullie weten dat ik niet graag iets weggooi, maar na een enthousiaste poging om echt een hoop fondant op te eten moet ik eerlijk bekennen dat ik een klein stukje heb weggegooid... Ohh, sorry, echt niet goed, maar niemand hoefde meer en ik kon het niet meer op... 

Niettemin heb ik genoten van het mooie gebakje, oordeel zelf; daar kan toch geen banketbakker tegenop :)? 

Eenmaal thuis hadden de kids geluk... We aten pannenkoeken bij m'n ouders (als lunch) :)! Met spek, kaas en naturel, mmmm spullen... En stiekem was het best een keer lekker om gewoon aan tafel alleen te eten zonder aan het aanrecht te staan ;)...

Kan genieten zo simpel zijn? Ja, voor ons wel :)... Christilène vond alleen al het vooruitzicht dat we in de middag met elkaar het cakeje zouden eten bij de koffie helemaal geweldig. Ze kan er erg van genieten en ook Jochanan werd niet vergeten, hij kreeg ook een stukje. Vanaf vandaag start onze vakantie 'echt'... Peter is ook vrij nu en hier en daar zijn al wat dingen gepland, maar er staat ook nog veel met ongepland een beetje 'los' in de agenda... Ik weet dus nog niet helemaal hoe het eruit gaat zien. We gaan niet op vakantie dit jaar. We zijn in de afgelopen 6 jaar een keer in een B&B geweest in België. We hebben echt genoten daar, wat een fantastische B&B (was Peter eerder geweest voor z'n werk en hij beloofde me dat we er samen nog eens naartoe zouden gaan). We bleven daar 3 dagen en 2 nachten en verder gaan we altijd dagjes weg in de vakantie. Kan ook simpel zijn hoor, bijv. met elkaar naar de markt, een keer naar het bos, de hei staat prachtig in bloei, dus rondje wandelen. Of we bezoeken familie, vrienden, gaan een dagje naar de speeltuin, het strand, enz. 
Waarom gaan we niet op vakantie? Peter heeft er helemaal niks mee. Hij reist voor z'n werk door het jaar heen al erg veel en ziet zichzelf nog niet uren in de auto zitten op weg naar een ver land. Daarbij missen we tot nu toe niks, doordat we ons goed kunnen vermaken en de kinderen ook. Een vakantie kost al snel in het hoogseizoen een paar honderd euro en ondanks dat we dat geld prima kunnen besteden aan een vakantie hebben we besloten om het niet eraan uit te geven, zodat we voor de kinderen kunnen sparen... Als ze groter zijn zal het wellicht lastiger zijn om thuis te blijven, dus dan kunnen we dan alsnog kijken. Voor nu talen de kids er niet naar... En een heleboel dingen 'mis' ik ook (en dat vind ik fijn ;)), bijv. inpakstress, lange afstanden reizen - dramatisch voor m'n bekken, slechte bedden, enz... In onze omgeving zijn we nog lang niet uitgekeken op al het moois. Ik zal eens kijken of ik nog mooie foto's kan maken van de hei :)!

Stel: Een vakantie kost 500 euro per keer en ik besluit om 4 jaar niet te gaan, dan heb ik toch een collegejaar bij elkaar gespaard :)...

Ik heb voor de komende vakantieweken een ruim budget dat ik kan gebruiken doordat ik het geld van de verkochte spulletjes in kan zetten. Ik houd jullie op de hoogte wat we hiervan gaan doen :)! 

Gaan jullie nog op vakantie? Of ben je al terug van weggeweest? Blijf je lekker thuis? En hoe bevalt je dat :)? Geniet er in ieder geval van, dat hoeft niet perse groot, maar kan ook in het klein :)!



30 opmerkingen:

  1. Wij hopen in onze vakantie te verhuizen. Hubbie heeft vanaf vrijdagmiddag vrij. Hij gaat dan eerst een vriend helpen met koken voor een theatergezelschap in Amsterdam. Die week hebben we plannen om met de museumjaarkaarten onze uitstapjes te doen. Archeon ect.De kosten zijn dan alleen benzine en hondenoppas. De week er na is de overdracht van het huis gepland. Spannend. Behangen, witten en verhuizen! Zin in.
    Een weekje vakantie in een huisje kost al snel 800 tot 1000 Euro. ......echt bijna niet te doen.....We houden onze vakantie wel thuis en besteden het geld aan het huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan meestal 2 keer kort op vakantie. 1 keer met onze tent naar een boerencamping, langweekend kost ongeveer 90 euro, en een midweek naar een vakantiehuisje van een particulier die wij kennen en 350 kost dat ongeveer.
    Onze kinderen zijn al iets ouder dan die van jou, zij verheugen zich enorm op de vakanties. Ik hou ook erg van besparen, maar we doen al budgetvakanties in eigen land en daarop wil ik niet besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry ik bedoelde een week. We gingen toen de kids klein waren een midweek. een midweek kostte rond de 200 euro.

      Verwijderen
  3. Genieten kan zeker zo simpel zijn! Het zijn juist dit soort dingen die ik geweldig fijn vind. Mijn kinderen gingen ook naar bijbelclub toen ze nog klein waren. Destijds was dat de laatste week van de vakantie.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt allemaal heel gezellig! Als het op geld aan komt gaat het inderdaad om keuzes maken. Die keuze hoeft niet elk jaar hetzelfde te zijn, dat is het mooie er aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh, wat zien die pannenkoeken er lekker uit! Dat ga ik binnenkort ook een keer spontaan als lunch maken.
    De kinderen zijn nu een nachtje kamperen met mijn ouders. Ben ook heel benieuwd hoe dat bevalt (zeker omdat het regent) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij passen in de zomer altijd een maand op het huis van mijn broer.
    En dat is geen straf, want het is vlakbij het strand.
    Dat huis heeft een heel grote tuin. Wij houden die keurig bij.
    Ook dat is geen straf, want dat doen we samen in de koelere avonduren.
    Overdag gaan we fietsen, naar het strand, museum bezoeken enz.
    Verder jagen wij de boeven weg, want het is nogal inbraakgevoelig.
    Het is een feest voor ons om daar te verblijven.
    Vooral als de kleinkinderen ook nog een weekendje komen.
    Het is voor allemaal een win win situatie.
    Broer en schoonzus vinden een schoon huis met een keurige tuin bij thuiskomst.
    En natuurlijk is de koelkast gevuld met een pan soep, een pan gehaktballen en nog meer lekkers.
    Wij mogen die koelkast trouwens leegeten als we erin komen.

    In het voor en najaar gaan wij nog een lang weekend op stap.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit jaar zijn we meer kwijt dan voorheen en ik weet niet of we dit nog een keer doen. Voor 2 weken waren we bijna 3000 euro kwijt en dan zijn we nog in NL gebleven.

    Even kijken of we in de herfstvakantie nog een paar dagen weg kunnen.
    Vakantie vieren is voor ons echt even eruit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben juist verre reizen gemaakt toen de kinderen nog klein waren. Geen dure vakantieperiode en veel korting. Vervelen op reis was nog geen issue.
    Nu zijn de kids groter en blijven we in Europa. Dit jaar naar 17 dagen Griekenland. De kinderen weten niet beter dan dat we altijd weg gaan in de zomervakantie. We gaan binnenkort.
    In NL is inderdaad ook genoeg te zien en te doen hoor. Mocht ik er iets voor moeten laten of mocht er financieel een probleem komen, dan schrappen we gerust de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig... ik begrijp je punt ergens wel. Maar reizen is zo waardevol.. niet in geld uit te drukken ervaring. Ik zal maar niet vermelden hoeveel onze maand zuid Amerika kostte ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik echt onzin; "reizen is zo waardevol"...
      Ik ken volwassenen die als kind heel veel gereisd hebben en klagen dat ze in vakanties altijd onderweg waren. Ook ken ik volwassenen die nooit verder geweest zijn dan Nederland en warme herinneringen hebben aan boerencampings en speurtochten.
      Dat reizen voor jou waardevol is, wil niet zeggen dat dit een vaststaand feit is...
      Zelf vind ik het altijd jammer als mensen de hele wereld overvliegen maar nog nooit de Waddeneilanden of de Veluwe gezien hebben.

      Verwijderen
    2. Persoonlijk kies ik er sinds enkele jaren bewust voor om minder te werken (32 uur) en minder te verdienen, zodat ik het hele jaar meer vrije tijd heb. Daarvoor werkte ik 40 uur om 2 weken duur op vakantie te kunnen gaan. In de huidige situatie raakt m'n batterij niet zo uitgeput als toen ik nog 40 uur werkte en me verplicht voelde om onder sociale druk verre reizen te boeken 'want reizen is zo belangrijk' en 'je werkt er toch hard voor'. Een kind waarvan de ouders regelmatig thuis zijn, is wellicht gelukkiger dan een kind van ouders die veel uren werken en hem/haar meeslepen naar drie weken Australië. Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.

      Verwijderen
    3. Er zullen altijd mensen zijn die niet snappen als je niet op vakantie gaat en toch een leuk leven hebt. ;-)Ik schreef het al als reactie op een ander blog: niet op vakantie gaan is een soort nieuw taboe aan het worden. En dus reacties zoals hierboven "dat reizen zo waardevol is". Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. De een heeft er veel behoefte aan en de ander niet. Ik vind het alleen jammer dat de niet vakantiegangers toch vaak zo'n oordeel over zich heen krijgen.
      Ik ga al jaren niet meer weg en krijg daar ook veel verbaasde en negatieve reacties op in mijn directe omgeving. Ik schiet soms nog steeds in de verdediging ook al neem ik me voor dat niet meer te doen. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

      Verwijderen
    4. Ik neem het even op voor "Mij". Ik snap heel goed dat je het ook heerlijk kunt hebben als je gewoon thuis blijft of uitstapjes in eigen land maakt. Ikzelf vind reizen ook heel waardevol en heb zelf pas het gevoel dat ik echt op vakantie ben geweest als ik naar het buitenland ga. Maar dat is voor iedereen anders en ik denk dat "Mij" het zeker niet vervelend bedoelde.

      Verwijderen
    5. ik denk dat het persoonlijk is, de een houd van reizen en de ander blijft graag thuis, het gaat erom dat je doet wat je leuk vindt en waar je je prettig bij voelt.

      Ikzelf hou dus erg van reizen en vindt het ook ,omdat je dan een andere omgeving en natuur aandoet, ik kan er erg van genieten.Mijn moeder is al overleden toen ik 10 was, ik heb mooie herinneringen aan de vakanties van toen ik een kind was,waardevolle herinneringen dus. Graag laat ik mijn kinderen ook meer zien, dan hun eigen omgeving, hoewel die ook erg mooi is en we daar ook van genieten hoor. Ik ben thuisblijfmoeder en mijn man werkt, dus de reizen zijn niet heel luxe en naar het einde vd wereld. Willen we naar het buitenland(europa), dan moeten we daar goed voor sparen en vergelijken we de prijzen.
      Wij gaan ook wel weg in eigen land, omdat Nederland ook mooie dingen heeft en die wil ik ze ook laten zien.
      groetjes An

      Verwijderen
  10. Hier duurde de vakantie van 2-6 augustus. Ik had vorige week dinsdag een late dienst en daarna nam ik overuren op, zodat ik 1 dag zou poetsen 1 dag zou tuinieren en 1 dag zou pakken. Mijn man zat thuis ivm een failisement, en moest op,7 augustus weer beginnen, terwijl hij op 4 augustus zijn laatste dag voor de vakantie zou hebben. Nou ja, onze vkanties mislukken altijd, dus zelfs deze van 4 dagen ging de mist in, we hebben allebei buikgriep gehad en ik heb overgeefsel in mijn longen gekregen, nu heb ik longontsteking. Vorig jaar hadden we een week en toen had mijn man de griep, afgelopen winter hadden we twee weken, maar het hotel was gesloten, de vlucht werd steeds uitgesteld en hmm ik moest drie dagen vroeger gaan werken ivm zwaarwegend bedrijfsbelang werd mijn verlof ingetrokken. Kun je je die vulkaanuitbarsting op ijsland herinneren? Ik wel, ik zou de dag nadat de uutbarsting begon naar ijsland gaan, niet geweest dus. Mijn verlof dat ik opnam in april vulde zich met longontsteking.
    Op de een of andere manier is het al jaren een soort mislukte grap om vakantie te hebben. Er is altijd een natuurverschijnsel, een vervoerprobleem, resortsluiting, verlofintrekking,faillisement,ziekte of overlijden dat onze vakantie in het homderd laat lopen. Ik durf eigenlijk geen vakantie meer te nemen, uit angst voor faillisement, ontslag, overlijden.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, dat kan ik wel een beetje begrijpen. Wat een pech hebben jullie zeg

      Verwijderen
    2. Wat heftig Petra! Heel veel sterkte voor jullie :(!

      Verwijderen
  11. Dit jaar voor het eerst zonder kids op vakantie geweest. Ook weer een nieuwe dimensie. Voor herhaling vatbaar. Maar ik denk dat onze dochter nog wel een aantal keren mee zal gaan. Dit jaar was ze met haar vriendin en haar ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik denk dat je te optimistisch denkt, een vakantie in hoogseizoen kosten geen honderden, maar duizenden euro's. zelf voor een weekje camping in een tent ben je al meer dan duizend euro kwijt. Dus de besparing is in jullie geval nog veel groter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zitten nu twee weken op een camping, in een tent. Kosten 431,80. Nog geen jaar met de tent boven de 800€ uit gegeven. Het is overigens geen boerencamping.

      Verwijderen
    2. Wellicht is een opgezette tent duur maar met eigen caravan of tent is het echt niet duur. Mijn vader komt vandaag terug van 4 weken camping midden Limburg. Behoorlijke camping met basisvoorzieningen en mooi buitenbad. 4 weken voor minder dan €500. In het hoogseizoen dus. Mascha.

      Verwijderen
  13. Wij gaan graag op vakantie, mijn huidige man en ik gaan minstens twee keer per jaar. Vroeger ging ik ook, maar had ik veel meer stress, hoewel ik het toen altijd best leuk vond.
    Wij blijven in Europa en gaan met de auto. Tot en met mei/juni dit jaar meestal in (luxe) huisjes, vanaf eind augustus met onze pas aangeschafte caravan. Ik vind het prettig om eigen spullen bij je te hebben en niet zo gebonden te zijn aan één plek. Vanaf volgend voorjaar hopen we er vele weekeinden + 2 vakanties mee weg te gaan en als mijn man stopt met werken over zo'n 2 jaar willen we er ook langere periodes mee weg.

    Ik snap de beweegredenen van jouw man wel, maar vind het ergens niet eerlijk. Hij is dan wel veel onderweg, maar jullie niet. Hierover lees je vaker en dan snap ik best dat sommige stellen daar ruzie over krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry als het zo overkomt, nee hoor, als ik weg wil gaat hij mee... Er zijn meer redenen die ik noem waaronder enkele dingen die mezelf betreffen bijv dat ik zelf niet lang kan reizen, geen slecht bed wil (ivm m'n bekkenklachten is dat funest helaas), enz. Kheb een schat van een man, gun hem de rust en ik geniet juist erg ervan als hij thuis is, de kids een keer een ochtend vermaakt waardoor ik bijv ff lekker achter de naaimachine kan of stil een boek kan lezen. Dat is voor ons allebei vakantie...

      Verwijderen
  14. Voor €350,- hebben wij twee weken in een ruime tent gekampeerd. De tent hebben we voor een laag bedrag aangeschaft. Wij vinden het heerlijk om er op deze manier even uit te zijn en hebben er dan ook erg van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij gaan volgende week een midweekje naar de ardennen, de kinderen tellen de dagen al af..
    Ik ben ruim vantevoren begonnen met een inpaklijst en de nodige spullen te kopen, deze week met inpakken. De inpakstress valt tot nu toe mee.

    We gaan meestal wel in de zomervakantie weg,wel kijken we wat er voor dat jaar in ons budget past.En ook 1 x per jaar of per 2 jaar man en ik een weekendje of nacht weg, even tijd met elkaar in een andere omgeving, genieten wij ook van.

    maar toen de kinderen kleiner waren, zijn we ook thuis gebleven en maakten we uitstapjes in de buurt of gewoon gezellig fietsen of wandelen.
    wel een x in het voorseizoen naar een vakantiepark,in Nederland met de kleintjes scheelde heel wat euro's ;) en ook een leuke herinnering.
    Ook wel eens thuis gebleven omdat we in huis gingen verbouwen.
    Ikzelf hou heel erg van reizen, mijn man wat minder, dus proberen we beetje een tussenweg te vinden, fijn met het gezin op vakantie, maar ook zeker wat dagen lekker thuis uitrusten. Onze kinderen gaan ook nog logeren bij opa en oma en toevallig staat er morgen bij ons ook spekpannenkoeken op het menu..mmm dat is ook vakantie voor ons!
    groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij houden erg veel van reizen maar met drie kinderen waarvan 2 met autisme is het soms best wel moeilijk. Toch blijven we op vakantie gaan: het maakt onze kindjes hun wereld toch ietsje groter. Deze vakantie gingen we voor een midweek naar een vakantiehuisje in een buurland: 180€.
    In het najaar gaan we nog een weekje met het hele gezin op citytrip naar Marakesh.
    We gaan niet elk jaar zo ver op vakantie, maar we proberen het toch elke 2-3 jaar te doen. Iedereen heeft zn eigen prioriteiten, maar de zoontjes van een vriendin van me zijn nu 10 en 7 jaar oud, en ze zijn nog nooit in het buitenland geweest. Dat vind ik toch ook jammer.
    Dat sparen is leuk en fijn, maar je leeft maar 1 x.
    Juist toen de kindjes kleiner waren gingen we vaker ver weg: toen hoefden we geen vliegtuigticket voor hen te betalen en konden we in het voor/najaar op stap. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goedemiddag,
    Wij gaan bijna elk jaar met de bus naar Pineda de Mar!
    Costa Brava.
    We zitten dan in een kleinschalig familiehotel met half pension!
    Echt een leuk Spaans hotel!
    Vorig jaar was ik voor 10 dagen 680 euro kwijt voor mijn kind en ik!
    In Pineda komen de Spanjaarden zelf op vakantie.
    En met de trein ben je binnen 50 min in Barcelona!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ga om de twee á drie jaar een paar dagen naar een Europese stad met een zus of vriendin (ligt eraan wanneer er iemand mee wil/kan) en ik ga elke zomer in m'n eentje een lang weekend op retraite in een klooster. Heerlijk rustig, fijn ritme omdat je de gebedsdiensten meedraait en spotgoedkoop. Verder blijf ik gewoon lekker thuis, daar vind ik het fijn en het is ook gewoon praktisch vanwege dieren en grote moestuin.
    Ik kom uit een groot gezin en wij gingen vroeger nooit op vakantie, alleen 1x in de zomer naar een pretpark. Ik was pas 19 toen ik voor het eerst op vakantie ging (driedaagse busreis) met een studiegenootje. Ik vond het wel jammer dat we vroeger nooit op vakantie zijn geweest met het gezin, maar de omstandigheden waren er niet naar. Nu ik ouder ben, blijk ik zelf ook niet zoveel behoefte aan vakantie te hebben, ik vind de rust en vrijheid van vrije tijd fijner om thuis aan mijn hobby's te besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij zijn dit jaar niet gegaan. We konden weer naar mijn blogvriendin in Noorwegen. Dat is dus heel lowbudget. Maar goed ik was toen 36 weken zwanger en het werd met afgeraden door de verlos ivm vorige zwangerschappen en medische dingen daarbij. En weet je we hebben een heerlijke vakantie gehad. Man was 4 weken vrij! Hij heeft alleen maar geklust. Jongste vond het af en toe wel jammer dat we niet weg waren.maar we zijn een dagje.lowbudget weggeweest.

    BeantwoordenVerwijderen