Pagina's

donderdag 6 april 2017

Recept - Broodpudding van restjes brood

De buurvrouw stuurde een appje: Ik heb stokbrood over van mijn verjaardag, kun jij er wat mee? Het eerste wat ik dan denk 'ahh, dat zou jammer zijn als dat zo in de kliko gaat...' Peter zou 's avonds niet thuis eten, dus vaak eet ik dan makkelijk. Bijv. pannenkoeken/gebakken ei/enz. Dus meteen dacht ik 'wentelteefjes, mmm' Toen ik echter de zak had opgehaald, bleek het een flinke zak vol te zijn. Hmm, daar kon ik enkele dagen wentelteefjes van maken; niet handig dus...



Enkele dagen ervoor had ik echter in een tijdschrift een recept van broodpudding gelezen. Dit moest echter in een tulbandvorm of pan in een pan met water gekookt worden. Het leek me heerlijk, maar niet praktisch voor mij. Ik wilde het in de oven. 1 keer erin zetten, poos niet naar kijken, geen omkijken ernaar met 2 kids, i.p.v. overkokend water, enz. Ik zocht dus diverse recepten bij elkaar, keek wat ik in huis had en begon... Hierbij ontvangen jullie het recept (ik geef toe; het is heus niet supergezond, maar zo voor een keer 'mag' het best :)):

Wat heb je nodig?
- 'Oud brood' (ik had dus een flinke zak vol, ik denk zeker zo'n 400/500 gram)
- 750 ml. melk
- 100 g suiker
- 50 g rozijnen
- 2 appels in stukjes
- 4 eieren
- 1 zakje vanillesuiker
- 1 tl kaneel

Snijd het brood in kleine blokjes (ik had met stokbrood natuurlijk een berg korstjes en op internet las ik dat die er prima bij konden. Elders lees je dat het zonder korst moet, maar dan moest ik alsnog erg veel weggooien, dus ik probeerde het gewoon:

Eieren loskloppen:

Suiker en melk toevoegen, erna alles mengen en in springvorm (26 cm) (ik geef toe; het ziet er niet fraai uit voordat je het gaat bakken... Toch maar een foto voor het idee):

Daarna in de oven. Ong. 40 minuten op 200 graden.

En daar komt het uit de oven. Het rook echt supersuperlekker :)...

Ik sneed er een puntje uit....

Tadaaaaaa....


Wauw, het was echt erg lekker. Beetje oliebol-achtig smaakte het. Ook een buurvrouw (die dacht dat ik appeltaart aan het eten was ;)) vond het lekker...

De volgende dag was er nog een stukje over. (bewaren in de koelkast...) Met wat appel-kaneelsuiker erover hadden we een heerlijk stukje 'taart' bij de koffie, mmmm wat lekker: 

Trouwens, je kunt allerlei variaties vinden op internet. Met of zonder vanillesuiker, diverse soorten vulling, enz. Ik vond zelfs een variant met koffie... Experimenteer lekker met wat je in huis hebt. Zelfs diverse soorten brood kun je door elkaar combineren las ik. Uiteraard zal een meergranenbrood een andere smaak geven dan wit brood, maar het is een lekker lunchgerecht, ook om koud mee te nemen in de lunchtrommel!

Zelf heb ik zelden 'oud brood'. Per dag haal ik uit de vriezer wat ik nodig heb. Mocht er een sneetje overblijven, doe ik het in een trommeltje voor de volgende maaltijd. Hooguit een klein korstje dat Jochanan half afgekloven op de grond gooit, doe ik weg, maar dat gebeurt zelfs niet dagelijks. Ik zou anders 'oud brood' gewoon bewaren in de vriezer in een zak en dan 1x per zoveel tijd een keer er iets mee maken (paneermeel, croutons, wentelteefjes, tosti, toast met geraspte kaas voor bij de soep/als snack of deze heeeerlijke broodpudding ;)).

Hebben jullie weleens 'oud brood'? Wat maak je ermee? 

Eet smakelijk voor als je deze broodpudding wilt gaan maken :)! Toen ik zei 'jammer dat wij nooit oud brood hebben', gaf Peter al de hint 'joh, dat hoeft echt niet perse met oud brood, hoor...' Jullie snappen het vast wel ;)... 


36 opmerkingen:

  1. Lekker! Lang geleden dat ik dat at.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, wie weet; vanaf nu weer even oud brood sparen dus ;)... Succes!

      Verwijderen
    2. En als je de witte suiker vervangt door bruine en ook nog een lepeltje kaneel aan toevoegt is dat echt een feest

      Verwijderen
    3. Met oliebollen Ook heeeeerlijk

      Verwijderen
  2. Leuk idee. Heb je de buurvrouw waar je dat brood van kreeg ook laten proeven? haha, ze zal zich de volgende keer bedenken om dat af te geven.
    Ik heb ook nooit oud brood. Wij hebben een hond en die krijgt ook elke dag brood. Dus ik gooi nooit iets weg daarvan.
    Ik ga dat recept ook eens maken. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de foto's gestuurd en gevraagd of ze ook wat wilde proeven, maar ze had al gegeten :). Leuk, succes!

      Verwijderen
  3. Wij kregen vroeger wel broodpap was ook erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen wij ooit in Amerika een rondreis maakten, kregen we dit ergens als ontbijt. Die gastvrouw maakte het dagelijks van het brood dat overbleef bij het ontbijt, dat de gasten hadden laten liggen (in de schalen, niet op hun bord natuurlijk!) Sinds ze dat deed, hoefde ze veel minder brood te kopen voor het ontbijt. Ze gooide er ook oude donuts door, en croissants en zo. En ze serveerde het met fruit dat over was gebleven, meestal appel en peer. Het was echt heerlijk! Ik ga ook maar eens korstjes opsparen geloof ik. Die eten we nu gewoon op. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee! En daarmee gingen de tarieven voor de B&B zeker omlaag :), haha ;)... Nee, grapje, alleen al om verspilling tegen te gaan, is het een handig idee...

      Verwijderen
    2. De huidige gast laat heel veel brood over iedere dag. Twee dagen verzamelen en dan komt die taart wel. Nog een paar appelen met beurse plekken over. Verhoogt de feestvreugde...

      Gast eet liever donker Duits brood. Gisteravond begonnen met rogge starter voor zuurdesem. Hoeft maar 30 uur te starten...

      Verwijderen
  5. Onze hond krijgt elke dag een kapje of een plakje oud brood, kruimels en zaden/pitjes die in de zakken achterblijven gaan naar de kipjes, en als er echt oid brood overblijft maak ik wentelteefjes.
    Dit ziet er heel lekker uit, dus misschien toch gaan sparen 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben geen dieren, dus daar kunnen we het niet 'kwijt' ;)... Inderdaad heel handig om aan de dieren de kruimels en oud brood te geven!

      Verwijderen
  6. Iets wat wij vroeger in het noorden wekke bolle noemden
    Oud brood kleine blokjes van snijden koken in melk
    Je at het met butter en bruine soeker heerlijk

    Oud recept fon beppe Aaltje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij maken van oud brood wentelteefjes, croutons of paneermeel en op mijn werk word er ook veel brood weggegooid, maar omdat ik niet weet wat daarmee gebeurd is gooi ik dat brood buiten voor de vogels , altijd nog beter dan dat het bij het afval verdwijnt. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker hoor! Maar weet je wat ik nou het leukste vind... de bovenste foto. Ik lees je blog al een tijdje met veel plezier en meen hieruit op te maken dat we gewoon bij elkaar in het dorp wonen, of trek ik nu een verkeerde conclusie? Cato

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Cato,

      Nee, ik woon niet in Ugchelen ;)... Onze buurtsuper verkoopt hun brood :).

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
  9. Wat een geweldige oplossing. Het ziet er heerlijk uit. Mooi dat je brood op die manier kunt recyclen zeg! Wat vond de buurvrouw van wie je het brood kreeg er van?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lijkt mij dat lekker Adrianne!
    Ga het ook eens proberen al heb ik nooit oud brood.
    Maar ik vind de tip van Peter super ,dat wil ik doen.
    Heel leuk dat hij zo met je mee denkt ,verwacht je niet.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oohh, heerlijk. Maar wij hebben hier n tiener in huis, en wij fietsen veel. Dus geen oud brood hier. Zelfs paneermeel hebben we laatst gehaald, voor het eerst in 10 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook nooit oud brood, dit had ik gekregen van een buurvrouw :)... Paneermeel koop ik inderdaad ook zelf...

      Verwijderen
  12. Komt hier toch ook wel eens op tafel als er na bezoek veel brood over is. Ik laat het brood weken in lauwe melk en zet er dan eerst de mixer in voor de andere ingrediënten erbij gaan.
    Of als ik veel broodjes over heb maak ik panini, brood besmeren met spagettisaus, eventueel hamblokjes, ananasstukjes, of salami, geraspte kaas erover en in de oven. 10 minuten op 180*. smakelijk 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja broodpudding is lekker...evenals wentelteefjes
    ik was in Frankrijk deze zomer en ik houd meestal (stok)brood over,zonde om weg te gooien...ik maakte een campingversie in de koekepan
    brood in stukjes snijden,eieren met melk kloppen,vanille en kaneel erdoor....en zoetstof(ik gebruik geen suiker)even laten wellen als het brood erg oud is,
    in de pan doen en aandrukken met een vork,met deksel erop laten stollen,met behulp van deksel omkeren en nog even bakken
    dan "suiker" met kaneel erover strooien
    ik bak in de roomboter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is ook heerlijk met de variatie spekkoekkruiden en ook met jackfruit. (uit vriezer of uit blik. De laatste wel goed laten uitlekken. Jummy.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eigenlijk niet. Bewaar het brood in de vriezer en pak wat er nodig is. Na het lezen van dit recept ben ik kapjes gaan sparen. Vanmiddag ga ik het voor het eerst bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoe kan ik dit recept afprinten a u b

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat weet ik zo niet. Misschien selecteren en dan kopiëren in bijv. Word of een andere tekstverwerker en dan printen? Of het rechtstreeks vanaf m'n blog kan, weet ik niet...

      Verwijderen
  17. Bedankt voor uw tips.
    Ik heb veel geleerd en ga paar dingen in mijn uitgaven veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn schoondochter die in Belgie woont maak dit ook echt lekker maar als ik brood spaar staat er al snel schimmel op,
    Misschien dan sparen in de diepvries?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik vond een heerlijk lekker dessert voor bij de koffie

    BeantwoordenVerwijderen