Pagina's

woensdag 12 december 2018

Recycleren - badset poppen cadeautip!

Toen Christilène laatst in een week tijd weer met 2 uitnodigingskaartjes thuiskwam, bedacht ik even wat ik kon maken voor de dametjes. Ik dacht aan een mapje/verschoonmatje met een handdoek/washandjes voor het badderen van de poppen. 

Ik had een superleuk nieuw rose stofje gekregen met vogeltjes erop. Hier en daar was in geknipt, maar er bleven mooie stukken over, dus meteen dacht ik aan dat stofje voor het mapje.

Een lichtrose handdoek die slechts een enkele keer was gebruikt en nog vrijwel nieuw in mijn stoffenbak zat voor het ene meisje en 2 witte nieuwe gastendoekjes voor het andere meisje. 

Ik belde eerst de moeders of ze zoiets leuk zouden vinden of dat ze het misschien al hadden. Beide moeders waren enthousiast, want de meiden bleken echte poppenmoeders te zijn. Zodoende kwam er dus een verschoonmatje met een mini-handdoek en 2 kleine washandjes. 

Even van alles bij elkaar leggen om te kijken wat het wordt en hoe ik het kan combineren:

De washandjes zijn ongeveer een cm of 7 hoog en 5 cm breed denk ik. Ik heb er gewoon een stukje biaisband dubbel tussen genaaid als 'lusje'. Fleurt meteen de boel een beetje op:

Op de ene had ik wel een applicatie gedaan, op de andere niet. Je kunt daarmee natuurlijk eindeloos variëren. Ik stik altijd 1x kort op de kant gewoon met een lange stiksteek, daarna zet ik er een fijne zigzag overheen. Ik fixeer dus niks en gebruik ook geen vlieseline ofzo. 

En hier de witte variant:

Door het op te vouwen en de ene flap over de andere te laten vallen heb je een mapje:

Een iets smaller flapje omdat het gastendoekje niet groter was. Zoals je ziet is het geen probleem:


De cadeautjes vielen erg in de smaak. Christilène vindt het ook echt leuk om het mee te nemen. Met een zelfgekleurde kleurplaat op het pakje is het klaar om weg te geven:

En nog een knutseltje erbij 'mam, wil je die ook inpakken?' Ik had nog een klein frummeltje cadeaupapier over, dus vooruit maar ;)... 

Ik vind dit echt heel erg leuk om te doen. Vaak zeggen mensen 'daar ben je zolang mee bezig, dat is geen besparing', maar ik doe dit niet voor die paar euro, echt puur omdat ik het leuk vind. Christilène heeft denk ik een stuk of 10 feestjes per jaar, dus als ik voor 8 feestjes een 'gratis' cadeautje maak bespaart het me 40 euro per jaar. Ik kan beter een paar uur gaan werken ;). Het is gewoon zooo leuk om te doen. En die gezichten van die blijde meisjes (Christilène vaak als eerste, die mag het als eerste zien natuurlijk) zijn voor mij veel meer waard dan 5 euro. 

Ik vraag wel altijd eerst de moeder. Sommige kinderen hebben alles al of hebben andere interesses, dan geven we gewoon iets anders, daar heb ik geen moeite mee.

Maak jij weleens zelf cadeautjes voor kinderfeestjes?

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk en zo mooi genaaid, echt :-). Ooit heb ik eens 10euro in een envelopje gedaan om mee te geven voor een jarig kindje...sindsdien bekijkt die mama mij niet meer. té weinig vermoed ik.. wel tof dat ze bij jullie blij zijn met een zelfgemaakt cadeautje of met 5euro. Hier(België) verlangen ze naar groot,groter,grootst. Helaas :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een verschil zeg! Hier meestal ook rond de 5,-. In de bovenbouw meestal wel iets meer. 7,- ofzo. Zelfgemaakt gebeurt hier ook niet echt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf daar ook de tijd niet voor zou gunnen. Het is wat Adrianne ook zegt; als je het echt heel leuk vindt dan heb je dat er voor over. Vind de setjes er echt superleuk uitzien! Ook zo creatief bedacht steeds. Leuk hoor! Groetjes Gerda

      Verwijderen
    2. Jep, dat hoor ik hier ook die 5 en 7/7,50. Overigens vind ik zelf 10 euro erg veel. Christilène heeft dit jaar al 9 feestjes gehad, ze is uitgenodigd bij de 10e en het jaar is nog niet om (gerekend vanaf april/mei). Geen probleem, maar stel dat ik er straks 3 op school heb rondlopen met gemiddeld bijv. 8 feestjes per jaar waar een tientje eigenlijk 'te min' is, oei, dat zou ik wel prijzige business vinden. Ik kan me voorstellen dat de drempel om naar een feestje te gaan daarmee voor ouders die minder te besteden hebben daarmee verhoogd wordt...

      Verwijderen
    3. Ik ben een Nederlandse in België, en hier is het inderdaad duurder: 15-20 euro per pakje. Sterker nog: op de uitnodiging van 8-jarigen staat dat ze liever geen cadeautjes willen, maar geld. Ze geven elkaar cadeaubonnen van Bart Smit, H&M, Dreamland (een soort Intertoys), etc.

      Siebrie

      Verwijderen
    4. Ongelofelijk, wat een geld zeg... Ik stel me zo voor dat ik dat bedrag per feestje kwijt zou zijn voor bijv. 8 feestjes per kind en 2 of 3 kids op school... Lijkt me echt lastig om dan een weg daarin te vinden, want ik kan me voorstellen dat je het ook beetje als sociale druk ervaart om eraan mee te doen...

      Verwijderen
  2. Niet voor een verjaardag maar wel voor een geboorte. Ik haak meestal iets leuks en meestal wordt dat wel gewaardeerd. Een gehaakt mutsje of slofjes.. echt leuk! Hoever is jouw deken Adrianne? Lang niets over gehoord�� groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Jaaa, die deken, ik wil steeds een foto maken, maar schiet er tussendoor. Ik denk een cm of 80 hoog en 180/190 breed ofzo? Toen ik beetje beter mezelf kon redden haakte ik een stuk minder frequent, omdat ik eerst de babyspullen op orde wilde hebben. Dekentjes genaaid, nu bezig met laatste hoeslakentje voor de co-sleeper en laatste dingen wassen, ziekenhuistas klaarmaken, enz. Het staat dus even op een laag pitje, maar komt wel weer :)...

      Verwijderen
  3. Ik ben helemaal niet handig, Nooit gedaan dus. Je zou een webshop kunnen beginnen hiermee. Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een webshop lijkt me een hoop gedoe maar ik haak wel op bestelling voor mensen om me heen.. dat is ook erg leuk!!

      Verwijderen
  4. Ons zoontje is volgende week uitgenodigd voor een `frozen` feestje. Een van de kleine cadeautjes is een zelfgehaakte sneeuwpop Olaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh leuk ja.. dat hoort er allemaal bij he�� maar dat is ook wel lekker aan haken. Je pakt het op en legt t zo weer weg.. ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen