Pagina's

dinsdag 18 december 2018

Brood bakken

Ondanks de beperkte energie is 1 van de dingen die ik nog wel zelf doe (of Peter); brood bakken. Zelfs wasbaar luieren hebben we even vervangen door gebruik van wegwerpluiers, omdat het spoelen fysiek teveel energie vroeg en Peter erg veel taken in het huishouden op zich neemt, waardoor we keuzes moeten maken. Nu ligt alles schoongewassen te wachten op de kraamtijd en kunnen we dan met 2 kids in de luiers de draad weer oppakken :)... 

Maar over dat broodbakken dus: Dat kost niet alleen weinig moeite, het is ook lekkerder, heeft minder onnodige toevoegingen dan supermarktbrood, is voedzamer, kortom; daar nemen we nog geen afscheid van...

Ik heb eerder al een heleboel blogs geschreven over brood bakken, dus als je het leuk vindt om terug te lezen:


En een keer gewoon bloem over de bovenkant gestrooid, even wat vlugge sneetjes erin en je krijgt weer net een ander uiterlijk zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen:

Nog dagelijks komen er vragen voorbij over hoe we het brood snijden (gewoon met de hand, zie blog) en bewaren (in een stoffen zak in de diepvries). Gaat super, alleen ontdooien even in een trommel, anders droogt het uit. Wij halen toch per keer uit de vriezer wat we nodig hebben, dus hele zak ontdooien we nooit in 1x.

Verder de vraag 'waar koop jij goedkoop je meel?'
Mijn meel haal ik altijd bij De Molen in Harderwijk. Voor maar 5 euro per 5 kg volkorenmeel en 5,50 per 5 kg tarwebloem. Je kunt zelfs nog een spaarsysteem gebruiken waarbij je dan korting spaart. Ik vind het mooie prijzen voor kwaliteitsmeel en ik vind het fijn dat alle zakken per 5 kg geleverd worden. Ik heb weleens online zitten kijken, maar op zich kan ik best 25 kg van elk hebben, maar ik vind die zakken zo onhandelbaar. Hoe krijg ik dat keer op keer uit m'n kast? Deze 5 kg zakken passen exact op m'n planken in de voorraadkast (alsof ze ervoor gemaakt zijn ;)) en zijn voor mij te tillen. En niet onbelangrijk; ze worden in m'n auto gelegd en eenmaal thuis haalt Peter ze er weer uit...
Ik heb ook wel gekeken voor 5 kg's meel, maar online kwam ik op hetzelfde bedrag steeds uit (of een stuk duurder) en dan zonder verzendkosten.

En de vraag 'hoe kom je aan inspiratie?'
Allereerst volgde ik de workshop, dat was het begin. Verder ben ik gek op mijn 2 boeken die ik heb gekregen. Een zelfgemaakt recept vorm ik dan bijv. volgens een fotobeschrijving uit 1 van de boeken. Of ik kies een recept en maak het na. De 2 boeken die ik heb zijn 'Brood uit eigen oven' en 'Meer brood uit eigen oven', beiden van Levine van Doorne. Ze heeft ook een hele website met tips en recepten, dus mocht het boek niet beschikbaar zijn in de bibliotheek of als het nog even op je verlanglijstje blijft staan; niet getreurd - je kunt meteen aan de slag, want er staan heeeeel veel recepten online... Ook kun je filmpjes kijken op Youtube, daar staan ook veel technieken echt op kind-niveau uitgelegd. Alles wordt voorgedaan en zo kun je dingen toch leren zonder dat je er de deur voor uit hoeft.

Als laatste 'waarom bak je je eigen brood?'
Eigenlijk om heel veel redenen. Een aantal: Het is lekker, voedzaam, minder toevoegingen (dus gezonder), goedkoop, leuk om te doen en het geeft minder afval...

Heb jij weleens zelf je brood gebakken?

13 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit. Hoeveel broden haal je eigenlijk uit 5 kg meel?

    Zelf heb ik nog nooit brood gebakken. Lijkt me wel erg leuk om te doen met mijn kinderen. Mijn bakker heeft een wekelijkse actie die erg goed is. En het brood is super lekker. Daarom zie ik de noodzaak niet in van zelf bakken. Het is vast nog goedkoper maar ik heb geen zin om elke week brood te bakken ;) Supermarkt brood eten wij ook niet, vind al die extra toevoegingen ook niet fijn (en gelukkig kunnen wij die keuze maken :) )
    Groet Siger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank!

      Ik gebruik 500 gram volkorenmeel en 250 gram bloem, dus uit 5 kg meel en 2,5 kg bloem haal ik 10 broden. Broden op de foto zijn overigens gemaakt met 350 gram speciaal broodmeel met pitten/zaden/enz. die ik gekregen had, echt een bof :). Oja, aangevuld met 400 gram bloem.

      Ik bak 2x per week 3 broden en heb inmiddels de routine te pakken. Ik vind brood van de bakker ook heerlijk :). Toch gebruikt die ook toevoegingen die ik in mijn eigen brood niet gebruik, maar dat terzijde ;)...

      Verwijderen
  2. Ik bak ook ons eigen brood. Ik bestel het meel per 25kg bij de groothandel, rond de €15 kost dat. Ik bewaar het in een lucht- en waterdichte voerton en van daaruit schep ik telkens mijn voorraadbak vol, die in de voorraadkast staat. Bloem haal ik bij de Turkse supermarkt, 5kg voor €3,25.
    Zelfgebakken brood is zó lekker, gezond en voedzaam!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar bewaar je die ton? Ik vind dat namelijk best een goed idee voor hier thuis
      Gr Yvonne

      Verwijderen
    2. Ik bewaar de ton boven in de inbouwkast. Volgend jaar verhuizen we naar een huis net zolder en zet ik em daar neer. Hij kan ook in de schuur maar dat vind ik niet zo'n fris idee

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je reactie!
      In de schuur heb ik wel ruimte. In een dichte ton zou het daar kunnen staan. Dan kan er geen viezigheid bij.
      Ik ga het eens uitproberen.

      Verwijderen
  3. Er zit vast meer toevoegingen in als zelfgemaakt,maar ik hoop nog altijd minder als die van de supermarkt ;)
    Siger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik bak al jaren zelf brood.
    Is veel lekkerder en erg voedzaam.
    Zit je gauw vol van,snijden vind ik
    best lastig ,ga heel vaak scheef.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een groot blik op de kop getikt in de kringloop. De rest van de spullen, andere soorten meel staan in kleinere porties in een grote plastic ton, doos, op wieltjes in de kast.
    De Harderwijks molen is goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jazeker! Een tijdlang deed ik dat dagelijks. Maar nu staat de broodbakmachine op zolder te verstoffen...

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb het een tijd lang gedaan en doe het soms nog. Ik heb nu geen brood gekocht, maar wel 10 kilo meel zodat ik wel weer moet. Ik gebruikte altijd dit recept:
    https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2012/08/wit-brood-5.html

    maar dan met water ipv melk en wat minder netjes, want teveel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gebruiken jullie een broodbakmachine? Ik bak soms brood maar het met de hand kneden kost veel energie (besparing op de sportschool ;) ) en tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het kneden gebruik ik een broodbakmachine ja. Met 6 in de week en 20 minuten per brood kost het me anders teveel tijd en energie ;)...

      Verwijderen