Pagina's

dinsdag 25 december 2018

Zelf spijs maken + recept

Kerststol uit de supermarkt is spotgoedkoop in deze tijd. Rond de 4 euro heb je al een flinke stol van rond de 750 gram. Toen ik echter een recept zag van een kerststol en daarnaast zag dat spijs maken een fluitje van een cent was, besloot ik het zelf een keer te proberen. 

Mede doordat het zo lang houdbaar is in bijv. de koelkast kun je het ook gerust nu maken en pas over enkele weken verwerken in een gevulde speculaas o.i.d.. 

Het recept vond ik hier bij Ingrid. Ook leuk om te kijken voor de vele variaties die zij hierbij aandraagt en de 'low-budget' variant met bonenspijs (die je veelal koopt in de winkel, alleen zelfgemaakt schijnt bonenspijs veel lekkerder te zijn, ook ideaal als je bijv. een notenallergie hebt).

Ik gebruikte:
- 2 zakjes ongebrande notenmix à 200 gram (AH; 200 gram voor 2,69)
- Lichtbruine basterdsuiker 400 gram (AH; 66 cent)
- 3 eieren (AH; 47 cent)

Totaal dus: € 6,51...

De volgende keer ga ik het proberen met een ei minder en evt. wat amandelmeel erbij. Het bleef nu ietwat aan de zachte kant, alhoewel de smaak verrukkelijk was. 
In de gebakken (en afgekoelde) stol was het wel hard geworden.


Noten vermalen (wij deden het in de blender, maar het maakt wel herrie ;))... Let op; je moet echt wel een blender hebben met wat power, want anders draai je 'em in de soep... Wij doen al ruim 7 jaar werkelijk al-les erin, ook bijv. bevroren fruit voor de milkshakes, koekjes voor de bodem van taarten, enz. 

Daarna alles mengen (wij deden het met de mixer met deeghaken):

Klaar! Is het zo simpel? Ja, zo simpel is het... En de smaak? Wauw, het is zo ont-zet-tend lekker, je proeft nog helemaal de noten en het is heerlijk smeuïg, niet zo hard als die uit een stol van de winkel. Ik geloof niet dat ik dit nog een keer zal kopen, want zelf maken is simpel en veel lekkerder :)
De stollen zijn inmiddels ook klaar, die show ik binnenkort :)... 

Natuurlijk is het met al die suikers geen gezond iets, maar wel lekker ;)!

Maak jij weleens zelf spijs?

10 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,
    Vanwege de rauwe eieren die in de spijs zitten, zou ik dit zeker geen weken bewaren in de koelkast!!! Zelf voeg ik ei toe op het moment dat ik de spijs ga gebruiken, dan kneed ik het ei er doorheen.

    Mvg, WdH

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je aanvulling. Ik heb al meer dan de helft in de stollen verwerkt en vermoed dat de rest 2019 niet gaat halen ;)... Op internet las ik dat het lang houdbaar was (en zelfs dat het beter was om het te laten ‘rijpen’ in de koelkast) maar dit soort dingen bewaar ik nooit zo lang, omdat ik van een lege koelkast houd...

      Verwijderen
  2. Ik geloof zo wel dat het lekker is, maar dat recept is geen bonenspijs,het is spijs met andere noten dan amandelen. Bonenspijs is van witte bonen, daarvoor geeft Joke Boon hier een recept.https://boonappetit.nl/index.php/boon-blogt/97-zelf-bonenspijs-maken-recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik bedoel dat in de link van Ingrid dat recept staat voor bonenspijs. Dit is notenspijs wat ik heb gemaakt :).

      Verwijderen
  3. Ik gebruik altijd amandelmeel die ik koop bij de notenkraam op de markt. Scheelt een hoop werk. Ik voeg slechts de helft van de suiker toe i.p.v. 1:1,veel minder zoet, verder nog enkele druppels bittere amandelolie voor de specifieke spijssmaak. Dus niet de chemische amandelessence uit de supermarkt.Dan met wat water, voorzichtig beginnen met 1 à 2 eetlepels, tot een smeuige massa kneden.En idd het ei pas toevoegen als je het gaat gebruiken. Op die manier is het lang houdbaar maar je kunt het ook goed invriezen. Zou ik wel in kleine porties doen dan. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dit jaar voor het eerst zelf amandelspijs gemaakt, aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kan beter geen rauwe eieren eten ivm.je zwangerschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ik heb het gegeten in stol, dus het is lang in de oven geweest op hoge temperatuur en niet rauw meer... Oja en met kneden even stiekem een frummeltje van m’n vinger afgelikt ;)... Het is erg machtig hoor, daar eet je voor je lol niet een rolletje van op, want zwanger of niet, dat is voor iedereen te zwaar...

      Verwijderen
  6. Op www.smakelijck.nl staat ook een eenvoudig recept om spijs te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad met wat water kneedbaar maken, maar wel stijf houden. Laten rijpen en pas bij gebruik ei erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen