Pagina's

vrijdag 28 december 2018

Groot, groter, grootst...

De Kerstdagen liggen weer achter ons. Grote diners, veel eten, dure kleding, ga zo maar door... We steken er maar schril bij af en ik vind het niet eens erg ook ;)...

Er wordt veel omgezet door winkeliers en veel weggegooid door consumenten. Win-win, ehm, nee toch niet... We maakten hier zelf 2 kerststollen (alleen ingrediënten voor zelf spijs maken en rozijnen heb ik nieuw moeten kopen, rest had ik nog in huis en poedersuiker maken we zelf), verder kocht ik gewoon weekboodschappen met daarbij wat extra lekkers. Beetje voor de vakantie, beetje voor de feestdagen, gewoon iedere dag iets lekkers. Zak chips extra, een afbakbrood extra, een pak chocolademelk (voor als ik niet naar Christilènes kerstfeest zou kunnen), een chocoladeijsstam, dat was het wel... Voor de zekerheid dus een pak extra melk voor als we aanloop zouden krijgen, wat extra (diepvries)groente en m'n frisdrank/sap aangevuld, want had ik niet zoveel meer. Ik had wel vrij veel boodschappen, omdat ik echt de kerstdrukte wilde mijden en geen zin had om nog een keer terug te moeten.

Het is heerlijk om artikelen als 'zo maak je de restjes op' niet eens nodig te hebben, gewoon omdat je geen restjes hebt :). We hebben gistermorgen het laatste stukje stol als ontbijt gegeten, verder ligt er nog een stuk ijsstam in de vriezer, hoeft niet nu meteen op.
Schalen met vlees en lekkers zag ik voorbij komen op Facebook 'gratis af te halen, graag vanavond, anders gaat het weg...' Ik hoop dan maar dat er iemand reageert, het is gewoon triest hoeveel er wordt weggegooid. Ik las een artikel uit 2016 waaruit bleek dat 1 op de 3 Nederlanders liever eten weggooide dan het risico liep tekort te komen bij het Kerstdiner. Ik hoop maar met alle aandacht die er is over voedselverspilling en de impact daarvan dat dat inmiddels niet meer zo is...


Op dit moment hebben we de voorraadkast voor onze begrippen echt vol staan. Ik weet natuurlijk gewoon niet hoe het hier gaat lopen en omdat ik 'zeker weet' dat ik sowieso even moet blijven in het ziekenhuis vind ik het prettig dat er dan in ieder geval genoeg in huis is voor enkele maaltijden, dat er genoeg beschuit met muisjes in huis is voor de eerste dagen en dat Peter niet nog voor iets onbenulligs meteen dag 1 op pad moet. Nouja en anders maar wel, dan heb ik in ieder geval m'n best gedaan ;).

Ik weet zeker dat het grootste dat we bereikt hebben na 2 jaar leven met weinig een enorme hoeveelheid tevredenheid is. We waren daarvoor niet ontevreden, dat wil ik zeker niet beweren, maar we kunnen nu zo genieten van bijv. gratis kleding, een zelfgemaakt kaarsje op tafel, noem maar op, echt die kleine dingen. Het is heerlijk om niet te streven naar groot, groter, grootst, want dat is zo onbevredigend, het lijkt dan nooit genoeg te zijn.
Zo las ik laatst in de krant een artikel met als thema 'waarom verlangt iedereen naar groter?' In het artikel werd o.a. verwezen naar deze website over dat de woonruimte per persoon in 1900 nog gemiddeld voor 5 personen nog geen 50 m2 bedroeg (dus amper 10 m2 per persoon) en dat mensen nu met gemiddeld 2,4 persoon op 160 m2 leven (dus zo'n 65 m2 per persoon). Ongelofelijk eigenlijk... De veelzeggende conclusie van het artikel 'Het is best verbazend dat op grote voet leven nog altijd zo tot de verbeelding spreekt...' In de aanloop naar 2019 verbaast mij dat ook, want alles wordt duurder en het moet toch ergens vandaan komen zou je zeggen :). Tevredenheid en dankbaarheid is in ieder geval gratis, dus laten we daar maar mee beginnen...

En wat wij doen deze dagen? Om eerlijk te zijn weinig bijzonders... Peter werkt gewoon, kids spelen/knutselen/enz. en ik ehm.... doe rustig aan, laten we het daarop houden ;). Echt laatste loodjes, dus ik zit gewoon alvast m'n weeën af te wachten :). Nee, dat is overdreven, maar heel productief ben ik niet meer deze dagen. Nog plannen te over, maar dat komt in het voorjaar wel weer. In het weekend rust ik extra als Peter beschikbaar is voor de kinderen en zo gaan we ons gangetje. We kijken per dag een beetje hoe het gaat, maar bewust plan ik geen grootse uitstapjes of familiebezoeken ver weg, want dat is niet meer te doen voor nu. De ene keer typ ik een blog, dan haak ik weer een stukje, even brood smeren of koffiezetten voor Peter (hij werkt nu tijdelijk zonder (lunch)pauze, dus enige momenten in het jaar dat ik zijn boterhammen smeer zo ongeveer ;)), van alles wat. Het is ook goed zo, ik heb geen verplichtingen meer, dus laten we stellen dat ik ben begonnen aan m'n zwangerschapsverlof ;)...

Voor iedereen een fijne dag en een goed weekend!

9 opmerkingen:

  1. Fijn dat je ontspannen naar de geboorte van jullie kindje en broertje of zusje kunt toeleven. Nog een reactie op je artikel over de ziektekosten verzekering voor 2019. Ik las in de krant dat een ziekenhuis in Limburg wel een contract had afgesloten met een bepaalde verzekeraar maar waarschuwde voor hun budgetpolis, dat patienten bij hun ziekenhuis niet alle handelingen vergoed kregen door hun verzekeraar met zo,n budgetpolis. Dat is wellicht bij meer ziekenhuizen het geval in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, ik wens jou / jullie ook rust en tevredenheid ;-). Succes met je laatste loodjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben hier eerste kerstdag gasten gehad en redelijk royaal gekookt. Tweede kerstdag waren we onder elkaar en hebben we gewoon de kliekjes opgegeten. We wisten inmiddels dat die gerechten heerlijk waren :-)
    Goede laatste dagen gewenst Adrianne, van het jaar en van je zwangerschap. En voor beide nieuwe beginnen, ook alle goeds! Een mee lezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht heel bewust aan jou vanmorgen en kwam hier even om het hoekje kijken. Doe maar rustig aan voordat het grote werken voor jou gaat beginnen. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd van 'gewoon'. Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap. Ik zou het goed rustig aan doen!

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een erg budgetvriendelijke kerst gehad.
    Eerste kerstdag waren we uitgenodigd bij schoonfamilie.
    Voor tweede kerstdag hadden we eigenlijk geen plannen maar omdat manlief zo'n enorm kerstpakket had gekregen hadden we mijn ouders en zus met haar gezin uitgenodigd.
    we hebben ontzetten genoten van al het lekkers uit het kerstpakket. geen chique gedekte te tafel. gewoon alle hapjes op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het werd dus geen Kerst-kindje, nu wordt het afwachten in welk jaar het geboren gaat worden. Succes met de laatste loodjes, en geniet van het samenzijn met je gezin (maar als vaste lezer van je blog weet ik ondertussen dat dat je wel is toevertrouwd).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Succes met de laatste loodjes Adrianne! Wanneer ben je uitgerekend?

    Stiekem ben ik wel benieuwd naar een buikfoto ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begin januari, dussss spannend :). Haha, ik moet nog een buikfoto maken zelfs, stond op het lijstje voor vandaag, maar inmiddels is het donker... Bij Jochanan had ik ook geen foto, heb ik nog even snel tussen de weeën door gemaakt. Achteraf hebben we vreselijk gelachen, want na 5 kwartier was hij er al, dus net op tijd ;)...

      Verwijderen