Pagina's

donderdag 13 december 2018

Minder voedselverspilling of minder afval?

Het is alweer even geleden, maar ik loop hier vaker tegenaan met boodschappen doen. Ik koop altijd Jonagold appels (los). Ik zag echter een stuk of 7 van deze pakjes liggen in het schap erboven. Alles met een houdbaarheid tot de dag dat ik in de avond boodschappen deed een half uur voor sluitingstijd. Ik zou 8 appels kopen, maar zag deze pakjes. In verhouding kwam ik een fractie goedkoper uit dan de losse appels, maar ik nam in ruil daarvoor wel een hoop extra plastic mee, terwijl appels juist gemakkelijk los verkrijgbaar zijn.

Tsja, die appels zouden hoogstwaarschijnlijk daarna wel in de container belanden. Wat kies je dan?

Ik besloot 3 pakjes te 'redden'. Plastic thuis bij het plastic, kartonnen doosje bij het oud papier en de appels waren nog heerlijk. Prima houdbaar in de koelkast, geen idee wie verzonnen heeft om daar een datum op te zetten... Ieder kan toch zien wanneer het tijd is om het op te eten...?


Volledig zero-waste boodschappen doen lukt mij niet en nu al helemaal niet. Ik doe zelf lang niet altijd boodschappen meer, ik ben tijdelijk over op wegwerpluiers en ben al lang dankbaar dat ik nog wekelijks broden kan bakken. Ook kies ik nu geregeld voor gesneden groenten in een plastic zak, zodat ik zonder al teveel inspanning een gezonde maaltijd op tafel zet, omdat ik m'n handen meer dan vol heb aan alles hier thuis en al blij ben dat ik m'n huishouden draaiend kan houden...

W.b. de kortingsstickers ben ik wel nuchter; ik koop geen producten die ik normaal nooit koop omdat we het bijvoorbeeld niet lusten, niet gebruiken, o.i.d. Ik wil eens een keer een toetje kopen met een sticker, maar dat is dan ook echt de enige 'uitspatting'. Appels had ik echter toch nodig, maar ik had het er nog met Peter over. Wat kies je dan? Minder afval, dus de losse appels? Met het risico dat de anderen worden weggegooid. Of koop je de pakjes met korting en doe je het afval gescheiden in de bakken thuis? 

Wat kies jij in zulke gevallen?

14 opmerkingen:

  1. Ik vind dat ook altijd een lastige keuze. Kies toch wel vaak voor de producten. Vind het echt zonde als het weggegooid wordt. Maar dan heb je idd wél veel afval. Jammer hoor dat de winkels daar nog niet goed mee omgaan!
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wordt toch weggegooid. Of jij het nu koopt of niet. Als jij het koopt worden de appels wel opgegeten en anders belanden ze in de container. Dus kopen denk ik.
    Of je zou kunnen vragen of ze het in de bak van gratis fruit voor de kinderen leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij heb je het goed opgelost. Ik zou precies hetzelfde hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afval scheiden doen ik toch al consequent en ik koop graag met korting. Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet oplet op verpakkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop het ook. Het verpakkingsmateriaal wordt hoe dan ook weggegooid, nu in elk geval zonder de appels.
    Ik heb dit dilemma overigens vooral met vlees. Ik koop in principe geen supermarktvlees maar wel met korting, want de verspilling stoort me zo erg dat ik de mindere smaak en de herkomst maar voor lief neem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ook kiezen voor de appels die anders weggegooid worden. Misschien een leuk ideetje voor het verpakkingsmateriaal is om je dochter (of samen met je dochter) te laten verzinnen wat je nog zou kunnen knutselen met het kartonnetje en de plastic, wie weet wat voor creatiefs daar nog uitkomt. Bijvoorbeeld het plastic opfrommelen, stokjes in steken, en je hebt een schaapje. Ik zeg zomaar wat ;-). Dan is het toch niet helemaal nutteloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee!! Christilène knutselt het liefst met oud papier. We hebben vouwblaadjes, papier, enz. Maar wat doet ze? Deksel van de papierbak en de pizzadoos eruit halen (die ik had gekocht voor de jongeren, geen puf om zelf te maken met m'n dikke buik) en een lege envelop. Alle etenswaren eruit knippen in kleine snippertjes, in het envelopje, paar erop plakken en vragen 'wil je boodschappen doen? Wat wil je eten?' Uren kan ze er zoet mee zijn ;)... En daarna is het simpel; je veegt de tafel met snippers in 2 tellen schoon weer in de oud papierbak die ze de volgende dag weer opnieuw kan openen. We hergebruiken wel veel al, maar ik vind dit soort dingen lastig, het scheelde qua geld echt een paar cent, dus daarvoor was het niet de moeite, maar ik was gewoon benieuwd hoe ieder het deed :)...

      Verwijderen
  7. Ik zou ook dezelfde keuze maken. En ik denk dat de appels anders met verpakking en al in de afvalberg terechtgekomen waren. Nu zijn de appels op en in de verpakking netjes gescheiden. Veel beter dus!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben die jij maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe het ook op deze manier. Vind zo jammer al die voedselverspilling.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga meestal 's morgens naar de winkel en laat ze dan liggen. Ik koop wel vaak bio vlees met een sticker, dat stop ik in de diepvries voor de week erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh ja de ah stelt super strenge eisen voor de fabrikanten wat betreft datum en verpakking en kwaliteit. belachelijk gewoon, zoveel procent roodkleuring enz. anders hoeven ze ze niet.
    Ik zat ook al te bedenken hoeveel plastic ik helaas binnensleep. Maar als het scheelt in prijs doe ik het ook hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt.
    Dat verpakkingsmateriaal wordt hoe dan ook weggegooid.
    Dan beter zonder dan met de appels.

    BeantwoordenVerwijderen