Pagina's

vrijdag 3 februari 2017

Recept vis-'toffee' met sesamzaad

Ik heb al aardig wat recept-ideeën gekregen en zelfs al een heel aantal gemaakt en gegeten en mijn bevindingen deel ik graag met jullie...

Via N. op Facebook kreeg ik een heerlijk goedkope recept-tip die ik graag met jullie deel: Koolvis in bladerdeeg. Ik zocht nog een variatie erbij en vond die online. Vaak combineer ik nu wat dingen uit 2 recepten, omdat ik lang niet alle ingrediënten in huis heb ;)... Tot nu toe pakt de creativiteit goed uit...

Nodig voor 6 stuks:
2 blokken koolvis (pakje van 4 bij Aldi kost 1,79, voor 6 stuks dus 90 cent)
6 plakjes bladerdeeg
honingmosterdsaus
klein beetje kaas en brie
kruiden (bieslook, basilicum, o.i.d. beetje wat je in huis hebt)
beetje olijfolie (anders water)
sesamzaad (of maanzaad, amandelschaafsel, zeezout, o.i.d. ter decoratie of gewoon zonder)

Officieel had je mosterd nodig of crème fraiche of nog wat andere dingen, maar aangezien we moeten koken met de dingen die we hebben (weer eens wat anders dan 'roeien met de riemen die we hebben...') maakten we er een heel ander 'soepje' van...

Verwarm de oven voor op 180 graden. Laat de bladerdeeg en koolvis ontdooien.
Vul een kopje (senseomokje ofzo, niet een grote mok) ongeveer voor 1/3 met honingmosterdsaus en doe er de ingrediënten bij die je in huis hebt (in ons geval: kleine blokjes kaas, kleine stukjes brie, bieslook en basilicum). Even roeren:

Ziezo, klaar...

Snijd de koolvis per blok in 3 stukken, zodat je 6 stukken krijgt.

Verdeel de saus over de bladerdeegplakken (ong. 2 eetlepels per stuk volgens mij)

Draai de flappen dicht aan de zijkant (wel eerst bovenkant voorzichtig dichtmaken zoals een appelflap). Het worden dan echte 'vis-toffees'...

Klein beetje olijfolie erop smeren en sesamzaad eroverheen. In de oven totdat de bovenkant bruin is. Op 180 graden deden wij rond de 20-25 minuten.

Ehm... alles was al op toen we erachter kwamen dat de foto's op de mobiel met de hele maaltijd (nl. aardappels, wortels en deze vis-toffees) mislukt waren. Geen foto van het totale resultaat, maar het was zo superlekker dat wij al weten wat we binnenkort maken van die andere 2 die nog in de vriezer liggen. Overigens; die worden zonder brie, want het is op nu. Geen probleem; het zal zonder brie vast net zo lekker smaken...

Oja, ik kocht deze week nog een pak melk, een pakje havermout en margarine (om iets lekkers mee te bakken, gewoon om in huis te hebben, nog geen plannen...) Totaal ruim 2 euro bij AH. Binnen budget gebleven dus, ondanks de dure verzorgingsproducten...

6 opmerkingen:

  1. Bij ons is het deze week ook super gegaan.
    Zelfs 20 euro over.
    Wat doen jullie met het bedrag dat over is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, knap gedaan zeg! Op dit moment heb ik nog weinig tot niks over. Ik heb rond de zomerperiode iedere maand 1 of 2 verjaardagen waar ik 15 euro voor nodig heb, dus voor nu spaar ik het voor de duurdere momenten. Ik heb veel aanloop en visite, dus geregeld eten we met meer ;). Tegen het eind van het jaar kijk ik gewoon of er nog wat over is en bedenk ik iets leuks :)... De spaarpotjes van de kids gaat in ieder geval goed met hier en daar wat kleine dingen verkopen, dus dat is al mooi :)... En ik verleg m'n eisen steeds, nu wil ik nl. ook de verjaardag van Christilène eronder laten vallen, dus ik ben al aan het brainstormen wat we kunnen geven/maken/naaien om aan haar te geven... Zoek je nog ideetjes om te doen met wat over is trouwens? Ideeën heb ik altijd genoeg ;)...

      Verwijderen
  2. Ik bedoel eigenlijk, laat je de 20 euro in je portemonnee zitten, zodat je de volgende week 70 euro hebt, of begin je gewoon weer met 50 euro in de nieuwe week. Ik heb het erin laten zitten, zodat je ook eens wat groter in kan slaan bij een goede aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pin zelf geen geld, dus houd het alleen bij in Excel. Ik houd het bij per week en zie zo totaal hoeveel ik uitgeef. Ene week iets meer, andere week iets minder. Ik doe tot nu toe bijv. sparen voor een tiramisutaart (zoals ik laatst nodig had) en komende week ga ik wat meer groenten dan nodig inslaan en invriezen i.v.m. een leuke aanbieding bij AH. Een andere week heb ik dan minder nodig waardoor ik weer kan sparen voor een cadeau dat ik half maart nodig heb... Tot nu toe had ik iedere keer onverwachts alsnog meer nodig van het 1 of ander of kocht ik een cadeau waardoor ik geen grote bedragen overhield. Wel bijv. 5 euro ofzo, maar geen 25 ;)...

      Verwijderen
  3. Ik ben van plan om het geld te gaan pinnen wat ik mag uitgeven omdat ik nu het overzicht kwijt ben en niet steeds achter de computer wil zitten (nu doe ik alles op m'n tel). Ik denk dat ik alles wat ik over hou in een potje doe. Ik hou nl van groot in slaan van bijv bruine bonen of shampoo in de aanbieding, dat kan ik daar dan voor gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee! Ik wil echter niet zoveel geld keer op keer in huis hebben. Ik heb een periode geld van dingen die ik verkocht in een potje gedaan. Totdat Peter zei dat ik het eens moest tellen. Wow, in 1x 300 euro. Ik vind wat losgeld in huis voor een collectebus of eens een keer wat geld voor als ze gehaktballen verkopen voor de muziekvereniging prima, maar ik wil eind van het jaar een totaaloverzicht hebben van mijn inkopen. Dit kan inderdaad prima door geld te pinnen! Zelf wil ik eind van het jaar ook kunnen zien hoeveel ik heb uitgegeven aan cadeaus bijvoorbeeld. En nu zet ik cadeaus voor Christilènes verjaardag ook binnen m'n budget, maar die kan ik er evt. nog uithalen als het echt nodig blijkt. Ach, voor iedereen werkt wat anders, veel succes met je nieuwe manier! Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

      Verwijderen