Pagina's

woensdag 8 februari 2017

Week 6 - Boodschappen

Alweer week 6 van mijn challenge #50europerweek :)... Zoals ik maandag beschreef was ik zaterdag bij mijn ouders. Ik wachtte 's avonds nog even op Peter en spitte even de folders door (zelf heb ik een 'nee-nee-sticker', dus ik krijg ze zelf niet meer). Mijn oog viel op de aanbieding in de AH-folder:
2 kg winterpeen voor 1,50. Vorige week betaalde ik 1,25/kg en de week ervoor 1,50. Nu dus voor de helft... Ik zette het op mijn lijstje... Ook de bio-bietjes wilde ik en de salade ui. Lekker voor in de vriezer... 

Voor net geen 50 euro haalde ik een forse hoeveelheid groente en fruit :). Maar liefst 3 zakken winterpeen, 1 bos saladeui en 2x bio-bietjes. Bijna een kg kipfilet en rundergehakt en nog 2 kipgehaktsnitzels. 4 kg sinaasappels, 2 kg mandarijnen, mmmm lekker! Ook de salademix met kastanjechampignon en rode ui was een stuk voordeliger dan normaal de gewone kastanjechampignons. Lekker voor bij macaroni of om het fijn te snijden en in de soep... De winterpeen sneed ik in 5 porties (2 kleintjes voor soep of macaroni, 2 gemiddelde porties voor gewoon wortels met aardappels - en in ieder geval 1x met die heerlijke vis-toffees natuurlijk - en 1 groter portie voor stamppot).

En ja; het nadeel: Afval :(. Mijn schoonzus kwam echter dinsdag bijna de hele dag en een andere schoonzus woensdagmorgen. Vandaar dat ik dacht dat ik beter dinsdagmiddag vast m'n boodschappen kon doen. 

Ik had besloten pistoletjes te eten met gehakt, tomaat en maïs. Hier ben ik echt dol op. Ooit als tip gekregen van een vriendin... Nadeel van die basic-blikjes van de AH; ik heb altijd ruzie met dat openen, omdat het lipje afbreekt... Gelukkig is daar de Tupperware blikopener :)...

En dan het recept voor 12 stuks:
- 1 pak afbakpistoletjes
- 250-300 gram gehakt
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 blikje maïs

Verwarm de oven voor op 180 graden, bak het gehakt rul aan, snijd de pistoletjes doormidden en leg ze op een bakplaat. Voeg de tomatenblokjes en de maïs toe aan het gehakt, roer het even door en laat kort pruttelen. Schep het erna over de broodjes. Doe het voor ong. 15-20 min. in de oven. Een heerlijke sla-salade erbij of gewoon de dubbele hoeveelheid voor als je met meer personen bent, echt smullen... Ook lekker met paprika, champignons, ui, enz. Je kunt eindeloos variëren hiermee...


Mijn vriendin was afgelopen dinsdag jarig. Tsja, wat geef je als iemand geen lange lijst met wensen heeft? Al snel wist ik iets: Een nieuw boek dat ik dubbel had en dus weg wilde doen en die zij graag wilde met een 'dinercheque' en natuurlijk een niet te missen kleurplaat van Christilène :)...
 Van mijn zusje kreeg ik recent het bruine papieren zakje met 'special for you' en het rood-witte keukentouwtje. Zelf maakte ik met stempels van Elines huis er een kaart bij...
Binnenkort komt ze heerlijk een avond bij ons eten; gezellig! Misschien ook leuk voor jullie: Geef eens een ervaring cadeau i.p.v. een materieel cadeau, bijv. samen een avond theedrinken, op de kinderen passen zodat de ouders een rondje kunnen wandelen, een maaltijd koken, enz, enz.

En leuk dat ik een compliment kreeg 'Jullie kinderen zien er altijd echt leuk uit, terwijl je vaak kleding van de ruilwinkel hebt...' 

En vanmiddag een lekker spontaan cadeautje; brownie met banaan, chocolade en pecanoten met amandelschaafsel als topping, mmmm... Dankje! 

Waar doen jullie je boodschappen? Meestal hoor ik dat AH prijzig is, maar toch valt me mee wat ik nu gekocht heb voor welke prijs. Wat zijn jullie ervaringen? Overigens, ik winkel overigens overal en nergens. Meestal Aldi, Jumbo en AH. En niet te vergeten de markt natuurlijk :). 

10 opmerkingen:

  1. Mijn hoofdwinkel is ah. In het verleden kocht ik ook veel bij lidl, maar de laatste maanden merk ik dat die duurder geworden is. Het meeste is dus ah basic. Heel veel artikelen waren in het verleden ook al goedkoper dan bij lidl. Wat ik er nog koop is de chocolade. 2 x 200 gram. Die hebben ze niet bij ah. De kippenbouillon, de tomatensap en verder moet ik al goed gaan nadenken. Veel artikelen zijn nu gewoon goedkoper bij ah. Doe maar zelf eens een rondje ter controle. Als er geen basic is, dan het eigen huismerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de Aldi? De Lidl zit hier nl. niet in de buurt, daar moet ik een km of 15/20 voor rijden. Ik heb het idee dat de Aldi in veel dingen nog best goedkoop is. Bijv. 6 witte afbakpistolets bij AH 49 cent en bij Aldi 45 cent. In veel dingen zijn ze gelijk en scheelt het weinig, hoor volgens mij. Maar heb jij zicht op hoe goedkoop/duur de Aldi is? Ik vind Lidl inderdaad ook duur geworden sinds enkele jaren...

      Verwijderen
    2. De aldi ligt bij ons naast de lidl en ook nog eentje in een naburig dorp. Ze hebben inmiddels een steeds uitgebreider assortiment. Qua prijs zou ik moeten gaan vergelijken. Misschien iets voor de komende maanden om te doen. Als ik er wel eens doorheen loop kan ik niet echt artikelen vinden die in het oog springen die goedkoper zijn. Ja, de vers aanbiedingen.
      De afbakpistolets koop ik meestal niet. Wel de baquettes. Daar kun je fijne pizzabroodjes van maken. En als ik alles bij elkaar tel, ga ik eigenlijk niet voor de 2 of 3 producten die goedkoper zijn naar een andere winkel.

      Verwijderen
    3. Nee joh, ben je mal, hoef je echt niet speciaal voor mij te doen... Ik winkel best graag bij Aldi, het is best verschillend per winkel, maar hier is bij beide winkels (in 2 aanliggende dorpen zit er 1) vriendelijk personeel, opgeruimde winkel en eigenlijk altijd genoeg voorraad. Ik koop pistolets altijd voor de zondag (vaste prik hier ;)). En we drinken erbij verse sinaasappelsap uit wijnglazen en dochterlief uit een advocaatglaasje ;). Haha, gewoon voor de fun, want we gebruiken nooit alcohol, maar zo worden de wijnglazen toch wekelijks gebruikt :)...

      Verwijderen
  2. Ik koop nog maar weinig in de supermarkt, het meest haal ik bij een tuinderij hier in de buurt. Meestal ook voor ongeveer 50 euro per week, bijna alles bio, zo min mogelijk afval en weinig vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Klinkt super! Ik kom hier oorspronkelijk niet vandaan, dus ben nog niet helemaal thuis in alle tuinen en verkooppuntjes hier in de buurt, maar kben bezig om nog verder hiernaar te zoeken :)...

      Verwijderen
  3. Ik kocht bijna alles bij AH omdat deze het dichtste bij was. Soms ook Dirk of Vomar. Ik denk toch dat ik vaker naar Vomar ga. Ik had de afgelopen week rundergehakt 3,49 kg, zakken paprika 1.49 per zak, die zijn nu overal duur en hier zaten er 6 in, 1,99 voor 5 kg uien!
    Ik koop een hoop basic zoals brood voor de kids bij ah.
    Ik moet een hoop besparen. En ik wil gewoon heel veel sparen. Nu zijn mijn kids nog klein (7, 5, 3 & 1) dus is het makkelijker.
    Je website motiveert me enorm!
    Ik maak ook zelf deo, tandpasta en wasmiddel voor bepaalde wasjes, waar ik ook de vloer mee kan dweilen. Dat bespaart ook veel geld. Shampoo koop ik van fructis groot in als het dan 1€ per stuk is. Douchegel mag van mezelf niet meer als 1€ kosten, dat kocht ik altijd van palmolive ook in de aanbieding, denk dat de grote melkmeisje pullen van de action nog goedkoper zijn. Maar wil ik in de toekomst ook zelf gaan maken.
    Ik zal eerdaags zelf eens iets schrijven hoe het zelf maken allemaal gaat en naar je door spelen.
    Help me onthouden!

    P.s. Ik gebruik ook wasbare luiers en wasbare billendoeken die in gebruik als wc papier voor m'n dochter. Via het forum heb ik je gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vomar zit niet hier in de buurt. Ik had bij Aldi toevallig zaterdag ook rundergehakt voor 3,49/kg! Inderdaad is sparen makkelijker als de kinderen klein zijn. Leuk dat je zelf je verzorgingsproducten maakt! Ik heb wel zelf wasmiddel gemaakt, maar deo gebruik ik bijna nooit, soms als ik een dagje werk ofzo of een keer als ik wegga, maar verder niet. Ik wil eigenlijk van de douchegel en shampoo in pakken af ;). kHoorde van iemand over Aleppo-zeep, dus ik denk daar nog over na :). Leuk, schrijf maar over je handmade producten. Je mag het wel mailen naar adjemusic@gmail.com. kHeb m'n toren wasbare billendoekjes uitgebreid en samen met dochterlief gebruik ik het boven als toiletpapier. Praktisch het makkelijkst, omdat daar de luieremmers staan, dus 1 moeite. Beneden vind ik het nog niet zo handig, weer een extra emmertje/prullenbakje. Hmm, ik denk maar zo 'alles is meegenomen'. Nu was ik 2x per week een witte was en kom ik precies uit met de stapel, dus voor nu vind ik het prima zo... Leuk dat je me komt volgen, ik wacht je mailtje even af, welkom!

      Verwijderen
  4. Ik doe boodschappen bij Deen. Sindskort ben ik begonnen met het vergelijken van prijzen tussen Deen, Aldi en Lidl. Tot nu toe kan ik zeggen dat Deen bijna net zo duur of zelfs goedkoper is dan Aldi. Lidl is wel het goedkoopst met groente/fruit. AH is duurder, per week scheelt het me denk €5,- of ik bij Deen of AH koop. Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen of nauwelijks A merk koop.
    Nog een tip (misschien heb je t ondertussen ontdekt, ,maar ik spit je blog van begin af aan door) diepvriesgroenten zijn goedkoper. Broccoli betaal ik voor 450 gram 0,90 cent. Daar heb je anders 1 stronk voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deen zit hier helaas niet in de buurt en Lidl is ook 15 km, dus te ver voor mij. AH of Aldi scheelt elkaar weinig is mijn ervaring. Diepvriesgroente gebruik ik inderdaad nu ook steeds meer, dankje!

      Verwijderen