Pagina's

maandag 27 februari 2017

(Uit)lenen

2 weken geleden beloofde ik in mijn blog al dat ik een blog zou schrijven over (uit)lenen.

Zelf lenen we geregeld iets (uit). Toen ik even snel een lijstje maakte alvast ter inspiratie voor mijn blog, was ik een beetje verbluft... Ongelofelijk hoeveel ik eigenlijk (uit)leen, nooit zo bij stil gestaan...

Wiegje, co-sleeper, babyspullen (bijv. kruiken, hydrofiele luiers, kleertjes, groot voedingskussen, luieremmers), draagdoek, boeken, CD's en DVD's, boeken en tijdschriften, spullen voor taarten maken (draaischijf + mes en lettervormpjes), doopkleding voor Jochanan, trouwpak, hoedje voor een bruiloft, jas voor Christilène voor een bruiloft, positiekleding, videocamera, zaagtafel en bovenfrees, zware soldeerbout, grondboor, laserapparaat voor schutting plaatsen, beamer, ringbandmaker, lamineerapparaat, klapstoelen, auto, klosjes garen, houten slee en nog veel meer...Een opsomming wat we hebben geleend:

Auto, aanhanger, autostoel, Tomtom, fiets, SD-kaartjes, USB-sticks, laptop, (tuin-)gereedschap (bijv. boormachine, bezem, schuurmachine, enz.), tuinstoelen, verlengsnoer, sneeuwschuiver, vuurkorf, mixer, blender, slingers, Tupperware bakken, citruspers, waterkoker, koekjesvorm, koffiekannen, mobiele kookplaat, vormen voor stapeltaart, koeltas + krat, kinderwagen, spelletjes, puzzels, (fluit)boeken en tijdschriften, CD's en DVD's, wasemmer, reiskoffer, onderrok van m'n bruidsjurk, schoenen, baret, stropdas, andere kleding, ketting + armband van m'n bruiloft, tafels, kolf, lamineerapparaat, labelwriter, statief, camera, kartelstofschaar, lockmachine, naaimachine, geboorteNijntje, wasbare luiers, Dentinox en nog veel meer...En uitgeleend:

Maar ook leende ik diensten (uit), bijv. oppassen en koken, autowassen, bouwen/verbouwen over en weer. En natuurlijk niet te vergeten de bibliotheek en ruilwinkel waar ik veelvuldig gebruik van maak...
Waar denk ik over na voordat ik iets (uit)leen?
- Is het vervangbaar? Spullen met (grote) emotionele waarde leen ik niet uit. Denk hierbij aan het eerste kledingsetje van de kinderen bijvoorbeeld)
- Kunnen we het voor een bepaalde tijd missen?
- Wanneer komt of gaat het terug?(maak hier evt. heldere afspraken over)
- Aan wie leen ik het uit? (zelf noteren we van wie we iets lenen of aan wie we iets uitlenen. Simpelweg omdat we het te vaak vergaten. We misten een DVD-serie of een bepaald boek en konden niet meer bedenken aan wie we het hadden uitgeleend... Het kwam vanzelf weer terug, maar het duurde soms zo lang voordat het terugkwam, omdat anderen er ook niet meer aan dachten ;)...)
- Hoe voorkom ik dat het kwijtraakt?

Daarbij hebben we voor onszelf nog als stelregel: Doe NIET alsof het van jezelf is... Huh? Ja, het staat er echt. Ik bedoel: Doe alsof het van de ander is. Wij willen juist op spullen van anderen nog zuiniger zijn dan op onze eigen spullen...
Nog een leuke tip: Kijk eens op Peerby voor het (gratis!) lenen van spullen. Van een ski-uitrusting, reiskoffer, slaapzak tot (tuin)gereedschap, naaimachine, keukengerei en kinderspeelgoed. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel lenen in je buurt...

Voor het huren (let op: Dit kost dus geld, het is geen gratis lenen) van een auto kun je terecht bij Snappcar of Greenwheels. Zelf heb ik hier niet eerder gebruik van maakt. Goedkopere of gratis mogelijkheden zijn natuurlijk carpoolen of liften.

Ik vind het leuk om te lenen en uit te lenen, gewoon om niet alles zelf te hoeven hebben. Maar het allerleukste vind ik natuurlijk dat het gratis is... M'n volgende idee: Een huis 'lenen' en ons eigen huis 'uitlenen'... Oftewel; huizenruil :). Lijkt mij geweldig, maar ik weet niet of Peter er zo om staat te springen ;)... Nog maar eens in de groep gooien tegen de tijd dat het hier vakantie wordt :)...

8 opmerkingen:

  1. Dag Adrianne, hier wordt ook wel eens wat uitgeleend, van auto tot puddingvorm en van hogedrukspuit tot thermoskan. ('huize mams'dat ben ik dus} Nou dat gaat best hoor, alleen inderdaad 'waar was dat ook al weer?Maar een ander is er weer mee geholpen! groet, Lucie'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel vaak werken dat soort dingen in een kringetje ;). Ik leen vaak van mijn ouders, maar zij lenen weinig van mij, omdat ze veel dingen zelf al hebben. Anderen lenen het weer van mij. Ideaal... Inderdaad fijn dat je op die manier anderen kunt helpen! Gebruik je zelf een opschrijfboekje of ander systeem om te noteren wat (uit)geleend is? Wij noteren het tegenwoordig in ToDoist (een taken-plan-app, zoiets, maar kan ook in Outlook gebruikt worden. Lekker makkelijk)... Groet, Adrianne

      Verwijderen
    2. De grote dingen uitlenen onthoud je wel,zoals bijv de sjoelbak, de kleine dingen heb ik wel eens opgeschreven maar dat vergeet ik ook wel eens,maar meestal komt alles vanzelf wel terug!groet, Lucie

      Verwijderen
    3. O, ik vergeet zelfs grotere dingen ;)... Een keer een DVD-box uitgeleend. Toen een volgende ernaar vroeg, konden we alleen nog bedenken dat we het hadden uitgeleend, maar aan wie?? Uiteindelijk na een hele poos kreeg Peter het terug. Oooooja, dat was ook zo, we wisten het meteen weer ;)...

      Verwijderen
  2. Wij hebben een paar keer internationale huizenruil gedaan (Duitsland, Groot-Brittannië). Best goed te doen, maar het grootste punt vond ik dat ik ons huis helemaal opgeruimd en schoon wilde hebben. Daarnaast wilde ik zorgen voor kastruimte voor onze gasten (kledingkasten en in de keuken).

    Wij wonen in de Drechtsteden, ruilen in Nederland hebben wij nooit gedaan. Maar omdat jullie op de Veluwe wonen, is dat ook vast goed mogelijk.

    Met jullie instelling dat je wilt delen met anderen, is huizenruil ook goed te doen. Wij kregen nl nog wel eens de reactie dat anderen het zich niet konden voorstellen dat anderen in ons huis zouden wonen. Onze spullen, onze privacy. Maar dat is zo betrekkelijk. Jij leeft in hun huis en vanuit die basis weet je dat je goed zorgt voor de spullen van een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt ook goed! Ja, inderdaad, je wilt alles netjes hebben... En wij hebben bijv. voor onze koffiemachine een apart kraantje in het keukenkastje; dan wil ik daarvoor even een beschrijving in het Engels maken, enz. Oww, is inderdaad best een klusje... We hebben 1 kamer die op slot kan, dus ik denk dat ik dat dan maar het 'rommelhok' zou maken en alles erachter stampen wat ik niet nodig heb ;)... Hier in de buurt zijn meer mensen die hun huis verhuren, het wemelt hier 's zomers van de vakantiegangers, dus dat lijkt me inderdaad geen probleem. Ik wil alleen - als ik Peter meekrijg - liefst zo min mogelijk kosten maken, dus niet me inschrijven op een dure site die me koppelt aan mensen enzo. Ik ga er nog eens goed over nadenken en wie weet blijven we wel weer thuis. Zelf vind ik vakantie wel leuk, maar Peter is net zo lief thuis... Mij zou het niet zoveel uitmaken dat een ander op mijn bank zit of in m'n bed slaapt. Ik zou wel bepaalde spullen met emotionele waarde wegzetten, zodat het niet kapot kan gaan per ongeluk, maar ik ga echt niet een container huren en m'n hele hebben en houden erin zetten :P...

      Verwijderen
  3. Ik leen ook wel eens dingen uit aan vrienden, en door de jaren heen merk je dat zich gaat opstapelen! oh jij hebt mijn winterjas nog, en jij mijn halve gereeedschapskist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, en meestal mis je dat soort dingen pas als je het nodig hebt ;). Vandaar dat we hier ook zijn begonnen met bijhouden, want het werd zoveel dat ik het niet meer kon onthouden...

      Verwijderen