Pagina's

woensdag 15 februari 2017

Weekmenu en boodschappen - week 7

Zomaar zag ik een bericht afgelopen zaterdag op de weggeefhoek met hydrofiele luiers in blauwkleuren. Een aantal mensen hadden anderen erop geattendeerd, maar toen er nog steeds niemand had gezegd 'graag' reageerde ik dat ik wel het kon gebruiken als reserve. (Als erbij staat 'voor iemand die het goed kan gebruiken', reageer ik nooit. Mijn challenge is vrijwillig en er zijn mensen die het heel slecht hebben, zij gaan voor vind ik. Dit stond er echter niet bij, dus ik kon reageren...) Ik mocht het ophalen en ziedaar; 6 stuks:

Ik gebruik ze als luiers of handdoeken. Je kunt er ook wasbare billendoekjes van maken of snoetenpoetsers of broodzakken of andere dingen ;)...

Vorige week zaterdag was het krap of ik genoeg brood had tot en met maandag. Toch maar even naar de winkel, terwijl mijn budget van vorige week op was. Ik besloot alvast een 'aanslag' te doen op het budget van deze week, omdat ik wist dat ik niet het hele budget nodig had deze week.

Kosten vorige week van budget van deze week: 10,81 (Aldi).
Deze week: 4,83 (Jumbo) en 9,80 (Aldi)

Totaal dus: 25,44.

Mijn weekmenu ziet er als volgt uit:
Maandag: Aardappels met bieten en gehaktballen
Dinsdag: Hartige preitaart
Woensdag: Chicken to night saté met kip en prei/kastanjechampignonsmix. En zilvervliesrijst
Donderdag: Stamppot wortels met gehakt of kipgehaktsnitzel (omdat ik dat allebei nog in de vriezer heb)
Vrijdag/zaterdag: Mie met kipfilet, ui, saladeui, wortel, prei en kastanjechampignons (we koken voor 2 dagen)

Vorige week had ik al fijn groenten ingeslagen en ik wil altijd iets in de vriezer hebben. Gewoon handig als er onverwachts iemand komt eten, ik geen tijd heb om naar de winkel te gaan, enz.

Totaal dus bijna de helft over van m'n budget van deze week :). Ik 'scoorde' nog andijvie bij Jumbo. De kroppen waren om te huilen, zo slap (De foto is te laat genomen, de anderen had ik al versneden, dit was nog de beste en Peter maakte snel een foto...) .


Ik vroeg dus om een nieuwe en toen de jongen de andere kroppen met een slappe smoes 'ja, met dit weer wordt het zo snel slap...' uit het vak haalde, vroeg ik hem of hij die weg ging doen. Ja, hij dacht van wel. Ik heb gevraagd of ik ze mee mocht nemen. Dat moest nog even overlegd worden met de manager. Officieel mag dit natuurlijk niet, maar gelukkig kreeg ik het mee.


Echt jammer dat zulke dingen in de kliko belanden... Wel jammer dat het al zeker de 10e keer is dat ik iets aantref wat echt slecht is (bijv. half beschimmelde sinaasappel, rotte appel en dan niet een miniplekje). Ik realiseer me dat dit soort dingen er gewoon tussendoor schieten, dit kan nooit 100% gecontroleerd worden. Alleen houd je dan in ieder geval aan je eigen regels... Het schijnt nogal verschillend te zijn per Jumbo, maar bij ons zijn ze er dus echt niet goed in. Ik hoorde al eens iemand die er gewoon naar vroeg 'ik krijg dan toch een verstas?' Ik vind dat je groot gelijk hebt. Zelf vraag ik er niet naar. Die mensen worden ervoor opgeleid, dus zouden ze het onderhand wel kunnen weten waar ze voor staan. 1 keer heb ik me plaatsvervangend geschaamd voor de reactie van de medewerkster toen een 4e klant in de rij bij een volgende kassa werd geroepen (zelf stond ik als 5e nog achter hem) en ze begon met afrekenen. Hij zei 'ik hoef niet af te rekenen, hoor, want ik was de 4e...' Haar reactie 'o, ehm... moment, dan bel ik even en vraag ik even de camerabeelden op...' Hoe genânt kun je het hebben... Gelukkig redde een collega de penibele situatie door te zeggen dat hij inderdaad de 4e was en zij het gezien had. Ik heb meteen eroverheen gezegd 'dan heb ik geluk, want ik was de 5e...' En inderdaad, ook ik kreeg mijn boodschappen gratis mee...

Dus: Hallo Jumbo, iets met 7 zekerheden. Lesje voor de medewerk(st)ers: Lees HIER even de regels die jullie zelf hebben opgesteld... En uiteraard houd ik me aanbevolen voor een verstas de eerstvolgende keer dat ik iets aanbied; jullie snappen dat met een budget van 50 euro zoiets van harte welkom is... *ahum*

Nougoed, wat saladeui in de bovenste 2 voor o.a. de mie voor komende week en nog een keer ergens voor. 3 bakken andijvie voor stamppot waarvan er 1 naar m'n vriendin ging. Overigens; ik winkel graag bij Jumbo en zal het niet laten om er wekelijks even langs te gaan voor de boodschappen die ik bij Aldi niet kan krijgen. Ik vind het zonder meer een fijne winkel, maar de '7-zekerheden-service' is in mijn filiaal afwezig. 

En de klucht van week 7... Onverwachts kreeg ik visite en ik keek maar had geen koek meer. Cake zat nog in de vriezer, maar voordat ik een hele cake 'even' ontdooid heb... Ik zei dus dat ik geen koek had en deelde soepstengels, o, o, wat erg... Ik schaamde wel een beetje, maargoed gelukkig wist persoon in kwestie hoe ik ben, want ze kwam voor een 'recycleer-stofje' voor een Kikker, dus dan weet je het wel; een mee-lezeres die weet van het budget ;). Maar kom op zeg, ik kan best koek betalen, maar ik had niet door dat ik helemaal geen pak meer had... Ahum...

Toen ik het 's avonds aan Peter vertelde, realiseerde ik me ineens dat ik chocolade in de kast had. Notabene een hele doos Celebrations kreeg ik laatst van mijn schoonzus die op visite kwam en die was nog bijna helemaal vol. Ik had dus wel wat aan kunnen bieden, maar ik heb letterlijk niet verder gekeken dan m'n neus lang was...

Vandaag kwam het slot van de klucht: Ze leende mijn bakfiets en als dank daarvoor bracht ze een pak koek mee *schaam, schaam*. Ik heb het maar even uitgelegd en gezegd dat het echt niet nodig was, maar ze stond erop dat ik het aannam. Dus: Dankjewel dan maar (en als jij m'n fiets nog eens wilt lenen kom je maar, maar dan wel zonder koek...) ;)...

En vanavond lekker samen koffie gedronken met een luxe koek erbij, 'o, wat heerlijk smullen wij...' ;)

Lenen jullie weleens wat of leen je weleens wat uit? Ik zal binnenkort eens een blog hierover schrijven. Ineens kreeg ik die ingeving vanmiddag, want ik leen geregeld wat (uit)... Ik ben benieuwd... Wat zijn je overwegingen om iets (uit) te lenen? Te duur in aanschaf? Teveel spullen in huis? Gebruik je het te weinig? O.i.d.? Als je liever anoniem reageert; in de reacties hieronder kun je ook i.p.v. een Google-profiel of een Naam kiezen voor 'Anoniem'. Je ziet dan geen naam/ID/o.i.d. Je mag ook een mail sturen naar adjemusic@gmail.com. Uiteraard is het dan niet volledig  anoniem, maar laat maar weten als je niet wilt dat ik het deel, dan doe ik dat natuurlijk niet.

En heel iets anders: Vanmiddag zocht ik nog een stuk van de strijkkralen uit. Al langer had Christilène lol in het maken van die figuurtjes bij anderen. Een vormpje kost echter al snel 1-2 euro per stuk en een bak kralen betaal je ook aardig wat voor. Op Facebook zag ik - alweer een half jaar geleden - een oproep voorbij komen. Een enorme hoeveelheid kralen, meer dan 20 vormpjes (ook van die grote rechthoeken die je aan elkaar kunt klikken) en wat boekjes waardoor je bijv. van het meisje 4 varianten hebt: lang haar, kort haar, rokje, broekje, enz. Echt superleuk. Nieuwwaarde zeker rond de 30 euro. Ik mocht het voor 10 euro ophalen :). Op zolder had ik nog een sorteerbak van de Kruidvat met 24 vakjes. Er bleken precies 24 kleurtjes in het zakje te zitten, dus alle kleuren kregen een vakje.

Uren is ze al zoet geweest, maar ze klaagde dat de geel op was en nog wat kleuren. Vanmiddag meteen maar even aan de gang gegaan. Zonnetje en CD'tje erbij; op een dienblad en aan de gang met je fijne motoriek ;)...


Mwah, nog niet klaar, maar vergelijk maar eens met de eerste foto; je kunt wel zien dat ik wat gedaan heb :)... Dametje blij, andere keer weer verder... Voor verjaardagen maakt ze dit geregeld als cadeautje. Ze vindt het leuk om te doen en ook het samen uitzoeken vindt ze leuk. Voorlopig kan ze weer vooruit...

Fijne (werk)week allemaal!


11 opmerkingen:

  1. Die Jumbo-zekerheden storen mij ook echt enorm. Het is altijd gezeur, je moet er heel assertief om vragen, en dan geven ze je nog het gevoel dat je geluk hebt ook. Ik vind echt dat ze dat moeten afschaffen.
    Verder heb ik wel heel hard moeten lachen om je klucht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig, dan ben ik dus niet de enige met dat gevoel...

      Ohh, erg hè ;)? Zal ik nog lang moeten horen van Peter, haha :)...

      Verwijderen
  2. Fijn dat je die luiers kreeg Adrianne.
    Daar weet jij vast wat van te maken.
    Je schreef weer een leuk stukje!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Jannie! Ik denk dat ik die luiers gewoon ga gebruiken als handdoeken of luiers ;). Lekker makkelijk een paar extra, want dan kan ik het spoelen een dagje langer rekken, ideaal!

      Verwijderen
  3. Om precies die reden ga ik nooit meer naar Jumbo. De caissières zijn ook meer met kijken bezig hoeveel klanten er achter de kassa staan , dan met klantgerichtheid. Heel onvriendelijk. Als ze de regels schrappen, denk ik erover om nog eens te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of als de regels handhaven; dan wordt winkelen bij Jumbo vast ook een feestje ;)...

      Verwijderen
  4. Ik vraag ook om de zekerheden. Hadden ze ze maar niet moeten bedenken. Leuk die strijkkralen! Kun je leuke dingen van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook wel zo. Ik voel me dan al snel een zeurpiet, maar eigenlijk is het ook wel zo dat je het gewoon moet vragen... Dochterlief maakt nu nog kleurrijke kunstwerken, maar er zal vast een tijd komen waarop ze iets meer gevoel krijgt ervoor ;). Het uitzoeken op kleur ging al prima, dus er is hoop :)...

      Verwijderen
  5. Gewoon zelf om vragen volgende keer...Het zijn hun eigen regels. En zij promoten vers is vers. Ik ben de schaamte inmiddels voorbij en maak heel veel andere mensen blij met de "gratis" producten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jammer dat ze die verstas niet uit zichzelf aanbieden..daar heb je idd gewoon recht op..(wat de vierde in de rij betreft:dit geldt volgens mij enkel als alle kassa's open zikn,en je dan nog als vierde staat..laten ze die regels afschaffen:ze zijn veel te onduidelijk..succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen