Pagina's

zaterdag 25 februari 2017

Week 8 - resultaat

Week 8 ligt alweer achter ons, wat vliegt de tijd zeg! Ik at achterliggende week veel uit de vriezer. Gewoon even een opsomming: 

Bieten met een appeltje, met gehakt en aardappels

Babyhapjes maak je gemakkelijk zelf:

 Vriendinlief kwam een dagje eten en we aten wortels met rijst. Er bleef behoorlijk wat rijst over, dus het bleef in de koelkast staan. 'Wat wil je ermee?' was Peters vraag. Hmm, ik had er niet echt een plan mee. Toen ik een keer 's middags bij een RD-lezeres stofjes mocht ophalen (hierover in een latere blog meer; en ik wil niet ondankbaar doen, maar voor nu heb ik even genoeg, dank iedereen!), maakte hij 'rijst-ballen' of hoe je het ook noemen wilt. Ik zal hem nog een keer om het recept vragen. Zo zag het eruit:

Door de paneermeel:

In een pan met zonnebloemolie (het lijken wel februari-oliebollen ;))

 Het resultaat:

Ik maakte er wat satésaus bij en wat hebben we gesmuld...

 We aten die dag zuurkool (het ovenschotel-recept van mijn mama hoop ik volgende week ofzo even te plaatsen), maar doordat die rijstballen er onverwachts bijkwamen, hadden we veel te veel. We bewaarden dus de zuurkool en de ballen in een ovenschaal en aten er de volgende dag weer van. Kliekjes kunnen zo superlekker zijn!!

 Jochanan kreeg wat ananas/banaan/brood/melk een bakje. Staafmixer erdoor en smullen maar... 

En zoals ik maandag al zei, kreeg ik gisteravond eters. We aten maar liefst met 20 personen! En zo zag dat eruit:
10 kg aardappels, 4 kg winterpeen, 2 kg uien, 1 kg andijvie, 2 zakken boerenkool, 7 rookworsten, 1 kg gehakt, 2 pakjes spekjes en 2 potten zilveruitjes. 

Zelf eten we nooit vla, omdat Peter en Christilène niet tegen koemelk kunnen, maar nu sloeg ik 6 pakken in. Samen met 2 bussen slagroom en wat gekleurde spikkels (die had ik nog) konden we lekker eten.

Na een ochtend schillen was ik al een eind op weg met de aardappels (nog niet klaar). Van mijn moeder leende ik de 10-liter pan, omdat ik te kort kwam aan mijn eigen pannenset.

Winterpeen: Hiervoor keek ik online waar het het goedkoopste was. De markt viel me de laatste 2 keer vies tegen. Nu zag ik de volgende prijzen: Jumbo - 1,27/kg, Deka en Aldi 0,99/kg en AH 0,89/kg. Ik besloot dus naar de laatste te gaan. In de winkel zag ik op het kaartje 0,85, dus ik dacht nog 'mazzeltje'. Bij de kassa werd het 0,89, dus ik besloot naar de info-balie te gaan. Hier kreeg ik weer 15 cent terug ;)... Totaal dus 1,67 bespaard op alleen de winterpeen!


Ook m'n oliebollenbak van Tupperware kwam goed van pas voor het mixen van de grote hoeveelheden stamppot. 

We hebben niet een superklein huis, maar 20 eters vergt enige creativiteit. We haalden de tuintafel en een extra kantinetafel van boven, zetten alles diagonaal neer, legden een goudkleurig wegwerptafelkleed over alle tafels (had Peter over van het Kerstdiner van de jeugdvereniging, ze gebruikten er maar 1 i.p.v. 2, dus de andere was mee teruggekomen toen), we vulden kannen met siroop en water, zetten een heleboel pannen met eten op tafel, alle stoelen die we hebben erbij, inclusief 3 kinderstoelen voor de allerkleinsten en we vroegen of de eters zelf nog 4 krukjes mee konden nemen. En ziedaar:


'Er gaan veel makke schapen in een hok'... We hebben het erg leuk gevonden! Na het eten speelden de kinderen in het speelhoekje (de enige plek waar geen stoelen en tafels stonden ;)) en wij dronken heerlijk koffie/thee/fris met een plak cake (ook uit de vriezer, die had ik laatst al gebakken. Weer een recept voor op m'n bloglijstje: Ik maakte havermout-banaan-cake en appel-rozijnen-cake). En voor de liefhebbers was er nog een dotje slagroom over... 

Toen onze gasten weg waren, hebben we lekker opgeruimd, de vaatwasser aangeslingerd, nog wat grote pannen afgewassen en voordat het half 9 was, was alles al bijna weer aan kant... 
Voor herhaling vatbaar!

En wat nog superlief was (maar echt niet nodig! - dat heb ik ook gezegd): De visite nam vers vlees mee dat ze zelf hadden laten slachten. Vroeger thuis deden we dit ook geregeld en m'n herinneringen eraan zijn dat het superlekker was! Ik heb nu niet zo'n grote vriezer, dus voor mij is bijvoorbeeld 100 kg vlees echt geen optie, dan moet ik iedere dag even op pad voor een brood, daar begin ik niet aan. Nu kon ik echter bijna een hele la volgooien, ik voel me een rijk mens!! Hier gaan we echt van genieten, mmm ik heb er nu al zin in...

De balans opmakend: Ik kwam net wel/net niet uit met m'n budget. Ik kwam om precies te zijn 9 euro en 52 cent 'tekort'. Maar, dat lijkt me niet gek na bovenstaand verhaal. Uiteraard biedt dit een uitdaging voor de boodschappen van volgende week. Budget: 40 euro en 48 cent... Ik ga er vanuit dat dit gaat lukken. 1 dag zijn we i.v.m. de vakantie bij m'n ouders en voor 2 dagen heb ik nog eten in huis. Ik krijg nog wat logés, dus het wordt vast gezellig! 

Zo zie je maar: 50 euro per week voor eten met 4 personen kan écht! Ik doe nl. ook nog veel meer dingen uit die 50 euro, totaal heb ik in de achterliggende 8 weken bijna 60 euro uitgegeven aan shampoo, wasmiddel, kinderkleding, cadeautjes, enz. Toch gemiddeld 7,50 per week. Nu zal ik de laatste zijn die beweert dat het met 4 volwassen eters makkelijk is, ik verwacht dat je dan erg creatief moet zijn. Wij hebben 'geluk' dat we niet roken, geen alcohol drinken en dat we bereid zijn om dingen in te leveren, zoals doordeweekse grote koeken/zakken chips en frisdrank. Tegelijkertijd koop ik nog steeds luxe dingen als afbakstokbrood, duurder brood en vlees. Als ik zou moeten leven van minder geld, zou ik starten met het halveren van de vlees- en kaasconsumptie in ons gezin. Dit slokt zeker zo'n 25% van ons weekbudget op. En afsluitend; als je jezelf uitdaagt om bijv. rond te komen van 100 euro per week terwijl je voorheen minimaal 250 euro kwijt was, vind ik dat al een hele prestatie, ondanks dat het budget dubbel zoveel is als mijn eigen budget. 

Voor iedereen die vakantie heeft: Een fijne vakantie! En anders sowieso een fijn weekend :)...

27 opmerkingen:

  1. Wauw 20 personen aan tafel! Gezellig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat was het zeker :)! Ennuhh, we zaten aan 3 tafels, hoor... Zo'n grote tafel in 1 stuk heb ik niet ;)...

      Verwijderen
  2. Ik geniet van je verhalen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pittig hoor voor 20 mensen koken !!
    Heel knap dat je dit kan voor zo weinig geld!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg hulp van Peter, hoor... En doordat ik dat soort dingen nu 'plan', houd ik er rekening mee met kopen. Dat scheelt zoveel...

      Verwijderen
  4. Knap gedaan, ik denk alleen dat kleding niet haalbaar blijft binnen dit budget. Als je schoenen of een jas nodig hebt ben je al snel veel geld kwijt. Ik let zelf wel op bij de sale. Had bijvoorbeeld prachtige zomerschoenen voor mijn dochter voor een prikkie. Het enige nadeel is dat ze steeds vraagt wanneer ze die nu eindelijk aan mag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan het zien :). Ik haal veel kleding bij de ruilwinkel. De winterjassen (2 stuks), snowboots en 1 paar nette laarzen komen hier vandaan. De skibroek kregen we van de buurmeisjes en 1 paar nette laarzen kocht ik vorig jaar september in de opruiming voor een bruiloft 1 maat te groot (deed ik extra paar sokjes aan) en past ze nu mooi tot eind van het seizoen. Ik hoop natuurlijk dat ze haar zomerjas nog past en anders ga ik op zoek naar een gratis nieuwe ;)... Vorig jaar zomer heb ik geen schoenen of jas hoeven kopen, omdat ik ook alles van de ruilwinkel had. Uiteraard neem ik alleen een paar flink gedragen schoenen mee als zandbakschoenen, maar de zo goed als nieuwe schoenen of zelfs helemaal nieuwe schoenen (!) dragen de kinderen gewoon dagelijks of voor netjes. Kijk bijvoorbeeld eens in mijn blog van week 5: http://aad-actief.blogspot.nl/2017/02/week-5.html Ik vind echt dat ik schitterende schoentjes scoorde ;)... Overigens; als je in mijn tags rechts in beeld zoekt op 'ruilwinkel' kom je meer hits tegen met leuke dingen hiervan :)...

      Verwijderen
    2. Maar hebben ze bij de ruilwinkel ook kleding en schoenen voor volwassenen dan? Want zelf heb je ook af en toe iets nieuws nodig.

      Verwijderen
    3. Jep, ze hebben ook kleding en schoenen voor volwassenen. Ik kan echter niet slagen voor schoenen voor ons. Peter heeft maat 49 en zelf heb ik steunzolen. We hebben echter op dit moment genoeg en onze eigen kleding zit niet bij het budget in. Als ik voor Peter een nieuw paar nette schoenen nodig heb, betaal ik tussen de 300-350 euro. Dat koop ik alleen als het nodig is, maarja ik kan moeilijk 7 weken budget daarmee opmaken. Nu hebben we het voornemen om gewoon dit hele jaar zo min mogelijk kleding te kopen en tot nu toe lukt dat. Ik heb alleen 4 hemden gekocht voor hem (36 euro; buiten budget opgenomen), omdat dit hard nodig was. Voor mezelf heb ik bij de ruilwinkel o.a. positiekleding meegenomen. Ik maak weinig kleding op, ik krijg veel afgedankte kleding van m'n zusjes en ben al snel tevreden ;). Voor mezelf heb ik in de afgelopen jaren alleen iets nieuws gekocht voor bruiloften, verder een keer leggings ofzo, maar niks bijzonders...

      Verwijderen
    4. Adrianne,

      Nou steunzolen zijn tegenwoordig ook verre van gratis en dan heb je het nog niet eens over leuke en goede schoenen waar ze dan in moeten. Je hebt voor een vermogen aan je voeten. Waar laat jij de steunzooltjes eigenlijk aanmeten en maken? Podoloog of Orthopeed/Orthopedisch-Instrumentenmaker? Vroeger kreeg ik van zulke metalen/stalen welke door middel van gipsafdrukken werden aangemeten. Welke heb jij eigenlijk? Wat moet jij er voor betalen?

      Groetjes,
      Annemarie.

      Verwijderen
    5. Adrianne,
      Vorige mail maar nu onder mijn eigen account.
      Annemarie.

      Verwijderen
    6. Ha Annemarie, Bij de podoloog zijn mijn steunzolen aangemeten. Ik had steunzolen van kurk. Op dit moment zit ik in een revalidatietraject en krijg hierbij het advies ze niet meer te dragen, dus ze liggen in de kast. Ik draag altijd 1 soort laarzen in de winter van Helioform en heb hiervan 4 kleuren, nl. zwart/donkerblauw/bruin/cognac. Ik heb jaren geleden ieder jaar een nieuw paar gekocht en doordat ik ze afwisselend draag heb ik de bruine en zwarte al zeker een jaar of 6, mogelijk langer. Die gingen nooit in de opruiming, kostten altijd 100 euro. Is niet heel goedkoop, maar in vergelijking met Peters schoenen goed te betalen. Pffff, ik heb eigenlijk geen idee meer wat ik voor mijn steunzolen betaald heb. Dit zou voor mij ook niet onder m'n budget vallen hoor, dat is onmogelijk. Zelfde geldt voor een bril. Uiteraard zou dit wel mogelijk zijn als ik m'n budget hoger instel en ervoor 'spaar'. Nu heb ik het anders aangepakt. Gewoon m'n budget zo laag mogelijk ingesteld en zoveel mogelijk dagelijkse dingen waar je maandelijks mee te maken hebt erbij in begrepen. Dingen die òf een forse kostenpost zijn, òf zelden voorkomen (bijv. nieuwe wasmachine) zitten dan niet in m'n budget. Ik probeer zo lang mogelijk met bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen te doen, repareer het indien mogelijk, vervang het eventueel 2e hands, maar als het echt niet meer kan, koop ik het gewoon nieuw. Er zijn grenzen, zegmaar ;)...

      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    7. Hé Adianne,

      Het probleem met steunzolen en leuke schoenen ken ik helaas ook. Heb van nature hele rotvoeten, dun, smal, doorgezakt en plat. Daarnaast steunzolen en 1 en 1 is dan helaas 3. In de winkel altijd veel dozen om mij heen en niets wat lekker zit en loopt en dan moeten de steunzolen daar ook nog bij in. Durea, Gobor, Hassia, Verhulst, Thinks, Footnotes en Helioform zijn ook de merken waar ik mee en op loop. Hebben allemaal een los en uitneembaar voetbed wat voor eigen zooltjes heel gewenst is.

      Maar heb je dan thans voor de éérste keer steunzolen of had je ze in je kindertijd ook al eerder gehad? Heb ze zelf al vanaf een jaar of 6. Moest toen van de schoolarts naar de orthopeed vanwege kinik-platvoeten. Nou dan weet je het wel, dan ontkom je niet aan steunzolen. Deze zolen liepen altijd via de orthopedisch-instrumentenmaker welke gelijktijdig zitting hield in een naastgelegen ruimte bij de orthopeed. Kreeg toen van zulke 3/4 metalen/stalen steunzolen (ken je die?) en die werden aangemeten d.m.v. het maken van gipsafdrukken van de voeten (bij jou ook of anders?).

      Groetjes,
      Annemarie.

      Verwijderen
    8. Oei, ik weet niet precies wanneer ik begonnen ben met steunzolen, wel al jaren geleden, maar geen idee hoe oud ik was. Met zomerschoenen ben ik makkelijker rondgekomen de laatste jaren. Een buurvrouw die de schoenen weg deed. Als nieuw, stevig, mijn maat, echt leer, hoppa steunzolen erin en lekker stevige schoenen. 2 jaar geleden een paar van mijn zusje gekregen en vorig jaar in de uitverkoop per toeval tegen een paar prachtige schoenen aangelopen voor maar 70 euro. Mijn oma bleek later dezelfde te hebben gekocht in dezelfde kleur, maar duurder :)... Overigens; die van mij waren met een stukje lak en best 'vlot', maar vond ik voorheen 'vlot/in de mode' belangrijk, laat dat me nu koud. Ik wil er fijn op kunnen lopen en zelfs op m'n bruiloft droeg ik halverwege de dag (na de fotosessie) birkenstocks-slippers, haha... Nee, ik had geen stalen steunzolen, die ken ik ook niet. Ik heb geen gipsafdrukken laten maken.

      Nu dus even geen steunzolen in gebruik, wel therapie en wel stevige schoenen/laarzen.

      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    9. Adrianne,

      Winterschoenen vind ik eigenlijk nooit z'n probleem met steunzolen. Zomerschoenen is bij mij altijd een ramp. Die hebben altijd open hielen of open zijkanten. Het plaatsen van losse steunzolen is dan eigenlijk altijd problematisch. o.a. Durea heeft dan wel zomerschoenen waar bij da hak/hiel z'n opstaand randje is zodat de zool niet naar buiten kan glijden (of niet zichtbaar is). Iedereen kan dan ook wel zien en merken dat je er steunzolen in hebt. Niet dat ik mij daar voor schaam, maar je hoeft er ook niet mee te koop te lopen. Heb jij die lange steunzolen (van hak tot onder de tenen) of de korte van hak tot onder de bal van de voorvoeten? Moest jij zeker bij het aanmeten en afdrukken maken gaan staan in z'n schuimbakje met roze oase/foam/fondant waar je in weg zakte?
      Maar ga je wel jaarlijks op controle bij de Podoloog (eigenlijk wel belangrijk) of ook dan niet?

      Groetjes,
      Annemarie.

      Verwijderen
    10. Bij ons worden de zooltjes vergoed vanuit de aanvullende verzekering, bij jullie niet?

      Verwijderen
  5. Ik koop verpakte jonge kaas bij Emté of AH voor € 5,29 p kg. Deze haal ik uit de verpakking en doe er kaaspapier om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed! AH koop ik inderdaad weleens kaas, bij Jumbo, Plus en Spar is er ook een soort van 'basic-merk' wat vrij goedkoop is, rond de 5 euro. En Aldi kost ook rond de 5,49. Een Emté hebben wij niet in de buurt. Zelf gebruik ik een kaasdoos van Tupperware. Ik ga me eens oriënteren op de huidige prijzen van de markt, de kramen (en daarmee de prijzen) zijn nogal wisselend hier is mijn indruk. Dan kan ik met m'n kaasdoos naar de markt en scheelt het weer afval ;)...

      Verwijderen
  6. Hoe maak je de bananen -havermout cake ?
    Lijkt mij erg lekker Adrianne!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga even kijken of ik het briefje nog kan vinden :)! Ik had het opgeschreven samen met de andere cakes. Alle verhoudingen enzo, maar het bakken zelf is alweer enkele weken geleden, dus ik heb het niet paraat... Herinner me desnoods even als ik het vergeet ;)...

      Verwijderen
  7. Ik heb je blog net ontdekt, omdat ik voor mezelf precies dezelfde 50-euro-per-week regel had bedacht. Ik dacht: ik google eens of ik ergens iets kan vinden van iemand die dat ook doet en zo kwam ik op je blog terecht. Heel erg leuk om te lezen! Onze situatie is volgens mij ook ongeveer hetzelfde, wij hebben ook 2 kinderen (4 en net 1 jaar).
    Ik blijf je blog volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat toevallig! Heel erg leuk dat je komt kijken en dezelfde challenge aangaat! Van harte welkom op m'n blog. Ik hoop dat je inspiratie op doet. Gebruik je toevallig ook wasbare luiers? Ik realiseer me dat dat voor mij - samen met het zelf maken van zijn groente- en fruithapjes - een forse besparing per week is waardoor ik dit budget kan volhouden. Ik ben bang dat ik het anders wel een stukje pittiger had ;)... Leuk dat je m'n blog komt volgen en succes met je uitdaging! Houd je ons op de hoogte of het lukt :)? Het gaat je vast lukken, zet em op :D!!

      Verwijderen
    2. Ik gebruik geen wasbare luiers, al denk ik er wel over dat te gaan doen. Ik heb cadeautjes en dergelijke zelf nu buiten het budget gehouden, maar dus wel inclusief luiers. Zijn wasbare luiers de investering nog waard denk je? Onze jongste is net 1 jaar, dus ik heb ze nog ongeveer 1.5 jaar nodig denkt ik. De oudste was tenminste ruim 2.5 toen hij zindelijk was.

      Verwijderen
  8. Afhankelijk van hoe je ze koopt. Ik kocht voor 150€ een totaalpakket van 0 tot zindelijk met alles erbij. Dan is het zeker de investering waard want wegwerpluiers zijn erg duur ��... Je kunt ook polsen in je omgeving of iemand het te leven heeft (Kheb m'n eigen pakket ook uitgeleend), misschien heeft iemand nog die ouderwetse vouwluiers, evt vul je het aan met hydrofielluiers (bijv van de weggeefhoek of kringloop) voor extra opnemen. Een fleecedeken kun je verknippen en als inlegger gebruiken en enkele oude hydrofiele luiers verknippen kan wasbare billendoekjes geven. Je hoeft evt alleen (evt 2e hands) de overbroekjes te kopen want volgens mij zijn die spotgoedkope plastic luierbroekjes van vroeger niet meer te koop bij Hema enzo. Je schijnt overbroekjes te kunnen maken van pul maar zelf heb ik dit nooit gedaan. Als je Facebook hebt kun je lid worden van groepen over wasbare luiers, bijv wasbaar Nederland. Zij hebben ook goede tips en hier zijn al meerdere topics over geweest. En je kunt bijv een marktplaatslink delen mer de vraag of het een goede prijs/kwaliteitverhouding is. Vooral als je net begint moet je oppassen met dure broekjes die uit China komen en bijv voor 15€ verkocht worden terwijl ze inkoop maar 4€ hebben gekost en snel doorlekken... Heel veel succes met je keuze!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben toevallig je blogs terug aan het lezen
    Nu lijken me die rijstballen heerlijk
    Wat zit er allemaal precies in?
    Dankjewel alvast

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat weten we niet precies meer ;)... Hier bijv. een soortgelijk recept, maar dan zonder al die kaas en extra's. Gewoon basis van meel (bloem en water) met rijst natuurlijk om het te laten 'plakken' en dan door de paneermeel en in de hete frituurolie. Zoiets was het ;). Op smaak te brengen met bijv. (Italiaanse) kruiden, ui, enz.

      Verwijderen