Pagina's

woensdag 1 februari 2017

Week 5

Sorry, per ongeluk plaatste ik de blog gisteravond al in conceptversie... Ik had echter alleen wat dingen opgeschreven, maar het nog niet afgemaakt, bij deze alsnog de volledige versie :)...

Dinsdagavond pakte ik een cadeautje in voor Peters medecursist. Hij volgt een training en iemand had een zoontje gekregen. Dit tutdoekje maakte ik eerder met fleece aan de voorkant, wafeldoek aan de achterkant en een festonsteek. Miniwerkbeschrijving: Kleurplaat printen van een ster, 2 stoffen met goede kant op elkaar stikken en klein keergat houden. Keren, goed in de punten duwen met een kleimesje, schaar, potlood, oid. Keergat spelden en dan de rand nog een keer stikken. Met een restje katoen (ong. 3-4x de omtrek van je figuur is voldoende voor helemaal; bij grotere projecten als een deken pak je een zolang mogelijke draad en hecht je enkele keren een nieuwe draad aan) maak je een festonsteek eromheen (zie Youtube als je dit niet kent). Ik moet echter echt snel weer aan de gang, ik heb nog slechts 1 cadeautje voor een jongen op voorraad...

Even dacht ik dat ik deze week meer dan de helft kon overhouden. Ik had alleen voor 3 dagen groente , een kilo kaas en 4 broden nodig. Het liep wat anders; zowel Peters gel als deodorant waren bijna op. Zulke dingen laat ik liefst niet tot het laatst wachten, want als het echt op is, heb ik vaak precies een week geen tijd om naar de winkel te gaan ofzo, je kent het wel...

Vanmiddag dus even naar de Op=Op voordeelshop. Toch gekozen voor 3 stuks van elk om het voordeel mee te nemen. Vaak geldt: 'Als je het niet nodig hebt, neem je beter geen grotere hoeveelheid mee...' Soms is 2x een huismerkartikel goedkoper dan 2 merkartikelen in de actie met 2e halve prijs. Voorbeeld: Yoki, Vifit en Optimel zijn deze week in de aanbieding bij AH. 2 voor 2 euro, dus 1 liter voor 1 euro. Van het basic merk betaal je maar 55 cent per 940 ml. Bijna de helft dus... Overigens; we drinken dit thuis nooit, maar ik heb het van de website van de AH even opgezocht ;)...

 Maargoed, de groente... Ik kocht een vrij forse broccoli voor 1,08, een zak spruiten voor 89 cent en een zakje zuurkool voor nog geen 50 cent. Totaal dus nog geen 3 euro voor 3 dagen. Uiteraard snap ik dat wanneer je met 'volwassen' kinderen eet, je de dubbele hoeveelheid nodig hebt. Dan nog vind ik nog geen 2 euro voor de groenten voor een gezin niet duur... En dat gewoon bij de Jumbo. Hét grote nadeel: Plastic :(... Echt jammer dat dit allemaal verpakt zit... Het is soms echt lastig om én voordelig te winkelen én met een stuk minder afval te leven. Onverpakt brood is nl. een stuk duurder dan brood in een plastic zak. Tsja, wat kies je dan?

 Verder had ik nog meer geluk vandaag: Mijn zusje was bij de ruilwinkel en nam schoenen voor Jochanan, een paar laarsjes en wat kleding voor Christilène mee. Helemaal blij! Christilène heeft maar 1 paar nette schoenen en ik vind het makkelijk om i.p.v. snowboots gewoon een paar extra laarzen bij de deur te hebben voor bijv. naar de winkel ofzo. Natte laarzen kunnen dan een nacht over drogen of een kapotte rits vormt niet meteen een probleem, doordat je toch een extra paar hebt. Een mooi setje kreeg ik mee: Oordeel zelf :)...
 Jochanan loopt nog niet, maar mijn ervaring is dat wanneer je het nodig hebt er precies niets is, dus ik was blij met de nieuwe aanwinsten. Het is simpel: Als het niet past of als je het niet meer gebruikt, breng je het weer terug. Zo ook met kleding. Ik heb hier een big shopper vol staan met te kleine kleding van Christilène die nog prima is voor een 2e (of soms 3e/4e ronde - wie weet hoeveel het al gedragen is als het bij de ruilwinkel vandaan komt).

Ook speelgoed haal ik vaak bij de ruilwinkel en breng het later weer terug. Een soort van speel-o-theek, maar dan gratis en met onbeperkte leentijd... Een duo-poppenbuggy, een fietsje voor de pop met een duwstang en een poppenstoeltje voor op de fiets waren enkele leuke aanwinsten die ze kreeg voor haar verjaardag. Een springkoe en een paard op zo'n stok met hinnik-geluid waren goed voor een tussendoor verrassingscadeau. En toen ik recent een kast uitzocht had ik weer een stapeltje kinderboekjes en houten puzzels die ik weer klaarzette om mee te nemen bij de eerstvolgende keer...

Mijn plan is om vanavond spruiten, aardappels en gehaktsnitzel te eten (de laatste 2 uit de vriezer) en zaterdag pas weer groenten te halen voor volgende week. Ik heb nl. nog munten van de zaterdagkraam voor groenten en fruit. Bij iedere 5 euro  krijg je altijd een munt en 10 munten leveren 2,50 korting op. Een lange periode deed ik hier geregeld boodschappen, want het is een fijne kraam, maar het is zo druk op zaterdag met parkeren/veel mensen/enz. dat ik het nu liever door de weeks doe. Ik heb nu echter nog 24 munten, dus ik kan met 5 euro korting sowieso boodschappen doen. Fijn dat ik zulke dingen tegenkom :)... Ik heb ook nog veel Hema-bonnen en binnenkort wil ik even kijken of ze hier zo'n koffiebeker hebben voor Peter. Hoeft het niet van mijn weekbudget af, dat scheelt weer :)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten