Pagina's

maandag 13 februari 2017

Recycleren - biaisband van overhemd

Zoals je in het artikel van laatst kon lezen, was ik bezig met het maken van biaisband uit het rugpand van een overhemd. Hierbij een werkbeschrijving voor vele meters :)...


Nodig: 
- Overhemd
- Stofschaar
- Centimeter
- Spelden
- Naaimachine
- Strijkbout en - plank
- Evt. biaisbandmaker

 Knip het rugpand uit:
(Ik strijk het niet van tevoren, dat doe ik wel als ik de banen ga strijken tot band... Ohh, doordat het in een box op elkaar ligt, is het best wat kreukelig ;))


Neem een A4-papier uit je oud papierbak. Mag ook een A5 envelop zijn (even open knippen, zodat je een A4 hebt. Vouw de punt naar de lange kant, zodat je een driehoek krijgt (zie foto):

 Knip een driehoek eraf (je kunt uiteraard zo klein als je wilt beginnen. Zelf heb ik lange banen nodig, dus ik laat totaal ongeveer een A4 (een driehoek zoals op de foto) linksonderin en rechtsbovenin liggen. Dit knip ik niet en bewaar ik voor bijv. een applicatie een keer.

En dan: Knippen maar... Je knipt schuin van draad om iets rek erin te krijgen. Als je gewoon een strikband naait aan bijv. een knijperschort, is recht van draad prima, maar als je echt mooie rondingen wil maken, is schuin van draad een must. Ik knipte de stroken 4 cm breed. M'n biaisbandmaker is voor 5 cm, dus ik wist van tevoren dat ik zou gaan strijken. Het ging me echter om de hoeveelheid meters en 4 cm was breed genoeg.  

Repen, stroken, band, hoe je het ook noemen wilt: 

Speld de delen op elkaar zoals hieronder: Het lijkt alsof die hoekjes 'scheef' zitten. Als je het echter iets over elkaar heen laat lopen, zodat de puntjes uitsteken, komt het goed (zie de foto eronder) 

Dit dus (even de schaar erop gelegd, zodat je een idee krijgt hoe het eruit ziet als het plat is):

Stik de stroken aan elkaar.

Neem een stukje karton. Knip hier een kaartje uit voor je band. 

Mijn oudpapierbak bood het doosje van mijn recent aangeschafte plakbandautomaat :)...

En dan strijken...
Strijken...
Strijken...
(Zelf heb ik het op m'n strijkplank gelegd en iedere keer een stukje gedaan, want het is best veel...)
Strijken...

Uit het rugpand van een XL overhemd haalde ik maar liefst bijna 10 meter biaisband... Voor degenen die het niet kennen: Je strijkt eerst de naad open van de gestikte stukjes, erna strijk je de strook dubbel en dan weer dubbel naar binnen. Of eerst de zijkanten naar binnen en dan dubbel. Kijk even via Youtube voor een filmpje en als het echt niet lukt, mail me even of laat een reactie achter, dan maak ik alsnog daarvan een tutorial...

En ziedaar: een kaartje vol biaisband:

In een stoffenzaak kost biaisband al snel 1 euro per meter. Nu weet ik wel dat hier diverse naden in zitten, maar dit streepje laat zich gemakkelijk aan elkaar zetten waardoor je - als je het netjes doet - de naden bijna niet of zelfs helemaal niet ziet. Flinke besparing dus. Inderdaad; het werk kun je niet rekenen, maar dat is met alles wat je zelf maakt. Zelf je kamer stofzuigen of zelf je ramen zemen kost ook meer tijd dan wanneer je het een schoonmaakster laat doen. Een kok inhuren is ietsje duurder dan zelf koken, maar het scheelt je wel tijd... Ach, ik vond het leuk om te doen, meer omdat het precies het kleurtje was dat ik kon gebruiken voor mijn volgende recycleer-project, nl. het maken van een organizer voor in de auto. Die organizer kan nog even op zich laten wachten, hoor, er liggen nog een hoop belangrijker projecten te wachten :)... 

Fijne (werk)week allemaal!




4 opmerkingen:

  1. Een goede geld besparing Adrianne!!
    Wel veel werk weet ik uit ervaring.
    Maar echt de moeite waard .
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Adrianne, je blog gevonden via het RD, leuke blog heb je! Ik maak ook wel eens zelf biaisband, ook wel van voering om iets af te biezen,geeft een leuk randje! groetjes Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lucie, Welkom! Dank voor het compliment! Gelukkig dat ik niet de enige ben die overal biaisband van weet te maken ;)...

      Verwijderen