Pagina's

zaterdag 12 augustus 2017

Jammer Jumbo - HULP gezocht!! Graag delen!! #JammerJumbo

HELP mee om het afval te verminderen - lees snel verder!

In mijn bericht van 27 juli kon je lezen dat ik een aantal bananen kon redden van de afvalberg door de volle prijs te betalen :(...


Om die reden stuurde ik een e-mail naar het hoofdkantoor met de dringende oproep 'Jumbo, doe er iets aan!' 

Een dag later kreeg ik een e-mail terug met een nietszeggend, algemeen antwoord die totaal niet inging op mijn vraag. In de blog van 28 juli lees je de hele mailwisseling. De dame bij de telefonische klantenservice heeft mijn e-mail vervolgens teruggezet met de belofte dat ik een reactie terug zou krijgen.

Na 14 dagen was het echter nog steeds oorverdovend stil, dus gisteravond heb ik zelf nogmaals gebeld. Weer werd ik te woord gestaan door een vriendelijke dame. Ze heeft voor mij het hoofdkantoor gebeld. En hun reactie? *samengevat door de dame aan de lijn* 'We hebben een pilot gedaan in een aantal Jumbo's (door te werken met korting op producten die anders bijna weggegooid moeten worden), maar dit werkte niet, dus we doen dit niet meer.' En waarom dan niet? Dat konden ze me niet vertellen... Ik heb wel een vermoeden... 
Verbazend dat ik op Facebook juist uitsluitend positieve (!) ervaringen las over die kortingsstickers...

Ik vind het echt een aanfluiting dat ze de e-mail intern hebben doorgestuurd naar het hoofdkantoor, maar dat het hoofdkantoor gewoon niet heeft gereageerd. Zelfs nu wilden ze nog niet reageren per e-mail of telefoon, dat verdient een onzekere lelijkheidsprijs, of hoe noem je zoiets?

Toevallig kwam Peter deze zielige smiley tegen in een banaan, zeer toepasselijk ;)...

MAARRR, ik begreep dat er nog niet zoveel klachten hieromtrent waren binnengekomen... Tsja, met 1 reactie gaan ze natuurlijk weinig doen, DUSSS wie helpt mee om daar verandering in te brengen :)!!

Mag ik jullie vragen om alsjeblieft een klacht in te dienen om zo het weggooibeleid onder de aandacht te brengen?!

Het werkt heel simpel:
1. Ga naar de website
2. Selecteer bij 'Type reactie' KLACHT
3. Beschrijf je reactie (en/of je eigen ervaring). Maak hierbij evt. gebruik van deze algemene reactie:
'Beste Jumbo, Bij deze wil ik u oproepen iets te ondernemen om het weggooien van producten tegen te gaan. Ik vind het onbegrijpelijk dat er geen mogelijkheid is tot kortingsstickers of iets dergelijks en dat er eind van de dag kilo's fruit/groente en andere producten worden weggegooid. Ik ben benieuwd naar uw reactie. Alvast bedankt! M.v.g. *je eigen naam*
4. Upload evt. een foto van je product, deze Loesje-afbeelding of deze zielige bananen-smiley ;) - bestand uploaden hoeft niet perse, dus kun je achterwege laten
5. Vul je gegevens in en je e-mailadres (telefoonnummer hoef je niet in te vullen) en klik op VERZEND.
6. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen! Ik denk echt dat er iets kan veranderen wanneer we als consumenten blijvend dit probleem onder de aandacht brengen middels een telefoontje, e-mail, enz. 

Alvast superbedankt voor het meehelpen om dit onder de aandacht te brengen, dit kán toch gewoon niet meer anno 2017?! Om je een idee te geven: Het Parool schreef in 2015 dat er jaarlijks 185 miljoen kilo (!!) aan eten wordt verspild. Mocht deze hoeveelheid in 2 jaar tijd gehalveerd zijn (wat me erg enthousiast voorkomt, maar actuele hoeveelheden kan ik niet 1-2-3 vinden), is het nog steeds de hoogste tijd om aan de bel te trekken... 

Deel gerust deze blog via Facebook, Twitter of welke vorm dan ook, roep anderen op om mee te helpen dit probleem onder de aandacht te brengen. Wie weet gaat deze olifant veranderen als al die kleine consument-muisjes maar hard genoeg piepen ;)... 

Als je het leuk vindt om m'n blog te volgen; er zijn diverse opties:
1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.
2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
3. Via Facebook. Als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen, welkom!

Wat is je verwachting? Zou het verschil maken of er 1, 10 of 100 klachten komen? Zouden ze hun beleid aanpassen? 

Goed weekend allemaal!

23 opmerkingen:

  1. Je kunt Jumbo alleen raken in hun portemonnee. Als hun beleid je niet aan staat (en terecht!!) Kopen bij de concurrent. Bij AH stickeren ze wel. En vast bij meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Afgeprijsd app helpt ook tegen voedselverspilling. Maar misschien doet Jumbo daar niet aan mee, weet ik niet... Je kunt via hen wel vragen of ze mee gaan doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die doen daar helaas niet aan mee. AH ook niet volgens mij.

      Verwijderen
  3. Niet meer bij Jumbo winkelen is inderdaad de oplossing. Negatieve reacties via facebook en twitter helpen beter dan een klacht omdat ze een groter bereik hebben en ook zichtbaarder zijn. Die online klachten mikken ze zo weg en niemand die ze verder ziet. Ik snap ook niets van die voedselverspilling in deze tijd waar er zoveel aandacht voor is. Die versgarantie van Jumbo lost ook niks op omdat het over de datum product ook weggegooid wordt en je een vers exemplaar krijgt. Je bent dan ook het werk van het personeel aan het doen, want die hoeven de voorraden minder goed na te lopen. Het scheelt dat de klanten het doen en dat verse product kost minder dan de personeelskosten. Nee heel slim en verspillend inderdaad, maar niet voor de portemonee van Jumbo.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet meer winkelen doe ik al. kKoop alleen nog gist daar, hebben ze nergens anders in de buurt. Van die 30 cent per week worden ze niet rijk van mij... Voel je vrij om het te delen op Twitter (ik heb geen account en/of netwerk daar) en op Facebook ben ik al bezig ;)... Dankje!

      Verwijderen
    2. Van je budget worden ze ook niet rijk, denk ik, maar als grote groepen dit gaan doen dan kan het helpen. Maar wat Ineke zegt klachten via sociale media werken meestal veel beter.
      Zoon werkte vorig jaar zomer bij Jumbo in onze woonplaats en daar ging wel veel fruit en groente naar de voedselbank. Overigens heb ik bij onze appie nog nooit afprijsstickers gezien op onverpakt fruit. Wel op salades, vlees, kaas en verpakt brood. Misschien geven ze wel korting als je het vraagt. Maar ook dit kan per winkel verschillen.

      Verwijderen
    3. Bij ons heeft de Jumbo ook regelmatig akties voor de Voedselbank.

      Verwijderen
  4. Heel goed initiatief, ik doe mee. 't Wordt tijd dat we eens iets gaan doen in plaats van klagen en mopperen.
    Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al een paar keer precies hetzelfde meegemaakt als jij. Ook steeds weer een klacht ingediend en, je raadt het al: exact dezelfde reactie van Jumbo terugontvangen. Ik heb het helemaal gehad met Jumbo, maar helaas zijn er in mijn woonplaats (35.000 inwoners) maar liefst 3 Jumbo's!
    Echt belachelijk!
    Vlak bij mijn huis is een Jumbo-filiaal waar ik al helemaal niet meer kom. De groente ligt te "huilen" in de schappen en er gaan voortdurend producten uit het assortiment.
    Er is ook een Albert Heijn en een Plus, maar die zijn voor mij een stuk verder weg.
    Toch is mijn weerstand tegen de Jumbo inmiddels zo groot geworden dat ik de langere reisafstand er tegenwoordig graag voor over heb om boodschappen te doen.
    Ook prijstechnisch hoef je niet meer naar de Jumbo, want zo geweldig zijn hun aanbiedingen nu ook weer niet en de gewone artikelen worden steeds in prijs verhoogd. Dat laatste zal in andere supermarkten ook wel het geval zijn, maar bij Jumbo viel het mij heel erg op.
    Jumbo is wat mij betreft de laatste tijd vooral goed bezig met zich UIT de markt te prijzen ipv erin!
    Mij zien ze in ieder geval niet meer!
    Groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu in de vakantie "moet" ik naar jumbo. Er is hier niets anders. Maar thuis ga ik altijd naar ah. Personeel is daar ook veel vriendelijker.
    Bij jumbo in kampen zitten de caissières hun weekend te bespreken ipv goede morgen zeggen tegen de klanten. Echt mega frustrerend. Heb zelf jaren in de supermarkt gewerkt. En daar werd echt wel op gelet of de klanten netjes begroet werden.

    Enne kortingsstickers? Neem ik altijd mee als ik het product nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in het dorp is helaas alleen maar 1 supermarkt en dat is een Jumbo, vind het ook geen fijne winkel. Zou zelf veel liever een AH hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zie ik net in mijn )spam ' mail , dat jumbo uitgeroepen is tot `beste supermarkt `van het jaar ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jumbo staat er helaas niet alleen in. Ik haalde van de week een pak melk bij de Aldi. Bij de kassa aangekomen, leek het pak te lekken. Voor ik iets kon doen, lag hij al in de prullenbak, en met zo'n vaart dat hij daadwerkelijk open was gebarsten. Zo zonde!

    Wat wel apart is, is dat als je online iets bestelt bij Jumbo, dat niet goed blijkt te zijn, je niet alleen je geld terugkrijgt, maar ook nog een tegoedbon voor de volgende keer. Zo raar dat dat beleid zo afwijkt he.

    Maar goed, los daarvan: goeie actie! Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das bijzonder. Wanneer bij mij de online bestelling niet goed is krijg ik netjes me geld terug maar geen tegoedbon. (En wanneer ik andere klachten heb krijg ik geen reactie of ze kunnen zich er niet in vinden ��)

      Verwijderen
  10. Meegedaan hoor! Heb het een jaar geleden al eens aangekaart. Kreeg toen als antwoord dat de mensen dan gingen wachten op de korings stickers. Pffftt, wat een onzin. Tuurlijk neem je die dan mee, maar als er geen vlees of iets is met een sticker neem je het toch alsnog mee? En soms is het idd fijn om eens wat duurder vlees (te kunnen) kopen. We hebben een groot gezin, korting is nooit weg, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed idee, ik doe mee!! Ik woon naast de Jumbo, dus het is makkelijk om daar naartoe te gaan, maar tevreden over hun beleid ben ik zeker niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien even omdenken: JIJ kunt ook helpen om de verspilling te verminderen. Ja, inderdaad, door gewoon die bananen te kopen. Serieus...gaat het je werkelijk om die paar centen???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien niet eerdere berichten hierover gelezen. Dit heeft ze ook gedaan. Maar natuurlijk betaalt iemand voor halfgare bananen niet hetzelfde als voor een goede tros. Zo werkt het nou eenmaal. Ik bewonder je doorzetten in deze, Adrienne. Zelf kom ik nooit bij Jumbo, maar je motiveert me wel om na te denken over actie of maar erbij laten zitten in dit soort situaties. Groetjes Gerda

      Verwijderen
  13. Voor mij is de uitdaging al groot genoeg om er zelf aan mee te werken om de afvalberg te verminderen. Dat valt niet mee in deze consumptie-/weggooimaatschappij, vind ik. Dus als je nog meer briljante tips hebt op dat gebied? Ik lees het graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die kortingsstickers vind ik nog niet eens het belangrijkste maar die verkwisting! Zo zonde.. leve dit initiatief https://www.instock.nl/community/ en uiteraard.. albert hein doet hier onderandere aan mee.. jumbo gooit het liever weg als het ze niks meer oplevert. Echt triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Praat me niet over de jumbo.. Heb er zelf gewerkt, wel lang geleden hoor, maar hoe ze over bepaalde dingen denken!! Ik kon me er niet meer in vinden en ben er weggegaan.
    Ik kom een hele enkele keer bij de jumbo omdat de andere winkels net dat ene artikel niet verkopen die ik nodig ben en er geen alternatief voor is.
    4e in de rij snappen ze hier nog steeds niet, heb ik een net sinasappels waar 1 verrotte in zit, oh pak maar ff een nieuwe, en ze slaat de prijs gewoon aan....Oke..en jullie "beleid" dan?? Duss nee mij niet meer gezien daar...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goede actie! Ik heb net een bericht naar de Jumbo gestuurd. Zelf kom ik er al een hele tijd niet meer. Zo onpersoonlijk en ongezellig.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen