Pagina's

woensdag 2 augustus 2017

Vakantie - deel 4

50 euro is soms veel geld en soms weinig geld. Hoe zit dat? Normaal gesproken vond ik 50 euro zeker niet weinig, maar nu ik er een week van kan leven, vind ik het ineens erg veel geld. Als ik ergens een prijskaartje van 50 euro aan zie hangen (bijv. kleding) denk ik 'pfftt, dat is veel! Daar kan ik m'n hele gezin een week van onderhouden...' En zo kan ik nog tig voorbeelden bedenken.

Maar... 1 ding is voor mij de 50 euro zeker waard: M'n BIEB-abonnement!! Ik betaal 50 euro per jaar, kan onbeperkt boeken en tijdschriften lenen, kan boeken reserveren en ze hebben een enorm groot assortiment. Ik lees erg graag en vind het jammer dat ik er soms zo weinig tijd voor kan nemen, maar de momenten dat ik lees, geniet ik.

Ik besloot weer een keer met de kinderen naar de bieb te gaan. Dit is echt een uitje. Ik ga ook geregeld even 's avonds alleen, heerlijk even tijd voor mezelf, zomaar een half uurtje, genieten in het kwadraat :). En; ssttttt, het is daar altijd zo lekker rustig :)... 

Het begon al met het zoeken van een parkeerplaatsje (ik heb een paar dagen de auto van m'n ouders te leen, dus ik nam het er een keer van en ging met de auto, oohhhh ik voel me een bofkont ;)). Het was nogal druk, dus we moesten een rondje extra rijden. Christilène herkende ineens de weg: 'Hé mam, daar moet je heen naar de bieb!' en zij 'wees' vervolgens de weg ;). 

Eenmaal onderweg (paar stappen) zagen we bijen, echt heel veel, op bijna iedere bloem zat er wel 1. 'Gaan ze nu hier de honing maken?' Het rook in ieder geval heerlijk. Zien jullie ook de bij?

Christilène was helemaal blij. Zij mag dan 'op dat blauwe' boekjes uitkiezen. Het is een verhoging in het midden van de bieb, 2 treden, helemaal rondom bakken met prentenboeken... Feest natuurlijk en toen ze i.v.m. de vakantie een boekje extra mee mocht nemen, glunderde ze van oor tot oor.

Ook voor Jochanan zocht ze nog een stoffen boekje uit (die ze vervolgens liet liggen in de bieb, dus eenmaal thuis hadden we nog niks, gelukkig hebben we zelf wat boekjes voor hem. Heel apart, hij doet de kartonboekjes niet in z'n mond, maar bladert er gewoon doorheen. Hij kan uren ermee zoet zijn...

'Mam, kijk! Die bij zit er weer...' (op de terugweg)

Bij m'n vertrek deed ik de deur op slot en zag een grote spin omhoog kruipen. Hé, wat leuk! Christilène zat al in de auto, dus op de terugweg keken we er samen naar. Je ziet het: Voorlopig krijg ik geen vliegen meer in huis met zo'n 'poortwachter' :)... Hij zat echter precies in de hoek tussen het kozijn en de voordeur en ik ben bang dat ik er vandaag of morgen niet aan denk bij het openen van de deur en dat hij er dan tussen zit :(... Vandaar dat ik hem toch maar even heb weggehaald en een ander plekje heb gegeven. Succes Spinnie, het spijt me dat ik je web heb stukgemaakt, maak maar snel een nieuwe!

En eenmaal thuis heb ik geen kind meer aan Christilène. Met een boekje in een hoekje ;)... Heerlijk! Bij ons thuis vond ik de zondagmiddagen altijd zo heerlijk. Iedereen (!) zat dan te lezen, 'ssttt stil nou, het is net zo spannend...'... Het was een regelrecht 'drama' als je vrijdagavond vergeten was naar de bieb te gaan of als je te snel doordeweeks had gelezen en voor de zondag geen boek meer had, haha ;)... Kortom: Erfelijk bepaald die boekenliefde :)...

En welke boeken nam ik zelf mee?


Wat Knippie tijdschriften (door ze geregeld te lenen bij de bieb bespaar ik mezelf een abonnement op dit mooie tijdschrift. Ik ben nu bezig met een overslagrokje voor Christilène van 2 oude kledingstukken. Wordt vervolgd dus)
2 boeken over de levensstijlmethode - recent kreeg ik die tip. Op de website was hier echter weinig over te vinden, geen recepten kon ik vinden, enz. De bieb bood uitkomst: Het was te leen :). Kan ik mooi eens doorbladeren wat dit inhoudt. 
Een boek met taarten en ander lekkers. Ik sloeg het boek open bij een heerlijke worteltaart. Oww, dit is zo fout, daar ben ik echt dól op... Peter houdt er iets minder van, maar ik heb mezelf ter plekke in de bieb beloofd dat ik deze een keer mag proberen :)... Wie weet voor m'n eigen verjaardag? Of voor die van Jochanan? Wij zijn allebei deze maand jarig, dus taarten genoeg nodig...
En als laatste een boek over jongens. Kwam ik tegen in de krant (n.a.v. die campagne van Sire over jongens meer jongens laten zijn, enz.) Leek me wel leuk om te lezen.

Niet echt veel 'lees-voer' dus, ook wat 'doe-voer'... 

En nog iets leuks: 
Een 'Zomerleesbingo-kaart'... Het is voor kinderen van 0 tot 12 jaar :)! Je mag per keer 1 kruis zetten en iedere keer is het de bedoeling dat je weer een nieuw boek gaat halen (dus niet 5 in 1x, dat is te makkelijk). Ze hadden kaarten voor t/m 7 jaar en van 8-12. Als je het inlevert, krijg je een cadeautje. Hier is de bieb gewoon reguliere tijden geopend. Dit is bij sommige biebs behoorlijk teruggeschroefd i.v.m. de vakantie, maar bij ons dus geen probleem om voor eind augustus nog 5x te gaan :). 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje huiverig was en niks had gezegd tegen Christilène (ik zag de poster al hangen bij binnenkomst), maar 2 kindjes leverden hun plaat in en ze zag de mand. Ze vroeg nergens om, maar ik zag dat ze het ook wel graag wilde. Ik keek vanaf een afstandje en zag dat er leuke dingen waren (bijv. pakje stiften, dat soort dingen, dus niet series stuiterballen en sleutelhangers, echt niets mis mee, maar ze heeft juist veel van dat soort dingen recent weggegeven aan 'de kindjes' (oftewel: schoenendozen) en stiften bijvoorbeeld gaan weer een keer op en vooral nu, want ze is dol op knutselen en kleuren, dus zo'n cadeautje wil ik wel weer meetellen als 'inkomend'...

Wist je trouwens dat er - voor als je binnen Nederland op vakantie gaat - er een 'gastleen-abonnement' bestaat? Je kunt dan zelfs boeken lenen in je vakantieplaats! Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, maar toevallig stond er een echtpaar voor me die gebruik maakten van deze vorm. Geweldig initiatief! Het scheelt je een hoop gesjouw en vooral als je graag leest en langer op vakantie gaat, top idee! Zelf gaan we niet op vakantie, dus ik maak er geen gebruik van, maar wellicht voor anderen nog een bruikbare tip (of voor een volgende vakantie) 

En dan nog iets leuks: We speelden 'rommelmarkt'... Ik heb een kaartje gekocht en ga samen met haar naar de rommelmarkt. Peter gaat een kledingrek maken, zelf maak ik een bord 'Alles 1 euro per stuk' en ik ben bezig met het vullen van een aantal bananendozen. Ik heb alvast met Christilène geoefend en schetst mijn verbazing: Ze weet het verschil tussen 1 en 2 euro. Kan op de vraag 'wat kost dit?' netjes antwoorden '1 euro alstublieft' en dan bij het ontvangen van het geld 'dankuwel' en ze weet dat 1 euro genoeg is en dat ze bij 2 euro een 'munt met 1' (oftewel: 1 euro) moet teruggeven. Ze vindt het helemaal te gek en vraagt nu 10x per dag 'mam, zullen we rommelmarktje spelen?' We spelen met 'echt geld', dus alleen al dat is een feestje op zich :)...

Ik ga met Christilène puur voor de beleving, niet met het idee dat we met honderden euro's terugkomen. Gewoon lekker mama-dochter-tijd, gezellig en zelfs nog wat centjes voor het vakantiebudget/de spaarrekeningen. Ze vindt het superleuk en helpt actief mee met spulletjes verzamelen en zegt steeds 'ik wil nu wel vast gaan, hoor!' Haha, ik heb haar een beetje besmet met het verkoop-virus ben ik bang :)... En daarbij helpt het me natuurlijk lekker een bijdrage leveren aan het minimaliseer-proces, alles wat definitief verdwijnt wordt fijn opgeteld!

Kijk, dit waren de oefenboekjes. Ik had 3 dubbele Nijntjes, die zitten in de rommelmarktdoos (Nijntje op de fiets, Nijntje in luilekkerland en nog 1, weet ik zo niet):


Bij het verzamelen van rommelmarktspullen nam ik een besluit: Tot zaterdag slinger ik een hoop advertenties van mijn Marktplaats in de aanbieding voor zo'n 2 of 3 euro. Voor de lezers die interesse hebben; je kunt dus geluk hebben als je de eerste bent. En wat ik van die kleinere dingen niet verkoop gaat op het kleedje voor 1 euro. Waarom niet nu voor 1 euro? Simpel; omdat op de rommelmarkt ik geen pakketjes hoef in te pakken, adreslabel printen, naar de brievenbus, enz. 

Je kunt dus je slag slaan voor supermooie kinderlaarsjes. Echt zo goed als nieuw, maar ze past ze niet meer, ze zijn ongeschikt voor Jochanan en ik heb ze eerder op Facebook gehad, maar er komt niemand op af. 

Kijk dan hoe leuk: Voor 60 euro gekocht voor een bruiloft, slechts een paar keer gedragen op zondag, maar binnen no-time was ze eruit gegroeid :(... Het doet best een beetje pijn om ze voor 3 euro (update: verkocht!) te verkopen, maargoed minimaliseren is een proces hè ;)... Ik kom er vast weer overheen :P... 

En deze: Maat 21, wat een schatjes. Ze was er zo parmantig mee, maar helaas, ze passen natuurlijk allang niet meer. Stevige stappertjes voor de kleine meid. Wie wil? 3 euro: (update: verkocht!)

Of deze leuke regenlaarsjes, ook maat 21. In de plassen stampen met je mini-paraplu, hoe leuk is dat? Gekregen in de kraamtijd, echt een superleuk idee, want dat zijn niet cadeautjes die je 3x krijgt vaak :)... Maarja, hoelang wil ik ze nog bewaren? Ze gaan nu weg voor maar 2 euro.


Kijk gerust of er nog iets voor je tussenzit. Ik heb bijna alle prijzen naar beneden gezet en hoop dat ik iemand blij kan maken met iets :)... Als ik het niet verkoop; geen ramp, dan vindt het vast een weg naar iemand op de rommelmarkt... En: Wie het eerst komt, het eerst maalt, weg = pech :)...

Als je het leuk vindt om m'n blog te volgen; er zijn diverse opties:
1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe butten 'volgen' klikken.
2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
3. Via Facebook. Als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen, welkom!

Hebben jullie een biebabonnement? Lees je graag? Sta je weleens op een rommelmarkt? Of lijkt je dat helemaal niks? 

Fijne dag allemaal!

14 opmerkingen:

  1. 50 euro voor een jaarabonnement in de bibliotheek? Dat is veel geld zeg !!! In België (in mijn dorp toch), slechts 3,40 euro voor een jaar. Je mag per keer 10 boeken uitlenen, je mag ze 3 weken houden en ook nog een keer 3 keer verlengen. Misschien zijn de bibliotheken in Nederland niet gesubsidieerd? Maar ik kom er dus ook vaak en met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik betaal € 48 per jaar voor net zo'n abonnement als jij hebt. Vind het elke cent waard.
    Daarnaast koop ik ook veel boeken, nieuw, tweedehands of tweede keus. Deze verkoop ik na het lezen via Bol of MP. Vooral boeken die recent zijn uitgekomen, leveren nog een flink bedrag op bij de eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik betaal 42 euro per jaar en dat vind ik ook spotgoedkoop. Lees soms wel 4/5 boeken per week en als ik die allemaal aan zou moeten schaffen zou ik failliet gaan. ;) Lang leve de bieb inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel leesplezier deze zomer! Helaas zit er bij mij maar een kleine bieb in de buurt en kom ik er eerlijk gezegd niet. Wel ga ik soms naar de centrale bibliotheek in Amsterdam. Dat is echt een paradijs van 7 verdiepingen vol met boeken. Ik kan daar zo een paar uur rondneuzen tussen de boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons is de bibliotheek gelukkig gratis, ik sponsor al genoeg met de boetes die ik krijg voor laattijdig binnenbrengen :/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb wel interesse in de eerste schoentjes (welke maat?) En de laarsjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha,

      Op m'n Marktplaatsaccount (https://www.marktplaats.nl/verkopers/25432851.html) zie je wat er nog beschikbaar is. Ik weet niet precies welke je bedoelt. Ik heb regenlaarsjes maat 21 en ballerina's maat 24 alleen nog (op moment van schrijven; als je dit later leest kan het anders zijn). De rest is al verkocht en staat klaar voor verzending. Stuur even via de MP-advertentie een e-mail, anders is het voor mij lastig bijhouden ;)...

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Je kunt de link uit de reactie hierboven gebruiken of via Google zoeken op Aad Actief marktplaats en dan sta ik bovenaan. Een andere manier kan ik zo niet bedenken, sorry! Mocht het nog niet lukken; mail even naar adjemusic@gmail.com.

      Verwijderen
  8. Zeker heb ik een bib-abonnement, mijn beste besteding ooit. (€ 45) Onbeperkt boekjes en tijdschriften lezen. Hoor je van een leuk boek, kun je het bij ons gewoon aanvragen. Duurt wel een paar weekjes, maar het is heerlijk wachten.
    Soms zie ik iets te koop voor € 45,-- en dan denk ik, veel te duur dat is een heel jaar lid van de bib.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook al jaren een abonnement op de bieb.Er liggen altijd wel een paar boeken (lees maar ook knutsel en kookboeken e.a.) Kost 50 euro, maar dan heb je ook wel wat vind ik. Ik mag onbeperkt boeken en tijdschriften lenen, maar ook dvd's en games. Hoef geen te laat geld te betalen en mag ook gratis laten reserveren in andere bibliotheken in de provincie, voor als ze het bij ons niet hebben, ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, hier ook games en DVD's, maar leen ik nooit. Goed dat je het noemt :)!

      Verwijderen
  10. Wat een gezellig blogje! Ik ga ook heel graag naar de bibl. En we hebben hier in het dorp zelfs de luxe van een kerkbibliotheek waar je gratis boeken kunt lenen. Die bestaat al meer dan 30 jaar... Ik zit zelf in de commissie, heerlijk als we weer boeken uit gaan zoeken.
    Heel veel succes met de verkoop van je spullen. Jammer dat ik geen kleintjes meer heb in die leeftijd! En samen op de rommelmarkt zitten is zó gezellig. Ik heb het ook vaak met de kinderen gedaan. Jongste dochter vindt het nog leuk. Helaas was ze niet fit bij de laatste Koningsmarkt en zijn we er zelf niet gaan zitten.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Adrianne,
    Ik ben ook al jaren lid van de bieb, ik betaal 45,00 per jaar. Ik heb juist besloten om het abonnement voorlopig op te zeggen. Mijn dochter (14) en zoon (12) en zoon (9) hebben een gratis pasje van de bieb (tot 18 jaar). Ik kan ook boeken op de pasjes van de kids lenen heb ik bedacht. Ook neemt mijn dochter vaak boeken van de schoolbieb mee. Ik ga 't zo eens proberen.
    De kerkbieb vind ik geen optie omdat die niet vaak open is en je 20 cent per boek, per week moet betalen.

    Leuk om je kinderen zo bezig te houden!

    Fijne vakantie nog.

    Groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen