Pagina's

woensdag 14 maart 2018

Biddag

Vandaag zijn we vrij, want we houden biddag. Peter probeert ook altijd verlof op te nemen en dit jaar is het gelukt, dus vanmorgen gaan we eerst met elkaar naar de kerk. Ik heb oppasdienst, dus de kleurplaat ligt klaar voor de kinderen over het thema 'bidden'. 

Heerlijk is het om zo midden in de week een gezinsdag te hebben! 

Wat de planning is voor de rest van de dag is nog niet helemaal helder. In ieder geval broden bakken en verder hebben we deze week al erg vol zitten, dus ik denk lekker rustig rommelen ;)...

Voor iedereen een fijne/goede (bid)dag!

Kijk hoe leuk: Janine heeft een blog over mijn blog vandaag :)...


16 opmerkingen:

  1. Hier volgende week woensdag biddag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne dag, misschien vind je dit dan ook leuk. https://www.facebook.com/NederlandZingt/videos/1670372606357261/
    Mijn zoon zingt in het koor. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de gereformeerde gemeente waar ik woon was dat al paar weken geleden. Voor ik hier kwam wonen had ik nog nooit van die dagen gehoord.
    Weet jij soms waarom dat in de verschillende gemeentes op een andere dag wordt gevierd? En is dankdag ook op verschillende dagen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt omdat niet iedere gemeente een eigen dominee heeft. Door op verschillende woensdagen de biddag en dankdag te houden, heeft zo toch iedere gemeente een biddag en dankdag met een dominee. Op zondagen is het in zulke gemeenten vaak leesdienst. Dan leest een ouderling een preek die door een dominee geschreven is. Soms komt er op zondag ook een dominee uit een andere gemeente. Ineke

      Verwijderen
    2. Dankdag is sowieso verschillend, scheelt vaak per regio. Hoewel de meeste kerken meedoen met de landelijke dankdag.

      Verwijderen
    3. Ik weet dat in de vissersdorpen dankdag meestal op oudjaarsdag word gehouden omdat de vissers dan thuis zijn. Door de weeks zijn ze natuurlijk in principe niet thuis. Ook word biddag daar vaak al in februari gehouden omdat er (van vroeger uit) dan altijd vorstverlet was en ze die maanden gebruikten om alles te repareren e.d.
      Waarom er verder verschillende bid en dankdagen gebruikt word weet ik ook niet.
      PW

      Verwijderen
  4. In bijv. Zeeland wordt het eerder gehouden ivm de visserij. En dat is op Urk ook zo.
    Sommige gemeenten hebben het een ook wel een week eerder of later omdat er dan een predikant voor kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Omdat veel gemeenten geen eigen dominee hebben. Door het over ongeveer een maand uit te spreiden kunnen dominees in verschillende gemeenten preken. En ja dat geld ook voor de dankdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is met de dankdag hetzelfde. Volgens mij houden ze op Urk dankdag op 31 december en biddag eind februari

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Dankdag met oudjaar. Biddag op de 2e woensdag van februari.
      Vroeger gingen/konden de botters daarvoor de haven niet uit.

      Verwijderen
  7. Dank voor ieders uitleg :)! Alsjeblieft Lot, met dank aan de lezers ;)...
    @Olga: Leuk, dankjewel ik ga straks zeker even kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne biddag vandaag! Altijd fijn om te zien dat een blogger christelijk is.

    Ik heb een vraagje: doen jullie alles van die 50 euro per week? Dus ook kleding e.d.? Ik ben benieuwd. Mij lukt het helaas nog niet. Ik vind het erg inspirerend om jouw blogs te lezen. Wie weet lukt het op een dag mij ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar alleen de boodschappen en verzorgingsartikelen (toiletpapier, zeep, enz.) Vorig jaar zat ook kinderkleding, babyspullen, haren knippen, autowassen en cadeautjes in het budget van 50 euro.
      Aan kleding voor ons 4-en vorig jaar gaven we een kleine 100 euro totaal uit waaronder 5 euro voor een 2e hands jurk voor mezelf, wat ondergoed en sokken voor de kids en de rest voor Peter (ondergoed en sokken, maar zijn voor hem vrij prijzig)
      Joh, alles rustig aan, niet teveel van jezelf verlangen ;)... Een besparing van bijv. 10 euro is al ruim 500 per jaar, ook al zit je dan nog niet per week aan max 50 euro, iedere besparing is er 1 ;)... Succes!

      Verwijderen
  9. Luxe hoor, zo'n hele vrije dag vanwege biddag ;-). Wij hebben s avonds een dienst, dus de meeste mensen werken gewoon. Nog een andere variant dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor de uitleg van de verschillen tussen gemeentes. Logisch natuurlijk maar als je zelfs het verschil tussen dominee, pastoor en priester weet is dit heel verhelderend.
    Mooi ook dat elke regio zijn aanpassingen heeft om iets op welk tijdstip te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn kleindochter zei dinsdag het is morgen een belangrijke dag, dan is het bid-dag met de nadruk op bid dan bidden we of alle bloemen weer mooi gaan bloeden ipv bloeien leuk he groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen