Pagina's

zaterdag 31 maart 2018

Jurk korter maken... Aldoende leert men...

M'n zusje had een jurkje gekregen, maar hij was te lang. Of ik hem even korter wilde maken... Uiteraard! Ehm, dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik heb wel een tweelingnaald, maar nog nooit eerder gebruikt. Een coverlock staat op m'n verlanglijstje, maar het is een erg dure machine, dus hij past niet te hoog op m'n wensenlijst ;)...

Ik keek op internet een filmpje, installeerde de tweelingnaald, zocht de juiste kleur, draaide een extra klosje en een bijpassend spoeltje en ging aan de slag...

Eerst had ik opgemeten hoeveel eraf moest (even snel een knijper op gezet). Daarna heb ik vanaf de onderkant gemeten en die lengte overal eraf geknipt. Daarna de stof 1x omgeslagen in een vrij brede zoom om te voorkomen dat hij terugkrult. Uit m'n hoofd 2 cm. Helemaal rondom vastgespeld en toen gestikt met de tweelingnaald.

Ik vergat nog foto's te maken na afloop, maar vroeg snel of zij even foto's wilde maken van het eindresultaat:


En de binnenkant; Om eerlijk te zijn heb ik best gestoeid met die tricotstof. Ik kreeg het niet zo mooi als dat hij geleverd was (met een coverlock afgewerkt)

Maar; aan de buitenkant zag het er best toonbaar uit, dus ze was allang blij dat het in een dag klaar was :)... Nog even verder oefenen dus. Of nog even verder sparen ;)...

Zonder gekheid; ik zag een hulpmiddel waarmee je biaisband met behulp van een coverlock kon maken en meteen aanzetten. Gewoon een lapje stof met bijv. een breedte van 4 cm wordt dan automatisch een randje biaisband van 1 cm ofzo. Echt supergaaf, dat lijkt me ideaal... Nu is het nog weleens prutsen geef ik eerlijk toe... Eerst zelf biaisband maken, dan nog eraan zetten... Bijv. bij de wasknijperschort, de spijkerschort voor kinderen (kinderfeestje-cadeautip voor jongens!), het verschoonset voor de pop (kinderfeestje-cadeautip voor meisjes!) of het kinderschortje.

Wat is jouw voorbeeld van 'oefening baart kunst'?

8 opmerkingen:

  1. Een nieuwe rits in een spijkerbroek ook met behulp van YouTube. Met de gedachte weggooien kan altijd nog. Heel blij dat het gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werken met een lockmachine blijft een uitdaging! Het inrijgen en instellen blijft erg lastig, gebruik hem ook te weinig eigenlijk. Maar de komende dagen ga ik er weer mee aan de gang. Leuk lapje op de markt gekocht van stevige katoentricot en patroon gemaakt van een andere trui die ik al had en ongeveer dezelfde stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hulpmiddel om zelf biaisband te maken heb ik last voor mijn moeder gekocht. Scheelt heel veel werk.
    Daarna kocht ik een voetje om het band aan de stof te kunnen naaien. Helaas werkte dat niet zoals je zou verwachten. Die gebruikt ze niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit soort klusjes kan je beter met de had doen. Trico naaien met een gewone naaimachine wordt niet mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik naai best veel, gewoon op de naaimachine. Natuurlijk is de afwerking met een lockmachine nog mooier maar is idd een hele aanschaf plus je hebt er weer een groot ding bij wat je bij de naaispullen moet zetten. Dus ik hou het zo. Gewoon beetje oefenen en met een tweelingnaald krijg je ook mooie naden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, dan heb je alvast iets om op je wensenlijstje voor je verjaardag te zetten.
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even een tip. Je kunt het beste afspelden terwijl ze de jurk aan heeft. Slechts weinig vrouwen hebben een kaarsrecht figuur. Als ze bijvoorbeeld een buikje heeft dan heeft ze aan de voorkant iets meer stof nodig. Let maar eens op bij gekochte rokken en jurken. Aan de onderkant hangen ze nooit recht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even een tip. Je kunt het beste afspelden terwijl ze de jurk aan heeft. Slechts weinig vrouwen hebben een kaarsrecht figuur. Als ze bijvoorbeeld een buikje heeft dan heeft ze aan de voorkant iets meer stof nodig. Let maar eens op bij gekochte rokken en jurken. Aan de onderkant hangen ze nooit recht.

    BeantwoordenVerwijderen