Pagina's

donderdag 15 maart 2018

Was buiten drogen - gratis!

Gisteren heb ik het weer voor het eerst geprobeerd dit seizoen: De was buiten drogen. Hoe dan? Nou, gewoon aan m'n droogmolen (cadeau gekregen). Al eerder zag ik het bij anderen buiten hangen, maar ik had er steeds geen gelegenheid voor (lees: 2 trappen af met de zware manden - dan wil ik redelijk zeker weten dat het droogt, zodat ik niet blijf sjouwen ;))...


En hoe ging het? Prima! Het hing niet eens heel vroeg, pas na lunchtijd, maar toen ik het rond het avondeten binnenhaalde was vrijwel alles kastdroog. Het beddengoed ging meteen weer op de bedden, daar kan geen droger tegenop... Die geur van buiten; I love it... De shirts waren niet helemaal droog, dus even over de banken en stoelen gehangen, die vouw ik vandaag even op.

De droger gebruiken we zelden en dat is mogelijk 1 van de redenen voor onze lage energierekening.

Ik wil nog even een 2e verslag typen van zaterdag, het kwam er niet van, oeii, even proberen of het nog gaat lukken, maar jullie houden het tegoed :)!

Heb jij je was al een keer buiten gedroogd? Of doe je dat pas als het echt hoogzomer is?

27 opmerkingen:

  1. Ik heb de was al een paar keer buiten gedroogd. Heerlijk! Als de zon erop staat en een beetje wind erbij, is het al snel mogelijk.
    Wat ik nog niet gedaan heb, maar waar ik vaak eind maart ook weer mee begin, is buiten strijken als de zon schijnt. Dan pak ik gelijk ook wat stralen mee!
    Het scheelt dat de wasmachine ed beneden staan, dus dat gesjouw heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De was droog ik buiten zodra het maar kan. En dat is vaak! Het droogt erg goed in de vrieskou. Probeer maar eens.
    Ik droog het op een staand rekje. Zodra het niet helemaal droog is zet ik het na het avondeten binnen in de keuken. Dat is handiger dan wanneer je het van de droogmolen moet halen en binnen weer over stoelen en banken moet hangen. Maar meestal is dat niet nodig.
    Gister héérlijk genoten van het prachtige weer! De tuin geveegd en de tuinset weer schoon gepoetst en klaar gezet. Lekker buiten koffie drinken uit de kerk en broodje eten in het zonnetje. Wat een genot!
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik droog het hele jaar de was buiten zodra het weer het toelaat. Volgens het oude gezegde een droge stoep is een droge was. Zelfs met vrieskou kun je de was vriesdrogen. Ook hier twee trappen maar zelden dat ik ze terug boven moet hangen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb al vier weken de was weer naar buiten. Vind het zo lekker ruiken. Zodra het droog is gelijk weg strijken. Nu is het aangenamer ophangen dan met die strenge vrieskou toen had ik handschoenen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel buiten gedroogd (in huizen met de wasmachine in de bijkeuken beneden), maar ik vind op zolder praktischer op het moment, omdat daar de wasmachine staat. Handdoeken doe ik in de droger. Harde handdoeken vind ik niet fijn. De rest gaat aan het rek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen het pas vroor, heb ik ook de was een paar keer buiten gedroogd. Buiten ophangen vind ik koud, daarom hang ik het binnen aan (staande) wasrekken en zet die dan buiten neer. Gisteren zijn hier ook meerdere wassen buiten droog geworden, heerlijk! Wij gebruiken de droger 's winters ong. 1x per week - dus ook best zuinig als je gemiddeld zo'n 13 wassen per week draait ... Soms vraag ik me af waarom we er uberhaupt nog eentje hebben, maar aangezien hij niet in de weg staat en ik de ruimte niet nodig heb, mag hij nog even blijven. Als hij het begeeft, komt er in elk geval geen nieuwe, dat is wel duidelijk. Overigens heb ik de droger voorheen wel veel vaker gebruikt, maar we hebben meer ruimte gekregen om wasrekken neer te zetten, vandaar dat de noodzaak van een droger er niet meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren ook een deel buiten gehangen vooral T-shirts. En ik had veel lappen zoals theedoeken en gastendoekjes, ik had geen zin die op te hangen dus in de droger en als het weinig is is het ook sneller klaar dan een volle trommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe de was alleen buiten drogen als het zomer is. Ik moet anders het wasrek ook mee heen en weer slepen en die is heel zwaar. Het is ook vaak gebeurt, dat de was omvalt het waait hier meestal vrij hard. Verder doe ik alleen het beddengoed, handoeken en ondergoed in de droger. Maar wel een vrij hoge energierekening. iets onder gemiddeld.Maar of dat alleen door de droger komt??? dat verwacht ik niet. Ik vind het moeilijk kiezen tussen gemak/komfort en kosten besparen.
    groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit jaar nog niet buiten gehad. Maar zodra het wat stabieler weer is gaat alles naar buiten. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het ook altijd heerlijk om de was buiten te drogen.
    Heb het nu nog niet gedaan omdat ik veel van huis ben en het dan niet aandurf. Ik gebruik mijn droger wel veel, omdat ik met 2 astmapatiënten het niet meer in het trapgat kan hangen. Balen, maar we hebben toch gekozen voor onze gezondheid. En dat zie je zeker terug in de energierekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb voorbije winter de was al meerdere malen buitengehangen bij droog weer. Ik laat hem in de winter hangen tot rond 16 u en hang hem, indien nog niet volledig droog,binnen op het wasrek. Alle vocht die er buiten al uit is, heb ik dan toch niet binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk hé, hier hangt hij ook al lekker buiten hoor! Ik heb de droger weg gedaan omdat we hem bijna nooit gebruikten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nog een bijkomend voordeel vind ik naast die heerlijke geur je hoeft nagenoeg niet te strijken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In deze tijd hang ik de lakens enzo op de lijn en de kleinere dingen op een rekje buiten. Is nog niet alles droog, dan hang ik het rekje binnen. Ik heb de cv- kachel in een kast en in die kast heb ik drooglijnen gemaakt. De was is door de warmte van de cv binnen één of twee dagen droog. Voor mij geen droogtrommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik hang de was altijd buiten als het droog is. Ook tijdens de vorst. Het droogt gewoon. En als het niet helemaal droog is hang ik het binnen weer op. Er is dan al wel veel vocht uit. Als alles binnen gedroogd moet worden krijg je wel heel veel vocht in huis als je elke dag wast. Ik heb wel eens gehoord dat er in een natte was nog 2 liter vocht zit. Ik ben altijd blij met een droge dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb de was al vaak buiten te drogen gehad. Maar we hebben de wasmachine beneden staan. 2 weken geleden met die vorst hing ik het ook buiten. Droogt prima. We hebben geen droger dus dan gaat het al gauw buiten. Wanneer ik het weer niet helemaal vertrouw gaat de was op het wasrek en die zet je zo binnen. Gr. A.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lekker de was buiten hangen. Hier lukt het nog niet. Ik heb drie wasrekken op zolder. Maar in de zomermaanden gaat er zeker wat naar buiten toe.. Die geur is zó lekker ! We hadden een droger, maar die maakt een immens kabaal. Er was wat kapot gegaan vorige zomer en sindsdien gebruiken we het niet meer. We vonden het niet echt nodig om een nieuwe aan te schaffen. Je vindt ook zoveel stof terug in het pluizenfilter, dat dat niet echt goed is voor je kleding op de langere termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vandaag ook de was buiten gedroogd. Ging prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik droog in principe altijd buiten! Maar ik draai maar 2 wassen per week, dus er zijn altijd wel een of 2 dagen in een (lang) weekend dat het droog genoeg is buiten. En ja, ik was dus ook op zondag, als dat moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jazeker! Volgens mij op woendag! En het werd goed droog.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik moet ook 2 trappen af met die zware wasmand en vanwege mijn leeftijd ben ik er nooit aan begonnen. Ik kocht dit huis toen ik 54 jaar was.
    Wel jammer, vroeger hoefde ik helemaal geen trap te nemen om de was buiten op het balkon te drogen!
    Buiten gedroogde was ruikt inderdaad verrukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wanneer het kan droog ik de was buiten. Je wasgoed slijt ook minder. Waar ik woon zijn er mensen die het armoedig vinden als je de was buiten droogt. Die kijken kennelijk niet naar de vele voordelen hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier het voordeel van de wasmachine in de bijkeuken. In een paar stappen bij de waslijnen. Ik zet mijn wasmand en knijpers op de tuintafel, die daar bijna naast staat, en kan de was zo ophangen zonder te bukken, ideaal! Als ik niet zeker weet of het droogt, hang ik de kleine dingen zoals sokken etc aan rekjes, zodat ik die binnen geen tweede keer hoef op te hangen als ze nog niet droog zijn. Normaal staan die rekjes altijd in de bijkeuken dus proberen of het buiten droogt, is een kleine moeite ;-) De wasmachine op zolder lijkt me helemaal niets ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ach, alles went ;)... Wij hebben geen bijkeuken en de aansluiting zit op zolder. Enige optie zou anders de schuur zijn, hmm vind ik dan weer niet fijn, is ook niet geïsoleerd. Op zolder droogruimte genoeg, maar in de zomer dus sjouwen met manden ;)...

      Verwijderen
  24. Ik droog zo veel mogelijk buiten. (Inderdaad, die geur... heerlijk!) Anders op zolder. Heb geen wasdroger.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik had de luxe van twee (gekregen) droogmachines, die heb ik beiden weggedaan. Buiten de was laten drogen en anders op zolder. Binnen een dag is het droog, daar heb ik geen droger voor nodig, dat bespaart nog meer stroom ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik leg de was altijd uit op een lange mdf vloerplaat waar de kinders hun hyenacosstuums uitweken tot blijevrijheid. Novum.

    BeantwoordenVerwijderen