Pagina's

zaterdag 3 maart 2018

Een vraagje...

In de kast vond ik nog een half zakje Haribo-beertjes. Zo af en toe krijgen de kids hier of daar van opa/oma/enz. dit soort dingen. Zelf koop ik het niet, want ik vind het ongezond en teveel afval. Neemt niet weg dat ze extra dankbaar zijn als ze een keer zo'n 'groot snoepje' krijgen... 

Zo'n zakje Haribo's verdelen we voor 2x en is een 'zondag-snoepje'. Uit de kerk 's morgens eten wij vaak een wat grotere koek bij de koffie (bijv. zelfgebakken) en de kinderen krijgen iets speciaals. Bijv. wat chipjes, een snoepje, enz. 

Omdat het vakantie is gaf ik Christilène eergisteren de laatste helft van het zakje Haribo-beertjes. Dubbel feest, want dan krijgt ze het zakje erbij, helemaal leuk natuurlijk... 

En ineens stond ze bij me 'mam, van welk fruit is het witte beertje gemaakt? Ik zie geen wit fruit...' Uitgebreid had ze het zakje aan de voor- en achterkant bestudeerd, maar geen wit fruit kunnen ontdekken. Die rode en die gele wist ze wel en wees wat kleuren fruit aan, maar die witte, nee, daar kwam ze niet uit...

Natuurlijk weet ik dat deze kleur gegeven wordt door niet al te gezonde kleurstoffen, maarja hoe leg je zo'n kind dat uit. Dus ik zei dat ik het 'de meneer van de beertjes' zou vragen en plaatste de vraag op hun Facebook-pagina: Ha Ribo, Dochterlief (4) vraagt 'van welk fruit is het witte beertje gemaakt? Ik zie geen wit fruit...' Kunnen jullie me helpen deze vraag te beantwoorden :)? Alvast bedankt namens onze kleuter ;)...

Met deze foto:

Ze was gerustgesteld. Nu zou er vast een antwoord komen op haar prangende vraag ;). Nog zeker 15x werd eergistermiddag gevraagd 'heeft die meneer het al gezegd?' Nee meisje, nog even geduld ;)...

Gisteren kreeg ik antwoord: 'Hoi Adrianne, Bedankt voor je vraag! Natuurlijk kunnen we je hierbij helpen! De Witte snoepjes zijn namelijk ananas. Veel snoepplezier! Groetjes, Haribo'

Ik antwoordde: 'Die had ik al aangewezen op het zakje, maar ze zei 'nee, een ananas is geel van binnen...' Ajj, die schoolfruit-weken zorgen voor teveel wijsheid ...'

Sorry Haribo, een 4-jarige maak je maar zo niets wijs :P...
Goed om te weten is dat snoep hier zelden gekocht wordt, puur omdat we het niet nodig vinden. Het is voor ons echt een luxe. Natuurlijk zal dit schelen in budget, maar besparen is niet de hoofdreden dat we dit in de winkel laten liggen...

Koop jij snoep voor jezelf of (klein-/buur-)kids?
Wat is de leukste kindervraag die je ooit hebt gehoord :)?

Vandaag is de laatste kans om je aan te melden voor het Op Orde!-Event op 10 maart a.s. 
Ik ben druk bezig met de voorbereidingen, het wordt echt een leuke en inspirerende dag :)!


Volg me ook op Facebook, in de Facebookgroep of op Pinterest, welkom!

23 opmerkingen:

  1. Zelden. Ze mag in de vakantie een zakje uitzoeken maar daar houd het wel mee op. En toch is er altijd snoep in huis. Van familie of vrienden gekregen, van sinterklaas, een zakje als ze op verjaardag is geweest (daar snap ik dus niets van: krijgen ze al genoeg zooi tijdens een feestje, krijgen ze ook nog een hele zak snoep mee naar huis). Een groot deel van de snoep belandt ook nog in de prullenbak. Dochter is inmiddels 6 en mist het gelukkig nog steeds niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter krijgt elke dag wat snoepjes. Mijn ervaring is dat kinderen die thuis weinig snoep krijgen het vaakste aan mijn dochter vragen of we nog een snoepje krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Snoep koop ik ook niet. Toch hebben we hier regelmatig een gevulde snoep pot. Ongelofelijk wat ze wel niet allemaal op feestjes en school krijgen. Daar baal ik best van.
    We stoppen het in de pot en vergeten het. Heel zelden dat ik er wat uit haal.
    Hier eten we tussendoor fruit of een rijstewafel, soepstengel of klein koekje. In het weekend een extra koekje of grotere koek. Chips bewaar ik voor feestelijke momenten.
    Zo probeer ik ze gezonde gewoonte aan te leren.
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij snoepen zelf niet en kopen ook geen snoep voor de kleinkinderen. Met sinterklaas kopen we voor de kleinkindjes twee zakjes holle chocoladefiguren die onze dochter dan meestal verbruikt als ze chocolademelk maakt of ze raspt de chocolade om zelfgebakken taart mee af te werken. Met pasen brengt de paasklok vanzelfsprekend paaseieren : 2 zakjes holle paaseieren en dan nog een zak van een kg kleine paaseitjes in volle chocolade. Gevulde paaseitjes geven wij niet aangezien die beperkter houdbaar zijn en ook niet echt kunnen gebruikt worden om te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze kinderen krijgen elke dag een snoepje. Toen mijn oudste klein was de eerste jaren niks. Maar de jongste kreeg t eerder want zag ook gerust dat wat de grootste kreeg. Rozijntjes zijn maar tot n bepaalde tijd n leuke vervanging.
    Ben zelf dol op snoep maar eet t weinig. Muv chocolade. Dat eet ik geregeld.
    Vrienden v ons geven hun kinderen weinig snoep en chips. Prima maar als er dan een feestje is met anoep en chips is het in mijn ogen zowat genant wat hun kinddren opeten. Mijn kinderen eten dan ook meer snoep en chips omdat t kan, maar blijven niet naast de schaal zitten.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is wel gek ja. Nee, hier geven ze niet om snoep. Ook bij een ander kan ze gewoon beleefd een snoepje in ontvangst nemen en zal ze echt niet om meer brullen ofzo :)...

      Verwijderen
    2. Ik koop nooit snoep, maar gek genoeg zit de snoeptrommel vol. Alles gekregen bij kinderfeestje, traktaties etc... Hij mag heus weleens een snoepje maar vraagt het bijna nooit en ik vergeet het. 2x heb ik hem op vakantie snoepjes laten scheppen. Dat vond hij geweldig. Soms leggen we wat in de auto voor een lange rit.

      Verwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat ananassap wel wat wit-doorzichtig is, en niet echt geel? Kijk maar naar de siroop, als je soms een blikje ananas hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn dochter kreeg een oud collega op bezoek met een kind van 6 jaar. Ze had wat snoep gehaald voor het kind, maar toen ze vroeg of hij wat lekkers wilde vroeg hij , heb je tomaatjes of komkommer. Jawel zei mijn dochter, maar ik heb ook snoepjes, he bah was zijn antwoord dat is slecht voor je tanden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou ik op de valreep dan toch nog een gooi doen naar een kaatje voor het Op Orde!-Event? Ik merk dat ik me nog steeds niet op heb gegeven, omdat ik het mezelf eigenlijk niet gun, ik weet steeds excuses te vinden in de trant van: ik kan man en kinderen toch niet alleen laten in het weekend....

    Een goed teken dat je dochter zich afvraagt van welk fruit de beren zijn gemaakt. En leuk dat de berengigant die vraag serieus neemt. Met een gezond en matig eetpatroon blijft zo'n snoepje een beregoede traktatie!

    Groetjes,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha,

      Ik zou het zeker doen :P... Nee grapje, ik mag niks zeggen natuurlijk ;). Wat ik wel kan zeggen: Het is een leuk programma, je kunt zelfs alle workshops volgen, dus na afloop van de dag ga je met een schat aan nieuwe ideeën en inspiratie naar huis. Welkom in ieder geval :)!

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
    2. Wat zegt je man, Nancy? :-) Misschien vindt hij het juist wel heel erg leuk als je dat voor jezelf (en het gezin ;-)) doet...

      Verwijderen
  9. Ha, toen we een paar jaar geleden in Thailand waren kregen we daar bij het ontbijt toch echt witte ananas. Net als bij banaan zijn er van ananas ook verschillende soorten :-)
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ken er ook die van 1haribo zakje , ieder kind dat op visite is , 1snoepje ervan geven , maar als ze zelf ergens zijn , zich op een overdreven manier te goed doen bij een ander . Daar erger ik me dus vreselijk aan , en ook als je bij hun op visite bent , alleen hun kinderen wat geven , en jouw kind toe laten kijken .....nee, dan is het voor mij wel klaar met zulke manieren ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeee, dat zouden we hier echt niet doen :)... Niet dat Chris perfect is, maar we houden hier gewoon van fruit. Uit school bijv. is het vaak fruit. Lekker wat dingen bij elkaar. Vriendinnetjes zien het echt als luxe wanneer ze hier een bakje krijgen met fruit en een paar stukjes soepstengel. Ik geef toe: Het water bevalt ze meestal niet ;). 'Ik lust geen water' hoor ik geregeld. Tsja, ik ga niet voor de vriendinnetjes speciaal ander drinken kopen. Als ik toevallig iets open heb, hebben ze geluk en anders is het water. Op haar beurt moet Christilène bij anderen ook drinken wat de pot schaft :)...

      Verwijderen
  11. Oudsten mogen elke dag één maal een snoepje, meestal in de middag, uit school. Jongste doet het nog met rozijntjes, al vinden de oudsten dat ook nog steeds lekker! Een enkele keer wordt het snoep overgeslagen en kiezen ze zelf voor nogmaals een stuk fruit. Uiteraard heeft dat mijn voorkeur! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook bij ons krijgen de kinderen elke dag wat snoep. Echt niet superveel, en ze eten ook wel fruit, maar ik vind het een beetje te ver gaan om zo zelden een snoepje te geven. Idd als ze klein zijn gaf ik helemaal geen snoep of alleen rozijntjes, maar dat houden ze echt niet tot hun 12e vol haha.
    Ook hier de ervaring dat op een verjaardag kinderen van mensen meekwamen (die dus ook zelden iets snoepen) en hier gewoon aanvielen op wat op tafel stond (gewoon wat chips, nootjes etc). Echt beschamend gewoon, we hebben het er nog wel eens over ;)
    Dus ik zou zeggen, niet overdrijven naar teveel en ook niet naar te weinig.
    P.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk vast dat ze bij het ouder worden meer zal snoepen. Ik vind alleen tegenwoordig dat er al zoveel gesnoept wordt. Bijv. klas van 20-35 leerlingen is bijna wekelijks een traktatie met bijv. verhuizen/geboorte brusje/enz. nog traktatie, enz. Tel daarbij op het snoepje in de winkel, snoepje bij vriend(innet)jes, snoepje bij grootouders, buren, enz. Ik vind het niet gezond en ze is dol op fruit, dus bied ik graag een alternatief aan.

      Daarnaast leren we wel fatsoen hoor :P...

      Verwijderen
  13. Mee eens. Niet te veel, ook niet te weinig. Niet overdrijven. Ik lees al een poosje mee. Nadat je de eerste keer in Terdege stond. Leuk om te lezen. Alleen de verwarming op 15...brrrr ik krijg het al koud als ik er aan denk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik dacht altijd dat de witte snoepjes peer smaak waren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Inderdaad wit is peer. Ik had Haribo in Duitsland gekocht en op de verpakking staat precies welke kleur welke smaak is.

    BeantwoordenVerwijderen