Pagina's

vrijdag 30 maart 2018

We wonen in Frankrijk :)!

Het was me volledig ontgaan dat er een nieuwe hype schijnt te zijn, nl. kwarteleieren rondom Pasen. Leuke kleine schattige gevlekte eieren die nogal gewild zijn de komende dagen. Op het doosje een paar mooie kwartels en de tekst 'geproduceerd op "de Veluwe"'... Zelf vind ik al enige tijd de supermarkteieren prijzig worden en om die reden koop ik ze bij iemand aan huis voor 1,30 per 10. Kippen zitten niet met 5 in een mini-kooi, ik hoef niet te betalen voor 1 of ander keurmerk of alle andere tussenstappen (terwijl al meermaals is gebleken dat die keurmerken soms weinig tot niets waard zijn, bijv. melk is voor 80% standaard weidemelk ook al staat het er niet op). 

Verrast was ik dus met een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde tegenkwam over kwarteleieren... En, daar gaan we weer...

Foto: Pixabay

Het zouden dus 'scharreleieren' zijn van "de Veluwe". Al bijna 30 jaar wonen Peter en ik op "de Veluwe", het wemelt hier van de boeren in welke vorm dan ook, maar als ik kijk hoeveel kwarteleieren er nu verkocht worden, zou dat betekenen dat er in ieder dorp een kwartelboer zou moeten zijn om aan de vraag te kunnen voldoen. Nou, dat is in ieder geval niet zo...

Wat blijkt? 
- De eieren komen uit Frankrijk. (dat had Wakker Dier ook al uitgevonden middels isotopen-onderzoek)
- De kwartels zitten daar voornamelijk in kleine kooien, met wel 40 stuks tegelijk (niets 'scharreligs' aan dus)

De consument wil blijkbaar kwarteleieren, het is een kwestie van vraag en aanbod. 'Geproduceerd op "de Veluwe" geeft een good feeling en vooral dat plaatje van die schattige donzenbolletjes op de voorkant doen vermoeden dat het een echte must-have voor de feestdagen is. 

Toen ik zocht naar een afbeelding en de prijs van een doosje kwarteleieren, kwam ik ook op heel andere artikelen. 2 jaar geleden schijnt het een ware hype geweest te zijn om de kwarteleieren te laten uitbroeden. Er wordt vaak beweerd dat supermarkteieren onbevrucht zijn, omdat hen en haan gescheiden blijven, maar er was schijnbaar 'een haan ontsnapt'... Getuige de hoeveelheid artikelen die ik kon vinden over uitgebroede kwarteleieren vermoed ik dat er iets meer ontsnapt zijn...

Nou, mocht je interesse hebben: Helaas, alle Veluwse Franse scharrel legbatterij-kwarteleieren zijn door Jumbo uit de handen gehaald... Je zult het dan met Zwitserse scharreleieren van Van Beek moeten doen. Schappelijke prijs: 12 stuks voor 3,39... 

Overigens is er niets nieuws onder de zon: In 2011 haalde Lidl al hun kwarteleieren uit het schap...

Persoonlijk kan ik bijna niet geloven dat de productie van kwarteleieren slechts 2x per jaar zo enorm is. Ook al zouden die eieren normaal gesproken de fabrieksverwerking ingaan, dan nog lijkt het me e-norm wat er geproduceerd moet worden voor de grote supermarkten door slechts 1 of enkele bedrijven met kwartels. Er wordt nu gezegd dat het komt door een brand in 1 van de stallen waardoor er niet aan de vraag kon worden voldaan. Maar inmiddels zijn de nieuwe etiketten binnen... Ze zeggen dat er jaarlijks tussen de 600.000 en 1 miljoen eieren geproduceerd worden en dat er zo'n 150.000 eieren voorzien zijn geweest van een verkeerd etiket... Gek dat dan 10 doosjes eieren uit 6 verschillende Nederlandse Jumbo's allen niet uit Nederland bleken te komen. Ik ben niet zo helder in kansberekening, maar me dunkt dat er best wel een Veluws ei tussen al die onderzochte eieren had kunnen zitten als maar liefst 75-85% van de Veluwe zou komen...

Mocht je denken dat dit alles is... Het artikel in de Volkskrant verbaasde me helemaal... De productie van Nederlandse kwarteleieren is niet eens toegestaan... Ze hebben wat feiten op een rij gezet waaronder dat tot en met december 2016 het gedoogd werd, in februari 2017 de laatste eieren werden afgenomen en daarna al is overgegaan op Franse eieren. Oja, die brand was in augustus 2017... 
Hmm, een heel verhaal zeg...

Zelf heb ik nog nooit kwarteleieren gekocht. Ik vind het een exclusiviteit die ik nooit eerder heb gemist. Bovendien vind ik de prijs hoog en daar koop ik liever iets anders voor. Neemt niet weg dat ik me wederom verbaas over hoe dingen kunnen gaan... NVWA gaat onderzoek doen, dus we wachten maar weer af...

We houden niet van weggooien, dus met behulp van Paint alvast een nieuw etiket gemaakt,
zodat het toch verkoopbaar is...
Ennuh, wij wonen écht op de Veluwe en zijn niet geëmigreerd ondertussen ;)...

Voor nu hebben we weinig extra's gedaan voor Pasen. Vorig jaar had ik broodjes gemaakt met eieren erin. Nu had ik in het boek 'Brood uit eigen oven' een leuk recept gezien van een broodje waar je een ei in kon zetten. Leek me wel grappig om te maken, maar geen idee hoeveel tijd ik heb...

Mocht het me nog lukken zal ik het recept van de broodjes die ik vorig jaar maakte even in een aparte blog zetten, zodat het iets eenvoudiger is om te pinnen.

Voor iedereen: Goede Paasdagen!

7 opmerkingen:

  1. Jij ook goede paasdagen.

    Zelf koop ik ook eieren waar ik de kippen kan zien... Kippen met een paar m2 per kip, die allemaal achter de kippenboer aanlopen als hij ze gaat voeren :-)

    Persoonlijk hoef ik geen mini-eitjes voor de schattigheid (zeker als er voor de kwartel geen schattigheid aan blijkt te zijn). Doe mij maar een gewoon ei of, nog beter, een lekker chocolade eitje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zelf een paar kwarteltjes gehad. Het zijn hele leuke dieren en in de lente en zomer kan je genieten van heerlijke en eerlijke kwarteleitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze hype was me compleet ontgaan. Wij hebben gewoon de eieren van onze kippen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laatst nog kwarteleieren gekregen van iemand die ze in de volière heeft lopen. Die waren best lekker.
    Eieren koop ik hier bij de boer 120 de 10. Ik wil weer eigen kipjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. alweer iets waar ik als veganist geen last van heb :-)
    Fijne Paasdagen! Hartelijke groet, Moes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De supermarkten doen alsof we behoefte aan kwarteleieren hebben. Zijn ze bang dat we na het fipronilschandaal de kippeneieren niet meer hoeven?
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben zelf een paar eigen kipjes en twee haantjes. We krijgen elke dag een mini-eitje van onze krielkip.

    BeantwoordenVerwijderen