Pagina's

maandag 23 april 2018

Haren knippen - kinderen

Al eerder had ik me gewaagd aan het knippen van Peters haar. Inmiddels knip ik ruim een jaar zijn haren zelf op de momenten dat het weer nodig is. 

Nu werd Jochanans haar te lang naar m'n zin, dus eigenlijk moest daar ook de (kappers)schaar in. Hmm, dat vond ik wel erg spannend. Voor kinderen betaal je bij de kapster al snel 7,50-10 euro en voor de kennis en handigheid die zij hebben is dat een mooi bedrag wat het geld zeker waard is. Tegelijkertijd weet ik van mezelf dat ik gewoon even een drempeltje over moet om het zelf te proberen en dat de eerste keer altijd het lastigst is... Jongens moeten al snel meerdere keren per jaar, meisjes met lang haar misschien minimaal 1x per jaar, ik weet het niet. Een hele besparing dus als ik het zelf leer.

Peter stimuleerde me door te zeggen dat ik het gewoon écht een keer moest proberen en altijd nog kon zeggen dat hij voortaan naar de kapster zou gaan.

Dusss, haren wassen en kammen:

En beginnen maar, filmpje van Nijntje op de tablet en Peter voor hem die steeds z'n aandacht trok, wiebelwiebel... Zelf had ik dit filmpje bekeken om te zien hoe ik hem kon knippen.

Klaar :)... Hij heeft echt maar een dun bosje... Er kan weer een kuifje in zonder veel moeite en aan de achterkant hangt het niet meer over z'n kraagje... Tijd dat ik ermee bezig was: Kleine 10 minuten. Van tevoren keek ik een youtube-filmpje. Het was makkelijker dan ik dacht en echt een stuk eenvoudiger dan de eerste keer dat ik Peters haar knipte...

Toen Christilène thuiskwam uit school moest ze er ook aan geloven. Ook hiervoor keek ik even een youtube-filmpje en zodoende was ook zij in een mum van tijd klaar. Ruim een kwartier denk ik. Het verbaasde me hoe snel ik de kinderen geknipt had. Ik had de eerste keer van Peter knippen nog in m'n hoofd ;)... Ook Christilène heeft dun haar en wil heeeeel graag lang haar, net zo lang als meisje X op school die een paar keer haar haren los had en nu heeft ze maar 1 doel ;). 

Ik heb geen foto meer van het eindresultaat hiervan, maar meestal vlecht ik het in, dus zie je er weinig van. Bij Jochanan krijg ik veel reacties,, het valt echt op dat er bij hem een stuk af is ;). En Peter vaak net zo... Of toen ik zelf m'n haren gedoneerd had, maarja dan is de verandering wel heel groot...

Ik denk dat ik zo snel klaar was, omdat onze kinderen echt flinterdun haar hebben. Je hebt dan gewoon minder te knippen dan een dikke bos. Daarbij wist ik waar ik heen wilde door de filmpjes die ik bekeek. 

Knip jij zelf haren van eventuele (klein-)kinderen en/of je partner/zus/broer/enz.?

21 opmerkingen:

  1. Bij chtistilene is elke 3mnd knippen dan echt t beste. Als ze langer haar wilt. Net als bij planten snoeien is bloeien. Ook vermijdt je zo dat de punten breken waardoor t haar ook niet dikker kan worden (mocht t erin zitten).
    En youtube is miss n idee voor mij. Mijn zoon heeft heel dik haar. Ik heb me 1x aan n bakkebaard gewaagd. Oops zo lelijk durfde de 2e niet eens te doen. Gelukkig heb ik de thuiskapster voor 7.50 ziet ie r weer netjes uit! Bij ons kosten kids id winkel 15-17.50......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik knip al jaren het haar van mijn man : jaren geleden gebruikte ik een kappersschaar maar later kocht ik een goede haartondeuze om zijn haar te knippen. Mijn man knipt al jaren mijn haar : gewone carré.
    Ik knipte vroeger ook het haar van onze kinderen maar nu zijn die volwassen en al jaren het huis uit. Onze dochter knipt het haar van haar kinderen en van zichzelf. Haar partner gaat naar de kapper.
    Ik vind het zeer makkelijk om nooit naar een kapper te moeten gaan en vooral je hebt vlug de investering van een kappersschaar en/of tondeuze heel vlug terug want je haar laten knippen bij de kapper is duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. al vele jaren,vroeger ook de kinderen,later gingen ze wel eens naar een kapper maar toen ze jong waren knipte ik ze zelf en man nog steeds.een behoorlijke besparing in een gezin,zeker nu kappersprijzen de pan kunnen uitrijzen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind dat kuifje leuk staan bij Jonathan. Mijn schoonmoeder knipte altijd zelf de haren van haar man en zonen. Zag er altijd keurig uit. Mijn dochter en ik knippen altijd bij elkaar gewoon een stukje van onze lange haren af, gaat prima. Aan de mannelijke gezinsleden waag ik mij niet. Knap, dat jij je man ook kan en durf te knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze zoon had al een hele bos haar bij zijn geboorte en dat is niet minder geworden. Ook heeft hij alle kruinen van ons beiden. Daar heb ik of man me nooit aan gewaagd. Dochter werd geboren met een bos krullen maar die verdwenen snel. Ook weer heel veel haar. Wel minder dan haar grote broer. We gaan allemaal bij dezelfde kapper en ze ging meteen mee, toen het nodig was. Ze heeft al haar gehad tot over haar billen maar toen ze 12 werd, was ze het zat. Nu heeft ze veel korter haar en gaat 3 keer per jaar ongeveer naar de kapper. Zoon wil iedere 4-5 weken maar meestal rek ik het tot 6 omdat het prijzig is. Man gaat wel elke 5 weken. Zoon gaat inmiddels bij een andere kapsalon waar hij "maar" EUR 16 betaalt per knipbeurt. Wij betalen flink wat meer maar naar volle tevredenheid.
    Ik heb jaren kort haar gehad en dat verfde ik. Nu ben ik midden veertig en gaat het opeens krullen. Ik heb het laten groeien en ga nu nog drie keer per jaar naar de kapper voor de punten.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een vriendin die kapster is. Ik betaal haar € 5,00 per kind. € 10,00 voor mijzelf, maar wil het nu laten groeien voor het goede doel. Jij hebt me geïnspireerd! Ik heb altijd kort haar, dus het zal wel ongeveer 3 jaar duren voordat ik kan doneren. Ik heb mijn haar altijd al eens willen doneren, maar was er nog nooit van gekomen. Zo'n simpele manier om andere mensen te helpen!
    Mijn man gebruikt de tondeuse.
    Groet Tetsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kocht een speciale kappersschaar bij een speciaalzaak voor €35
    De pony knip ik zelf op de door mij gewenste lengte

    Ik ga regelmatig naar de kappersschool. In Delft headsacademy. Heel blij mee.

    Belia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha! Ja hier knip ik ook de haren van man en kids, onlangs nog een knipcursus gedaan om er meer handigheid in te krijgen. Tip (geen commentaar��) :je schaar andersom houden zodat je pink op de pinksteun kan liggen, is voor de veiligheid van degene die je knipt wel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh, dat wist ik zelfs, ik zie het nu pas op de foto's terug. Alleen; hoe werkt dat met die veiligheid, is dat omdat je je schaar dan steviger vast hebt? Het moest echt even snel/snel net voor het eten, ik denk dat het daardoor komt. Dankdank voor je tip :D!!

      Verwijderen
    2. Ik weet niet meer goed hoe die vrouw dat verwoordde, maar de schaar ligt dan het meest stabiel in de hand. Ook als je dan een nieuwe pluk pakt (en je de schaar dus dicht in je handpalm hebt), dan kan de schaar het hoofd van degene die je knipt niet raken. De cursus heeft me wel echt geholpen, 6 jaar lang vond ik het best spannend om te knippen maar nu ben ik er een stuk zekerder door geworden. Het was gewoon bij iemand thuis en we waren met 9 cursisten, heel intensief, maar de moeite waard!
      https://piekoobello.nl/pagina6.html

      Verwijderen
  9. Al onze 8 kids en manlief heb ik altijd zelf geknipt. Hiervoor heb ik een cursus gedaan. Dat heeft zn geld zeker weer opgebracht. De oudsten gaan nu zelf nr de kapper en betalen het zelf. Ideaal als ze zo klein zijn. Mijn dochter heeft ook weer een cursus gedaan zij knipt mij nu weer 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb lange haren die ik graag opsteek. Het bijpunten doe ik zelf. Van hoe je dit het beste doet zodat het haar "opgeknipt" is, bestaan ook heel duidelijke filmpjes op You Tube.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Welke filmpjes heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor Christilène deze https://m.youtube.com/watch?v=aD5hh6WNoxU
      Voor Jochanan deze https://m.youtube.com/watch?v=WCgj36ZQNVo

      Tip, zoek een filmpje met vergelijkbare haren, bijv dikte, lente, soort kapsel enz. Klik wat door tot je een goeie hebt die het beste bij jouw kindje past... succes!

      Verwijderen
    2. Bedankt!
      Yvonne

      Verwijderen
  12. Wij zijn 45 jaar getrouwd en mijn man (chef monteur) knipt al die jaren mijn haar. IK ben één keer naar de kapper geweest, toen vroeg iemand aan mij, heb je zelf je haar geknipt? Wat moesten wij lachen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grietje Margreet Blok23 april 2018 om 21:05

    Handig dat je ze allemaal zelf knipt! Hier knip ik onze jongens van 2 en 9 maanden ook zelf. Voor de oudste ben ik een half jaartje terug wel naar de kapper geweest, die heeft er een leuk modelletje ingeknipt en nu is het makkelijk bij te houden. Ze vinden het hier helemaal geweldig om geknipt te worden, k doe het vaak ook even snel tussendoor. Aan manlief waag ik me niet... die heeft zulk dik haar dat ik het altijd weer knap vind wat de kapster er van weet te maken. Misschien toch maar eens een knipcursus volgen... dat zou wel aardig wat besparen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een aantal jaren geleden heb ik eens een cursus gevolgd. Sindsdien knip ik onze 4 zoons en mijn man zelf. Het scheelt veel geld, maar het zal nooit m'n hobby worden, ben ik bang :-(. Het cursusgeld heb je er overigens heel snel uit, net als het professionele knipset wat ik toen aanschafte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een Dinokuif! Zo noemden wij dat vroeger bij onze zoon ;-) Hier gaan we om de 5/6 weken naar de kapper. Ik word 1 keer per half jaar geknipt en om de 6 weken kleuren (knippen+kleuren 40 euro) Dochter eens per half jaar de puntjes (voor de kinderen 10 euro en voor manlief 12,50) Kapster is een vriendin die aan huis een mooie kapsalon heeft, ik vind het fijn dat alles daar gebeurt, en supergezellig �� Als ik het zelf zou doen,..... laat ik dat maar niet doen hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Begonnen met onze zoon (nu 39), gewoon gedaan en doorgegaan met de andere kinderen (jongens en meisjes). Mijn dochter knipt haar meiden ook en na een keertje voordoen knipt mijn andere dochter haar zoontjes nu ook.. Het scheelt idd aardig wat geld (zeker als je het door al de jaren heen optelt..)

    BeantwoordenVerwijderen