Pagina's

dinsdag 3 april 2018

Lekkers - anti-voedselverspilling - 1

Recent gaf ik in deel 1 en deel 2 al een verslag van het Op Orde-Event. Hoe leuk was het dat we daar een lunch samenstelden van onder andere Leev! Voor alle deelnemers was er een tas met producten die aan de datum waren of uit het assortiment gingen. 

Janneke en ik kregen allebei ook een tas met spulletjes. Eenmaal thuis pakte ik het uit. Wat?! Zooveel?? Christilène hielp me uitpakken en was net zo happy als ik ;). Ik zei tegen Peter 'Ohh, kijk dan! Ik voel me zo rijk!' 

Ik zeg eerlijk dat ik de producten van Leev! niet wekelijks kan betalen. Bepaalde andere artikelen koop ik wel, bijv. het roggemeel of wanneer de artikelen een kortingssticker hebben i.v.m. beperkte houdbaarheid. Des te rijker voelde ik me met zo'n pakket met allemaal lekkers.


Roomboter en ei toevoegen:

Even mengen/mixen:

Bolletjes van maken, plat drukken en in de oven en ziedaar; 2 platen koekjes:

Uit de kerk zondag hadden we zomaar een luxe koekje, mmm heerlijk! Ook de kinderen hebben gesmuld. Het voordeel vond ik dat de koekjes niet zo keihard werden. Zelfs Jochanan kon er goed hapjes vanaf kauwen.

Ik houd jullie op de hoogte van al het andere lekkers dat we nog gaan maken :)...

Koop of krijg jij weleens iets lekkers dat snel op moet? 

13 opmerkingen:

  1. Liever niet, want dan krijg ik zo'n haastig gevoel van: 'Ik moet dit snel gebruiken.'

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja regelmatig het blijft toch wel een poos goed. ook heb ik sommige dingen van leev of iets anders wat gluten en lactose vrij is toch regelmatig nodig voor een de kinderen. nu bij de ah het e.a in de reclame en dan sla ik ook een voorraadje in. leev is wel erg lekker geniet ervan. groeten helen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ja mag je ook zeker rijk voelen, want jij doet het besparen niet uit noodzaak en dat is bij anderen soms wel het geval. Ook hier dus, tel uw zegeningen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, wat is noodzaak ;)? Ieders noodzaak ligt anders. Sommigen besparen niet, want 'als ik tekort kom, springt de regering toch wel bij' en anderen besparen wel 'om niet in problemen te komen'. En alles ertussen en erbuiten...

      We besparen om zelf te kunnen sparen voor eventuele studies van de kinderen, om zelf onze vaste lasten te kunnen betalen, enz ;)... En inderdaad, er zijn genoeg mensen wereldwijd die het een stuk slechter hebben dan wij. Ik ben dankbaar dat we nooit honger hebben geleden, altijd een dak boven ons hoofd hebben gehad en meer van die dingen die voor velen niet vanzelfsprekend zijn...

      Verwijderen
    2. Noodzaak is het, volgens mij, als je géén keuze hebt. En dan maakt het niet uit, of die noodzaak het gevolg is van voorgaande (onhandige) keuzes, levensgebeurtenissen, of wat dan ook. Bij noodzaak is er geen keuze voor goedkoop/zelfgemaakt/over-de-datum luxe, maar is er domweg geen luxe. Ik vermoed dat dat is, wat miekeje wil zeggen. Ik weet wat het is, als er geen geld is voor een ijsje, het zwembad enzovoorts (luxe), maar ook niet voor dichte schoenen en de kinderen in oktober met natte voeten in sandalen lopen. Gelukkig ligt deze tijd achter me. Maar ik zal nooit nonchalant of schouderophalend reageren op mensen die met die noodzaak te kampen hebben, alsof die noodzaak te maken zou hebben met andere keuzes maken, of andere prioriteiten stellen. Als mij dat destijds wAs gebeurd, had het me zeker pijn gedaan.

      Verwijderen
    3. Ook of zelfs juist als besparen een noodzaak is in plaats van een keuze, kun
      je je rijk voelen door het enthousiasme waarmee Adriënne over haar besparingen vertelt. Ik haal er veel motivatie uit en ik doe her en der ook nog nieuwe ideetjes op. Door hier dagelijks te lezen, raak en blijf ik gesterkt om gewoon vol te houden, te zien wat ik wel heb en kan gebruiken en om in oplossingen te denken. Ik leef al 16 jaar op het sociaal minimum, dus besparen is voor mij zeker een noodzaak. Hoe ik er tegenaan kijk en ermee omga is een keuze en ik kies voor positief. De blog van Adriënne helpt daarbij.

      Verwijderen
    4. Het is niet aanvallend bedoeld.. Teunie begrijpt wat ik wil zeggen. Natuurlijk heb je gelijk dat je zuinig wilt zijn voor de toekomst. Wij hebben te maken met een WAO gat en hebben daar ook voor gespaard. Mijn man heeft 50 jaar gewerkt en nu kunnen we iets rustiger aan doen..

      Verwijderen
    5. @Teunie: Nee, het was niet schouderophalend bedoeld. Ook wij hebben andere tijden gekend, alleen vind ik dat voor nu te persoonlijk om te delen op m'n blog, wellicht komt dat moment nog een keer.

      Op mijn beurt vind ik het lastig wanneer mensen reageren als 'je hebt geen idee waar je het over hebt' of 'jij hebt makkelijk praten'...

      En nee, het is op geen enkele manier m'n bedoeling om iemand te kwetsen of nonchalant te doen.

      @Rina: Dank voor je reactie!

      Verwijderen
    6. @ Miekje: Nee hoor, ik las het niet als aanval. Fijn dat jullie voor de toekomst hebben gespaard en dat uw man het nu wat rustiger aan kan doen!

      Ik zie nu dat de reacties wat door elkaar lopen, sorry ik gaf ondertussen bijles, dus heb m'n reactie in 2 delen getypt :)...

      Verwijderen
  4. Hoe noemde jij dit ook alweer? Genieten met een gouden randje toch? Ik kan zelf ook erg genieten als ik iets krijg op een beurs of in een winkel. Groeten Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat er altijd mensen die geen keuze hebben moeten worden bijgehaald snap ik niet zo goed. Er zijn ook mensen die niet eens weten of ze vanavond wel te eten hebben. Of leven. Moeten we ons hele leven daar tegen af zetten? Ik hoop het toch niet.

    Je blog is voor mij geweldig om te lezen, ondanks dat ik toch al wat jaartjes bespaar. Je bent zo creatief en positief en daar kunnen de meesten van ons (ik ook) echt van leren. Dat is wat telt. En of je daarbij een ton op de bank of een ton schuld hebt, is allerminst van belang. Vind ik dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen dat je ondanks je ervaring er nog iets van leert, ik probeer bij jou ook af en toe mee te lezen, ik geef eerlijk toe dat het niet altijd lukt ;)... Leuke blog heb je ook :)!

      Verwijderen