Pagina's

vrijdag 13 april 2018

Zonnig welkom voor vitamine D

Schreef ik eind januari al dat ik een veel te laag vitamine-D-gehalte had, belde ik afgelopen week nogmaals naar de huisarts. Inmiddels zijn we 3,5 maand verder en ik kan niet zeggen dat ik me stukken opgeknapt voel. Het vooruitzicht was dat ik me echt een ander mens zou voelen, nou nee, dat was het nog niet bepaald... 

Ehm, er bleek een foutje te zijn gemaakt. De huisarts in opleiding was vergeten het recept uit te schrijven :(. Ik ben naar huis gegaan met de dosis die genoemd werd en ben begonnen, maar dit bleek dus een zogenaamde 'onderhoudsdosis'. Ik had eerst een enorme hoeveelheid nodig om het tekort een beetje naar een normaal peil te brengen, maar dit was wel genoteerd in het systeem, alleen niet in een recept bij mij terecht gekomen... De dame in kwestie nam het zichzelf kwalijk, vond het erg vervelend, zelf ben ik nogal nuchter 'ach, kan gebeuren'... Dit gaat dan nog maar om vitamine D, er zijn ergere fouten die je maken kunt als huisarts (in opleiding of eenmaal gediplomeerd)
Maar gistermiddag dus meteen het spulletje alsnog opgehaald. Wekelijks 1 enorme dosis die tig keer krachtiger is dan de tabletjes die ik tot nu toe nam...

Over een paar weken ben ik niet meer te houden met extra energie :P... 

Zonder dollen; ik hoop echt dat het nu wel de betere kant op gaat, dit schiet niet op zo. Diep respect voor mensen die zich altijd moe voelen door een bepaalde vermoeidheidsziekte ofzo. Lijkt me echt heftig. Nu red ik het nog met een middagslaapje, op tijd naar bed of gewoon een dag bankhangen zonder iets te doen omdat ik geen fut heb, maar wat lijkt het me vreselijk als je jaar in, jaar uit met jezelf de worsteling tegen de vermoeidheid voert...

Steeds probeer ik toch nog iets te doen. Gisteren voor school bezig geweest, de schuur gebeitst voor 2/3, bijles gegeven en nog wat 'tussendoor-klusjes' zoals bijv. 1 of 2 dingen in m'n Marktplaats-shop zetten. Eind van de middag is het dan helemaal op, dus deze keer heb ik een blik soep gegrepen. Het is een beetje het 1 of het ander en daar probeer ik dan mee te dealen. Toch blij dat ik die schuur alvast een deel heb kunnen doen. Wie weet maandag verder en heeeel misschien voor de meivakantie al wel af... 

Met de moestuin gaat het goed, kiemen van de zaden die ik apart heb gelegd gaat ook top! Ik zal snel weer een fotoblog plaatsen... 

Leuk dat er zoveel mensen gereageerd hebben op de winactie. Ik ben he-le-maal verbaasd... Ik dacht 'er zullen wel zo'n 50 mensen reageren'... Dat werden er ietsje meer ;). Actie loopt nog tot en met eind april, dus mocht je het gemist hebben, reageer gerust alsnog!

Voor iedereen een goed weekend!

28 opmerkingen:

  1. Die stootkuur vitamine D kreeg ik een tijd geleden ook. Helaas verbeter de energie niet echt veel. Na enig onderzoek door mij en de huisarts kwamen we erachter dat je door stress een opnameprobleem van vitamine D kan ontwikkelen. Daar helpt geen zonnestraal tegen!
    Ik hoop dat het wel helpt bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoop dat het snel werkt voor je. Anders op B12 laten prikken, als dat nog niet os gedaan.
    Fijn dat je ook dit met ons deelt. Soms lijkt het alsof de personen achter een blog een onuitputtelijke bron van energie hebben;)
    Nog een tip totdat je er bovenop bent. Ga af en toe 10-15 minuten stil zitten. Niet lezen oid. Je hartslag normaliseert dan en je komt wat tot rust. Ik merk zelf wanneer ik het nodig heb. Bij mij helpt het om te leren leven met vermoeidheid.(en alle beetjes helpen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O nee, dat is echt niet zo ;)... Mensen vergeten weleens dat ik onmogelijk mijn hele leven kan bloggen (dan had ik geen leven meer :P) en dat ze dus maar een beperkt deel zien. Ik denk altijd maar dat jullie meer hebben aan een recept dat ik deel dan aan een blog over dat ik de hele middag in bed heb gelegen ;)...

      Dank voor je mooie tip aan het eind, zou ik ook eens moeten doen... Ik heb niet zoveel zitvlees, dus mooi om te oefenen...

      Verwijderen
  3. Fijn weekend ook voor jou en je gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uit ervaring weet ik: pijn went, vermoeidheid went nooit. Ik heb beide (bijverschijnsel van een ziekte) en ik weet ook dat dit de rest van mijn leven zo blijft (tenzij er een medicijn op de markt komt wat hier tegen helpt). Ik hoop dan ook dat ik geen 100 zal worden.
    Mijn dochter is chronisch vermoeid, de oorzaak kan men niet vinden. Ze had een zeer ernstig vitamineD tekort (en onderschat dat niet! Dat veroorzaakt ernstige depressie!). Inderdaad eerst een vitD-boost gekregen en nu de rest van haar leven hoge dosis blijven slikken. Haar depressie is weg, haar vitD op peil, maar de vermoeidheid blijft. En waar dat door komt, kan men helaas niet vinden. Misschien komt er hier een reactie van iemand die zoiets kent en een suggestie heeft, want we blijven zoeken naar een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anja, wat naar dat je dochter chronisch vermoeid is! Is het officieel vastgesteld als CVS?
      Mijn zusje heeft het ook(zeiden ze in NL), maar is na veel zoeken terecht gekomen bij een arts in Brussel die mensen met ME/CVS behandeld. Na veel onderzoeken kwam er uit dat ze de ziekte van Lyme heeft.(in NL kunnen ze tot een maand na de besmetting testen of het actief is, vandaar dat ze het in NL niet hebben gevonden)
      Ze is inmiddels 1,5 jaar verder en na veel ups en downs gaat het steeds iets beter, maar het is een lange weg.
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte!

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je lieve reactie. Fijn dat je wilt meedenken! Het is niet de ziekte van Lyme. Toen ze 4 jaar oud was heeft ze een broertje/zusje van Pfeiffer gehad. Extreem moe, ik moest haar zelfs de klas in/uit dragen, en in plaats van lopend naar huis zat ze in de wandelwagen! Die vermoeidheid bleef, tot ze in de pubertijd kwam. Is toen helemaal weg geweest, en vanaf haar 18e weer teruggekomen. We denken daarom dat het een hormoonkwestie moet zijn, maar alle onderzoeken ten spijt is er niets gevonden. Dan krijg je het etiketje CVS, maar dat staat eigenlijk voor "je bent extreem moe en de artsen kunnen geen concrete oorzaak vinden". Zelf ben ik ook altijd moe, dat wordt veroorzaakt door fibromyalgie, maar dat heeft zij niet. Het vitamine D-tekort heeft haar vader ook, in mindere mate dan zij. Bij hem is dat dan weer gelinkt aan een schildklierziekte, ook daar is ze uitgebreid op getest (zelfs met medicatie om reacties uit te lokken) maar ook daarvan staat nu vast dat ze dat niet heeft, en dus de oorzaak niet kan zijn. Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

      Verwijderen
    3. Tsjonge, dat is wat zeg!
      Misschien kan de arts in Brussel jullie wel verder helpen, want hij behandeld mensen die, zoals je zegt, in NL het 'etiket' CVS hebben gekregen.
      Het is een zeer kundig arts, alleen het nadeel is wel dat je zorgverzekeraar dit waarschijnlijk niet vergoed omdat de behandeling in het buitenland plaatsvindt.

      En anders is een natuurarts misschien nog een idee?

      Heel veel sterkte!

      Verwijderen
  5. Ik hoop dat deze dosering beter voor je werkt! Dat het lente is helpt vast ook, ik word er i.i.g. blij van :))
    Groetjes Siger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook iedere dag de tijd nemen om een minuut of 20 met blote armen en benen in de zon te gaan zitten hoor, niets kan op tegen vit D van de zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het wel vrij klungelig inderdaad. Goed dat ze haar excuus aanbood. Hopelijk ga je dan nu alsnog binnenkort verschil ervaren!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe hoog of eigenlijk laag je waarde D3 was? Ik heb zelf ook een lage waarde gekregen bij een test en moet ook 1 pilletje slikken terwijl ik overal lees eerst een boost (zoals jij nu ook zegt en krijgt) En weet je toevallig welke "normale" waarde jouw huisarts aanhoudt? Daar schijnt ook nogal wat verschil in te zitten. Ik hoor her graag, maar als het te prive is begrijp ik dat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heb je ook wat aan mijn reactie: mijn waarde was 12. Veel te laag dus. Begonnen met wekelijks 25000 ie, toen het slechts tot 32 was gestegen, kreeg ik 2 maanden 50000 ie per week. Nu is mijn waarde 65 en heb ik een onderhoudsdosis van 25000 ie per week.
      Onze huisartsenpraktijk houdt een waarde van minimaal 30, liefst 50, aan. Maar ik ga zelf liever voor (de vaak aangehouden waarde van) 80

      Verwijderen
    2. Ik had 25, had 50 moeten hebben als minimum, maar eigenlijk 70. Nu inderdaad starten met ik denk die 25000, weet zo niet hoeveel het is, ik dacht dat ik dat op de ampul zag staan. Ik moet in september pas weer prikken, omdat we de zonnige periode ingaan. Ik kijk hoe ik me over 6 weken voel, als het niet beter gaat, vraag ik of ze me eerder prikken. Ik heb me voorgenomen niet weer te gaan zitten afwachten tot september. Als ik jou lees @Marieke kan het dus ook nog dat het maar minimaal stijgt. Ik wacht het even af en ga kijken wat het doet :)

      Verwijderen
    3. 25000 ie is veel te weinig voor een stootkuur. Ik krijg 100.000. Daarop duurde het 4 maanden voor mijn waarde op 130 was. Ik kwam van 40. 70 is een subnormale waarde. Ideaalwaarde is tussen 100-150. De waarde mag niet boven de 200 liggen. Op 25000 per week daalde mijn waarden daarna binnen 3 maanden naar 70. Dus weer aan de 100.000 per week. Na drie maanden terug op 130. Nu over op 50.000 per week. Hopelijk blijft het dan op peil. Even vergelijkend met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 50.000 ie per week is ongeveer 150 mcg per dag. De aanbevolen hoeveelheid voor boven de 60 is 10 mcg. Ik slikte altijd al 25 mcg. Daar had ik dus een waarde van 40 op. Vanaf dat mijn waarde boven de 100 kwam voelde ik me wel veel beter. Overigens is het verstandig je schildklierwaarden ook eens te laten nakijken. Vit D tekort kan daarmee samenhangen.

      Verwijderen
    4. Probleem is gewoon dat ik er geen verstand van heb, dus ik doe iedere keer trouw wat me wordt aangedragen... Ik ben een simpele juf die echt 0 verstand heeft van vitamine-D-tekorten behalve dat ik inmiddels erachter ben gekomen dat je daar moe, in-tens moe van blijft...

      M'n schildklierwaarden waren goed, daar was ik al eerder voor getipt, mede doordat ik zo moeilijk kilo's erbij krijg. M'n omgeving roept nog steeds dat ik vermoedelijk een te snel werkende schildklier heb, maar de waarden waren dus prima bij het bloedprikken. Ik weet niet hoe hoog of laag het was.

      Verwijderen
    5. Mijn dochter had 19, slikt 8000 per dag, en zit nu op 140. Huisartsen houden vaak lagere waardes aan, maar haar internist houdt 80-220 aan, waarbij 150 voor haar minimale waarde is (dat verschilt dus per persoon).

      Verwijderen
  9. Beterschap! Dat een tekort zoveel teweeg kan brengen. Bedankt voor je respectbetuiging...ik ben er zo één. Daarnaast ook chronisch pijn. Misschien daarom altijd moe?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo herkenbaar! Ik ben ook maandelang ontzéttend moe. Heb nu 12-weekse ampullenkuur. Jij ook?
    Om het proces te versnellen een kwartiertje per week zonnestudio. Is meteen ook ontspannend. Maar jij kunt het nu goedkoper oplossen, nu de zon weer schijnt. ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst 6 weken, daarna wacht ik even af hoe het gaat. Zonnestudio is niet aan mij besteed. kHeb een blanke huid en verbrand supersnel... Ik fiets bijv. wel in de zon, maar lig nooit aan het strand te bakken ofzo ;)...

      Verwijderen
  11. Wat vervelend dat je (nog) niet opknapt. Hopelijk komt daar snel verandering in.
    Onze dochter wordt ook getest op oa vitamine d tekort. Zij heeft ook (te) weinig energie voor een peuter.
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier herkenbaar. Bedankt voor je steunbetuiging. Ik heb als kind de ziekte van Pfeiffer gehad en nog altijd last van de nasleep. En ik heb geen vitamine D te kort of iets dergelijks. Ik ben altijd sneller moe en nu ook weer last van voorjaarsmoeheid. Ik kan er redelijk goed mee omgaan, door 4 dagen te werken i.p.v. 5. Meeste mensen van mijn leeftijd (22) werken fulltime dus ik word soms er op aangekeken dat ik 4 dagen werk. Ik werk wel 9 uur per dag dus alsnog bijna fulltime.

    Ik hoop dat de kuur snel aanslaat bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw verhaal lijkt veel op dat van mijn dochter (23). Zij studeert, en dat vraagt alle energie die ze heeft. Een bijbaantje is echt onmogelijk, en nu ze stage loopt is ze blij met de luxe werktijden (9-16 uur, 5 dagen per week). Want ze is aan het einde van de dag leeg. Niet feesten, niet uitgaan zoals leeftijdsgenoten doen (al houdt ze daar niet van en mist ze het dus niet), vorige week was ze op vrijdagavond met vriendinnen naar de bioscoop geweest (vroege film) en daarmee was alle energie voor het weekend verbruikt. Ik vind het zo triest om te zien, zo jong en gewoon de energie niet hebben voor je hobby's. Ik wens je sterkte en hoop dat je toch nog zult gaan opknappen.

      Verwijderen
    2. @Anoniem; voel je absoluut niet schuldig dat je 4 dagen werkt. Als dat voor jou haalbare kaart is; blijven doen zo. Tegenwoordig moet iedereen fulltime aan het werk, maar dat is niet voor iedereen te doen. Daarbij is het ook per werk verschillend. In sommige beroepen is 32 of 36 uur gewoon een fulltime functie en kun je niet eens 40 uur krijgen. En 9x4 is al 36, zou voor mij vallen onder fulltime werken ;)...

      Diep respect voor jou, ik zou dat niet volhouden in combinatie met ons gezin. Een weekje ofzo ;)...

      Jij ook sterkte!

      @Anja: Heftig zeg! Fijn dat ze op haar stage zulke fijne tijden heeft. Er wordt tegenwoordig ook wel veel van jongeren gevraagd. Ik denk dat dat 1 van de redenen is dat steeds meer jongeren vermoeidheidsklachten hebben. Echt heel sneu als je nog zo jong bent!

      Verwijderen
    3. Bedankt voor jullie lieve reacties!

      @Adrianne. Ik hou 't werken wel redelijk vol, mits ik 's avonds geen activiteiten plan. Ik heb een kantoorbaan en daar is 40 uur heel gebruikelijk. Ik volg daarnaast nog een cursus 's avonds maar ben dan de dag daarna vrij.

      @Anja, wat heftig ook voor je dochter! Dat leeg voelen herken ik wel ja, na een dag werken voel ik mij ook helemaal leeg. En die stagetijden zijn heel ideaal. Ik moet verplicht van 8 - 17.30 uur werken, overleg is helaas niet mogeljk daarover. Ik had vroeger wel een bijbaan, maar dat was op freelance basis. Dat kon ik ideaal combineren met mijn studie. Sterkte voor je dochter.

      Verwijderen
  13. Mijn huisarts schreef niets voor bij een waarde van 16... hij gaf aan koop zelf een tablet met hoge dosis. En ik moet zeggen: werkt geweldig. Duurde alleen wel even. De eerder genoemde vitamine b12 is zeker ook een goede om te checken. Bij twijfel laat je verwijzen naar de internist die kan alles nakijken zoals hormonen en dergelijke. Ik heb veel aan de internist gehad. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje, balen toch? Ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar ik vraag mij dan wel af hoe het komt dat dat tekort zo groot is. Wordt daar ook naar gekeken/gezocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan diverse oorzaken hebben. Zelf denk ik dat het mogelijk over langere tijd ontstaan is doordat ik bijv. in m'n zwangerschappen minimaal tot niet ben buiten geweest i.v.m. ziekte. Of dat ik het gewoon slecht opneem (want ik ben meer dan gemiddeld buiten)...

      Verwijderen