Pagina's

dinsdag 10 april 2018

Makkelijke Moestuin - deel 1

Toen we pas hier woonden, maakten we van steigerhout 2 verrijdbare bakken in de achtertuin. We kochten een bramen- en druivenstruik, een pruimen-, peren- en appelboompje. Oja en nog wat aardbeien. 

We hebben in het begin wel wat bramen en druiven gegeten. De pruimenboom bevroor al in de eerste winter, we aten 5 mini-appels, geen peren (ze zaten er simpelweg niet aan) en wat aardbeien. Nee, het lag niet aan de bak, de inzet van Peter om ze van water te voorzien of aan de (goede!) kwaliteit van de struiken en fruitboompjes. Maar wel; aan mij... Ik zeg het maar eerlijk...

Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe alles groeit en bloeit, maar ik vergeet simpelweg water te geven. Tot nu toe deed Peter het dus altijd en riep ik 'het is niet aan mij besteed'. Maar in mijn zoektocht om goedkoper boodschappen te doen, kwam ik weer uit bij: Moestuinieren...

Eerst dacht ik 'tsja, maar moestuinieren kan ik dus niet...' Maar toen kreeg ik van meerdere kanten te horen over het concept van 'de makkelijke moestuin'. Ik kende het tot vorig jaar niet, verdiepte me erin en zei tegen Peter dat mogelijk dát de enige manier was om een moestuin te nemen... Hij had er niet heel veel vertrouwen in... 'Zelfs een cactus zou bij jou nog dood gaan...' Ehm, tsja... 
Het is inderdaad allesbehalve m'n sterkste kant.

Alleen: Ik roep hier op m'n blog altijd dat je meer kunt dan je denkt als je maar wilt, dat geldt ook hiervoor. Ik wil het heel graag en moet dus gewoon een portie doorzettingsvermogen uit de kast trekken en het gewoon gaan doen. 

Na wat inspirerende filmpjes op Youtube, het lezen van de website en enthousiaste verhalen uit m'n omgeving (met schitterende opbrengsten in mooie bakken) was ik om. Peter wilde wel bakken maken in de voortuin...

En zo geschiedde. We hebben zelf terrastegels gebruikt die uit de achtertuin kwamen toen we de schuur gingen uitbreiden (daar is beton gestort, dus deze tegels waren over). Gewoon een gat graven en de tegels erin (wij hadden 20/30-tegels, dus verticaal erin gezet, ong. 10 cm uit laten steken bij de rest van het terras en totaal 20 cm uitgegraven ongeveer:

Worteldoek erin:

Christilène 'hielp' door het even glad te stampen...

En dat wilde Jochanan ook:


Nog 1 rondje:

En de beroemde 'MM-mix' erin:

6 zakken hebben we erin gedaan, toen waren ze vrij vol. Achter het huis wil ik nog een rek maken voor de klimmers, dus 2 zakken bewaar ik daarvoor:

Leuk, zo'n 'winkeltje'... Wie wil er nog een ijsje?

Er zijn tig soorten potgrond, maar ik las goede verhalen over deze mix. Hij gaat zo'n 10 jaar mee, dus je schaft eenmalig deze mix aan en vult het daarna alleen aan met compost. Ik had eerst gekeken naar goedkopere potgrond, maar mijn ervaringen daarmee waren niet zo goed, dus nu wil ik het ook echt een goede kans van slagen geven... Ik houd jullie op de hoogte!

Een raster-set erbij om de bak te verdelen in 16 vakken van 30x30 cm:

Dat kan zelfs ik :P...



De zakken hebben we bovenaan opengeknipt, meteen de zwarte grond uit de tuin in geschept en deze zijn dezelfde middag nog opgehaald door iemand die het kon gebruiken voor het ophogen van de tuin. Hij blij, wij blij :)...

De 2e bak in aanbouw:

Bij gebrek aan een rubberhamer gebruik je een houten lat en met de tegel erop gaan de tegels er alsnog in. Natuurlijk is het beter als je ergens een rubberhamer kunt lenen, stuk makkelijker, maar anders weet je dat dit ook een optie is...

Bijna klaar. Nog gladmaken, worteldoek erin, vullen en raster erop:

En 2 bakken klaar! Ik ben ontzettend benieuwd hoe het zal gaan. Links van deze bakken is het noorden, rechts het zuiden en we hebben dus niet de hele dag de zon in de voortuin. Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn project. Een goede stok achter de deur... De (gratis) app is al gedownload en per dag krijg ik middels de app te zien wat ik moet doen. Zaadjes voorweken, zaaien, de plantjes water geven, enz. 
Natuurlijk waren we even een aardig bedrag kwijt in de aanschaf van de materialen. Toch ga ik er vanuit dat we op langere termijn dit er weer uithalen door het oogsten van (biologische, onbespoten) groenten. Ik ben bewust gestart met 2 bakken tegelijk, zodat we - als het gaat lukken - er echt met ons gezin van kunnen eten... 

Zoals je ziet moeten we nog een keer het pad afmaken. We zijn geen stratenmakers en hebben geen materialen om stenen te slijpen/o.i.d. Echt zo'n klusje wat dan lang blijft liggen. Ook achter hebben we nog de rand langs de schuur die op dezelfde manier afgemaakt moet worden.
We gaan dus maar eens sparen om komend voorjaar/zomer dat klusje te laten klaren door iemand. 

Hebben jullie ervaring met (makkelijk) moestuinieren? Nog supertips voor deze beginneling?

27 opmerkingen:

  1. Dat zou mij ook wel lijken, maar in de voortuin kan ik niets zetten wat eetbaar is in het dorp waar ik woon, dat werd zo vernield of meegenomen. Hier is erg veel vandalisme. En in de achtertuin klimmen ook katten over de schutting en doen in onze tuin hun behoefte, dat vind ik niet erg fris. Fijn dat je in jullie woonplaats nog gewoon groenten en fruit in de voortuin kan zetten en dat alles er nog gewoon staat als het rijp is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2 tips;
    Vraag bij de gemeente na of je voortuin "gezond" genoeg is om uit te eten. Er wordt tegenwoordig steeds meer duidelijk over 2e WO en puin die de grond toch danig hebben vervuild.
    Tip 2; betonboor/zaagbedrijf id buurt? Meestal kun je daar (voir n zacht prijsje) je stenen wel laten zagen. Tis alleen ff wachten tot r geen werk is want het is natuurlijk om tijd op te vullen.
    Verder succes! En een fruitboom laten doodvriezen vind ik wel echt knap hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben de Makkelijke Moestuin-mix gebruikt, de rest van de zwarte grond afgegraven en doorgegeven aan iemand die de tuin wil ophogen ;)...

      Dank voor je tips! Hahaha, Peter noemt niet voor niks het voorbeeld van de cactus :P...

      Verwijderen
  3. Ik heb een makkelijke moestuin bak. Nu 1 vol jaar mee gedraaid en ik vond het erg leuk! Dingen te zien groeien en op kunnen eten :) ook ik ben absoluut een slechte plantenverzorger, maar omdat dit echt nuttig voelt geld bespaard en lekker is lukt dit wel hihi. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel veel succes! Ik heb het 5 jaar geleden met hetzelfde enthousiasme gedaan. Manlief maakte een bak (met klimrek) voor op het balkon. Een aantal zakken MM mix erin en zaaien maar. Het ging geweldig! De hele zomer aten we heerlijke (echt smaakvol) sla (2 keer per week, gewoon steeds de buitenste blaadjes plukken, groeit zo weer aan) en andere groenten uit de tuin. Ik kon 1 keer spaghettisauce maken van de tomatenplant (wotels zitten nog in mijn bak, ze stormden door mijn hele bak heen. Bietjes waren ook heel lekker.
    Het 2e jaar lukte er nauwelijks iets. Ik had er wel compost bij gedaan.
    Het 3e jaar nog een zak MM mix erbij, maar het ging weer niet super.
    Het 4e jaar zaaide ik prachtige bloemen! Genoten!
    Nu begint het 5e jaar. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Misschien een paar vakken sla om weer te proberen en de rest mooie bloemen.
    Mijn ervaring is trouwens dat het niet kostenbesparend is. De mix is duur, aanschaf andere spullen tikte ook lekker aan. En als je sla klaar is, is deze in de winkel ook super goedkoop.
    Maar het is wel veel lekkerder en voor de kinderen heel leuk om mee te maken.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
    (Ik wil je niet ontmoedigen, ik hoop echt dat het jou wel lukt! Zet hem op!!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed te horen dat het eerste jaar goed ging, dat geeft de burger moed :P...

      Ik denk dat het op termijn kostenbesparend zou kunnen zijn, ervan uitgaande dat je jaarlijks een gemiddelde opbrengst uit je tuin haalt en alleen nieuwe zaadjes en compost de komende 10 jaar hoeft te kopen... Of zelf compost maken :)...

      Ik ga het wel zien, heel leuk dat je reageert, thnx!

      Verwijderen
    2. leuk om jou bevindingen te lezen Margriet! (nou ja leuk, jammer dat het na een jaar toch minder werd). Ik ben een slechte tuinierster en ook luiig, ik heb ook naar de mm manier gekeken maar vond het erg duur, en ben bang dat ik er uiteindelijk toch niks mee doe (vind de moestuin producten die ik nu her en er krijg helemaal niet lekkerder als uit de winkel en ook erg veel werk om het schoon te krijgen) dus ik heb besloten dat de besparing voor mij was dat ik dit jaar alleen de AH moestuintjes zou zaaien en het verders erbij laat en niks koop voor de moestuin :)

      Verwijderen
    3. Wij hebben heerlijk gegeten 2 jaar geleden van de moestuintjes van AH :)!
      Zelf vind ik het eten uit eigen tuin wel een stuk lekkerder. Bijv. sla uit de winkel of sla uit eigen tuin. Of wortels, wow dat verschil proeven wij echt wel ;). Zal ook per persoon verschillend zijn en ook de manier van bereiden scheelt denk ik. Wij koken in AMC, dat scheelt ook al veel in smaak.
      Succes Anoniem, ik ben benieuwd hoe het zal gaan met je AH-tuintjes!

      Verwijderen
  5. Net als jij vergeet ik altijd om water te geven. En ik heb mijn handen vol aan onze gewone tuin, dus op dit moment in mijn leven zie ik moestuinieren nog niet zitten. Misschien in de toekomst wel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Let goed op welke plant je waar plant of zaait. Veel eenjarige moestuinplanten hebben volle zon nodig (meer dan 6 uur per dag). Als er minder zon is, zul je minder goede resultaten halen. Maar er zijn genoeg planten die met minder zon genoegen nemen. Je kunt ook vaste planten in de bak zetten, bijvoorbeeld rabarber. Dat is minder werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich is er wel zon, het is niet volledig een noord-tuin, maar ik ga het zien hoe het gaat. Dank voor je tips!

      Verwijderen
  7. Wat leuk, een moestuin! Ik had de lege plekken in onze tuin opgevuld met kruidenplantjes enzo... maar gek genoeg werden die steeds omgeschoffeld
    Dit jaar dus ook een aparte plek in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tip:
    hier ook geen stenenslijper oid maar onafgewerkte randjes werkten wij weg met smalle steentjes. Misschien is er iemand in je omgeving die er een paar over heeft?
    Succes met je moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. neem maatregelen tegen katten als er in de buurt zijn,anders gaat de moestuin 1 grote kattebak worden.heb zelf ook een moestuin maar geen gemakkelijke,370 vierkante meter is iets minder gemakkelijk maar wel heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, gedaan! Hierover later meer ;)...

      Wow, dat is een forse tuin :)! Succes!

      Verwijderen
  10. Tip: annemieksmijmeringen.blogspot.com. Zij neemt je het hele jaar mee met het moestuinieren in voor-of achtertuin. Met nog leuke recepten erbij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel veel plezier gewenst. Wij hebben al jaren een moestuin en genieten van het werken en het eten. Ben wel nieuwsgierig naar de app waar je het over hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die app heet gewoon 'Makkelijke Moestuin' of 'De Makkelijke Moestuin' en is te downloaden (gratis) in de appstore muv voor Windowstelefoons dacht ik.

      Verwijderen
  12. Leuk! Veel succes, ik ben begonnen met een MM en hebnu sinds 7 jaar een volkstuin. Beide waren succesvol en gaven veel opbrengst. Ik roer een handvol koemeest door een emmer water. Een keer per maand geef ik daarvan voeding aan de planten in de moestuin en de aardbeien. 1 ltr. mestwater in een gieter, aangevuld met pompwater. Het werkt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Succes. Eerlijk gezegd schrok ik me rot van de prijzen, voor grond, zaden en ook die plantlabels. Maar als het lukt en je hebt er plezier in, is het misschien een begin voor 'n 'normale' (dus minder dure) moestuin. Ik ben benieuwd, ik hou het hier op m'n gewone moestuin, met vooral onze favoriete "Spekbonen". Grote stokbonen (dus niet bukken om te plukken), grote opbrengst, goed in te vriezen en vooral LEKKER. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eerst ook, maar later bleek dat je die MM-mix zo'n 10 jaar kunt gebruiken met als enige jaarlijkse aanvulling: De compost. De zaadjes zijn royaler dan ik dacht. Ik heb voor beide bakken alle sets, maar ik heb pas van een deel 1 zakje open gemaakt, terwijl ik sommige dingen in wel 3/4 vakken heb ingezaaid. En dan nog is het zakje lang niet leeg. Kortom; ik vermoed dat ik met 1 set doosjes zeker 1 jaar voor 2 bakken vooruit kan. Het is zeker niet karig ;)...

      Leuk die stokbonen! Ik heb een soortgelijk iets, maar ik weet even niet hoe het heet. Ik ga de voortgang bijhouden en hoooooop dat het gaat lukken hier :)...

      Plantlabels heb ik niet hoor, gewoon ijsstokjes ;)...

      Ik wil zeker weten dat - als het mislukt - het zeker niet aan de voorbereidingen of de materialen ligt :). Om die reden probeer ik het eerst zo en inderdaad kan ik het altijd uitbreiden... Dank voor de reactie!

      Verwijderen
    2. In de meeste zaadzakjes zit eigenlijk altijd genoeg zaad om je halve dorp mee te voorzien. Dus ik zou een volgende keer je favorieten proberen ergens anders op de kop te tikken. Meestal ben je dan een stuk goedkoper uit. En ik weet niet of er toevallig ook raapsteeltjes bij zit, dat zaad koop je voor nog geen 2 euro en je kunt het bijna het hele jaar zaaien. Daarbij groeit het ook nog eens als een speer. Zeker een aanrader :D .

      Verwijderen
  14. Wat leuk dat jullie ook aan de MM bakken zijn gegaan, ik weet zeker dat jullie hier plezier aan gaan beleven!!
    Wij hebben vorig jaar palletranden neergezet en gevuld met MM-mix en hebben daar echt veel uitgeoogst. De MM app is inderdaad heel handig voor beginners en ik zie hierboven al de tip over Annemieke’s mijmeringen... zij zorgt zelfs dat ze grotendeels in haar eigen zaad voorziet! Ik hrb vorig jaar 3 aardapels gepoot in de bloementuin, het viel niet eens op dat er aardappelplanten stonden. En aan de rand van de bloemborder had ik een rij pootuien gezet.
    Je moet gewoon gaan expirimenteren en niet te hoge verwachtingen hebben.
    Veel succes toegewenst hoor!

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk Adrianne ! Wij hebben 3,4 jaar achter elkaar de makkelijke moestuinmix, de compost en vermiculiet verkocht vanuit onze achtertuin . Erg leuk ! We hebben nog steeds een mm bak in de achtertuin maar inmiddels heeft man een 200 m2 moestuin er bij. Het is blijkbaar verslavend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ken je Peerby? daar kun je (soms) gereedschap e.d. lenen (en uitlenen) wat je nodig hebt - zo'n leuke mogelijkheid! (Soms lukt het ook niet hoor, maar het is altijd te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen