Pagina's

dinsdag 24 april 2018

Makkelijke Moestuin - deel 2

Jullie hebben al kunnen lezen dat ik gestart ben met 2 bakken volgens het concept van de Makkelijke Moestuin. Gemist? Lees dan hier deel 1 nog even terug.

Er is veel gebeurd vanaf de vorige keer...

Ik ben gestart met het halen van gaas om te voorkomen dat de vele katten in de buurt onze moestuin als toilet gaan gebruiken... Het schijnt een goede methode te zijn, dus toen degene waar ik het haalde er niets voor wilde hebben, heb ik een pot vol lichtjes gegeven. Komt altijd van pas, mooie ruil dus :)...

Ik heb me wat ingelezen, o.a. via allerlei websites, het boek van de Makkelijke Moestuin en zodoende een plattegrond gemaakt door gebruik te maken van de verschillende families en kleuren. 




Dit was maandag 9 april:

Gieter, bakje voor de zaadjes, schaar om zakjes open te knippen en plakband om dicht te plakken en natuurlijk de tablet met de (gratis) app van de Makkelijke Moestuin.

Al aardig eind op weg met zaaien: 

Heel handig maakte ik van ijsstokjes met behulp van CD-writer naamstokjes. Bespaar jezelf de moeite, inmiddels is alle tekst uitgelopen, dus ik moet nog even op zoek naar een betere methode ;)... Voor nu is alles onleesbaar, maar gelukkig weet de app overal waar wat instaat ;)... 

Zaterdag de 21e; de reuzenradijs wordt even uitgedund door Jochanan :)...  

Even de app bijwerken waar groene sprietjes opkomen en waar ik de boel heb uitgedund inmiddels:

Het uitdunnen is simpel, gewoon wegknippen:

Dagelijks besteed ik inderdaad amper 5 minuten per bak gemiddeld. Met het uitdunnen ben je iets langer bezig, maar dagelijks ben ik met 2 kleine gieters water geven (die zijn niet zo zwaar) en even het losse blad dat tussen het gaas waait weghalen, met totaal 5 minuten voor 2 bakken klaar.

Voor nu heb ik er ontzettend veel plezier in. De eerste week was het alleen water geven, maar inmiddels is bijna overal iets opgekomen en dat is heel leuk om te zien. Als ik 's morgens zeg tegen Jochanan 'zullen we even in de tuin gaan werken?' staat hij al bij de deur. Christilène vraagt op haar vrije dagen al bij het uit bed komen of ze me straks in de tuin mag helpen. Grappig hoe zoiets zo snel in ons systeem geïntegreerd is geraakt en hoe we ervan genieten met elkaar.

Is er al bij jou iets omhoog gekomen in je moestuin?

13 opmerkingen:

  1. Het is (voor de meeste plantjes) volgens mij nog veel te vroeg om buiten te beginnen met zaaien.
    Na ijsheiligen is volgens mij meer de tijd. Binnen voorzaaien kan wel al...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent er goed mee bezig zeg! En hoopgevend dat het per dag niet veel tijd kost.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi! Bij mijn Makkelijke Moestuinpakket zaten labels en een stift. Dat is vast ook los te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat het zo goed gaat. Heb op 11 april Rucola,kervel, radijs,wortels,spinazie en bietjes en gemengde sla gezaaid in gewone aarde op 3 vierkante meter. Gewacht tot beter weer en slechts in de helft van de moestuin i.v.m. vakantie in mei gezaaid. Radijs, spinazie en gemengde sla komen al op. Rucola, trouwens in emmer, liet zich na een dag of 5 al zien. Eén kropje sla,zaadje in het stenen pad, van vorig jaar gevallen. Kropje,is al groter. Ook al een zeer grote pol kervel(ook vorig jaar gezaaid, maar niet gezien, was nu al zo groot, dat ik er zo'n 60 gram kervel van heb geplukt. Altijd leuk de verrassingen. Groet MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, het begint nu te komen! Overigens: gewoon met potlood schrijven op je ijsstokjes werkt het beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Adrienne, gewoon een watervaste stift gebruiken op je ijsstokjes werkt ook prima hoor!

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. peulen/doperwten/cappucijners/spinazie/uien/sla/andijvie.div kruiden enz

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag adrianne. Wat een leuke blog heb je! Ik heb pas mijn eigen haar geknipt, na het zien van youtube filmpjes. Haha moest lachen om jou verhaal van het knippen van je man. Dat hoop ik ook nog eenste proberen.. Mijn man moet nog even aan het idee wennen.. Met moestuinen zijn we ook fanatiek. We hebben geen makkelijk moestuin maar wel hele grote, we hopen veel te kunnen inmaken. Ik heb nog wel een goede tip voor planten labels, ooit gelezen op: http://www.kaboutertuinblogt.nl/goedkope-plantenlabels-diy/ een melk pak open knippen en je hebt heel veel (gratis) labels. Gewoon met watervaste stift erop. Misschien heb je er wat aan. Groetjes Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kunt inderdaad ook goed een oude plastic verpakking (bijv. melkpak of zeepfles) in repen knippen en daar met een watervaste stift (of cd pen) opschrijven. Een ander idee zoals hierboven genoemd is met potlood op de ijsstokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weg naar zelfvoorziening gebruikt ook ijsstokjes, maar zij brand de letters erin met een soort soldeerbout (geen idee of die dan speciaal voor hout is).
    Dat is voor jou misschien sowieso wel een idee om zoiets aan te schaffen, daar kan je weer een hoop creatieve kadootjes mee maken ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij de Action hebben ze plantenlabels van wit plastic. Zitten per 16 verpakt met een watervaste stift erbij. Volgens mij 79 cent...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou willen dat ik was begonnen. Maar daar moet ik echt nog moed voor verzamelen...
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed bezig! Ik ben heel klein begonnen met peterselie en bieslook (plantjes) en een aalbessen- en bramenstekje. Wel heb ik binnen tomatenzaadjes laten ontkiemen. Gisteren heb ik er daar 3 van alvast naar buiten gezet (als proef), de rest staat nog in de vensterbank.

    BeantwoordenVerwijderen