Pagina's

zaterdag 26 mei 2018

Feest deel 1 - Uitnodigingen kinderfeestje handletteren

Bij een kinderfeestje horen uitnodigingen. Nu ben ik al een poosje aan het minimaliseren, op maken wat ik heb, weinig nieuw kopen en ook in deze wilde ik daar iets mee doen. Uitnodigingen voor verjaardagen had ik niet, ook niet iets wat ermee door kon. 

Totdat ik ineens dacht: Wit kaartkarton, zwarte pen, gewoon zelf handletteren (poging daartoe, had het nooit eerder gedaan). Ik vond nog een velletje zilverpapier en bijpassende splitpennen (ooit gekocht bij Action). 

Kort nagedacht en dit ervan gemaakt:

Simpele uitleg: Onderste feestje - pen neerzetten, niet loslaten van papier, helemaal doorschrijven en aan het eind streepje bij de t en puntje op de j. Rest van de letters heb ik steeds de linkerkant geaccentueerd. Beetje op gevoel, geen idee of er regels voor zijn, ik heb me er nooit in verdiept...



Binnenin gewoon een getypt briefje met de informatie en daarbij als cadeautip zwemkaartjes voor het zwembad. Ze wil graag zwemmen met Peter, maar 9 euro voor hen beiden iedere keer vind ik niet een wekelijks uitje. Wie weet krijgt ze wel 1 of 2 kaartjes en heeft ze iets leuks voor de vakantie :)...

O, ik had geen enveloppen genoeg. Kopen? Nee, maar wat dan wel. Ik had nog een restje inpakpapier. Op de foto ietwat vertekend, maar het is heel mooi lichtrose met zwarte stippen (ooit gekocht bij Ikea).


Beetje passen en meten en exact pasten alle 9 kaarten uit het reststukje: 

In 1 hoek de namen geschreven, zodat we wisten welke kaart voor wie was en Christilène heeft ze uitgedeeld.

Uiteindelijk werd het feestje uitgesteld, dus we hebben nog een los briefje erachteraan gedaan met de nieuwe datum. Dat was nog wel grappig: Ik had de namen erop geschreven, zus van een vriendinnetje van Christilène gevraagd of ze haar wilde helpen met uitdelen. Eenmaal thuis 's middags vroeg ik of het gelukt was. 'Ze hoefde me niet te helpen, ik kon het zelf...' Ik noem meteen 1 naam van een meisje waarvan ik weet dat ze die naam nog niet kent. 'Nee, die heb ik niet gegeven...' Ik kreeg al kriebels, stel dat ze van de 9 uitnodigingen de helft verkeerd heeft uitgedeeld en ik straks telefoontjes krijg van mama's wiens kind in eerste instantie niet was uitgenodigd en ik zometeen 15 kinderen rond heb huppelen :P... Maar nee, die ene uitnodiging zat nog braaf in de tas, de rest was uitgedeeld en feit dat op het feestje zelf vervolgens alle kindjes er waren, maakte me weer beschaamd. Loslaten mama, loslaten... 
Die kleine tut kan gewoon al die namen al lezen, huh? Dat wist ik zelf nog niet... Ze schrijft sinds kort ook Jochanan, maar de J in spiegelbeeld. Ik zeg 'waar heb je dat geleerd?' 'Oh, dat had ik een keer ergens gezien...' Dus stapels papiertjes, knutsels, kleurplaten zijn voor hem en dat is heeeel duidelijk te zien voor ons, want met hanepootjes staat het erboven: jochanan...

Nou, misschien kun je iets met het uitnodigingen-idee. Geen splitpennen? Label vastplakken met een lintje en washi-tape kan natuurlijk ook, of een kleinere kaart en dan zonder label. 

Ik zal de rest van het feestje proberen ook in blogs te schrijven. Steeds een stukje in de hoop dat ik je kan inspireren :)...

Voor de besparing zou je het zelf kunnen doen. Maar vrij eenvoudige kaarten heb je al vanaf nog geen 10 euro per 10 stuks of bijv. 6 voor 4 euro. 
Zelf heb ik ooit 1 euro betaald voor het kaartkarton, het zilveren papier gekregen en de splitpennen gekocht, misschien 1 euro. Restje inpakpapier, totaal ruime euro voor 10 uitnodigingen. Leuk om te doen, maar wel meer werk dan alleen kaartjes schrijven ;)...

Maak jij weleens zelf uitnodigingen? Heb je weleens kaarten gehandletterd?

12 opmerkingen:

  1. Wij hebben nu 2 kinderfeestjes achter de rug. Beide keren zelf de uitnodigingen gemaakt met materialen die we thuis hadden. De eerste keer en kroontje geknipt van papier met een patroon erop. En de 2e keer een simpel wit karton versierd met een ballon dat vast geplakt is met vrolijke tape, en het woord 'feest' gestempeld. Beide kaarten zagen er leuk uit. Naast het voordeel dat zo'n kaart niks kost, vind ik het er leuker uitzien dan een standaard kaart. Ik houd ervan als het persoonlijk is door het zelf te maken. En daarnaast is het heel gezellig om een uurtje samen te knutselen met dochter!
    Hartelijke groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heel leuk uit hoor!
    Super dat het zo gauw is gelukt.
    Dat doe ik jou niet na.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het vast heel anders bedoeld, maar de grijze rechtopstaande rechthoek met tekst er op doet mij denken aan een grafsteen.

    Verder vind ik het natuurlijk wel een leuk idee, om zelf kaarten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons op de Veluwe noemen we dit een 'label' en zien grafstenen er vrij vierkant uit met bovenin iets een golvende rand (gangbaar als je over de begraafplaatsen hier in de omtrek loopt). Maar dat kan per regio verschillen natuurlijk. Hier zie je vrijwel geen smalle hoge grafstenen meer, dus zelf had ik de link niet gelegd.

      Verwijderen
  4. Wij doen het meestal per mail. Natuurlijk wel met een vrolijke brief! Uitnodigingen uitdelen op school mag sowieso niet bij ons. En dit bespaart materiaal en de kids vinden het reuze interessant dat er een mailtje speciaal voor hun is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi! Leuk gedaan hoor! En n tip voor als nog eens handlettert: de neergaande lijnen maak je dik, de opwaartse lijnen dun... Je deed het dus bijna goed. Met jouw mooie handschrift kun je zeker weten ook mooi handletteren!

    Sterkte met alles hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip :)! Om eerlijk te zijn had ik me er nog nooit in verdiept en bedacht toen dat met zwarte simpele balpen op wit karton misschien wel iets leuks kon ontstaan. Zodoende dus niet uitgebreid opgezocht of gekeken hoe het moest ;). Lief dat je meedenkt, super! Ik wil nog eens een boek erover lenen in de bibliotheek...

      Verwijderen
  6. Persoonlijk vind ik uitnodigingen uitdelen inde klas niet fijn
    Er zijn altijd kinderen bij die nooit eens op een feestje gevraagd worden...
    Dat kan erg pijnlijk overkomen voor die kinderen
    Ga even rond Om ze in de brievenbus te doen bij de uitgenodigde kinderen , als dat mogelijk is , of stuur een leuke mail , er is overal wel een oplossing voor te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, snap ik, ik heb hetzelfde.
      Om die reden met Koningsdag uit school uitgedeeld (streekschool, dus bezorgen kost een dikke middag en vele kilometers nutteloze diesel). Ieder kind kreeg van school leuke knikkers, een cadeaubon, niemand ging met lege handen weg en tussendoor kregen sommige kinderen een uitnodigingskaartje. Door de omstandigheden (overlijden van m'n schoonmoeder) heeft Christilène nog een keer briefjes meegenomen om uit te delen met de nieuwe datum, dit zal denk ik in de klas of op het plein gebeurd zijn. Tsja, dat was even niet anders... Had ik niet zo bedacht, maar liep even zo...

      Verwijderen
  7. IK heb de laatste keer bij de Dorcas kaartjes gekocht. Er waren er twee uit ik was voor 6 kaarten €0,40 cent kwijt.
    Kortom leuk en goedkoop. Volgende week nog even wat spullen halen bij de Action voor haar feestje en klaar zijn we.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er leuk uit! Ik vind het wel chique met die klassieke letters en ook ik heb vroeger geleerd dat de neergaande lijnen dik en de opgaande lijnen dun zijn. Ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze leuk geworden. Ik maak ook altijd zelf de kaartjes idd heel vaak met handletteren.

    BeantwoordenVerwijderen