Pagina's

woensdag 17 oktober 2018

Rijkdom...

Vorige week hield ik een lezing 'duurzaamheid en consuminderen; hype of hoognodig?' voor een groep dames. Van jong tot oud was aanwezig en ook een aantal bekenden, erg leuk. Fototoestel had ik meegenomen, maar het SD-kaartje zat nog in m'n laptop, dus ik heb geen foto's kunnen maken.

Eind van de avond werd ik verrast. Kijk dan:

35 biologische scharreleieren van Boerderij Vlastuin. Gisteren de eerste eieren geproefd. Hè? Ik dacht altijd dat eieren een beetje hetzelfde smaakten, maar deze waren zo ontzettend lekker, ik heb bij de supermarkt nog niet eerder zulke lekkere eieren tegengekomen... Op de website las ik dat er ook een eieren-automaat zit bij dit bedrijf. Leuk, daar wil ik graag nog eens naartoe :). Voor iedere week is het te ver voor mij helaas...

Van iemand anders een pakket om appeltaart te maken:

Aan alles was gedacht, zelfs rozijnen, boter en een ei waren toegevoegd... Het kartonnetje eronder werd alweer 'uitgepakt' door Christilène en gebruikt om heerlijk te tekenen en te knippen. Mooie onderzetters, kaarten, weet ik wat allemaal niet, ontstond uit haar stiften en schaar ;)... Ze knutselt het liefst met oud papier, gekregen lintjes, touwtjes, frummeltjes... Niets is veilig, alles wordt hergebruik.

En mooie bloemen in een geweldig gave vaas. Als de bloemen straks doodgaan kan ik er ook nog een kaars ofzo in zetten heb ik al gedacht. Of er een leuk herfst-windlicht van maken door het te vullen met herfstdingen die de kinderen buiten hebben gevonden... Ideeën genoeg, maar voor nu genieten we nog van de mooie bloemen erin...

Als je dan in 1 week niet alleen zelf een workshop volgt en een mooi bloemstuk maakt, maar dan ook nog zulke mooie en lekkere cadeaus krijgt zonder dat je daarop had gerekend, wat kun je je dan rijk voelen zeg... Ik voel me een dankbaar mens :)... Contrast is groot met het lezen van het boek van de bibliotheek. Philips-meisje van kamp Vught heet het boek. Wat kun je je dan dankbaar voelen met gewoon alleen al je eigen gezin/familie zonder eventuele spullen. 
In Terdege las ik gisteren het aangrijpende verhaal van een jonge mama die een jaar geleden onverwachts haar man verloor. Ze bleef hoogzwanger achter met 5 kinderen (inmiddels 6). Niet te bevatten... Door je maar een voorstelling te maken van dit intense verdriet huil je in stilte... 

Spreuk van Epicurus

Zo kan een week ineens extra 'rijk' aanvoelen. We zijn nog compleet. Totaal niet vanzelfsprekend, dat blijkt wel weer... 

Hoe rijk voel jij je?

13 opmerkingen:

  1. Deze spreuk sluit mooi aan bij de preek van afgelopen zondag in het kader van Micha zondag over rijkdom en armoede . voelde me weer beschaamd als ik me bedenk wat we allemaal hebben ,het is goed om af en toe een spiegel voorgehouden te krijgen over goed rentmeesterschap .En idd bij elkaar zijn is met geen geld goed te maken ,geniet lekker van je gezin heerlijk om te lezen hoe je nadenkt over alles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook op de Veluwe staan veel van die eier-verkooppunten. Elders waarschijnlijk ook wel. Je hoeft er dus niet voor naar Twente..
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik koop ze ook altijd in ons dorp langs de weg, maar sstttt, deze die ik kreeg waren lekkerder ;)...

      Verwijderen
    2. Dalfsen ligt niet in Twente ;)
      Groet Siger

      Verwijderen
  3. O, wauw, wat leuk om zulke dingen ineens te krijgen! Genieten is dat hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie geschenken!
    Ik snap dat je je dan extra rijk voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voel me zeer rijk! Ook zonder gezin, maar met een leuke en zinvolle baan, een woning in een leuke buurt, goede contacten met de mensen uit de buurt en met mijn vriendinnen. Ik mis veel, maar voel me ook erg rijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt helemaal gelijk, goed om vaak bij stil te staan!
    Ik voel me heel erg rijk. Heb een hele lieve man, 3 kinderen en we zijn allemaal gezond. Dat alleen al vind ik heel bijzonder. Probeer zoveel mogelijk te genieten van kleine dingen, dan ben je volgens mij rijk. Misschien niet in geld, maar dat vind ik niet zo belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat lief dat je al die spulletjes kreeg. Rijkdom zit in de kleine dingetjes om je heen.. je moet ze alleen wel willen zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn oma zei altijd dat ze schatrijk met ons, de kleinkinderen, was. Door je stukje dacht ik er weer aan, leuk hoe zo'n onderwerp dierbare herinneringen oproept.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij verwerven ons liever schatten in de hemel, want ‘Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.’ — LUK. 12:34.
    Er staat in de bijbel zo vaak geschreven wat er werkelijk belangrijk is in het leven. Ik voel me ook rijk met wat ik heb( inclusief de eitjes van eigen kipjes,hihi).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige wijsheid op dat tegeltje! Helemaal mee eens!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen