Pagina's

zaterdag 20 oktober 2018

2e auto aangeschaft...

Toen we enkele jaren geleden onze 2e auto verkochten en een elektrische bakfiets ervoor in de plaats kochten, was altijd de intentie om weer een 2e auto te kopen als Christilène naar school zou gaan. We hadden gedacht dat het dus april/mei 2017 tijd zou zijn voor een 2e auto. Het bleek echter niet nodig, het fietsen ging prima en ik kon samen afspreken met anderen waardoor ik 5-6x per week naar school fietste. 

Ik merkte echter wel dat het fysiek best een belasting was en daarnaast wilde ik gemiddeld weer 1 dag per week werken, maar dat bleek nogal eens omslachtig vanwege het ontbreken van een auto. De praktijk is nl. dat Peter vrijwel altijd de auto hele dagen nodig heeft. Ik zei dat we met ingang van het nieuwe schooljaar een 2e auto zouden gaan kopen, zodat ik wellicht minder zou hoeven rijden. Dat ging iets anders dan gedacht vanwege mijn schoonmoeders ziekte, omdat we ieder moment konden worden opgeroepen en het zeker een uur fietsen is. 

We besloten dus een auto al eerder aan te schaffen. Mij maakte het niet veel uit wat voor auto, maar ik wilde wel het liefst een hoge auto, omdat dat voor m'n bekkenproblemen gewoon echt fijn is, zowel qua zitten als ook met in- en uitstappen. Liefst een grote auto, zodat ik veel kinderen mee kon nemen naar school en minder dan 6x hoefde te rijden per week. 

Allemensen wat waren die auto's duuuuur... Ik schrok me wild :(. Zowel qua aanschaf alsook qua wegenbelasting. 

Ineens herinnerde ik me het 'kinderachterbankje'. Een tip van een ouder in de nieuwsbrief van school om kinderen veilig te vervoeren in je kofferbak. Ik verdiepte me er even in en dat leek me wel wat. We konden dan met een wat grotere 5-persoons auto toch een 7- of 8-persoons auto realiseren... 

Al snel kwamen we uit op een Ford C-Max. Een stuk voordeliger in aanschaf dan de S-Max en ook daarna, want dat gewicht scheelt ook behoorlijk. We gingen op zoek en vrij impulsief zijn we meteen de volgende ochtend een paar kilometer verderop bij een bedrijf wezen kijken, proefrit gemaakt en auto gekocht :)... 
Zo'n auto heb ik nu...
Het bankje hadden we nog niet nodig, dus we hadden gezegd dat we die kosten nog even zouden uitstellen tot de zomervakantie. 

Het ging ineens natuurlijk heel anders dan gedacht, omdat ik ziek werd vanwege m'n zwangerschap. Zodoende werd de auto vrijwel niet gebruikt, maar toen ik eenmaal langzaam iets beter was vond ik het een heerlijkheid om een auto te hebben. Iets simpels als het ophalen van de kinderen van school was fijn om met de auto te kunnen doen, omdat ik behoorlijk verzwakt ben en zodoende geen energie heb om zulke afstanden te fietsen. 

Inmiddels hebben we de auto 6,5 maand en heb ik recent voor de 4e keer getankt. Voor m'n idee gebruik ik de auto 'veel', omdat ik ook naar de winkel of bibliotheek nu de auto pak. Fietsen in het dorp heb ik nog weleens gedaan, ongeveer een kilometer of misschien 1,5 zoiets, maar geen 5/6 kilometer enkele reis meer... Dat red ik even niet meer, doet teveel pijn helaas. Ik heb nu echt een hele fijne auto, ben ontzettend dankbaar dat ik jarenlang heb gefietst en dat geld heb bespaard. Nu ook weer dankbaar dat ik een fijne auto heb. Makkelijk in- en uitstappen, zelf in staat om de kinderen naar school te brengen en van school te halen. Nu rijd ik 4x per week van de 8x, dat is voor nu vrij veel, maarrr straks heb ik 3 maanden 'vrij'. 
Jaja, ook de schooltaxi gaat met zwangerschapsverlof, haha :P... 

Over het kinderachterbankje houden jullie volgende week een blog tegoed compleet met kortingsactie (!) en de beschrijving hoe wij het ingebouwd hebben. 

Heb jij weleens een periode gefietst i.p.v. de auto gepakt? Of heb je zelfs helemaal geen auto?

18 opmerkingen:

  1. Ik doe niets per fiets, helaas laat ook mijn lichaam het afweten wat dat betreft. wij hebben ook 2 auto's Euroman kan niet zonder auto bij zijn werk komen tja... en ik heb een "rugzak" heel klein autootje ;-) van 10jr tank zo'n 1x in de 3 maanden, het gemak wat ik er aan heb zou ik niet willen missen. Bij ons zit alles best wel op afstand en zonder auto zou ik echt omhoog zitten.. dus hij gaat ook nog lang niet weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me inderdaad een fijne auto. Vanwege de hoge zit en het uitstappen hebben wij destijds gekozen voor een Ford Fusion. Ik probeer om eens per maand te tanken. Door het prachtige weer lukt dat supergoed!

    Hoe zit het met de verzekering en zo'n extra kinderzitje? Op mijn verzekeringspolis staat namelijk het aantal verzekerde inzittenden vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben 1 auto en daar laten we het bij. Ik vind auto rijden vreselijk duur. Het is het mij niet waard om iedere maand zoveel geld daaraan te spenderen. Dan maar behelpen met 1 auto.
    Inmiddels werkt manlief dichterbij en gaat met een scooter zodat de auto nu dagelijks bij huis staat. Wat een luxe! Maar ik gebruik m weinig. Alleen voor de weekboodschappen en als we op visite gaan. Naar m'n werk ga ik nog altijd op de fiets. De verleiding om de auto te nemen kan ik prima weerstaan.
    We besparen nu flink geld, zo'n €80,- per week!
    Ben benieuwd naar dat zitje. Wij hebben een 7 zitter.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben 1 auto. Die neemt man altijd mee naar zijn werk. Zelf kan ik veel op de fiets doen. Als ik m nodig heb kan mijn man wel een x op de fiets. Vind t persoonlijk soms wel wat beperkend dat ik niet eens iets 'ad hoc' kan doen. Bv op woensdag met de kids. Eigenlijk past dat beter bij me dan alles van te voren plannen. Maar om daarvoor zoveel extra geld uit te geven vind ik t toch ook niet waard. Werk zelf 1 dag en dat kan ook op de fiets. In jou geval kan ik me voorstellen dat je heel blij bent met een extra auto. Heerlijk dat dat kan toch. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben één auto, die mijn man vaak nodig heeft voor zijn werk. Ik fiets vrijwel dagelijks, weer of geen weer. Toen de kinderen kleiner waren, had ik een paar jaar een bakfiets. Goedkoper dan een tweede auto. Zodra de jongste goed voorop kon zitten, hebben we deze weer verkocht. Ik ben dankbaar dat ik de gezondheid heb om zoveel te kunnen fietsen. Ik vind een auto vaak vreselijk benauwd. Af en toe moet ik voor mijn werk een lange afstand afleggen, dan kan ik meestal de auto wel meekrijgen. Maar ik stap er iedere keer met tegenzin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn man heeft een "auto van de zaak", klinkt heel luxe, maar bittere noodzaak. We gebruiken deze auto ook als gezinsauto. Ik heb ook nog een auto voor naar mijn werk dat is helaas niet op de fiets te doen. Maar hier in de stad doe ik zo veel mogelijk met de fiets. Afstanden tot 5 of 6 kilometer vind ik prima te doen met de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kinderachterbankje vinden wij minder dan is kind ook de kreukelzone.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helaas een veelvoorkomend misverstand. Dat is verschillend nl. per auto. Wij hebben een trekhaak en dus is de kreukelzone gelukkig niet meteen de kofferbak. Trekhaak hebben we sowieso nodig ivm gebruik van onze aanhanger, dus we zullen altijd een auto aanschaffen met trekhaak :).

      Bovendien rijden we korte afstanden met kinderen in de kofferbak want met alleen onze eigen kinderen kunnen we prima zonder achterbankje, omdat we er maar 2 hebben. Aan de zijkant lopen de kinderen in het geval van onze auto een stuk meer risico wanneer er met 60 km/u een auto tegenaan rijdt dan aan de achterkant...

      Dank in ieder geval voor het meedenken :).

      Verwijderen
    2. Een trekhaak is juist tegenovergestelde van kreukelzone,en beste botsproeven zijn als personen voor de achteras zitten. Meeste auto,s zijn aan de zijkant redelijk veilig maar door beperkte ruimte op de 3e zitrij vaak met stoel tegen de achterklep is dat de kreukelzone. Er is een merk die het redelijke op orde heeft en dat is Volvo.

      Verwijderen
    3. Dit bankje wordt standaard in tegengestelde richting geplaatst, dus niet met de leuning tegen de achterklep. De gordels zitten vast in de gordelpunten van het middenbankje, dus het zit er strak tegenaan (anders kunnen ze hun benen niet kwijt natuurlijk).

      Verwijderen
    4. Ik heb nieuwe blog gezien, ik begrijp het best dit zelf ook overwogen. Zijn voor 9 persoons camper gegaan, nu 2 auto,s en dat is beide veiliger dan waar u voor heeft gekozen er mag net 60km een auto achterop knallen, ik vrees dat het bij u desastreuze gevolgen heeft.

      Verwijderen
  8. Wij hebben 1 auto, waarmee ik de kinderen naar school breng, dit is met de fiets net te ver.
    Man ging altijd op de fiets naar het werk, maar hij heeft een ongeluk gehad en de fiets ligt in de kreukels (hijzelf inmiddels niet meer) en gaat vanaf volgende week met het OV. Er is gewoonweg geen geld voor een 2de auto en daarnaast is het vaak filerijden richting het werk van man, dus is het OV uiteindelijk praktischer en rustiger.
    Maarre, wel een mooie auto!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jarenlang deed ik het lopend, naar school en peuterspeelzaal, naar de huisarts (kreeg drie kinderen in 3.5 jaar tijd), ik heb wat kms gemaakt...het ging. Zodra mijn man dan thuis kwam, sjeeste ik naar de supermarkt om boodschappen te halen. Indien nodig kon mijn man het wel zo regelen dat als er iets echt nodig was hij later kon beginnen of hij ging dan op fiets. 3 jaar geleden kreeg hij een andere baan, verder weg... en minder flexibiliteit, maar wel fijner voor hem. Toen besloten we dat er een kleine auto bij kwam.. en tot op heden vind ik dat een enorme heerlijke luxe.. wat een vrijheid.... veel gebruiken doe ik hem niet (tank eens per maand ca een halve tank) maar het gemak is zalig...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik woon alleen en heb een auto (Peugeot Partner, ook lekker hoge instap en goed zicht op de (snel)wegen.

    Kan in een dorp als waar ik woon niet zonder, maar zou graag wilen delen met anderen. Greenchoice en dergelijke zijn geen optie hier, heb dat al jaren geleden gecheckt, maar dan moet een kern een -hoog- aantal inwoners hebben helaas.

    Ben wel van een gemiddelde van 40-duizend km per jaar (zo'n 30 jaarlang) naar minder dan 10-duizend gegaan. En sinds vandaag bleek mijn E-bike niet defect of de accu op, maar ik had hem gewoon niet opgeladen! Haha, dat wordt fietsen weer de komende tijd. In het dorp op mijn gewone fiets, naar naburige dorpen (minimaal 8 km afstand) met de E-bike!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geen auto, heb hem gelukkig niet nodig. Wat fijn dat je zo geniet van je auto!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn die auto voor jou. Het lijkt me heerlijk te kunnen rijden. Door veelvuldige peesontsteking in mijn bovenarmen heb ik destijds mijn rijlessen moeten staken en omdat ik blijvende klachten overhield heb ik er niet meer aan durven beginnen. Ik red me mbv een elektrische fiets. Ergens hoop ik toch ooit het rijbewijs nog te halen. Wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn voor je Adrianne!!
    Ik heb geen rijbewijs,dus geen auto.
    Doe alles met openbaar vervoer en
    met mijn elektrische fiets ,gaat prima!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd. Zo zie je wat een lange tijd besparen oplevert. Geniet er van.

    Opnieuwbegonnen. Lukt niet om via blogger in te loggen.

    BeantwoordenVerwijderen