Pagina's

zaterdag 13 april 2019

Brood bakken door lezers - deel 1

Dacht ik de vorige keer met 'moestuinieren door lezers' dat er veel foto's werden gestuurd; dit keer bijna 30... Ik doe het dus even in 2 blogs, want er kwamen ook weer een heleboel verhalen bij, anders wordt de blog wel erg lang. Maandag deel 2 :)! Heel hartelijk bedankt weer allemaal, wat leuk zeg!

***

J.: Recent het brood bakken weer opgepakt. Niet meer met de broodbakmachine, maar 'met de hand'. M'n kitchenaid kneed voor mij en ik bak de broden af in de oven, vier tegelijk naast elkaar.

In de bijlage twee foto's. De broden komen net uit de oven. Jammer dat je ze niet kunt ruiken, het ruikt zo lekker hier!
Van links naar rechts: tarwebrood met sesamzaad ~ meergranenbrood ~ molenmout brood ~ maïsbrood 
Die laatste is wat lager dan de rest, maar dat komt omdat ik daar minder meel voor heb gebruikt dan bij de rest.



Eigenwijzehuisje: Ik bak altijd ons eigen brood. Daarnaast voor het weekend ook lekkere broodjes, deze keer bagels:


J.: Bananenbrood, bak ik vrijwel elke week 1 van. Meestal bak ik vrijdags een linzenbrood.

R.: Sinds ik in maart voor mijn verjaardag een keukenmachine heb gekregen, probeer ik van alles uit. 
Zo heb ik jouw heerlijke kaas-ui-brood gemaakt (zie foto), kaneelbroodjes, broodjes pulled chicken, foccacia met ui, knoflook, zout en rozemarijn (zie foto), kwarkbrood (zie foto)... Ik maak vooral luxebroden. Dit doe ik in het weekend, als hobby. Gewoon brood bakken vind ik door mijn voltijdbaan en de zorg voor mijn gezin daarnaast denk ik te veel werk, dit kopen we dan ook in de supermarkt. 

Als tip voor andere lezers zou ik aanraden om de kom, met daarin het deeg dat moet rijzen, neer te zetten op of net boven een radiator of een andere verwarming (niet te heet). Het deeg rijst dan goed! En daarnaast vind ik het altijd heel fijn om een deegroller te gebruiken als ik het deeg moet uitrollen. Het deeg moet dan niet te plakkerig zijn natuurlijk. Tot slot vind ik speltbloem het fijnste bakken, dit koop ik bij de Lidl.




M.: Vanmiddag heb ik pompoenbrood gebakken. Vorige week ook al en ook maïs brood.

F.: Afgelopen zaterdag bakte ik weer eens een donker zuurdesembrood. De starter voed ik met roggebloem en het brood maak ik meestal met deels volkoren, deels gewoon bloem en een deel rogge of spelt bloem. Ik voegde er sesamzaadjes (witte en zwarte) en lijnzaad aan toe.
Het brood is best zwaar, maar dat vinden we er juist zo lekker aan!


W.: Wij zijn een gezin met 7 personen. En ik bak al ons brood zelf. Om de dag bak ik 4 speltbroden, wat neerkomt op 2 broden per dag. In het weekend bak ik altijd een extra ronde om de zondag door te komen. Voor zondagochtend bak ik rozijnenbrood. En soms eens broodjes, krentenbollen ed. 
Na een tijd in de broodbakmachine het deeg te laten kneden en rijzen één keer, hebben we toen deze kapot ging vanwege het te grote gewicht besloten om een professionele broodkneder aan te schaffen en ik moet zeggen we gebruiken hem tot op heden al bijna een jaar met veel plezier. Er kan in deze kneder Max 5 kg totaal aan meel ed. Ideaal dus om 4 broden tegelijk te bakken
Zodoende is de belasting ook minder en hoef je niet elke dag te bakken. De andere 2 broden vries ik dan vers in en eerlijk gezegd gaat dat heel goed en merk je bijna geen verschil. 



Wauw, wat een gave broden zeg! Ik heb zo'n focaccia in m'n broodboek gezien en die wilde ik al langere tijd maken. Nu ik echter die foto zie denk ik meteen 'oja, stond nog op m'n lijstje...' En zuurdesem wil ik nog eens proberen en en en... Laatst heb ik nog een bijzonder brood gemaakt, ik zal binnenkort even showen. En we hebben een broodsnijmachine geruild... 
Ook hierover later even meer...

Goed weekend allemaal en als je ingestuurde foto's er niet bij zitten, dan is de maandagblog voorzien van jouw foto's :)! 
Ook het nieuwe thema komt maandag (even om te voorkomen dat ik 2 thema's in m'n mailbox door elkaar heb lopen...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten