Pagina's

maandag 15 april 2019

Brood bakken door lezers - deel 2

Zaterdag deelde ik al deel 1 met de broden van lezers, vandaag deel 2:

E. Multigranen:

W. De laatste tijd bak ik af en toe weer brood.
Het lukt aardig.
Jaren geleden heb ik de broodbakmachine verbannen naar de schuur.
We werden geen vriendjes.
Nu de stoute schoenen weer eens aangetrokken en laat ik hem kneden als dat nodig is en dat doet hij goed! Krentenbollen zijn no knead van Ingrid. Dan rozemarijn/parmezaanbol. Maisbol ook no knead van Ingrid.




S. Ik ben (weer) brood gaan bakken door een post van jou! Kwam je tegen via Pinterest toen ik op zoek was naar budgettips. Jouw broodrecept heeft al voor blije gezichten gezorgd hier, het meest trots was ik toen mijn jongste dochter voorkeur gaf aan mijn volkoren brood boven tijgerwit van de supermarkt. Er een fatsoenlijke foto van maken is me nog niet gelukt, maar ik wilde je wel bedanken!

R. speltbrood..... was eigenlijk voor 2 broden..... zal me niet weer gebeuren..

M. Brood en pestobrood:


V. Afgelopen weekeinde maakte ik Iers sodabread. Een heel snel, heel makkelijk brood. In 40 minuten klaar. 250 gram volkorenmeel, 250 gram witmeel, 25 gram bruine suiker, 5 gram baking soda, 5 gram zout, 400-450 ml karnemelk. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Zet de oven op 200 graden. Meng de droge ingrediënten. Hierna moet je snel werken, zodra de oven heet is, meng je snel en luchtig de karnemelk door de rest. NIET kneden. Vorm snel en voorzichtig een bal die je op de bakplaat legt en iets platdrukt. Bestrooi licht met meel, snij met een groot mes een kruis niet helemaal tot onderaan. Dan 30 minuten de oven in. Je weet niet wat je proeft. Zó lekker.

K.
Ik ben geen echte broodbakker! Geen geduld en tijd voor. Maar dit gevulde broodje is echt een heel fijn recept voor een heerlijke lunch!



Of deze gezonde bananenbrood met vijgen en noten! Stevig broodje. Geweldige snack voor mensen met een maagverkleining! Of eigenlijk is tie gewoon lekker!

W. Hmmm.... niets is lekkerder dan de geur van versgebakken brood. Of het nou gewoon een simpel speltbroodje is, of krentenbrood of zuurdesembrood, we genieten er allemaal van hier thuis.
Ooit ben ik begonnen met zelf bakken in een plastic free maand. Ik kocht een maand niets wat in plastic verpakt zat. Later bleef ik bakken, omdat onze kinderen en ook ikzelf best wel gevoelig voor tarwe bleken.
(Voor meer leuke recepten, kijk maar eens op haar website... AH)


G. bakt ook eigen brood en geeft zelfs cursussen :)... Op haar website nog meer lekkere recepten.


Heel erg bedankt weer allemaal! Leuk zeg, zoveel inzendingen! 
Het thema voor komende zaterdag is 'Hartige taart'. 
Graag uiterlijk vrijdagavond 17u, dan kan ik in de avond de blog even afmaken.


Inspiratie nodig voor het maken van hartige taart? Gebruik gerust 1 van deze recepten:
Spitskool (vegetarisch)

10 opmerkingen:

  1. Tis jammer dat er geen 'geur-internet' is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er lekker uit allemaal ;)
    Ik ga in de vakantie proberen om een brood te bakken. In een vorige reactie, weet niet meer wanneer, heb ik gezegd dat ik nog nooit brood had gebakken. Later bedacht ik me dat ik regelmatig brood bakte in de broodmachine haha.
    Ben er mee gestopt omdat het erg compact brood was. Ik vroeg me af of jij/jullie dat ook hebt/hebben.
    Groet Siger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit de bbm heb ik geen ervaring mee, maar mijn eigen brood uit de oven is niet compact :).

      Verwijderen
    2. Ik weet niet of je een bbmix gebruikt of losse ingrediënten. Zelf heb ik ook heel lang geknoeid met compacte broden. Dit bleek uiteindelijk aan het meel te liggen. Ik gebruik dus wel losse ingrediënten. MMaar sinds ik meel bij een andere molen koop heb ik er geen last meer van. Groetjes Gerda

      Verwijderen
    3. Dank voor de reacties. Ik gebruikte inderdaad een mix. De volgende keer ga ik losse ingrediënten gebruiken. :)
      Groetjes Siger

      Verwijderen
  3. Ik bak al zeker 35 jaar ons brood zelf : deeg laten kneden door de Kenwood en bakken in heteluchtoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze er stuk voor stuk erg aantrekkelijk uitzien, die broden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas ben ik geen doorzetter (of ik heb te veel interesses) in brood bakken.

    ooit eens met een broodbakmachine brood gebakken. Maar ik kan me het resultaat niet meer herinneren.

    De eerste keer vergiste ik me in de maten en gebruikte ik veel te veel zout. Echt niet te eten!

    De 2e en 3e keer volgde ik het recept van 'brood zonder kneden'. Ik vond ze redelijk, maar manlief niet

    Misschien ga ik ooit nog eens een workshop brood bakken volgen. (Of me toch meer op het naaien richten )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je de workshop van Gera (in Hierden) zeker aanraden. Daarbij moet je wel wennen aan de 'pure' smaak van het brood. Tenminste, wij wel. Peter vond het meteen heerlijk, ik had zoiets van hmmm... Er zijn niet allerlei 'lekker-makers' aan toegevoegd, dus het smaakt anders. Nu vinden wij het veel lekkerder dan winkel-brood...

      Verwijderen
  6. Als je nog s een lekker ongezond brood wil bakken, raad ik je dit recept aan: http://liefdevoorlekkers.nl/2014/10/17/suikerbrood/
    Nog lekkerder dan uit de supermarkt!

    BeantwoordenVerwijderen