Pagina's

vrijdag 6 oktober 2017

Bedankt! Gratis genieten

Zomaar in een ruime week tijd kreeg ik moois én lekkers... Lees maar mee ;)...

Iemand leende muziekDVD's van ons om een keer te bekijken. Ik had er al niet eens meer aan gedacht dat we ze hadden uitgeleend (inmiddels al 2 jaar geleden ofzo, toen hadden we nog geen systeem waarin we het noteerden ;)). Als dank werd ik vereerd met een bezoekje, 2 mooie plantjes en 2 sesambolletjes van de warme bakker voor de kids. Wauw, wat leuk zeg :)! De plantjes heeft Peter in een mooie pot gezet die ik ooit had gekregen van hem. Die vetplantjes waren allang dood, dus eigenlijk stond de pot er een beetje triest bij (ehm, ik zal niet verder erover uitweiden hoe slecht goed ik ben in het verzorgen en onderhouden van planten, ahum)... Nu dus weer een schitterende pot, blij mee :)!

En de kinderen smulden ervan. Het grappige was dat Christilène er woensdag 1 mee wilde naar school. Met kaas 'én boter!'... Zo gezegd, zo gedaan. Woensdagmiddag maak ik haar tas leeg. Huh? Bolletje er nog in, kaas eraf gegeten. 'Waarom heb je het bolletje niet opgegeten?' 'Juf zegt dat het tijd is voor fruit eten, dus we mochten geen brood...' Hahahahaha, kinderlogica ;)... Eenmaal thuis smulde ze alsnog het bolletje op...

En ik had op kinderen gepast. Zomaar ineens stond hun mama op de stoep: Een dubbele bos rozen en een luxe reep chocolade... Ik zei dat het echt niet nodig was, maar ze was onverbiddelijk ;)... 

Kijk dan hoe mooi! De reep had ik nog niet eerder geproefd, maar smaakte heerlijk! Het is al 2 weken geleden, maar nog steeds heb ik de helft liggen en af en toe neem ik een stukje...

Echt leuk hoe mensen dingen kunnen waarderen, alhoewel ik al die extra's niet nodig vind. Gewoon een 'dankjewel' zou voldoende geweest zijn, of zelfs helemaal niks is ook goed :). Zelf geniet ik nu echt extra van die luxe dingen. Simpelweg omdat ik het niet meer koop, omdat het een flinke hap uit m'n budget is... 

Qua oppassen doe ik vaak over en weer. Toevallig breng ik Jochanan in 3 weken tijd 3x bij een verschillende oppas, wel allemaal bekenden en vaak maar 1-1,5 uur, omdat ik dan even naar school moet om bijv. het voorbereidende werk op te halen ofzo. Op mijn beurt pas ik weer op andere kids. Zo had ik er laatst op een middag 8 (niet allemaal tegelijk hoor :)). Even een uurtje hier 'kun jij even op de kinderen passen?' En als ik thuis ben, kan dat al snel. 
Liefst vroeg ik nooit oppas, maar nu merk ik dat het soms sneller gaat (bijv. voorbereidend werk ophalen voor de lessen die ik ga geven) als ik even zonder kinderen kan. Dan ben ik sneller klaar en voor de kinderen is het ook fijner. Bij de oppas kunnen ze leuk even een uurtje spelen en met de andere kinderen is dat al snel gezellig :)...

Leuk ook dat het gewoon met gesloten beurs gaat. Geen lijstjes met minuten hoeveel we oppassen, gewoon bellen en vragen of het schikt. En allemaal in de buurt (ook handig!)...

Ik heb zelfs weleens van iemand begrepen die 1 dag per week werkte en 1 dag per week oppaste. Samen met een vriendin ruilden ze dan. Bijv. donderdag paste de 1 op de kinderen, terwijl de ander werkte en de dinsdag andersom. Geen oppaskosten, maar gewoon zelf geregeld.

Ruilen jullie weleens met oppassen over en weer? 

13 opmerkingen:

  1. Dat je 2 weken kunt doen over een reep chocolade vind ik erg knap! Leuk, die tractaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo deed ik het 35 jaar geleden ook altijd! Vriendin en ik hadden een deeltijdbaan (1 1/2 dag per week, allebei) en we pasten op elkaars kind. Voor noodgevallen was er een niet-buitenshuis-werkende buurvrouw en zij kreeg dan de helft van het inkomen van die periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie bloemen heb je gekregen. Wat je doet wordt gewaardeerd dat is fijn. Op dit moment heb ik nog geen kinderen maar dat over en weer oppassen lijkt wel wat. Het kost niks en je kent de persoon bij wie kind is. Lijkt me een win - win situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had dat best gewild maar kende helaas geen andere moeders om dat mee te doen. Maar ik vind het mooi om elkaar over en weer te helpen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een fijne omgeving waar je mee te maken hebt !
    ik vind het erg gezellig klinken allemaal , maar word er ook een beetje verdrietig van , hoe het hier gaat !
    hier , in mijn buurt , leeft ieder voor zich , ook de "refo-s ".... al niet anders gaat het op de refm. basisschool , waar wij afhankelijk zijn , van om beurten te toeren , was "men "bij de jongste niet meer bereid tot samenwerking wat het vervoer betreft .. het is vaak alleen maar ikke ikke , tot in de kerk toe !{ vaak juist daar , is onze ervaring .. )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geen kinderen......maar langs deze weg kan ik je ook zeggen wat een leerzame blog heb je een plezier om te lezen......savonds kijken geen mail van aad.heb leren besparen door alles eens goed door te lezen ....amaai proficiat....grt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was van plan om oppas te "ruilen" en er waren mensen die mee wilden doen, maar na een klein beetje opzoekwerk over de achtergrond van sommigen, schrok ik zo erg over wat ik vond, dat ik het nu zelfs niet meer wil overwegen. Enerzijds ben ik heel blij dat ik het te weten kwam, anderzijds heb ik nu geen betaalbare oppas en is het heel moeilijk om iets te regelen. Lastig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mag graag altijd alles met gesloten beurs doen.
    Zeg altijd ik doe het met liefde en
    daar hoeft niets tegenover de staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkenbaar! Ik heb 2 dagen gewerkt en bracht mijn kinderen naar een oppas. 1 betaalde oppas en 1 'ruiloppas'. Dat hield in dat ik dus ook een vaste oppasdag had. Reuze gezellig, ook voor de kinderen! En lekker goedkoop;-) De oppas was een goede vriendin van me; dus iemand waar ik mijn kinderen ook met een gerust hart achterlaat!
    Nu ken ik niemand in mijn omgeving meer die dat ook zou willen. Lijkt me anders wel weer fijn! Als ik oppas nodig heb voor een paar uurtjes, gaan ze vaak even naar familie... Ik vind het zelf ook nooit een probleem als hier kinderen komen. Ik ben zelf toch thuis dus dan is het een kleine moeite...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In de jaren zeventig, toen we nog thuismoeders waren pasten we een halve dag op elkaars kinderen. Dan hadden we even de tijd om snel het huishoudelijk werk te doen. Tja en we gingen elke week wel ergens koffie drinken. 10 jaren onbezorgd thuis bij de kinderen en toen kreeg ik weer een leuke baan. Gewerkt tot mijn pensioen. Ik kan het iedereen aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk zulke onverwachte verassingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik paste vaak op de auti Kids van mijn vriendin in de pauze van school, zodat zij kon werken tijdens schooluren. Zij paste vaak op mijn autikids als ik met een kind naar zwemles ging Onze kinderen konden niet naar een gewone oppas vanwege hun autisme. Zij snapte mijn kinderen en ik die van haar. Heerlijk om een moeder in de buurt te hebben die aan een half woord of een blik genoeg heeft!

    BeantwoordenVerwijderen