Pagina's

dinsdag 24 oktober 2017

Herfstwandeling; iets met klederdracht, knapzakken, erwtensoep en vuurkorven...

Vorige week woensdagmiddag/-avond hielpen we mee met het organiseren van de herfstwandeling :)... Alle opbrengst ten bate van school, dusss we gingen ervoor!

We ontvingen de gasten met warme chocolademelk/koffie/thee/limonade en een lekkere koek, uiteraard in .....

.... klederdracht (whaaaa, hierbij de beloofde foto's ;)):



Nu nog een keer voor de volgende herfstwandeling zelf zo'n 'pakkie' proberen te naaien :)... In iedere kringloopwinkel kijk ik even tussen de gordijnen, ja echt serieus ;)... Die zwarte stof van de onderrok is vrij dik, niet fluweelachtig, maar ook geen katoen, gewoon ehm... gordijnstof, zo noem ik het :)... Ik zag bij een kringloopwinkel laatst exact die stof die ik zocht. Alleen; appelgroen, tsja... Toch maar laten hangen... Mocht iemand een idee hebben waar ik (goedkoop!) aan dit soort zwarte stof kan komen; laat het me even weten, alvast bedankt!

Vooraf hebben we allerlei voorbereidingen gedaan, van worst snijden tot soep koken, van spullen klaarzetten tot gasten ontvangen...

Alle kinderen kregen een knapzak met lekkers. Het zag er erg leuk uit! 

En de gids vertelde over het bos, allerlei weetjes, interessante informatie, dingen die er beleefd waren of die je ter plekke zag. Zoals bijv. deze grafheuvel:

Na een wandeling van zo'n 2 uur kwamen alle gasten weer terug. Wij hadden ondertussen hard doorgewerkt en in het midden stond een enorme ketel boven een knapperend vuurtje met daarin ...... erwtensoep! Grote schalen met gesmeerd roggebrood met roomboter/spek, stokbroodjes, kruidenboter, enz. Overal heen vuurkorven, stoelen/krukken eromheen en de kinderen konden hun eigen broodjes bakken. Uiteraard op een stok boven een vuurtje. Fan-tas-tisch vonden ze dat natuurlijk...

Leuk hè :)? Wij hebben echt genoten... Wat restte was een hoop opruimen, wasmanden vol vaat en vuilniszakken vol wasgoed... Een mooie opbrengst voor school en daarna gingen we toch heerlijk een nachtje weg, dus kon ik fijn uitrusten...

Eenmaal thuis na die nachten weg kwam het werk in volle hevigheid op me af... Maar liefst 5 trommels was lagen op me te wachten. Het was wisselvallig weer, dus vrijdagavond startte ik dapper met 3 trommels. Toen hingen echter m'n rekken bommetjevol en kon ik nergens meer wat kwijt met een beetje orde (als het moest had ik alle deuren/verwarmingen/enz. vol moeten hangen, maar ik had geen zin om dat te doen). Zaterdag meteen weer een trommel gedraaid, maar de rest was lang niet allemaal droog. Op de zakdoek nauwkeurig kreeg ik deze 4e trommel op m'n rekken erbij door de droge was af te halen. De 5e heb ik dus laten staan en gistermorgen vroeg opgehangen. Snel de rest allemaal afgehaald, want..... deze week ben ik aan het werk. Fulltime... 

Geweldig leuk om te doen en we eten dus beetje simpel (gisteren de beruchte 'zweet-en-zuur-saus' met rijst :P, vanavond soep met zelfgebakken stokbrood). 

Een hele fijne dag allemaal!

Eet jij weleens 'makkelijk' als je weinig tijd/energie hebt? Wat eet je dan zoal? Voor nu heb ik m'n weekmenu al klaar, maar ik heb wel vaker weinig energie/tijd, dus diepvriesrecepten (vooraf klaarmaken) of snelle recepten zijn meer dan welkom! Alvast bedankt!

13 opmerkingen:

  1. Het staat je goed! Is het een optie om die appelgroene stof anders zwart te verven?

    Ik kies soms inderdaad wel voor makkelijk als ik moe ben.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke dingen heb je gedaan. Die klederdracht staat je inderdaad goed, leuk dat je die foto's plaatst.

    Wij doen ook weleens makkelijk ja. B.v. een gebakken vis met patat en appelmoes. Niet heel gezond maar wel lekker en makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je hier wat aan?
    https://www.lekkerensimpel.com/5x-gerechten-die-je-kunt-opwarmen/
    Succes

    Cornelia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pizza..
    Kliekjes uit de vriezer
    Aviko maaltijden uit de vriezer (nu 1+1)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zie jij er mooi uit in klederdracht! Als ik weinig tijd heb bak ik van te voren een hartige taart klaar die alleen maar even opgewarmd hoeft te worden. Bijvoorbeeld een champignon-tijm taart. Is echt handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke activiteit in het bos en broodjes bakken boven het kampvuur vinden de kinderen altijd leuk. Ik maak voor de winter vaak boerenkool en zuurkool om in te vriezen als we wat mijnder tijd hebben, hebben we toch een goede maaltijd. Gelukkig beschikken we over een goede vriezer.
    Ik ben nu in roememië voor een project maar toch kan ik je blog lezen. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt als een heerlijke dag! Mijn situatie (alleenwonend) is niet vergelijkbaar met jullie situatie, maar zelf kook ik bijna altijd voor meerdere dagen, bijvoorbeeld chili (vega gehakt, uien, paprika’s, kidneybonen, blik maïs) of ‘Marrokaans’ (aubergines, courgettes, rode paprika’s, kikkererwten). De avond van het koken eet ik de eerste portie, de tweede portie een dag later als lunch (wrap en avocado apart meenemen bij chili, of een bakje feta en noten bij de Marrokaanse stoof), soms de derde portie de dag ook weer daarna als lunch en 1 of 2 porties vries ik in voor haastige dagen. Zo maak ik ook wekelijks een enorme pan soep (bv pompoensoep, doperwtensoep, tomatensoep) die ik deels meeneem als lunch naar m’n werk en deels in porties invries. Zo hoef ik alleen te koken op dagen dat ik er tijd voor heb en op dagen dat ik na het werk ga sporten kan ik bij thuiskomst een Tupperware uit de ijskast pakken en opwarmen. En soms mislukt het plan en haal ik wat uit de vriezer :-) In het ‘ergste geval’ eet ik wel eens havermoutpap met een fruitsalade erbij als avondeten, of een schaal rauwkost met houmous en als extraatje kwark met muesli toe. Ook lekker en simpel en voedzaam dinertje. Ik ben niet zo van de aardappels met vlees en groenten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik echt over een kwartier moet eten, dan zet ik een pastagerecht op tafel met met tomatensaus, stukjes courgette en een uitgelekt blikje tonijn. Dit is echt zo snel klaar dat ik me bijna schuldig voel haha. En ook eens zonder vlees (ivm de courgette), alleen vindt manlief dat dat er gerust bij kan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als we macaroni eten, maak ik soms heel veel, wat dan over is vries ik in en kan bij drukke dagen of geen zin om te koken uit de vriezer worden gehaald eventueel doe ik het in een ovenschaal, kaas erop en in de oven.
    Wij hebben altijd een pak wraps(vd lidl)of afbakbroodjes op voorraad,blik knakworst en in de vriezer vaak een zak ovenfrietjes(ook van lidl) en visticks. Die komen ook wel eens goed van pas :broodje knakworst of vissticks en ook op wraps kan van alles: sla, roerbakgroenten en vissticks, gekruide kipfiletstukjes of geruld gekruid gehakt, gesnipperd uitje enz.kijk wat je in huis hebt.
    wij eten dit niet heel vaak, maar zorg er altijd voor dat er ook wat groente bijzit meestal een makkelijke salade of komkommer plakjes en (snoep)tomaatjes, rauwe worteltjes enzo.
    vissticks en ovenfrietjes stop je in de oven en ondertussen maak je een makkelijke salade.
    laatst was ik echt heel moe en echt geen zin om te koken, toen hebben we afbakbroodjes gegeten met kankworstjes, ik kookte wat eitjes zodat er broodje gezond gemaakt kon worden, wat we verder aan beleg hadden zette ik ook op tafel en maakte salade. kids hadden een feestmaaltijd en ik niet veel werk, haha..
    groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fijne dag hebben jullie gehad met de herfstwandeling!
    Ook de foto's heel leuk.
    Voor de zwarte stof misschien eens op de Veluwe kijken, bv. Staphorst?
    Groetjes Janna

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fantastische wandeling zeg, heerlijk!

    Makkelijke maaltijden zijn bij ons risotto (wortelrisotto: wortels fijnmalen in de keukenmachine, uitje bakken in olie, risotto erbij en meebakken. Wortel erbij en meebakken. Hete bouillon erbij tot alles goed onderstaat. Eventueel bevroren zalm erop leggen en zachtjes laten pruttelen. Dille is er lekker door. Kan ook met tomaat en dan rul gebakken gehakt erdoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie dag hebben jullie gehad! De klederdracht staat je erg leuk. Mijn oma ("opoe" zeiden wij) droeg dat nog echt (Putten)maar dan heb ik het over 50 jaar terug. In Lunteren bij het Kerkerf (Kringloop) hebben ze ook veel Veluwse klederdracht spullen voor de oud Lunterse dag elk jaar in augustus. groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik gebruik mijn slowcooker vaak.Echt een aanrader. Je doet er s ochtends de ingrediënten in en als he thuis komt, kun je aan tafel. Er staan op pinterest ook veel recepten om voorbereide maaltijden voor de slowcooker in te vriezen. Je snijdt dan 1 dag al je groente, enz. Zo vries je de voorbereide maaltijden in en die gooi je op de dag van gebruik in het e slowcooker. Ideaal voor mensen met een druk leven of iemand zoals ik die chronisch ziek is.

    BeantwoordenVerwijderen