Pagina's

maandag 16 oktober 2017

Budget 'tekort' - hoe nu verder?

Met het invullen van de geldbedragen in mijn financiële overzicht kwam onverbiddelijk in het rood het bedrag -52,98 te staan zaterdagavond. Nu heb ik de meeste boodschappen voor deze week al in huis en krijg ik vanaf vandaag weer 50 euro erbij, maar dan nog heb ik dus -2,98 achterstand...

Hoe komt dit?
Eigenlijk heel simpel... Ik blijf mezelf uitdagen waardoor ik vanaf het begin van de uitdaging al steeds m'n grenzen verder heb verlegd... En het lijkt erop dat we steeds dichter bij de grens komen dat we niet verder willen bezuinigen ;)...

Ik kocht alvast voor m'n broertjes verjaardag (over 4 weken) een cadeau met de rest van de familie. Het was iets via Marktplaats wat hij graag wilde, dus het kon niet wachten. 15 euro minder. Daarnaast kocht ik weer een nieuwe voorraad broodmeel en bloem. Ook zo'n 25 euro.
Tel daarbij op: Ruim 7 euro voor het eten bij de grote gele M (de auto had een storing, dus ik moest tussen 16 en 17 bij de dealer zijn, Peter in het buitenland, kindjes moe, dus ik besloot even daar te gaan eten, omdat het laat zou zijn voordat ik weer thuis was. Uiteindelijk werd het een mislukking, kindjes waren te moe voor gezellig zijn en ik wilde snel weg, dus we hebben thuis nog wat gegeten waarna ze snel naar bed konden). Ook gaf ik 13,98 uit aan een pak wegwerpluiers. Huh? Je gebruikt toch wasbare luiers...? Jep klopt! Alleen is het grote nieuws dat Peter en ik komende week 2 dagen weggaan samen (een bon die we kregen moet voor eind van het jaar op, dus 'gratis' overnachting) en voor de oppas hebben we dan wegwerpluiers. Ook als ik binnenkort een week fulltime werk, gebruikt de oppas wegwerpluiers. Het viel me weer op hoe duur die pakken zijn, woww...

Wat een leuke posters toch van Loesje over geld ;)... 

Maar: Ik kocht 1 Jumbo-pack, omdat ik daarmee die dagen voor de oppas rond moet kunnen komen. Een Value-pak was net krap aan, waardoor ik er misschien 2 nodig had (dat kostte 20 euro). 2 Jumbo-pakken kosten 'slechts' 25 euro, dus die 2e had ik voor 'maar' 9 euro erbij kunnen krijgen... Ik stond in dubio. Voorheen had ik er geen seconde over getwijfeld en absoluut 2 pakken gekocht. Nu niet. Het is toch weer 9 euro, het kost allemaal genoeg, ik heb het niet nodig (het is gewoon luxe), dus nee, niet gekocht... Maargoed, dan nog is er dus ruim 60 euro 'verdwenen' waarna het best hard gaat...

Ik heb voor komende week qua boodschappen veel in huis. Maar m'n moeder is jarig en daar heb ik nog geen geld voor gereserveerd, dus die 15 euro gaat er alsnog af. Hmm, liefst wacht ik nog even met het inwisselen van m'n koopzegelboekje... Eens even zien of dat gaat lukken...

Afgelopen weekend hebben we dus geen chips gegeten. Ik had er speciaal voor naar de winkel moeten gaan, maar omdat m'n budget nogal 'low' was besloot ik het te doen zonder chips :)...

Wat zouden jullie doen? Koopzegelboekje inleveren of proberen nog 1 of 2 weken te rekken en als het nog niet lukt om het recht te trekken alsnog het inleveren? Evt. kan ik ook de wegwerpluiers van het vakantiebudget afhalen, omdat het deels daarvoor bedoeld is. Alleen dan heb ik weer minder te besteden als we bijv. een keer uit eten gaan... Keuzes, keuzes, keuzes... ;)

Voor ieder die denkt dat we hier in mineur-stemming zijn: Allerminst :)! We zijn dankbaar! Peter is weer veilig thuisgekomen na z'n buitenlandreis voor z'n werk en we hebben heerlijk de herfstvakantie voor de boeg met allerlei leuke dingen op de planning, waaronder dus 2 dagen samen weg :). We gaan naar Vlaardingen en zoeken nog een locatie om te dineren. We hebben een cadeaubon waarmee we een deel van de kosten kunnen betalen. De rest betalen we vanuit het vakantiebudget dat we bij elkaar hebben gespaard door de verkoop tijdens onze minimaliseer-challenge (nog steeds hebben we geen gelegenheid gevonden om uit eten te gaan voor onze trouwdag, dus we kijken hoeveel geld er over blijft na onze mini-vakantie en anders sparen we opnieuw en gaan we een keer in december ofzo ;)).
Iemand een positieve ervaring met 1 van de ruim 50 restaurants in (de buurt van) Vlaardingen? We willen samen dineren voor maximaal ongeveer 80-100 euro inclusief (alcholvrij) drinken. Dan houden we nog budget over voor andere leuke dingen, lunch, koffie op terras, enz. Dineren willen we dus wel met die bon doen, dus vandaar de link erbij naar de website...

Allemaal een fijne (werk)week en/of herfstvakantie!

Als je het leuk vindt om m'n blog te volgen; er zijn diverse opties:
1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.
2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
3. Via Facebook. Als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen, welkom!

40 opmerkingen:

  1. Ik zou het denk ik nog even aankijken. Wie weet lukt het alsnog eerst zonder de koopzegels en dan houd je die mooi achter de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koopzegels inleveren in principe sta je "rood" en blijf je dat nog even. Geld wat er "niet" is kan je ook niet uit geven. :-) verder allemaal knap hoor met je weekbudget.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, goeie ;)... Hier is de uitdaging in principe dat ik max 50 euro per week mag uitgegeven hebben eind van het jaar. kHeb dus 2600 euro budget en mag 1 week 60, andere week 50 uitgeven, als het eind van het jaar maar goed zit. Ik probeer het zsm steeds recht te trekken, want eind van het jaar heb ik geen ruimte om 100 euro te corrigeren ;)...

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. Wij hadden hetzelfde dilemma, in principe doen wij voor 40 euro in de week boodschappen. De laatste tijd zaten we daar steeds boven. Wel met logische dingen idd, wat extra vlees omdat het was afgeprijsd, wat verzorgingsproducten uit de reclame etc. Maar een week inlopen lukte niet. Deze week heb ik daarom maar 50 euro geprint en het restant gaat dan in de pot om het tekort aan te vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha, ha, PRINT jij euro´s, als je tekort komt :-))

      Verwijderen
    2. Leuke blog 'In 15 minuten' :)! Die kende ik nog niet. Briljante spelfout inderdaad ;)...

      Verwijderen
    3. Hahaahahaha print jij ze zelf? Ik snap dat je pinnen bedoelde, maar grappige mistyping :P

      Verwijderen
  4. Ik zou nog even wachten. Veel plezier en fijne herfstvakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ergens is dat t mooie van op n echt budget leven (toch nog iets moois). Wat er niet is kun je niet uitgeven. Ik doe het ook al het hele jaar als jij 50euro boodschappen maar als je dan tekort komt leen je makkelijk van volgende x. Mijn streven voor volgend jaar is dan ook pinnen en op is op. En mijn partner geen boodschappen meer laten doen��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nadeel van echt op budget leven vond ik dat ik keer op keer geld overhield en altijd contant geld in huis had. Peter vroeg ik een pak melk te halen, hij pinde. Hellup, ik moest hem 'terugbetalen' om het te laten kloppen met m'n budget, bonnetjes bewaarde ik te lang - geen tijd nemen om in te schrijven, enz. Ik vond het een drama ;)...

      En w.b. lenen van volgende keer, dit schreef ik net in een reactie hierboven: Hier is de uitdaging in principe dat ik max 50 euro per week mag uitgegeven hebben eind van het jaar. kHeb dus 2600 euro budget en mag 1 week 60, andere week 50 uitgeven, als het eind van het jaar maar goed zit. Ik probeer het zsm steeds recht te trekken, want eind van het jaar heb ik geen ruimte om 100 euro te corrigeren ;)...

      Haha, en die partner: Goed idee :P... Overigens, Peter doet trouw mee hier, dus koopt niets extra's meer, omdat hij weet dat ik dan verantwoording op m'n blog moet afleggen :P...

      Verwijderen
    2. Voor dat geld over hebben met contant pinnen heb ik een oplossing. Het bedrag dat je over hebt trek je af van de 50 die je voor de volgende week mag halen en dan pin je dus minder bij. Zo heb ik het gedaan en dan blijft er toch veel op je rekening achter. Echt handig.
      Ik schrijf de bedragen die ik over heb op, zodat ik als er echt nood aan de man is nog iets extra op kan nemen, maar eigenlijk blijft er dus meer over.

      Verwijderen
    3. @Veertje: Heb ik ook weleens gedaan, maar dan heb ik bijv. 16,65 over, moet ik 10 euro of 20 euro minder pinnen... En ik had de discipline niet om ieder moment meteen m'n bonnen bij te werken, vergat weleens een bon, raakte het kwijt... kVind het super als het werkt voor mensen, ik zie om me heen genoeg mensen die het super vinden ;)... Ieder zo z'n ding, voor mij werkt pinnen en Excel beter :)...

      Verwijderen
  6. Ik lees al een tijdje je blog en vind het erg knap dat je zo bewust met geld omgaat. Toch valt mij op dat jullie zo streng zijn voor jezelf. Ik snap dat je bepaalde grenzen stelt maar als ik dan lees dat je geen chips eet in het weekend omdat dat buiten het budget valt vraag ik me af of je niet té streng bent. Je mag toch ook genieten van het goede wat de Heer je geeft?? Ik lees heus wel dat jullie genieten maar ik begrijp dat jullie niet léven te bezuinigen. Ik zou zeggen probeer ook te genieten van het goede! Er zijn zoveel mensen die niet kunnen en wel zouden willen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, We genieten echt! Ik zal de foto's van gisteren eens uploaden, dan zal iedereen het erover eens zijn dat we niks tekort kwamen... Peter maakte hapjes van bladerdeeg, walnoten en soorten pitten en zaadjes, smaakte verrukkelijk! Zelf maakte ik een schaaltje met kaas, druiven en komkommer. Daarbij dronken we (gratis) frisdrank van een geld-terug-actie... Kortom; we genieten echt volop :)! Tel daarbij op dat we gistermiddag uit de kerk met iedereen gingen koffiedrinken en daarna zingen in de kerk (ik was gevraagd om te fluiten) en we hebben echt genoten en een hele goede zondag gehad met elkaar :)...

      Verwijderen
    2. Goed om te horen! Geniet van het goede wat de Heer je geeft en deel daar ook van!

      Verwijderen
  7. Hotspot hutspot in Rotterdam (3 vestigingen). Erg goedkoop, mooie doelstelling en heerlijk eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat een geweldig gaaf initiatief!! Echt superleuk zeg! Ik heb even gekeken, kben helemaal enthousiast... Alleen: Kheb een bon van dinercadeau... 50 euro, dus liefst ga ik met die bon uit eten en leg ik de rest bij vanuit ons bij elkaar gespaarde vakantiebudget...

      Kun je bij die Hotspot ook een bakje koffie drinken ofzo? Of echt alleen dineren?

      Verwijderen
    2. Bij Hotspot is het alleen dineren. Maar echt zó leuk! En altijd lekker :) Mocht je het menu een keer niet zien zitten, dan maken ze zelfs wel even iets anders voor je. Het vaste weekmenu staat iedere maandag op facebook. Voor €8 is het echt genieten (en het personeel geniet minstens zo hard mee...).

      Verwijderen
  8. Ik zou een soort 'overloopbudget' maken waaruit je dus die goede aanbieding van die luiers wel had kunnen betalen. Het is geen luxe want de volgende keer moet je ze weer kopen maar dan waarschijnlijk van meer geld omdat ze niet in de aanbieding zijn. Dan ben je dus eigenlijk een dief van je eigen portemonee omdat een ander weekbudget daar in de toekomst onder gaat leiden. Dat potje is dan voor zulke goede aanbiedingen en in de loop van de tijd vul je dat uit je gewone budget (met kleine beetjes) weer aan, zodat je een kleine reserve hebt voor weer een aanbieding die net niet in je weekbudget past.
    Ik snap echt wel dat die chips dan even niet paste en het een uitdaging is om toch rond te komen, maar je moet ook uitkijken dat het je op den duur niet tegen gaat staan om met zo'n klein budget te werken. Verder gewoon knap gedaan allemaal hoor, ik hou ook van zulke uitdagingen. Ik werk dus persoonlijk wel met zo'n overloopbudget en merk dat ik aan het eind van de rit toch weer gewoon binnen het gestelde budget uitkom. Per saldo ga je je niet meer verbruiken maar koop je goedkoper in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop nooit luiers omdat ik wasbare luiers gebruik. Om die reden heb ik aan 1 pak ruim voldoende. Wanneer ik een volgende keer weer oppas nodig heb, zal hij óf nog wat luiers hiervan hebben (als het op korte termijn is) óf past hij niet meer in maat 4 en moet ik toch een volgende maat kopen :)... Tegen die tijd heb ik vast weer geld gespaard :)...

      Grappig idee zo'n 'overloopbudget'. Eigenlijk bestaat m'n challenge hieruit... Ik moet eind van het jaar uitkomen voor max 50 euro per week, kheb dus 2600 euro te besteden ergens dit jaar. Maar liefst trek ik het zsm glad, omdat ik eind van het jaar weinig kan corrigeren en zeker geen 100 euro ofzo...

      Verwijderen
    2. overloopbudget geweldig , ben direct naar de kast gegaan , potje eruit gevist briefje overloopbudget erop geplakt 25 euro erin gestopt zo klaar super idee !!!!

      Verwijderen
    3. @ Adrianne, ik begrijp dan heel goed dat je dat tweede pak inderdaad niet koopt.
      Eigenlijk komt jou idee op hetzelfde neer als de mijne maar ik zit dus niet zo strak in het weekbudget. Maar goed ik laat ook regelmatig iets liggen in de winkel omdat ik het toch te duur vind, altijd iets te snacken dus geen verlies. Improviseer ik thuis iets net als jullie gedaan hebben.

      Verwijderen
  9. Geen geld voor chips maar wel voor uit eten tijdens jullie dagjes uit? Wij hoeven niet percé te bezuinigen maar ik wil wel opletten dus in ons geval is het wel een keer uit eten tijdens vakantie oid maar dan wel iets goedkoper. Ik ga liever 2 x een pizzaatje eten of een heerlijke salade uit de supermarkt (als we zelf niet kunnen koken) dan iets anders kleins niet kunnen doen omdat het te duur is. Maar een ieder kiest voor zichzlf dus voor jullie wel die paar dagen weg (wat vaak erg nodig is) met de extra verwennerijtjes maar geen chips. Geniet er van! Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chips gaat van het dagelijkse budget af (max 50 euro per week - zie link in de blog), een nachtje weg heb ik een bon van die eind dit jaar op moet. Ik ga voor die bon een nacht in een hotel incl ontbijt voor 2 personen. Voor de rest heb ik middels verkopen via MP geld bij elkaar gespaard waar ik de rest op die 2 dagen van moet kopen. Ik ga daar nog van overhouden verwacht ik. Ik ben al vanaf mei aan het sparen geloof ik, dus nu totaal een kleine 200 euro... Natuurlijk kunnen we wel chips kopen, maar nu ben ik er niet speciaal voor naar de winkel gegaan en heb ik een lekker schaaltje ander lekkers gemaakt met wat ik nog had :)...

      Verwijderen
  10. Pfff ja luiers zijn duur hè? Ik baal zo erg dat wasbaar hier niet werkt. Maarja, een baby met open billen is al helemaal niets.
    Geen idee wat ik zou doen. In ieder geval even geen koopzegels kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, kan ik inderdaad ook nog doen om tijdelijk te stoppen met koopzegels kopen. Hmm, eens ff nadenken hoe ik verder ga ;)...

      Niet normaal inderdaad hoe duur luiers zijn, ik weet meteen weer waarom ik blij ben dat wasbaar werkt hier ;)...

      Verwijderen
    2. Ik koop de luiers van de Aldi. Maat 4 kost nog geen 11,- voor 80 stuks. Goedkoper ben ik ze nog niet tegen gekomen.

      Verwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb zelf ook een overloop budget stort er elke maand een bedrag op die spaarrekening. Voor nood voor mijn boodschap rekening kan meestal aan het eind de spaarrekening die weer rechttrekken. Blijf bijna elke maand binnen budget.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh, ik zou het echt niet erg vinden om het zonder chips te doen. Is gewoon extra/luxe toch? Als je krap zit met een budget zou ik dat ook als eerste weghalen. En evt. volgende week weer... boekjes zou ik ook nog mee wachten!
    Pampers kan je evt. van je verdiende geld op school aftrekken. Zijn extra kosten omdat je gaat werken... Ook kreeg ik ooit de tip van een vriendin om kleinere luiers (niet te klein dus, maar afwijkend wat er op het pak staat.)te kopen. maat 3 pas een kind van 1,5/2 jaar vaak ook nog wel gewoon! Bij mij tenminste wel, gaat prima, maar dat is afhankelijk per kind natuurlijk. Ik ben haar nog altijd dankbaar voor de tip! De pampers zijn dan iets eerder vol, maar je verschoont de kinderen toch regelmatig en ook als ze gepoept hebben lijkt mij. voor de nacht doe ik dan wel een grotere voor de zekerheid. Ik weet dat meerdere mensen dit zo doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, deed ik ook altijd zo. Ik heb nog 1 wegwerpluier maat 3, maar die werd iets aan de krappe kant. Omdat ik met een pak van ruim 50 heel lang ga doen (misschien wel bijna een jaar - afhankelijk van hoe vaak we oppas hebben) heb ik gekozen voor 4 deze keer ;)...

      W.b. chips: Inderdaad is luxe en laat ik om die reden als eerste vallen... Thnx voor je tips!

      Verwijderen
  14. Geldt die luier-aanbieding alleen op 2 pakken van dezelfde maat? Want anders had je ook een pak erbij kunnen nemen in een te grote maat; heb je die vast staan voor als er nog eens een oppas nodig is, en betaal je nu en dan niet de hoofdprijs. Tip voor een volgende keer misschien?
    Zo'n overloopbudget vind ik een heel goed idee! Kijk, zo leren we allemaal weer van elkaar.
    Waarom vind je het eigenlijk zo vervelend om contant geld in huis te hebben? Zelf neem ik een vast bedrag per maand op, doe daar zo ongeveer dezelfde dingen mee als jij met je weekbedrag doet. In het begin van een maand dus "veel" geld in huis, en voor mij persoonlijk werkt dat juist heel stimulerend. Het voelt als een uitdaging om zo lang mogelijk zo veel mogelijk van dat geld in mijn portemonnee te hebben zitten. Aan de andere kant, is er een aanbieding van iets wat wij gebruiken en wat langere tijd houdbaar, dan sla ik daar extra veel van in. Ik denk dat jij, door je zo strikt aan je weekbudget te houden, soms een aanbieding voorbij laat gaan, omdat je anders in het rood komt te staan. Voor mensen die echt niet meer geld hebben dan hun weekbudget is het de bittere waarheid dat zij regelmatig geen gebruik kunnen maken van aanbiedingen, omdat ze het geld niet beschikbaar hebben, maar jij hebt het wel. Dus zou je, denk ik, misschien nog meer kunnen overhouden als je vaker van aanbiedingen gebruik maakt, ook al sta je dan eventjes rood? Geen kritiek hoor, ik vind dat je heel goed bezig bent en vind het leuk om mee te lezen hoe je het doet, maar we kunnen altijd weer van elkaar leren, en elkaar met tips op de goede weg helpen.
    Tot slot: je hebt heel wat om dankbaar voor te zijn, fijn om te lezen dat je je daar goed van bewust bent. Dat is uiteindelijk veel belangrijker dan geld!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik herken dat wel, dat wikken en wegen of je toch die aanbieding zal kopen (want komt toch wel op, is houdbaar, heb ik weer voorraad etc). Soms is het inderdaad wel een voordeeltje, maar is het toch een flinke hap van het budget. Ik leg iets soms wel drie keer terug om het toch weer te pakken ....en weer terug te leggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Misschien proberen om het boekje zo lang mogelijk nog niet in te leveren, als het echt niet anders kan dan wel gewoon doen. Zodat het geen afzien gaat worden. Nu gaat het nog goed, jullie genieten gewoon van dingen en dat is ook goed. Zodra dat niet meer het geval is zou ik het boekje inleveren. Het is toch al heel knap zoals jullie dit doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn weekbudget zit nu op 70,- Dit pin ik elke week zodat ik precies zie hoeveel ik nog kan uitgeven. Soms is er wat over wat ik mee neem naar de volgende week. Zodat ik dan misschien iets meer kan uitgeven. Wel doe ik na elke week al het kleingeld wat ik overhoud (behalve 1 en 2 euro munten) in een apart potje. Het zijn maar kleine beetjes die je dan spaart maar komt goed van pas als je ooit een week wat budget tekort hebt.

    BeantwoordenVerwijderen