Pagina's

vrijdag 15 maart 2019

Interview Forward - Hoornback

Zomaar ineens werd ik gemaild met de vraag of ik een interview wilde geven als oud-Hoornbeeckstudent voor het magazine Forward (onderdeel van Hoornback - een initiatief voor oud-studenten) Jep, dat wilde ik wel. 
Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik afstudeerde, maar ik kijk terug op een geweldige MBO-tijd. Ik herinner me dat ik flink moest wennen (ik ging van VWO naar MBO), maar als ik weer moest kiezen deed ik het weer zo. 

Gewoon enkele mooie herinneringen;
- muziek in de kapel
- drama in de kelder
- de creatieve lessen (met een activiteitenmap als resultaat - die ik nog steeds heb!)
- een lessenmarathon
- Engeland-reis
- dat ik Peter leerde kennen (we hebben nog steeds contact met de buschauffeur die ons succesvol koppelde ;))
- en nog veeeel meer...

Maar ook zijn vrijwel alle docenten me bijgebleven. De handdruk van de manager op je verjaardag (zelfs als je op zaterdag jarig was geweest, werd je op maandag niet vergeten) of de stagedocent van de OA die zich voor mij als SPW-er inzette om een vrijwilligersplaats voor 1 dag per week te regelen op een speciaal basisonderwijsschool (naast m'n 4-daagse stage op een kinderdagcentrum). Daar werd mijn liefde voor het onderwijs en voor pubers geboren. 

En ja, het klopt dat de overstap ietwat bijzonder is, want 'als je VWO doet, ga je toch naar de universiteit?' Tsja, of niet ;). Ik wilde meer de praktische kant op en heb nooit 1 seconde spijt gehad van mijn keuze. Erg veel praktijkervaring opgedaan met allerlei doelgroepen en een brede opleiding waar ik alle kanten mee op kan als ik dat zou willen. Voor nu heb ik gekozen voor thuis zijn bij de kinderen, maar in de toekomst wil ik wel weer gaan werken in het onderwijs. 


Voor degenen die het leuk vinden; zie hierboven het artikel dat geplaatst werd. Dank aan fotograaf Huibert van den Bos die de primeur had om Bertian voor het eerst bij een interview te plaatsen. En volgens mij was je ook de fotograaf die de meeste kilometers aflegde om een plaatje te komen schieten... Ik voel me vereerd :). 

En welkom aan de nieuwe lezers die via het magazine op mijn blog terecht zijn gekomen. 

Als je het leuk vindt om m'n blog te volgen; er zijn diverse opties:

1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.
2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
3. Via Facebook. Als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen, welkom!
4. In mijn Facebook-groep. Van harte welkom om lid te worden en mee te kwebbelen...
5. Ook op Pinterest ben ik te vinden. Welkom om me te volgen!

13 opmerkingen:

  1. Je hebt inderdaad niet het standaard pad genomen, maar super dat het het juiste was voor jou. De opleiding klinkt ook heel goed als ik het zo lees!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk,zo'n interview! En een heel aantal van je herinneringen deel ik,ook al is t zo'n 20 jaar geleden dat ik drama in de kelder had en muziek in de kapel....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk interview met een prachtige foto! En leuk om hier op je blog te lezen over de opleiding die je gevolgd hebt. Het klinkt als een bijzondere school. Eén van onze kinderen heeft onlangs de overstap gemaakt van universiteit naar MBO-autotechniek. Dat is inderdaad wel wennen. Hij sjeest door de stof (doet een verkort traject) en haalt de ene 9 na de andere. en omdat hij al wat ouder is, vindt hij het weleens lastig. Maar hij vindt het heel leuk om te leren voor automonteur. Er ligt in de maatschappij zo'n eenzijdige nadruk op het volgen van een zo hoog mogelijke opleiding. Onze hemelse Vader deelt verschillende talenten uit en daar is intelligentie er één van. Niet meer en niet minder. Al onze kinderen hebben een hoge intelligentie maar ik vind het mooi om te zien dat ze hun eigen weg kiezen. Jongste gaat ook naar het mbo. Anderen (we hebben er 6 :-) ), zijn via de Havo op de universiteit gekomen, allemaal goed!
    Ik heb de blogdraad weer opgepakt, het kwam er langere tijd niet van. Ik vind het zo leuk om weer terug te zijn. Ik haal veel inspiratie van je blog en via Facebook, echt super!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oef, het is inderdaad een bijzondere move van het VWO naar het MBO. Er zijn ook echt talloze praktische (universitaire/Hbo) studies, ik heb er zelf ook eentje gevolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, via dat krantje (die ik ook als oud Hoornbeeck leerling ontvang) op je blog terecht gekomen :) Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ooit van VWO naar HBO, dat leverde destijds al bijzonder veel hoog opgetrokken wenkbrauwen op (want hoezo geen WO), dus ik kan me voorstellen dat mensen jou helemaal raar aankeken. Mijn dochter doet nu een MBO-opleiding en die opleiding lijkt me werkelijk fantastisch. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik die opleiding ook doen. We moeten als maatschappij maar eens af van die kwalificaties hoog- en laagopgeleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan het artikel niet lezen. Interessante blog, helemaal prima toch, jouw opleiding, zeker als je zelf nooit spijt hebt gehad.
    Puur uit nieuwsgierigheid: je bedoelt (denk ik) dat je tijdens je VWO opleiding de overstap maakte naar het MBO? Of daarna en dan verkorte MBO opleiding of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien als je de afbeelding opslaat en inzoomt?

      Jep, ik had na 3VWO een overgangsbewijs naar 4VWO en ben toen overgestapt. Vanaf 3HAVO komt het weleens voor dat studenten overstappen, maar VWO was (toentertijd in ieder geval) vrij uniek, hoe dat nu is weet ik niet :)...

      Verwijderen
  8. Bemoedigend voor onze dochter om te lezen! Zij heeft vorig jaar haar VWO diploma gehaald, wilde echt niet naar een universiteit en doet nu een HBO-deeltijd opleiding (1 avond school in de week) en als 'weekvulling' de sprintopleiding voor OA op het Hoornbeeck. Ze durft het soms niet eens te zeggen tegen oud klasgenoten, de reacties zijn meestal niet positief. Maar zij is op haar plek: combinatie van praktisch bezig zijn en hbo studie. Het is trouwens nog zwaar genoeg, de 2 studies, vooral qua reistijd en planning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat een mooie combinatie! Er is zo ontzettend veel werk in het onderwijs; meer dan welkom... Een warme groet voor je dochter en wens haar maar succes :)...

      Verwijderen
  9. Leuk om al die herinneringen weer eens te lezen! Ik heb ook op het Hoornbeeck gezeten en heb er goede herinneringen aan. Ik herken je nog wel van school (van gezicht dan), we zaten in hetzelfde jaar maar deden een andere opleiding;-)
    Succes met je blog, ik ben een trouwe mee-lezer...gewoon omdat we blijkbaar nogal wat overeenkomsten hebben en omdat ik heel veel dingen uit je blogs in mijn leven herken/toepas;-) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen