Pagina's

dinsdag 26 maart 2019

Veilig slapen met je baby - co-sleeper

Al eerder had ik geschreven dat we op zoek waren naar een 2ehands co-sleeper. Deze zoektocht stagneerde echter. Vanaf 80 euro stonden ze op Marktplaats en moest ik nog 25 km rijden om het op te halen. Ik besloot om een nieuwe co-sleeper te kopen en ging op zoek naar een goedkope, basic co-sleeper die prima voor ons zou functioneren. Ik had beloofd er nog een keer een blog over te schrijven, dus bij deze... 


Ik stuitte op de website van Petit Amélie. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar dat het veilig, duurzaam en handgemaakt binnen Europa was, sprak mij erg aan. Toen ik voor krap 100 euro daar een mooie degelijke co-sleeper/schommelwieg/bedje inclusief matrasje zag, was ik verkocht.

Van mijn moeder kreeg ik een leuke hydrofiele luier toen ik zwanger was en die matcht mooi met m'n zelfgemaakt dekbedhoesje
(mocht je het leuk vinden om er 1 te bestellen met handjes of voetjes in grijs/mint/rose/blauw/andere kleur- stuur maar een mail, ze kosten 4,95 p.st. excl. verzendkosten)


Ik had al een crèmekleurig dekbedhoesje genaaid en wilde er nog 1 in grijs, maar ik kwam tekort. Oplossing: 2 kleuren aan elkaar naaien en een kantje erop:

In dit geval ligt het wollen dekentje eronder met een katoenen lakentje waar ik zelf vroeger nog onder heb gelegen :)... Het dekentje kan er ook in, want bewust heb ik een hoes gemaakt zodat ik kan kiezen hoe dik ik het maak (in de zomer gewoon alleen het dekbedhoesje, in de winter gevuld met 1 of 2 wollen dekentjes).

Doordat ons bed verhoogd was vanwege de zwangerschap, heeft hij ook de co-sleeper 'op klossen gezet'. Vleugelmoeren erop zodat het eenvoudig demontabel is wanneer het bed weer omlaag gaat (Jep, dat zie je goed - ook onder ons bed zijn geen klossen, maar houten balken, made by manlief, zodat de verhoging beperkt bleef en je niet continu je tenen breekt tegen die ijzeren Eiffeltorens ;)). 
Even wit geschilderd, zodat het past bij de rest van het bedje en klaar. 
(Aanvulling; met deze constructie voldoet het officieel niet aan de veiligheidseisen vanuit de fabrikant. Zorg dat je het bedje voor de zekerheid vastzet aan je eigen bed. Better safe...)

Het bedje is in hoogte verstelbaar:

Er zit nog een zijkant bij, zodat je het ook als wieg kunt gebruiken i.p.v. alleen als co-sleeper:

Gewone wieg of schommelwieg? Ook dat kun je kiezen door het monteren van deze halfronde onderkant:

Zoals je ziet kun je die eronder monteren, maar hebben wij niet gedaan:

Het matrasje bestaat uit 2 delen. Het smalle deel maak je met behulp van klittenband vast aan het grote deel. Het is 55 cm breed samen en anders 40 cm breed. Van een oud hoeslaken dat in het midden versleten was kon ik uit de boven- en onderkant precies 2 hoeslakens naaien (voordeel van een dure hoes voor een hoog en lang matras :)). 
Tunnel en elastiek erin en in een mum van tijd voor niets klaar:
En van het restant dat overbleef van het hoeslaken knipte ik snoetenpoetsers.

De spijlen die je ziet zijn standaard, het plankje zet je er optioneel los aan wanneer je het als co-sleeper gebruikt:

Inmiddels is Bertian al 3 maanden, maar nog steeds past hij royaal in deze co-sleeper. Voorlopig houd ik hem heerlijk dichtbij, ideaal met voeden in de nacht. Hijzelf vindt het ook heerlijk. Lekker in de avond ingebakerd verliefd liggen kijken naar z'n mamaatje, haha...

Jullie horen het al; ik ben fan. 6 jaar geleden wist ik van het bestaan niet af, maar sinds ik bij Jochanan er 1 mocht lenen ben ik om. Dit hadden ze jaren eerder moeten uitvinden :)... Voordeel van deze co-sleeper is dat hij simpel is (ideaal als je hem zelf in elkaar zet), stevig en dat hij gewoon voldoet. Geen tierelantijntjes en daar hoef ik dus ook niet voor te betalen. 

Sliep bij jullie de baby wel of niet op je eigen kamer erbij?

17 opmerkingen:

  1. Hier ook n co sleeeper fan! Wij hebben die van Chicco. De bedrand staat bij ons al omhoog, want de kleine lag na 2 weken telkens op de rand als hij honger had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dan maar beter de rand omhoog ja. Hier kan hij niet zoveel omdat het bed breed is (55 cm) en hij ingebakerd ligt. Hij wurmt zich wel omhoog, maar helemaal wegrollen kan hij alleen als hij niet ingebakerd ligt :)...

      Verwijderen
  2. Ze sliepen bij ons in bed en op een gegeven moment maakten we zelf een cosleeper door de zijkant uit een oud ledikantje te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een goed idee! Ik had de tip gekregen en Peter zou het wel kunnen, maar er was zo weinig tijd door alle omstandigheden dat voor nu nieuw kopen me even de beste optie leek...

      Verwijderen
  3. Zowel onze dochter als onze zoon zijn in een gewoon wiegje pal naast ons bed gestart. Dochter heeft daarna tot ze ruim 3 was in haar eigen ledikant naast ons geslapen. Zoon is nu 11 maanden en heeft het op zijn beurt prima naar de zin in z'n eigen ledikant naast mama. Vannacht was hij verdrietig en knapte na even vasthouden en troosten ook op van live-contact: tussen de spijlen door kon ik hem over 't koppie strelen, met z'n handje spelen tot hij in slaap viel. Ideaal! W.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, hier niet echt... wij worden zo snel wakker van alle geluidjes dat ze bij ons altijd al snel verhuisden naar een deur verder. Het klinkt wel heerlijk, je kleintje zo dichtbij. Maar het kostte mij teveel nachtrust. Heel leuk gedaan trouwens, je dekbedhoes! Ziet er heel schattig uit zo. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had dat bij Christilène ook. Die heeft ook maar kort bij ons geslapen. De jongens allebei ging prima :)

      Verwijderen
  5. Wij hebben bij alle vier kinderen (de oudste is nu 7 jaar) een co-sleeper gebruikt. In Duitsland gebruiken ze het al veel langer, daar heten ze ‘beistellbett’. Ideaal! Nu in de praktijk ligt dochterlief van 5 maand meer náást de co-sleeper op ons matras direct naast mij, maar het zijn zeker fantastische uitvindingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze zoon en dochter sliepen in hun eigen bedje. Beiden sliepen binnen een week na de geboorte al de hele nacht door. Slaapkoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook wel goede slapers gelukkig. Maar Bertian heeft best knauw gehad van de opname. Kwam daarna weer 4/5x per nacht. Nu gelukkig max. 1x en soms slaapt hij ook alweer door, dus ik mag niet klagen ;)

      Verwijderen
  7. Bij ons sliepen ze ook op de slaapkamer. Als baby in ledikantje naast ons bed. En later lag het matras van het ledikantje op de grond naast ons bed. Kwamen ze ´s nachts op liggen als ze niet konden slapen. We zijn daar altijd makkelijk in geweest. En zeiden tegen elkaar als ze 18 zijn doen ze dit niet meer hoor. Ze zijn al veel eerder gestopt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ideaal! Bij onze oudste (7) had ik er ook nog nooit van gehoord. Bij onze jongste (bijna 2) zou het een mooie oplossing zijn geweest. Hij lag in een wieg naast ons bed. Ik heb héél wat uren met mijn hand tegen hem aan moeten zitten, anders sliep hij niet. Ik sliep daardoor niet. Het is zo'n kromme houding. Zo'n co sleper zou een uitkomst zijn geweest.
    Stiekem hoop ik ooit op een nummer 4. Wie weet schaf ik dan zo'n ding aan. Hoewel ik het ook wel erg leuk vind dat al onze kids in het wiegje hebben gelegen waar ik zelf ook in lag als baby.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb van onze 4 kinderen alleen de laatste de 1e 2 weken op onze kamer gehad. Gewoon 2 stoelen tegen elkaar, en de kleine in de kinderwagenbak. Ideaal. Daarna was ik er klaar mee ;) Lekker in zn eigen ledikantje op zn eigen kamertje. De andere drie sliepen al direct in hun eigen kamer. En dan zo snel mogelijk toewerken naar doorslapen 's nachts ;) De laatste sliep na 6 weken door, nu zijn ze bij ons vrij makkelijk, maar ik denk ook altijd wel dat het komt doordat je ze snel went aan hun eigen rustige kamertje.
    Maar ziet er leuk uit bij jou, ik denk wel dat je een beetje ruime slaapkamer moet hebben hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een creatief idee! Hier ligt hij wel in z'n eigen bed natuurlijk. Chris ging snel naar haar eigen kamer, maar bij de jongens werd ik er onrustig van. Nu kijk ik geregeld als ik onrustig wakker word en slaap dan weer door. Onze slaapkamer is niet mega, maar je kunt er nog prima omheen lopen, dus niet heel mini zegmaar :)...

      Verwijderen
  10. Geweldig ding zo'n co-sleeper.
    Helaas zijn onze kids veel te snel groot geworden en komen hier geen babtyjes meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze kinderen sliepen 's nachts in een wiegje naast ons bed. Ideaal met nachtvoedingen. Overdag in een ledikantje op de kinderkamer. Tegen de tijd dat ze uit de wieg groeiden, gingen ze ook 's nachts in het ledikantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hadden de oude wieg van mijn man naast het bed staan en het ledikantje op de eigen kamer. De oudste sliep overdag bij me op de slaapkamer in de eerste week maar s nachts in haar ledikantje omdat ik er dan zelf onrustig van werd. De jongste bijna t zelfde verhaal al was die soms niet lekker en dan sliep ze ook naast ons in de wieg. Ze zijn nu 12 en 5 en als papa met de vrachtwagen weg is willen ze nog steeds graag bij mij slapen, maar nog steeds slaap ik dan minder lekker. Dus mag t af en toe

    BeantwoordenVerwijderen