Pagina's

dinsdag 19 maart 2019

Recycleren - Kraamcadeau maken

Het is alweer een poos geleden dat ik dit kraamcadeau maakte en steeds wilde ik er een werkbeschrijving van maken. Het is dan nu eindelijk gelukt :). 

Kijk voor de werkbeschrijving van dit luiermapje, de schouderspuugdoek en de bijtring op de website van Terdege. Hier vind je het!


Op zoek naar meer ideeën om van oude stoffen iets nieuws te maken? 

Ik vind het leuk om uren tijd te steken in dit soort projecten. Door nieuwe stoffen te combineren met 'oude' stoffen blijft het mogelijk dit soort cadeaus te geven. Ik doe m'n best om er iets persoonlijks van te maken en tot nu toe werd het gewaardeerd. Ik gebruik uitsluitend nette stoffen die voor nieuw hadden kunnen doorgaan. Geen vlekken/gaten/rafels/enz. uiteraard. 

Er liggen nog wat nieuwe luiermapjes klaar van volledig nieuwe stof. Als ik ze af heb zal ik ze op m'n blog zetten, maar kan ook nog lang duren ;)...

Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen inspireren :)...

8 opmerkingen:

  1. Heel leuk!! Knap hoe je het elke keer weer verzint en maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het er erg leuk uit zien. En zo'n luiermapje is altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zelfgemaakt cadeau ! Ik geef zelf nooit eigen creaties als cadeau voor geboorte, verjaardag,.... omdat ik vrees dat degenen aan wie ik een zelfgemaakt cadeau zou geven, het totaal niet zouden waarderen.

    Toen ons oudste kindje geboren werd, kreeg ik van iemand een zelfgebreid heel mooi kleedje en van iemand anders meerdere paartjes zelfgebreide sokjes. Ik waardeerde die cadeautjes enorm omdat ik wist hoeveel tijd en liefde de makers erin hadden gestoken.

    't Is nochtans niet dat ik niet goed kan naaien,breien,..... want toen onze kinderen klein waren, maakte ik alle kledij zelf met gekochte, gekregen of gerecykleerde stoffen. In die tijd was nieuwe stof in de stoffenwinkel ook nog een pak goedkoper of nu het geval is en ik kocht in de stoffenwinkel heel vaak goedkope couponnetjes stof. De kinderen liepen altijd zeer exclusief gekleed met goedkope zelfgemaakte kledij.

    Voor onze kleinkinderen moet ik geen kledij zelf maken aangezien onze dochter dat totaal niet waardeert en liever merkkledij (in tweedehands) koopt.

    Voor ons oudste kleinkind heb ik jaren geleden stoffen luiertjes gemaakt naar model van een tweedehands gekochte luier.
    Ik gebruikte zo goed als allemaal gerecykleerd materiaal : flanel van lakens die ik kreeg van familieleden voor binnen- en buitenzijde van de voorgevormde luiertjes, badstof van afgedankte sponsen handdoeken voor de opvangkernen en dan had ik ook nog losse inleggers in flanel gemaakt.
    Het enige wat me geld kostte, was de stikzijde, de velcro om de luiertjes dicht te maken en het elastiek voor aan de beentjes en de rugzijde.....
    Ik heb zeker een 60-tal dergelijke voorgevormde luiertjes gemaakt en aangezien ik gekregen stoffen gebruikte, had onze dochter luiertjes in allerhande kleuren, bedrukkingen, ruitjes, strepen,.....

    Ik heb die luiertjes met heel veel liefde gemaakt en onze dochter heeft die gebruikt tot de kleine ongeveer 6 maand was. Daarna is ze overgeschakeld op gewone wegwerpluiers en heeft het totale pakket dat ik met zoveel liefde gemaakt had, verkocht..... Tja, ze had wel op voorhand gevraagd of ze die mocht verkopen aangezien schoonzoon die niet meer wenste te gebruiken.

    Ik heb voor ons oudste kleinkind ooit een paar truitjes gebreid, fleecemuts gemaakt en ik heb nooit gezien dat die gebruikt werden...

    Sindsdien heb ik totaal niets meer voor de kleinkinderen gemaakt aangezien het toch niet gewaardeerd werd. Soms jeuken mijn vingers om toch nog eens iets voor de kleintjes te maken aangezien ik nog heel veel stof en breigaren in voorraad liggen heb en ik bovendien de kennis en de handigheid heb om te naaien, te breien en te haken.....

    Voor mezelf naai ik nu niet vaak meer aangezien ik altijd jeansbroeken met T shirt draag. Als ik in de kringloopwinkel veel te grote T shirts vind in de rommelbak (aan 0.50 euro 't stuk)vind, dan koop ik die meestal en 'verbouw' die tot mijn maat. Dan heb ik daar ook echt voldoening van om zaken zelf te maken/te recykleren.....

    Ik vind je blog leuk en lees hem elke keer je een nieuw artikel geplaatst hebt.

    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah wat jammer! Misschien kun je andere mensen (bijv voor een goede doel) er wel blij mee maken.

      Verwijderen
    2. Goh Liesbet wat jammer! Kun je niet gewoon leuke kleertjes ofzo maken voor de weggeefwinkel of een kringloopwinkel voor een goed doel? Ik weet zeker dat er massa’s mensen zijn die jouw zelfgemaakte spullen wel waarderen!

      Verwijderen
    3. Ah, wat jammer Liesbet! Het klinkt zo gaaf en creatief allemaal... Hier in de omgeving deden ze rond Sinterklaas en Kerst voor gezinnen die het minder hadden pakketten vullen met cadeautjes. Misschien dat je daar mensen blij kunt maken met bijv. poppenkleertjes, een leuke vlaggenlijn van reststoffen, enz.?
      Of voor een goed doel in de buurt? Of gewoon verkopen via Marktplaats?

      Hier zijn kinderen (en anderen) enthousiast als ik een cadeautje heb gemaakt en dat is inderdaad juist de reden waarom ik het blijf doen. Ik zou niet weten hoe ik het vol moest houden als ik geen leuke reacties zou krijgen. Uiteraard kan ik het niet voor iedereen goed doen, dus op m'n blogs krijg ik weleens commentaar, tsja zoveel hoofden, zoveel zinnen, maar ik vind juist dat stukje liefde dat erin is gestoken zo waardevol als ik zelf een handgemaakt cadeau krijg.

      Ik hoop dat er iets te vinden is waar je fijn voor kunt gaan naaien ten bate van het goede doel ofzo als je dat leuk zou vinden! Er zijn veel initiatieven hè die heel blij worden met vrijwilligers. Bijv. van die organisaties die knuffeltjes of kleding naaien voor te vroeg geboren kinderen. Of die omslagdoeken naaien voor overleden kinderen. Of voor moeders die geen financiële middelen hebben om zelf iets te kopen.

      Succes!

      Verwijderen
    4. @ Liesbet, je kinderen hebben het eerste half jaar mooi geen luiers hoeven kopen! En de volgende gebruikers wilden ze toch ook graag kopen, zo wordt het toch gewaardeerd, al het werk dat je hebt gedaan. Sneu als mensen zelfgemaakte cadeautjes niet waarderen maar je vindt vast wel een andere geode bestemming als je iets maakt, zie de tips hierboven, succes ermee! groet, Lucie

      Verwijderen
  4. Wat een leuke cadeautjes heb je gemaakt.
    Ik vind het ook leuk om cadeautjes zelf te maken.
    Hier al vaak een kindje blij gemaakt met een ballonbal.
    Dat zijn ook perfecte projectjes om restjes stof op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen