Pagina's

donderdag 7 maart 2019

Zaterdag - bakdag

Afgelopen zaterdag hadden we een 'bakdag'... De oven heeft de hele dag ons huis verwarmd ;)...

We bakten in de ochtend gewoon 3 broden:

Een bierbrood (jaja, voor ons als alcoholvrije familie werd het een vrolijke boel ;))...

Een gevulde speculaas met o.a. zelfgemaakte spijs, rozijnen en chocola:

Gehakt-broodjes met maïs en tomaat:

Mjummie...

Savonds tot slot nog knakworsten in bladerdeeg gebakken (het was al opgegeten voor het fotomoment ;)

Ik doe m'n best om komende dagen even de recepten uit te werken als jullie het leuk vinden. Op deze manier probeer ik de energie van de oven optimaal te benutten en niet 4x voorverwarmen nodig te hebben. In de praktijk merk ik weinig van het feit dat ik zelf brood ben gaan bakken. Ik was gewaarschuwd door sommigen dat m'n energierekening stevig zou stijgen, maar dat is onwijs meegevallen. Terwijl de oven toch zeker 2x een uur meer aanstaat per week dan voordat ik brood bakte. 
Leuk zelfs; de jaarnota kwam vorig jaar lager uit qua stroomverbruik, nl. 2556 i.p.v. 2729 kwh! 
Het gasverbruik was iets hoger, nl. 340 m3 i.p.v. 210. Ach, dat is nog maar 25% van het gemiddelde verbruik in Nederland, dus dat valt nog steeds mee. De ene winter is gewoon kouder dan de andere, dus we doen ons best, maar ik houd vast aan het standpunt 'we gaan niet in de kou zitten'...


Maak jij gebruik van je ovenwarmte door het indien mogelijk 'dubbel' te gebruiken? Bijv. door meerdere dingen tegelijk te bakken of achter elkaar te bakken?

8 opmerkingen:

  1. Ik bak ook elk weekend (nachttarief) ons dagelijks brood. Toen de kinderen nog thuis woonden, bakte ik elk weekend 8 broden in één oven (4 bakblikken naast elkaar op 2 baklagen) maar sinds ze het huis uit zijn, is ons broodverbruik sterk verminderd en verbruiken we geen 8 broden per week meer.
    Mijn oven, waarin ik die 8 broden ineens kon bakken aangezien binnenruimte van 90 cm, is stuk en ik vind het niet meer de moeite om de investering te doen voor een nieuwe oven van die afmetingen. 't Is geen standaardbreedte inbouwmodel dus vrij duur. We hebben geïnformeerd naar de prijs van een nieuwe grote inbouwoven (opening in keukenkast is voorzien op zo'n grote) en kostprijs draait rond de 2000 euro!
    Ik bak nu wekelijks brood in mijn combi microgolfoven aangezien die ook een ovenfunctie heeft. Per bakbeurt kan ik nu wel maar 2 broden ineens bakken aangezien die combi veel kleiner is of mijn inbouwoven maar ik bak twee keer dus vier broden in totaal. Ik kan met die combi wel de vier broden niet na elkaar bakken omdat de combi na de eerste bakbeurt automatisch in 'coolfunctie' gaat wellicht om oververhitting te voorkomen. Het lukt dus niet om de ovenwarmte van de eerste bakbeurt te gebruiken voor een volgende bakbeurt.
    Met onze inbouwoven, die nu stuk is, lukte dat wel en ik benutte altijd de ovenwarmte om na het broodbakken een ovenschotel of iets van gebak klaar te maken. Nu kan dat jammer genoeg niet meer maar de investering voor een nieuwe oven is veel te groot en die zou nooit een echte besparing meer kunnen opleveren.
    Ik bak nu 2 broden op zaterdag, 2 broden op zondag en de warmte die de combi geeft, verwarmt dan 2 keer de keuken en dan moet de chauffageketel minder aanslaan.
    Ik vind jullie energieverbruik laag voor een gezin van (toen nog) 4 personen : wij hadden bij de vorige afrekening 2637 kwh elektriciteit (1056 dag, 1581 nacht) en 405 m3 gas voor 2 personen. Wij wonen in een halfopen bebouwing, verwarmen en koken op gas. Sanitair warm water via warmtepompboiler waarvan wpb functie na 2 1/2 jaar stuk was. Herstelling is vrij duur dus toestel warmt nu enkel op elektrische weerstand.
    Wij hadden onze oude elektrische boiler vervangen door een wpb net omwille van het lagere verbruik maar aangezien die wpb functie kort na de garantieperiode stuk was, hebben we nooit het bedrag van de investering eruit gehaald door het lagere verbruik. Grootste verbruiker van elektriciteit is nu wellicht de boiler.... We hebben een grote groententuin en hebben 2 grote diepvriezers en één koelkast met diepvriestafelmodel, plasma tv, geen droogkast, geen afwasmachine. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, zo'n grote oven lijkt me zooo super. Alhoewel je dan voor kleinere dingen relatief weer veel energie verbruikt. Maar dan zou ik inderdaad meer broden tegelijk kunnen bakken en maar 1x per week hoeven bakken. Voor nu is dit prima. Ik zou inderdaad ook geen 2000 euro meer investeren, geef je groot gelijk.

      Boiler verbruikt over het algemeen heel erg veel energie, dus daar zou inderdaad wel veel naartoe kunnen gaan. Wij hebben 1 tafelmodel vriezer, de koelkast/magnetron/vaatwasser en oven in de keuken, verder een wasmachine en droogtrommel. De laatste probeer ik minimaal te gebruiken vanwege het energieverbruik. Dat lukt best aardig. Nu alweer 3 weken niet gebruikt ondanks dat ik toch zeker 6-8 trommels was draai per week. Beetje strak plannen en ik kan 2 tot 3 trommels was boven kwijt op rekken. Als het lang duurt voor het droog is vanwege vochtig weer hang ik bijv. beddengoed over de deuren en hang ik de overhemden aan de open trap in het trapgat, gewoon op hangers. Zo heb ik heel af en toe 4 trommels tegelijk ophangen, maar in zo'n 'noodgeval' draai ik weleens voor de luiers een droogbeurt - anders duurt het te lang en met 2 in de luiers heb ik dan tekort.

      Verwijderen
    2. Toen onze zolder nog niet geïsoleerd was, hing ik bij vochtig weer, de was altijd te drogen op zolder. Sinds de zolder geïsoleerd is, hang ik hem daar niet meer op omdat ik schrik heb voor condensatieproblemen. Als jij bijna continu 2 tot drie volle ladingen was boven op rekken droogt, heb jij dan geen last van condensatieproblemen in de ruimte waar je de was te drogen hangt ? Vocht slaat toch neer op de koudste oppervlakken met schimmelvorming als gevolg ? Is de ruimte waar jij de was op rekken hangt verwarmd ?

      Tja, ik vind ons elektriciteitsverbruik vrij hoog tov jullie verbruik (en tov dat van de dame van 'zuinigaan' zeker) ondanks we zuinige toestellen in huis hebben, zo goed als overal ledverlichting (en niet onnodig licht laten branden),geen droogkast, geen vaatwas, geen toestellen in standby.....

      Ik noteer al jaren elke zondagmorgen verbruik van water, gas en elektriciteit.

      Ik vind het jammer dat mijn inbouwoven kapot is maar ik vind de investering om zo'n nieuwe te kopen veel te groot want tegen dat ik daar voor 2 personen het voordeel uithaal om meer brood ineens te kunnen bakken zou het veel te lang duren.
      Een smallere en dus goedkopere inbouwoven in die kast plaatsen, zou misschien wel kunnen maar dan moet de kast aangepast worden en aangezien onze keuken al 20 jaar oud is maar nog in perfecte staat zouden we nooit meer hetzelfde front 'vinden' om de overtollige ruimte van die kast toe te steken (brede oven tov gewoon model)

      Herstellen van de WBP kan maar is vrij duur : boiler moet eruit,moet naar de fabriek aan de andere kant van het land en er moet gas worden opgestoken want de gas is eruit.(werking van zo'n boiler is omgekeerd principe van een frigo daar zit ook gas op) Transport, werkuren zijn zodanig hoog dat ik het er niet voor over heb om hem te laten herstellen. Ik heb al veel spijt gehad dat we die boiler geplaatst hebben vooral omdat het onze bedoeling was om minder te verbruiken dan met onze oude elektrische boiler en de wpb functie was na 2 1/2 jaar stuk. Boiler schakelde zowiezo de weerstand één keer per week in om water op 60° te brengen, noodzakelijk tegen de legionellabacterie. Nu warmt hij ook maar één keer per week op op weerstand voor om de legionellabacterie tegen te gaan. Gelukkig doet hij dat tijdens de nacht want je kan tijdstip van die controle niet instellen.Het water uit de boiler is dus één dag goed warm en koelt de rest van de dagen en nachten af. Ik kan, indien nodig manueel ook de weerstand inschakelen (bij voorkeur s nachts omwille van het nachttarief) maar dat doe ik zelden. Ik douche toch maar één keer per week, de rest van de dagen was ik me aan de lavabo en gebruik ik water dat ik opwarm in een elektrische koker (vlug warm, kleine hoeveelheid) en het 'waswater' (gebruik bassintje in de lavabo) recupereer ik achteraf om na een plasje door het toilet te gieten. Bij het douchen vang ik het water ook op om nadien te hergebruiken....
      Mijn man kan zich elke werkdag gratis op het werk douchen en de werkgever stelt gratis washandjes en handdoeken te beschikking die na gebruik in een wasmand mogen gegooid worden. Betekent voor ons minder waterverbruik, minder water opwarmen, minder was.....
      Is Bertian nu volledig hersteld ? liesbet

      Verwijderen
    3. Ik heb meestal de was maar 1 dag hangen. Laatst is het 1x te vochtig geweest buiten waardoor het hierbinnen na 2 dagen nog niet droog was. Dat was de eerste keer dat ik dat had in de bijna 8 jaar dat we hier wonen, dus valt wel mee. We hebben 2 dakramen en 6 kantel-kiepramen. De ventilatiestand staat altijd open en het is niet verwarmd, maar de warmte stijgt dus het is niet dezelfde temperatuur als boven. Hier hebben we tot nu toe nooit last gehad van schimmel. Het dakraam zit boven m'n rekken, dus die zet ik ook geregeld even open, dat scheelt denk ik ook. Onze luchtvochtigheid in huis is laag, dat maakt ook dat het minder snel schimmelt. We hebben zelfs een periode emmers water op de verwarming gehad om de luchtvochtigheid op te krikken voor onze piano ;)...

      Jullie verbruik is niet heel extreem hoog hoor. Elektraverbruik is gemiddeld en gasverbruik zelfs ruim ondergemiddeld. Overigens weet ik de gemiddelden van België niet en reken ik nu met NL waarden (ik vermoed dat je van België bent?).

      Met Bertian gaat het redelijk. Hij heeft 3 nachten doorgeslapen, dus ik heb goede hoop dat het beter gaat. Ze hebben me gewaarschuwd voor 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit gedurende langere tijd, dus ik houd er rekening mee dat we er nog weleens uit kunnen ;). Overdag meer huilen dan we van hem gewend zijn, maar minder dan toen hij net uit het ziekenhuis kwam. Ik hoop ontzettend dat het zo blijft :)...

      Verwijderen
  2. De laatste keer dat ik de oven aan had staan op 180 graden en hete lucht zag ik het wieltje van de oude bekende en vertrouwde stroommeter nog heel hard achteruit lopen.
    In de periode dat het niet regende en de zon scheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een beginnersvraag. Gebruik je een keukenmachine voor het kneden? En wat is een goeie 'goedkope'? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee. Ik gebruik voor brood een gratis broodbakmachine. Die gebruik ik alleen voor het kneden, het programma breek ik vroegtijdig af (zie blogs over broodbakken).

      Voor bijv. speculaas enzo gebruik ik mijn mixer met kom en deeghaken :).

      Verwijderen
  4. Handig, zeker als het een dagje regent, achter mekaar doorbakken.

    BeantwoordenVerwijderen