Pagina's

donderdag 18 juli 2019

(Bijna) vakantie - lekker opruimen

We hebben dan nog wel geen vakantie, maar de vakantieopruiming is begonnen :)... 

Nee, dat valt wel mee, maar Christilène wil graag nog een keer op de rommelmarkt zitten, dat vond ze zo ontzettend leuk 2 jaar geleden. Toch maar eens spulletjes verzamelen dan, er is altijd wel weer iets dat weg kan...

2 overhemden verlieten vorige week vrijdag ons huis. Weer 15 euro. Van de enorme stapel die ik had gekregen, is er nog slechts 1 over. Het is echt heel hard gegaan... 

Dit keukentje zal straks worden opgehaald, of misschien is het net opgehaald als je het leest... Oeps, de belangstelling was groot, helaas heb ik maar 1 keukentje om te verkopen... Toen ik bezig was met het klaarzetten in de gang voor het ophalen vond ik het 1 moment toch stiekem jammer dat het me gewoon aan tijd ontbreekt om het af te maken. Natuurlijk is het iets met 'priori-tijd', maar nu Christilène zelf de wens uitsprak voor een eigen bureautje om te kleuren/lezen/knutselen en een kleiner keukentje wilde was de keus eenvoudiger gemaakt. Ik heb een stoffen keukentje gemaakt voor over de stoel. Daar zijn de kids erg blij mee :)..

Nog besloten om van deze 2 Tupperware dingen afscheid te nemen. Voor iemand die het vaker dan ik gaat gebruiken. Ik gebruik voor hakken vaak de blender (bijv. pinda's) en voor bijv. en voor snijden van een kleine ui gewoon een mes en snijplank. Zo zullen er vast nog meer dingen volgen om in de kratten voor de rommelmarkt/marktplaats/ruilwinkel te gaan. Heerlijk weer om anderen blij te maken.

En deze, maar die is alweer weg inmiddels :)... 

Zie je iets leuks voorbij komen op m'n Marktplaats-account en heb je interesse? Mail dan even via Marktplaats; dan kan ik de reacties op volgorde van binnenkomst behandelen. Voor alles geldt dat het ook te ruilen is (eventueel tegen bijbetaling, afhankelijk van de wederzijdse waarde). Jochanan hoopt over een week of 4 jarig te zijn en 3 jaar te worden. Hij is dol op zijn loopfiets, maar die wordt echt te klein, dus we zijn op zoek naar een leuke jongensfiets 12 inch. Zijwielen hebben we nog van Christilènes fiets. Het liefst kopen of ruilen we een 2ehands fiets in het kader van duurzaamheid. Geen interesse in een ruil, maar wel een leuke fiets te koop in omgeving van Emst? Stuur me even een mailtje op aad.actief@gmail.com :)... 

Enkele dingen die op het 'samen klussen-lijstje' staan voor de kinderen en mij:
- Keukentje verkopen
- Kast Jochanan opruimen
- Kast Christilène opruimen
- Boekenkast opruimen

We leggen alle kleding op bed, kijken wat er nog past en wat we bewaren. De rest gaat in de zak voor de ruilwinkel, naar andere mensen die het kunnen gebruiken, in een doos op zolder of verzin het maar. Natuurlijk duurt het een stuk langer als je zulke projecten aanpakt met 3 kids om je heen. Om die reden heb ik voor 2 grote klussen nu even hulp ingeroepen. 
Met voeden, verschonen, toiletbezoekje, 'maham, kijk es...' etc. duurt het heel erg lang voordat je bijvoorbeeld de voorraadkast een keer helemaal van boven tot onder een beurt hebt gegeven... Om die reden help ik dus iemand nu even aan een vakantiebaantje. Zij blij en ik blij :)...

Tip: Vraag eens een 15-/16-/17-jarige uit je omgeving om je te helpen met klusjes. Een keer de tuin een fijne beurt, huishoudelijke klusjes, de kinderen vermaken terwijl jij wel in huis bent, maar even lekker 2 uur op je zolder kunt opruimen en in een uiterst noodgeval beschikbaar bent, enz. Vaak is een bedrag van tussen de 5 en 10 euro per uur voor hen een heel bedrag, omdat ze bij de plaatselijke supermarkt altijd wel wat uurtjes overhouden en minder per uur verdienen, terwijl het geregeld zwaarder werk is. Win-win dus... Uiteraard verwacht je dan geen afgestudeerd kindermeisje, volleerd hovenier of een propere interieurverzorgster, maar ook voor hen is het leerzaam om buiten hun eigen huis/gezin te werken en zich te ontwikkelen. 
Natuurlijk is de 1 handiger dan de ander, maar ieder verdient een kans :).

Heb jij ook een 'klussen-lijst' voor de vakantie?

7 opmerkingen:

  1. Ik bewaar mijn klussenlijst tot na de vakantie.... met 3 kids en een heleboel ge-mam, maak ik me maar niet te druk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee om jongeren in te schakelen. Vroeger,toen ik nog op school zat,heb ik ook heel veel van zulke dingen gedaan. Met mijn zusje wandelen met een tweeling , zodat de moeder even haar handen vrij had. Wij kregen er geen geld voor , dat was in die tijd nog niet zo , maar zij maakte dan wel weer een jurkje voor mij. We gingen fietsen met de kinderen. Achteraf, als je zelf moeder bent,begrijp je dat het voor die moeder fijn was .Zo iets vond je toen heel normaal om te doen.Ik vergeet ook nooit meer dat we pannenkoeken mochten bakken met vriendinnen voor alle kinderen in de straat. Mijn eerste "baantje" had ik toen ik 11 jaar was. Boodschappen doen voor de overbuurvrouw , die een kapsalon had. Niet de grote boodschappen , maar kleine . Iedere dag ging ik vragen of er nog een boodschap was. Zaterdags mocht ik meehelpen om de wasbakken schoon te spoelen. Ik vond het geweldig. Mijn loon 75 cent per week. In mijn ogen een kapitaal. Zo heeft mijn schoonzus nu voor mij twee muren gesausd , omdat ze iets terug wilde doen , voor wat ik voor haar gedaan heb en doe. Zij blij en ik blij. Succes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doe ik ook! Ik heb zes zusjes die me zo nu en dan even komen helpen als het nodig is. Het geeft je zelf even rust het idee te hebben dat er wat minder "moet";-) Al is het alleen al even met de stofzuiger door het hele huis. Wij hebben inmiddels al vakantie(noord). Ik heb inmiddels 2 klusjes afgewerkt die al een poosje lagen. Heerlijk gevoel! Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met meer kleine kids (nu vier) in huis heb ik die kluslijst in vakanties juist lekker op een laag pitje. We 'sjezen' wel met z'n allen op maandag door het huis heen (wekelijkse schoonmaak) en de rest van de week hebben we het dan 'relax'. Wel taakjes, maar ook tijd voor af en toe iets uit de 'leuke-dingen-pot'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij doen ook wel relax hoor ;). Maar bijv. speelgoed opruimen en uitzoeken doe ik het liefst even samen. Dan mogen ze kiezen wat blijft en wat weggaat. Vaak doe ik een voorselectie, maar juist dat soort dingen samen doen vind ik wel ideaal :)... We hebben een leuke-dingen-lijst en een klussen-lijst, maar de eerste is een stuk grote dan de laatste ;)...

      Verwijderen
    2. Unkwown? Betrek jij de kinderen ook bij het huishouden? Ik vind dat namelijk met alleen kleine kinderen erg lastig...iets opruimen gaat bij de oudste 2 kinderen nog net (oudste is 4) maar ik moet het wel begeleiden... en in 1 dag mn huishouden kan ik ook niet, hoe doe jij dat? En doe je op die dag bijv. ook de tuin, ragen, ramen zemen, strijken en auto wassen? En op de andere dagen wel gewoon je was bijhouden? Ik ben gewoon even benieuwd, het lijkt me heel fijn om dat ook zo te doen maar dat lukt me niet... wie weet kan ik iets met jou tips;-) alvast bedankt!

      Verwijderen
  5. Haha, dan hier hetzelfde. We ruimen ook echt wel samen op enzo (ook de speelgoedbakken!), maar grote klussen zoals het huis verven en grote schoonmaak wil niet meer zo... Ik heb wat dit betreft de lat lager gelegd en dat werkt een stuk beter met meer kids.

    @ Anoniem: mijn kids zijn wel wat ouder dan ;). 1, 3, 5 en 7. Die van 5 en 7 helpen wel echt mee en die van 3 doet een paar kleine klusjes, vaak samen met de oudste. Maar inderdaad, die leeftijd moet je nog erg sturen hoor. Ook met opruimen...
    Ik vind het zelf persoonlijk niet fijn om elke dag in de vakantie aan het poetsen te zijn, dus op maandag gaan we gewoon niet weg en dat is dan de poetsdag. We doen dan gewoon een snelle poets door het huis, dus alles stoffen, alles zuigen, badkamers + wc's en dweilen waar nodig. Plus even alle prullenbakken legen, opruimen, en wc-rollen bijvullen enzo.
    Naar leeftijd laat ik ze een bepaalde tijd meehelpen. Die van 7 helpt langer dan die van 5. Je merkt vanzelf wel als de spanningsboog op is ;). Ze doen van alles, hun slaapkamer opruimen, prullenbakjes, wc-rollen, dweilen... En het gaat me er dan vooral om dat ze leren meehelpen zonder 'morren' en soms leren volhouden als ze halverwege een taak het zat zijn.
    O, maar wat jij noemt doe ik allemaal die dag niet hoor! Autowassen is hier vaak een zaterdagklusje met papa (of gewoon lekker niet, net hoe het uitkomt, tuin maait papa vaak ook op zaterdag, ramen zemen zie ik als extra klus en doe ik gewoon als ik zie dat ze vies zijn. Doe ik zelf. Strijken doe ik niet aan. Heel sporadisch bij een rok of een bloes...
    Jazeker, de andere dagen houd ik alles bij. Vaak 's morgens een uurtje avondeten klaarzetten, was, fruithap, even een wc-tje indien nodig, dat. En 's middags even de administratie.
    Nou, hoop dat je er wat aan hebt. 't Is ook maar net wat bij je zelf past én niet te vergeten bij de leeftijd van je kids. Toen die van mij jonger waren deed ik echt veel meer zelf (wel een beetje op dezelfde manier). Nu vind ik het belangrijker dat ze meehelpen op maandag (en wat kleine taakjes op andere dagen, zoals kip voeren, tafeldekken enzo) en dit kunnen ze ook best nu. We doen het samen. Vind ik een mooi motto. En dan kunnen we dus ook leuke dingen samen doen daarna.

    BeantwoordenVerwijderen