Pagina's

dinsdag 30 juli 2019

Recept - Spinazietaart met puree en ei

Zelf ben ik dol op spinazie, volgens mij altijd al geweest. Om me heen wordt het nog weleens oneerbiedig 'dat groene snot' genoemd, ahum, maar ik vind het geen straf dat het ongevraagd m'n tuin overneemt... 

Zo kwamen er laatst in 1 week 2 spinazietaarten op tafel. 1x de hartige taart met zalm en 1x dus deze taart...

Supersimpel...

Je hebt nodig:
- Spinazie (zelf gebruikte ik verse, maar diepvries gaat ook prima)
- Aardappels (of al puree; zelf plan ik m'n maaltijden veelal, dus kook de dag ervoor extra aardappels voor de puree van de volgende dag)
- Eieren (1 per persoon doen wij, meer of minder kan ook)
- Paneermeel
- Roomboter
- Evt. melk, zout, peper, room, o.i.d. om puree te maken, afhankelijk van wat je lekker vindt.



Kook de spinazie, snijd het wat kleiner (als je verse spinazie gebruikt) en haal zoveel mogelijk vocht eruit. Zelf doe ik dit door eerst in een zeef zoveel mogelijk vocht eruit te drukken met een grote lepel. Daarna keer ik de zeef om boven een theedoek, maak er een knapzak van en door de bovenkant dicht te draaien knijp ik nog zoveel mogelijk vocht eruit. Het lijkt dan alsof je 1 dikke klomp droge spinazie hebt, maar in werkelijkheid valt het wel mee. Hoe natter de spinazie, hoe zompiger je taart, wij houden daar niet van.

Aardappels koken, puree van maken (wij doen met scheut melk, roomboter, wat zout en peper). 

Zet 4 glazen of kommetjes op je spinazie en smeer je puree eromheen. Zo houd je mooie ronde kuiltjes voor je eieren. 


Strooi de paneermeel eroverheen (Jochanan hielp me ;))

Ziedaar; mooie kuiltjes:

Eieren erin, roomboter over de paneermeel:

20 minuten onder de grill en smullen maar:

Als je een keer een snelle, goedkope maaltijd wilt en zorgt dat je de aardappels de dag ervoor gekookt hebt en de spinazie in de diepvries hebt liggen, heb je het in 5 minuten gemaakt en kun je in de tijd dat het in de oven staat nog de laatste dingen doen en ben je in een mum van tijd klaar met je eten :)!

Want goedkoop is het zeker. Een kilo diepvriesspinazie betaal je ongeveer een euro voor. Aardappels gaan er misschien 2 kg in, ik weeg dat nooit. Nog 4 eieren, paneermeel, wat optionele dingen; alles bij elkaar 4/5 euro? Afhankelijk of het grote of kleine eters zijn kun je 2 schotels maken, meer groenten of eieren toevoegen. 

Nog niet alle reacties zijn binnen - kijk nog even hier of je gewonnen hebt met de winactie. 

Heel leuk; gisteren weer een kofferbak vol boeken gehaald, dus ik heb er genoeg voor de fair :)! 
En als je het hebt gemist; m'n boek is uit...
Lees hier de blog terug met alle informatie en een inkijkje... 

Vanwege vakantieperiode zal ik geregeld even terugverwijzen naar de blog. Geregeld hoor ik nog dat mensen i.v.m. vakantie het bericht gemist hadden dat m'n boek inmiddels uit is en stiekem vind ik het natuurlijk veel te leuk om dat te delen :).

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het grappig met die kuiltjes met de eieren erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn recept weer. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed idee.zal er binnenkort ook 1 maken,hier zullen de kosten zo'n 0,60 eurocent zijn,spinazie van de tuin net al de aardappelen en de scharrel eieren die uit de buurt komen zijn per 10 stuks 1,50,alleen de oven kosten nog niet
    gerekend

    BeantwoordenVerwijderen