Pagina's

donderdag 4 juli 2019

Bruiloft - deel 4 - Kleding Peter en Adrianne

Gisteren deelde ik al hoe ik mijn maxirok van een tweedehands galajurk maakte, vandaag een gezinsfoto en een opsomming van de kleding van Peter en mij...

Bij wijze van uitzondering een keer een gezinsfoto...
Donkerblauw, wit, cognac en lichtblauw :)...

Peter droeg een pak die we al eerder hadden gekocht, maar die hij nog niet had gedragen. Tegenwoordig kopen we kostuums met 2 broeken en 1 jasje (omdat hij de broeken sneller slijt dan het jasje). Nieuwe broek, jasje erbij, overhemd had hij 1x aangehad op een beurs, riem en schoenen had hij nog (even nieuwe schoenpoets gekocht waar hij zijn en mijn schoenen als nieuw mee heeft gemaakt). De stropdas was ik lang naar op zoek, maar ik kon niets in lichtblauw vinden. Dat wilde ik heel graag, omdat het mooi matchte met de rest. Tot een kleine week voor de bruiloft had ik nog niks als alleen een lichtblauwe stropdas in de kast die ik eigenlijk echt niet leuk genoeg vond... 
Totdat ik ineens bedacht dat ik weleens m'n mams kon vragen en ziedaar; een nieuwe stropdas met kaartje er nog aan in de perfecte kleur die we mochten hebben, want pa had er toch genoeg. 
Wat een gelukje :)!

Zelf had ik dus die rok, verder cognac schoenen met een klein hakje (gratis van de ruilwinkel, perfecte kleur, nog keurig, konden een poetsje gebruiken), een dun donkerblauw blousje met een fijn wit stipje (3,95 - kringloop), cognac nepleren jasje (4,95 kringloop), top met spagettitopjes en een gewone top (1,99 en 5 euro bij respectievelijk Wibra en Hema). Laatste 2 had ik liever anders gezien, maar het was gewoon niet te krijgen 2ehands. Ik zocht een voedingstop, dat bleek een drama, dus ik ging voor 2 over elkaar heen (1 omlaag, ander omhoog, ook een voedingstop ;)). Ik kon ook die niet vinden, dus ben voor nieuw gegaan. Die ene was nog bio katoen ofzo, maar in hoeverre dat dan voor duurzaam door kan gaan weet ik niet goed. Maar; ik ga echt niet zitten kniezen, want ik ben blij dat ik zo fijn geslaagd ben voor een complete outfit. Voor 40 euro een complete outfit voor de bruiloft voor Peter en mij! Oja en dat potje cognac schoensmeer, ik denk ook een paar euro, misschien 5 of 10? Die gaan we zeker vaker gebruiken, want we hebben meer schoenen in die kleur en de kinderen ook. 

De schoenen (nog ongepoetst, ik moet nog even een andere foto maken dat ze gepoetst zijn, echt als nieuw werden ze...)

Het jasje; voor het oog ongedragen:

Het blousje; fijn elastiek onderin en driekwart mouwen. Heel luchtig, dus over een top was het ideaal met dat warme weer:

Een tas had ik nog van een eerdere bruiloft, alleen ik gebruik nooit een nette tas ofzo. Naar de kerk neem ik nooit een tas mee en ook als ik wegga eigenlijk zelden. Met kinderen heb je al snel een luiertas/kinderwagen/boodschappentas/oid mee en ik vind het dan zo'n gesleep. Niet de moeite waard om een nieuwe te kopen. Hetzelfde geldt voor een hoedje. Ik wilde nog steeds een keer een donkerblauw dopje, maar nergens kon ik een tweedehands vinden, dus een witte die ik nog had liggen ging prima. Gelukkig maar dat ik er niet teveel geld aan uitgaf, want inmiddels is het hersteld, maar bij aankomst was het bijna een pannenkoek; oepss hij was onderin de kinderwagenbak beland en de rest erbovenop ;)...

Zo zie je maar; kleding voor een bruiloft hoeft niet duur te zijn. Het sleutelwoord is wel; begin op tijd... Al 8 weken van tevoren ben ik rond gaan shoppen bij de kringlopen in de buurt. Je hebt natuurlijk wel tijd nodig hiervoor. Zelf vind ik matchende kleuren leuk, maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor mij hielp het ontzettend in m'n zoektocht naar leuke dingen. Ik kijk even of het van de week nog lukt om foto's te maken van de kleding van de jongens om te showen, anders volgende week.

Beetje drukte hier; oppassen/klussen/koken/schoonmaken/helpen/collecteren/ziekenbezoek - allemaal voor anderen, dus van m'n eigen huishouden komt al weinig terecht, laat staan bloggen ;)... Ik doe m'n best, anders komt het zo snel mogelijk en dan alvast een goed weekend!

20 opmerkingen:

  1. Leuk zeg dat je zo goed geslaagd bent bij de kringloop!
    2 hemdjes gebruikte ik ook altijd als voedingstop.
    Succes met alle drukte.
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi plaatje!
    Wat ben je klein zeg!
    Met jouw lengte is het gemakkelijker om gebruikte kleding aan te passen en er een feestoutfit van te maken.
    Ik ben 1.80 meter, heb confectiemaat 52 en heb schoenmaat 42,5. Dan valt er vaak in de kringloop weinig te shoppen. Ik heb wat dat betreft de moed opgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik ben 1,68, met hakjes misschien 1,70 ;)... Peter is bijna 2 meter, dus dan lijk ik altijd wel een stukje kleiner, maar in werkelijkheid ben ik niet heel klein...

      Verwijderen
    2. Beste Aaf, Ik ben nog nét iets langer, groter en breder, maar wat een geluk is het dan toch als je tóch ineens iets leuks in de kringloop vindt, niet? Ineens, in 1 jaar, 2 paar (!) goede schoenen in maat 43, ben ik nog steeds blij mee...

      Verwijderen
    3. Naast een boom van een kerel lijkt iedereen klein ;-)
      Ik ken dat wel, mijn vader was 1.96 en mijn broer 1.98. Daarbij waren mijn moeder en ik klein met onze 1.76 en 1.80.

      Verwijderen
  3. Hele mooie outfits zo. Ik kan helaas niet in de kringloop slagen aangezien maat 42 al uitzonderlijk is, en ik heb 44 nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi is dit een challenge voor jezelf geweest of heb je echt geen geld te besteden
    Persoonlijk vind ik dit heel heel erg ver gaan
    Een bruiloft weet je vaak al meer dan een jaar v tevoren
    En ik vind het behoorlijk apart om er op deze manier naar toe te leven en te gaan
    Zo’n speciale dag voor 2 mensen
    Volgens mij kan dat ook op een andere manier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een bewuste keus, geen must. We willen duurzamer leven en proberen om die reden sowieso weinig nieuw te kopen. Nieuwe kleding kost zoveel grondstoffen, vrijwel altijd wordt het niet duurzaam geproduceerd, gaat het gepaard met uitbuiting, slechte werkomstandigheden, kinderarbeid, noem maar op.
      Om die reden ben ik vroeg genoeg begonnen en heb ik mooie dingen kunnen vinden. Dit zou ik nieuw ook gekocht kunnen hebben :).
      We zijn en waren er erg blij mee, de kinderen eveneens en ondanks dat het me veel tijd en energie heeft gekost ben ik er nog steeds dankbaar voor dat het grotendeels gelukt is. Ook de kinderen zijn ontzettend blij met hun nieuwe kleren.
      Dat het ook op een andere manier kan weet ik, zo heb ik het jarenlang gedaan. We willen dat echter niet meer, vandaar deze keuze :).

      Overigens hebben we veel leuke reacties gekregen dat alles zo mooi bij elkaar paste. Maar natuurlijk is ieders smaak verschillend; de 1 houdt hiervan, de ander daarvan, dus prima om daarin van mening te verschillen...

      Verwijderen
  5. Ik vind je kleding super geslaagd. zelf doe ik het ook zo. Bij bruiloften waar we daggasten zijn bedank ik wel voor de in mijn ogen exorbitante uitgaven voor vrijgezellenfeesten.. word me vaak niet in dank afgenomen. Gelukkig trouwt er bijna niemand meer in mijn omgeving ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrijgezellenfeesten heb ik ook altijd afgeslagen. 10 bruiloften gehad in 2 jaar tijd. Vind dat veel te gek worden.
      Werd me idd niet in dank afgenomen. Helaas.
      Laten weer elkaar toch vooral accepteren en ieders keuze respecteren.

      Verwijderen
  6. Haa wat een mooi familieplaatje! Jullie zien er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi gezinnetje Adrianne...en mooie kledij voor de trouw :-) , trouwens zo klein ben je niet hoor, ikzelf ben maar 1m59 ;-) haha. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto van jullie gezin.
    Als je liever niet nieuw koopt, is het ook een optie om zelf iets te naaien.
    Ik koop vaak voor een bruiloft een mooie stof (hoeft echt niet duur te zijn!) en maak dan een aparte jurk of zo. Toch iets nieuws, terwijl je er niet zo veel geld aan kwijt bent. En je kunt altijd wel iets geschikts vinden in een kleur die je zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke schoentjes! Ze doen me denken aan Cissy van Marxveldt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knap dat je het zo voor elkaar gekregen hebt! Het ziet er allemaal prachtig uit. En mooi dat je er op zo'n positieve manier over blogt. Hoezo zou je alles nieuw MOETEN kopen? Overigens is hier veel meer energie en aandacht ingestoken dan alles nieuw in de winkel kopen. In die zin is het juist waardevoller.
    Nog een opmerking over dat je druk bent met allerlei dingen voor anderen... Zelf vind ik dat altijd een beetje dubbel. Dan ben ik druk om anderen te helpen en schiet het er thuis hopeloos bij in. Alsof ik dan tegen anderen alleen maar ja zeg en tegen m'n eigen gezin nee. Vandaar dat ik met praktische hulp op dit moment wel wat terughoudender ben. Hoe zie jij dat? Overigens geen kritiek, maar meer interesse. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je hier ook over blog
    Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke sets heb je bij elkaar gezocht! Die bloes en dat jasje ook daar heb je later ook wat aan. Als je zo vaak bruiloften hebt kun je moeilijk steeds alles nieuw kopen groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lotteke den Hartog5 juli 2019 om 21:13

    Erg leuk gedaan! Je hebt zoveel kosten met een bruiloft, je kunt beter besparen op je outfit ( dat hoeft toch niet ten koste te gaan van hoe je eruit ziet?) dan op het envelopje voor het bruidspaar. Dat hoeft dan geen sluitpost te zijn maar geef je met veel liefde. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jullie zagen er mooi uit Adrianne!
    Leuk dat je zo bent geslaagd met alles.
    Dat is echt boffen hoor!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen