Pagina's

maandag 22 juli 2019

Mieren; nuttig of lastig?

Mieren zijn heel nuttig in je (moes)tuin. Ze zorgen voor rulle aarde en ruimen rommel op. Om die reden laten we mieren de mieren gewoon leven en kijken we geregeld vol bewondering hoe die miniscuul kleine beestjes bijna letterlijk bergen verzetten. Wauw, wat mooi geschapen!

Het enige wat ik lastig vind als ik mieren heb, is als ze binnen zitten. In de kinderwagen, op het aanrecht, op m'n eettafel... Met alle respect; er zijn grenzen. Spinnen, bijen, wespen, vliegen, zoveel als mogelijk zetten we ze weer levend buiten. Maar laatst was het met mieren een ander verhaal, ze doken overal op en met name in de gang bij de voordeur. Al snel had ik het gezien; er zaten diverse nesten onder en voor de drempel onder de stoep.

Hele stoep eruit en mieren verhuizen was me echt te gortig. Met gif strooien en allerlei andere milieuonvriendelijke oplossingen houd ik ook niet van. Slecht voor insecten, slecht voor bijen en ook nog dieronvriendelijk. Om die reden heb ik een waterkoker met water gekookt en erop gegooid. Met pijn in m'n hart; dat wel. Ik houd er niet van om dieren dood te maken, maar als ze zelfs over Bertian kruipen in de kinderwagen en over ons bord met eten moet er echt iets gebeuren :/...


Ik hoop dat ze nu andere plekjes zoeken en gelukkig zag ik ze in m'n moestuin en de verdere tuin nog volop. Die mogen fijn blijven zitten en ook de kinderen laten ze lopen...

Ergens las ik nog de tip om een bloempot met aarde omgekeerd erbovenop te zetten. Na een week of 2 zitten de mieren dan daarin en kun je het nest verplaatsen. Of het nest wegscheppen. Prima om zoiets in te zetten in rulle tuinaarde waar ze echt niet kunnen komen, maar echt niet te doen bij de voordeur die dagelijks tig keer gebruikt wordt. Ik zie mezelf al steeds over 3/4 bloempotten heen stappen met boodschappentassen/een kinderwagen/enz. Ook de hele stoep eruit was echt geen optie.

Gelukkig is het dit jaar nog maar 1x nodig geweest. Al geruime tijd zitten ze niet meer daar. Want ik geef toe; ik kan van dit soort oplossingen echt beroerd zijn. Om nu echter met lokdozen, gif, glassex of andere rommel aan de slag te gaan vind ik nog vervelender, dus ik kies maar de beste van de slechtste oplossingen... Want zeg nu zelf; zo'n mooie fluitketel misstaat toch gewoon zo midden op de stoep...?

Heb jij last of gemak van mieren?

10 opmerkingen:

  1. Ik voel het net zo, liefst doe ik helemaal niets tegen welk dier dan ook, maar soms kun je niet anders, en dan vind ik jouw oplossing toch de beste. Wacht, er is 1 beestje wat ik met liefde dood: vlooien! Laatst had poeslief er een paar meegebracht (ondanks pipetjes), nou die dood ik maar wat graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben meerdere nesten in de tuin en ik ben onder de indruk van de organisatie van deze beestjes. Ze ruimen, samen met die vieze naaktslakken, heel rommel op in de tuin.Ze zijn ook heel sterk, want ze kunnen van een minuscuul gaatje of spleetje een mooie doorgang maken door de hardste materialen.
    Eens per jaar vliegen ze uit, met honderden tegelijk. En meestal is dat bij ons binnen tegen de ruiten. Want ze hebben een doorgang naar binnen gemaakt, die wij ondanks het ontmantelen van de vensterbank toch niet hebben kunnen vinden. Maar zij dus we!
    We hebben er professionele ongediertebestrijders bij gehad en die gaven aan dat het nest wel door onze hele achtertuin kan zitten(her en der zien we ze immers naar boven komen). Tweemaal hebben we een flink bedrag betaald en nu hebben we zelf korrels gekocht en die achter de vensterbank gestrooid. Pijn in mijn hart, maar het is te vies en griezelig, een raam dat zwart is van bewegende insecten.
    Ik zag op BBC eens een documentaire van een streek in Zuid Amerika, waar ook eens per jaar veel insecten overvlogen. Het was een schrale streek, en de mensen vingen de insecten en bakten er proteine pannenkoeken van -maar dat is me dus een stap te ver!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de tuin kunnen ze er ook voor zorgen dat je veel last van luizen hebt. Ze verzorgen de luizen nl in ruil voor de zoetigheid die luizen uitscheiden. Dus zo onschadelijk vind ik ze niet eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een ramp die diertjes vlak bij mijn huis. En ook ik bestrijd ze. Mijn dochter had laatst een nest in de spouwmuur. En toen vlogen ze uit in haar slaapkamer😱. Toen hebben we gif gebruikt. Kokend water kan dan niet.
    Ik heb er ook een hekel aan om dieren dood te maken. Ben vegetarisch maar mieren in huis nee dat is een grens te ver. Slakken die mijn planten opeten trouwens ook. Die laat ik in het restaurant 'de groene bak' mee eten😅.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Buiten vind ik ze prima, binnen heb ik ze ook niet graag. Ik heb nog wat oude stuivers en centen en leg die dan neer. Binnen de kortste keren zijn de mieren dan allemaal verdwenen..
    Gr. Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Noodmuskaat strooien. Werkt echt super en je hoeft ze niet dood te maken. Of kinderen lekker met stroepkrijt laten spelen. Ook dat houd ze tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had eens een uitvliegend nest binnenshuis en heb toen maar, uit wanhoop, de stofzuiger gepakt....voelde ik me ook niet goed bij, maar wat kun je doen, er was alleen een klein klepraam in de kamer en daar kreeg ik ze niet heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zag laatst veel goede tuintips met baking soda en epsom zout op bakingsoda.nl/groenertuinieren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Binnen ervaar ik ze als een last, maar op het moment valt het wel mee gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stoepkrijt schijnt ook te helpen. Heb ik pas een filmpje van gezien.

    BeantwoordenVerwijderen