Pagina's

woensdag 3 juli 2019

Bruiloft - deel 3 Van galajurk naar maxirok - Tutorial!

Dat ik aan het tornen was voor mijn jurk had ik al eerder gedeeld. Ik wilde het liefst een lange plissérok. Ik draag zelden lange rokken en het leek me wel een keer feestelijk. Ik kon echter voor een kant en klare rok nergens slagen (omdat ik natuurlijk die duurzame missie had om zoveel mogelijk 2ehands te scoren). Maar toen ineens zag ik de jurk daar hangen... Stel je even voor; in een forse kringloop met 3 kinderen waarvan er 2 graag bij het speelgoed spelen en mama bij de kleding voor allemaal tegelijk wil kijken... Ahum, dan wil ik altijd het liefst z.s.m. naar de uitgang, maar aangezien ik nu iets binnen de termijn terug moest brengen kon het even niet anders...

Nougoed, daar zag ik dus de jurk hangen... Donkerblauw is helemaal mijn kleur, maar de jurk zelf is to-taal niet mijn smaak. Het past gewoon niet bij me. Alleen, ik zag daar wel die felbegeerde lange donkerblauwe rok tevoorschijn komen. Nog 'even' zelf maken... Ik sloeg hem met hanger en al even dubbel, hield hem voor en zei tegen Christilène 'hé Chris, kijk, als ik hier nou een rok van maak?' 'O, best hoor...' Voor 24,95 kwam de jurk in mijn bezit:

Dus mocht je nog de illusie hebben dat ik deze duurzame uitdaging ben begonnen om goedkoper uit te zijn ben je bij deze vast overtuigd, want een kant en klare lange rok als dit kun je op de markt of online ook voor een vergelijkbare prijs kopen en dan scheelt het je een hoop tijd... 

Als je daarna nog even lol wilt hebben. Thuis aantrekken en zeggen dat dit de jurk is die je aantrekt op de bruiloft, alleen dan met een ander topje eronder... Altijd leuk dat gezicht ;)... 

Eerst heb ik de blinde rits eruit getornd aan de achterkant en de naad een stuk verder dichtgestikt. Vervolgens heb ik op de grond even van foampuzzelblokken een ondergrond gemaakt en de jurk er zo strak en glad mogelijk opgelegd: 

Even een restje biaisband erbij om het strak te spelden, spelden en een centimeter erbij:

Het biaisband heb ik gewoon vastgeprikt op het foam, zodat het netjes strak bleef zitten. Daarna eerst voorzichtig de voorkant geregen door de onderlaag en de doorzichtige bovenlaag op elkaar te rijgen. Daarna heb ik op dezelfde manier de achterkant gedaan.

Van hele mooie (als nieuwe) boxershorts die ik had gekregen heb ik van 1 het elastiek gebruikt. Mooi breed, al netjes plat aan elkaar gestikt, paste perfect... 
En voor de gulle gever; hahahahaha bedankt, je weet het hè; ik kan (bijna) overal wat mee :P...  

Ik deelde het elastiek in 4-en met spelden en de rok eveneens. Vervolgens heb ik de rijgdraad als leidraad genomen, daar dubbelgevouwen en onder het elastiek vastgespeld. Ik had voor die tijd eerst nog even hier en daar precies 10 cm vanaf de bovenkant gemeten en spelden gezet om in de gaten te houden of ik overal even ver vanaf de bovenkant zat. 

Ik geef toe; dat stikken onder de machine was vervolgens een veel grotere klus dan ik dacht. Ik dacht dat ik dat in 20 minuten wel kon redden, maar in werkelijkheid ben ik wel de dubbele tijd ermee bezig geweest. Door al die lagen en het kant-en-klare elastiek was dat lastiger dan ik vooraf had ingeschat. Ik heb hem bewust lang gemaakt, echt lang. Gewoon omdat ik dat chique vond. Toen ik later even een stuk moest lopen sloeg ik de bovenkant gewoon even 2x dubbel en is hij ineens enkellengte; ook prima.

Ik heb niet een foto van mezelf alleen, maar ik zal morgen even een gezinsfoto delen en laten zien wat het uiteindelijk geworden is...

Teruglezen?

Koop jij weleens kleding bij de kringloop om er iets 'nieuws' van te maken?

4 opmerkingen:

  1. Mooie jurk,stof maar voor tweedeh toch wel wat duur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleding kopen bij de kringloop is niet mijn ding.
    Ik kan in een normale winkel al niet mijn maat en smaak vinden.
    Het liefst maak ik alles zelf! Wel tijdrovend, maar dan past de jurk mij en bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel vindingrijk en omdat je zo slank bent , kun je heel goed een zwierige rok dragen.
    Benieuwd wat er bovenop komt , ook qua kleur.
    Mijn beste aankoop ooit qua tweedehands kleding is een winterjas, een paar keer gedragen door een ander, Prijs 5 euro
    Ik heb de jas nog steeds , gebruik 'm nu alleen bij slecht weer om andere jas te "sparen". groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen