Pagina's

woensdag 20 september 2017

Fietsen is zo gek nog niet :)

Zo'n 4 jaar geleden verkocht ik onze 2e auto. Ik had een fijne auto, was er erg blij mee, maar alles bij elkaar gebruikte ik de auto voor een enkele keer invallen (ik zou gaan stoppen met parttime werken of was gestopt, dat weet ik niet meer) en voor wat 'pret-ritjes' die niet direct noodzakelijk waren. Ik wilde graag een bakfiets om zo met Christilène (die toen nog klein was) overal heen te kunnen fietsen en ook bijv. boodschappen mee te kunnen nemen. Het geld dat de auto opleverde werd aangevuld met wat spaargeld en zo kreeg ik mijn bakfiets.

Ik ben wel blij met deze nieuwe huif. Dat zat zo: Die vorige huif had afritsbare zijkanten. De bovenkant van de huif zat met elastieken vast en de ritsen liepen over de stangen met de elastieken. Binnen no-time waren dus de elastieken afgerafeld. Ik heb opgebeld naar mijn leverancier en ik kreeg een supermooi aanbod: Ik kreeg een nieuwe huif met de vraag of ik zelf de stangen wilde aanschaffen, omdat de huif van toen (die schuin afliep naar voren) niet meer leverbaar was in mijn maat. Ik kocht voor 25 euro de stangen en kreeg kosteloos de huif toegestuurd (ter waarde van 90 euro). Dát noem ik service, echt SUPER!

Voordeel: Deze huif is aan de voorkant ook hoog waardoor er 2 kindjes op het (uitneembare) bankje kunnen zitten. Voorheen konden daar alleen ukkies, omdat het echt heel laag was. Ja, ik ben echt heel blij ermee!

Nu lekt mijn huif op 1 plek ben ik gisteren achter gekomen. Ik heb gekeken maar niet kunnen ontdekken waar het vandaan komt. Ik heb weer even opgebeld en gevraagd of dat klopt. Ik mag het hele verhaal even mailen en ze gaan ernaar kijken. Ik ben benieuwd wat ze voor me kunnen betekenen!

Maargoed, wat kóst zo'n fiets nou eigenlijk? Ik zal proberen het op een rijtje te krijgen ;)...

Fiets zelf (Cangoo E270 - gekocht bij Bikefactory Utrecht): 1800 euro
Stangen + huif + regenhoes: 200 euro denk ik
Extra accu + lader: 350 euro (35 euro korting bedongen, dus 315)
Fietstassen: 60 euro

Totaal: 2375 euro. 

Onderhoudskosten: 1x 70 euro, 1x 80 euro, totaal 150 euro in ruim 4 jaar tijd, dus 37,50 per jaar gemiddeld.

Verdere kosten: Stroom om op te laden, een keer een nieuw batterijtje voor in de lampen. Laten we zeggen; 20 euro per jaar. En dan reken ik met 3 tot 4 keer opladen per week. 1 keer opladen kost gemiddeld zo'n 10 eurocent.

Totaal reed ik de fiets dus voor ruim 650 euro per jaar in de achterliggende 4 jaar. Niet helemaal eerlijke vergelijking, want ik neem dan de volledige aankoopsom erbij. 

Uitgaande van het feit dat ik er nog 4 jaar mee fiets: Dan halveert bijna de prijs per jaar, nl. naar ruim 350 euro (!) Ervan uitgaande dat ik de komende jaren nog steeds 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt van rond de 75 euro heb en ieder jaar 20 euro stroom en batterijen verbruik.

De vergelijking met mijn auto: Die kostte (qua wegenbelasting, verzekering, onderhoud en 1x per maand een tank benzine) alles bij elkaar een kleine 2000 euro per jaar. Zo zie je dat ik in de achterliggende 4 jaar al heel wat duizenden euro's heb bespaard. 

Oftewel: In een jaar 'fiets ik een collegejaar bij elkaar'...

Samenvattend over de achterliggende 4 jaar: Met auto zou ik zo'n 8000 euro betaald hebben. Met fiets 2600 euro. Besparing van 5400 euro in 4 jaar tijd! Als ik het komende jaar nog fiets, bespaar ik daarmee bijna 2000, de moeite waard dus...

Qua berekening hanteer ik dan: Zo'n 2000 euro per jaar voor de auto die ik toen had, dus x 4 jaar = 8000 euro. De fiets zo'n 2600 euro in 4 jaar (zie hierboven). 8000-2600=5400. Als ik echter komend jaar weer fiets, heb ik (hopelijk) alleen de 20 euro stroomkosten, verder hoop ik niks bijzonders. Onderhoud is net geweest en aanschaf-riedel is allemaal al berekend hierboven en meegenomen in de berekeningen. Kortom: De moeite meer dan waard om me af en toe nat te laten regenen voor een besparing van bijna 2000 euro per jaar... Uitgaande van 40 schoolweken is het 50 euro per week. Ik fiets de ene week 5x, andere week 6x op en neer. Totaal is dat 60 en ruim 70 km. Uurtje fiets ik ongeveer op een retourrit (inclusief kindjes in/uit de fiets, enz.). In de week dat ik 5x fiets is m'n 'uurloon' dan 10 euro en de week van 6x fietsen ruim 8 euro. Niet gek om dat te bedenken steeds weer :)...

Alles bij elkaar zal het misschien nog iets oplopen, omdat ik nu al weet dat ik bijv. een regencape nodig heb voor het fietsen. Met een regenpak blijf ik niet geheel droog en daarmee word ik erg koud, dat is niet fijn. Ik heb gekeken, die zijn rond de 10-15 euro en misschien dat ik nog wel zelf zoiets kan maken, nog eens even bedenken. Daarbij schreef ik laatst al over dat ik een skipak misschien wilde, inmiddels wil ik in ieder geval skihandschoenen :P... Brrr, het begint wel koud te worden 's morgens ;)... Stel dat ik 100 euro totaal aan al die dingen uit zou geven - dat lijkt heel veel (2x een weekbudget, wow ;)), maar in verhouding tot het rijden van een auto is het een schijntje...

Zo zie je maar; fietsen is zo gek nog niet :)!!

En zoooo leuk: Gistermorgen op de heenweg hipte er een eekhoorn vanuit het maïs over het fietspad heen en op de terugweg kwamen er op dezelfde plek 2 jonge hertjes uit het maïs... Kinderen vonden het super natuurlijk en ik ook ;)...

Wellicht ten overvloede: Als ik qua gezondheid het niet meer red om te blijven fietsen, is het uiteraard duidelijk dat we een auto erbij nemen. Voor nu is het nog niet nodig, ik houd jullie op de hoogte :)!

Heb jij een auto? Heb je weleens overwogen om (langere/kortere) afstanden fietsend af te gaan leggen?

48 opmerkingen:

  1. En dan reken je nog niet wat je aan rendement met het uitgespaarde geld hebt kunnen maken. Of wat je op langere termijn aan besparing hebt doordat je fitter bent gebleven door het fietsen.
    Leuke berekening. Ik fiets al mijn woon-werk verkeer en hespaar daarmee ook honderden euro's per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me wel af wat voor auto je dan reed! Je water en elektraverbruik ligt 4x lager dan bij mij (echt veel) maar mijn zware suv kost echt geen 2000pj....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opel Astra, wegenbelasting 120 euro per kwartaal = 480 euro, verzekering rond de 250 euro, onderhoud rond de 250 euro (APK en een kleinigheidje hier of daar), maandelijks 1 benzinetank van 70 euro = 840 euro. Kleine 2000 euro excl eventuele afschrijving van bijv. 500 euro per jaar :)...

      In SUV's is erg veel verschil. Je hebt ze al vanaf ruim 1000 kg ;), mijn Astra woog iets meer. Maargoed, vanaf nu dus alleen m'n trouwe driewieler ;)...

      Verwijderen
    2. In de autokosten wordt inderdaad vaak de afschrijving vergeten, een auto is erg duur als je alle kosten optelt Is het gauw honderden euros per maand

      Verwijderen
  3. Heel lang een bakfiets gehad, omdat mijn kinderen niet gingen fietsen door hun beperking. Zelf een huif er op gemaakt van een oud windscherm en elektriciteitbuis? Ook de oppas kinderen konden in de bakfiets. Toen mijn dochter ging fietsen toen ze bijna 10 was.en mijn oppas kinderen tussen de middag niet meer kwamen ging ik op de gewone fiets. We hadden wel altijd 2 auto's. We woonden met slecht openbaar vervoer in de buurt en ik moest vaak met 4 kinderen richting ziekenhuis, zwembad ( privé les door hun beperking) en moest voor mantelzorgtaken naar het volgende dorp 10 km verderop met 4 kinderen.
    Nu doe ik in mijn nieuwe woonplaats alles op de fiets, behalve werken....Als ik op donderdag naar twee werkgevers moet is dat toch bijna 80 km bijelkaar. ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik doe veel op de fiets. Heb wel een auto thuis, omdat mijn man met iemand mee kan rijden naar zijn werk. Vind zelf fietsen ook heerlijk.
    Je bent aan het sparen voor de studie van je kids. Alleen als je kinderen goed kunnen leren kost de studie veel geld. Bij ons kunnen ze niet zo goed leren. Dus is het niet mijn ervaring dat leren veel geld kost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer, omdat je nu niet goed kan leren wil niet zeggen dat ze later niet willen (of kunnen) studeren!? Ik ken artsen die hoofd afdeling zijn die begonnen zijn op het vmbo. Waar een wil is... Stimuleren (niet pushen) is de helft!

      Verwijderen
    2. Onze kids zijn pas 4 en 1, dus ik heb daar nog geen idee van. Liever spaar ik geld voor een HBO-studie en dat ze een MBO-studie volgen dan dat ik denk 'het zal niet zoveel geld kosten' en ze blijken universiteit te gaan doen... Ik laat ze er vrij in, het zal nog even duren, dus ik heb nog even... Overigens; MBO kan ook best oplopen qua kosten. Alleen al de buskosten naar een MBO 30 km verderop waren 15 jaar geleden al zo'n 1500 (!) euro hier in de buurt... Nog geen schoolgeld en boeken meegerekend, geen excursies, kostgeld (als je op kamers moest), enz.

      Verwijderen
    3. Inmiddels is er veel veranderd en krijgen ook kinderen die naar het mooie gaan een ov studentenkaart. En krijgen zij studiefinanciering als gift,terwijl hbo en wordt studenten moeten lenen. Achja voor hetzelfde geld wordt het nog 3 keer veranderd voordat je kinderen gaan studeren, je kunt maar beter op alle scenario's voorbereid zijn. Ik zeg goed bezig:)

      Verwijderen
    4. OV kaart is pas vanaf je 18e... Ik heb hele MBO-periode (14-18) geen Ov-kaart gehad, kreeg ik pas op HBO ;)... Was vroege leerling en kwam vanaf VWO, dus was te jong. Studiefinanciering is al zoveel in veranderd achterliggende 10 jaar, daar durf ik voor de komende 10 jaar nog niet op te rekenen. Om die reden spaar ik nu vast :)... Thnx!

      Verwijderen
    5. Ik heb zelf niet gestudeerd, maar dat wil niet zeggen dat mijn kind dat niet kan/wil. Ik kon het wel maar werd niet gestimuleerd. Heb nu geen fut meer om er aan te beginnen. En vind ook veel voldoening in mijn huidige werk. Maar ik zal mijn dochter wel stimuleren om verder te leren. En ook wij zijn vanaf de geboorte daarvoor aan het sparen. Ze heeft ook een gewone spaarrekening voor als ze de deur uit gaat.

      Verwijderen
    6. OV kaart kun je aanvragen als je naar het Mbo gaat. Ook al ben je nog (maar) 16 jaar.

      Verwijderen
    7. Even opgezocht; Jep klopt! Ik ben in de war met stufi, dat kan op MBO pas vanaf 18.

      Verwijderen
    8. Studeren kan leuk zijn. Maar als doener kom je inderdaad met vmbo, mbo en deeltijd hbo ook een eind. En als je na vmbo gaat werken is er ook niets mis mee. Je kan dan ook je talenten ontwikkelen. Een hoge opleiding is natuurlijk niet het belangrijkste in het leven.

      Verwijderen
    9. nee OV kaart is toch echt vanaf dat je naar het MBO gaat ook al ben je jonger dan 18. Zat jij met 14 jaar op het MBO ? heb je 1/2 klassen overslagen?

      Verwijderen
    10. Ik ben inmiddels 28, toen ik naar MBO ging (vroege leerling en vanaf VWO-3 overgestapt) was ik 14. Toen was het nog regel dat OV pas vanaf 18 was. Die kreeg ik pas toen ik naar het HBO ging. Ik ben eind augustus 18 geworden, maar was toen in juni/juli al klaar op MBO, dus de 4 jaar geen OV of stufi gehad... Ik begrijp dat de regels veranderd zijn, omdat je eerder OV krijgt tegenwoordig :)

      Verwijderen
    11. Ah okee ! dat is jong zeg ! Ik wist niet eens dat dat mogelijk was om vanaf VWO 3 naar het MBO te gaan , weer wat geleerd :)

      Verwijderen
    12. Jep, met een overgangsbewijs vanaf 3HAVO naar 4 HAVO of 3VWO naar 4VWO mag je overstappen naar MBO4 :). Is een optie die niet actief wordt aangeboden, omdat men liever heeft dat leerlingen examen doen op het niveau waarmee ze begonnen zijn ;)... Heeft alles te maken met overheidsgeld, blabla...

      Verwijderen
  5. Toen mijn kinderen jong waren, bestonden er nog niet zulke bakfietsen. Ik fietste met één kind voor, één kind achterop, en zelfs een poosje met een kindje in mijn buik zo; vier personen op één (niet elektrische) fiets :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak reageren mensen van m'n moeders leeftijd of ouder inderdaad dat ik verwend ben met zo'n fiets, want dat ze bijv. 1 voorop, 2 achterop, 1 ernaast hadden ;)... En ik voel me ook verwend :)!

      Verwijderen
  6. Twintig jaar geen auto gereden, zelfs met een gemotoriseerde bakfiets de Spaanse heuvels op en tweeling erin, toen ik er woonde: heb uitgerekend dat het gezin 120,000 euro moet hebben bespaard al die tijd op een middenklassen auto , maar waar is dat geld gebleven????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je vast aan nuttige dingen uitgegeven, alhoewel soms ook gewoon blijkt dat er gedurende enkele jaren eigenlijk geen geld 'over' was voor een auto waardoor je anders ingeteerd zou hebben op je spaargeld. Goed bezig!

      Verwijderen
  7. Ik heb zelf geen rijbewijs dus ik doe bijna alles op de fiets. :) Mijn wens was heel lang om een elektrische fiets te hebben, maar uiteindelijk bleek een fiets met meer versnellingen ook wel voldoende in mijn situatie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scheelt veel geld, prima toch als dat volstaat! Hier is elektrisch een must, omdat het te ver is met een volle bakfiets. Fiets weegt ruim 30 kg, 4 kindjes erbij ook al wel 60 kg, ikzelf ook zoiets, dan heb ik al snel het dubbele van mijn eigen gewicht voort te trappen. Ik red dat na mijn zwangerschappen vanwege m'n bekkeninstabiliteit niet meer. Dit is dus een mooie oplossing voor mij ;). Geniet van je fietsritjes :)!

      Verwijderen
  8. Ik fiets ook dagelijks met mm elektrische babboe bakfiets naar school. Zo'n 12 kilometer per dag. Ik gebruik m al bijna 6 jaar. Ik zeg weleens dat dit mijn auto is. Ik doe er werkelijk alles mee! Tip: ipv een skipak kun je ook je regenpak over je jas aandoen en zorgen voor een dikke legging eronder. Zo doe ik het ook. Gelukkig is het niet zo vaak zo koud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep regenpak heb ik al, maar vanaf m'n huif komt er aardig wat water op mij terecht waardoor het niet afloopt van m'n kleding en ik alsnog nat word tijdens een flinke bui. Dikke legging(s)/thermolegging doe ik ook al, gaat op zich wel, maar liever zoek ik iets wat straks richting de winter bij vorst ook lekker warm is ;)...

      Verwijderen
  9. Zo zijn wij in 10 jaar tijd van 2 auto's naar het hele gezin op de fiets gegaan. Geen moment spijt van, we gaan juist steeds meer op de fiets doen. Het gaat steeds makkelijker omdat je steeds fitter wordt. En al het geld dat we ermee uitsparen is een geweldige bonus.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In mijn tijd dat ik moeder met kinderen was, was er nog geen bakfiets.Ik fietste dus met zitje voor, zitje achter(en fietstassen), kind(eren) naast en achter me. Op een gewone fiets die toen ook nog geen moederfiets heette.
    Fijn dat die bakfietsen er nu zijn, zeker als het als vervanging dient voor auto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap dat je zonder auto kunt, dat lijkt me erg lastig! ALs het half kan probeer ik de kinderen met de fiets naar school te brengen, maar het lukt niet altijd vanwege bekkenklachten. Ook is de tijd die langere fietsritten kost soms een probleem, die tijd moet ergens vandaan komen en ik heb regelmatig tijd te kort om te doen wat ik zou willen doen :-). Ik probeer te denken: elke kilometer is er eentje, voor zowel de portemonnee als voor de conditie en verder probeer ik op andere manieren te bezuinigen en goed te zijn voor het milieu.

    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet geheel zonder auto hè? We hebben 1 auto, maar manlief is eigenlijk altijd onderweg, dus die staat zelden voor de deur.

      Vanwege m'n bekken heb ik een 3-wielbakfiets, zodat ik m'n evenwicht niet hoef te bewaren en hij is elektrisch zodat ik altijd 'wind mee' heb en alleen de trappers rond hoef te trappen zonder kracht uit te oefenen. Ik ben naar Utrecht gegaan voor de aankoop, omdat dat de winkel is waarbij ik kon oefenen of ik überhaupt op een bakfiets kon fietsen. Ik durfde het niet aan om er zomaar 1 via internet te kopen. Op een gewone bakfiets was ik al snel achter dat dat niet ging lukken; te zwaar... De tijd is inderdaad een dingetje, ik ben toch 2u per dag kwijt, maar voor dat 'uurloon' heb ik het wel over ;)...

      Ennuh; ieder doet het op haar eigen manier hoor, dus je bent ook gewoon goed bezig! Super toch, alle beetjes helpen!

      Verwijderen
  12. Volgens mij moet je qua kosten ook meerekenen dat de accu niet onbeperkt meegaat. Onze fietsenmaker waarschuwt voor een duur van zo'n 6 jaar; het is een niet bepaald te verwaarlozen kostenpost.

    Ik fiets graag, maar moet er niet aan denken geen eigen auto meer te hebben. Zojuist nog even 'heen en weer' naar (de omgeving van) Rotterdam geweest vanuit Z-O Brabant, met het openbaar vervoer een mijl op zeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, 1 accu is 4 jaar oud, de andere 2. Laat ik er komende 4 jaar eens 1 moeten vervangen: 269,95... Daar koop ik geen nieuwe auto voor ;)... Ik heb de afschrijving van de auto niet meegerekend, dat is iets meer dan 1 accu per 6 jaar, ook al heb je een inimini-autootje ;)...

      En idd: Een eigen auto kan ideaal zijn! Wij hebben nog steeds 1 auto, die is onmisbaar, anders kan Peter zijn werk niet doen (gemiddeld 50.000 km op jaarbasis)...

      Verwijderen
    2. Volgens mij is de vergelijking auto - fiets hetzelfde als appels en peren met elkaar vergelijken. Dus gewoon niet doen.
      Een fiets is sowieso goedkoper, maar (in mijn ogen althans) veel minder comfortabel. Ik ga echt voor m'n lol niet in de regen fietsen. Daarentegen is een fiets veel gezonder en minder vervuilend.
      Ik houd het maar bij beide :-)

      Verwijderen
    3. Het gaat mij om de vergelijking tussen vervoersmiddelen, dan past het prima. Ook appels en peren kun je prima vergelijken als je wilt weten wat de goedkoopste fruitsoort is, ehm, wel van allebei óf de stuksprijs óf de kiloprijs nemen ;)... Maar; ik snap natuurlijk wat je bedoelt, thnx ;)!

      Verwijderen
  13. Bij mij stond de auto te vaak stil omdat ik liever fiets. Dus auto weg. Scheelt echt heel veel geld. Kan ik weer wat eerder stoppen met werken :) Een electrische fiets hoef ik niet, ik zou de dagelijkse beweging niet kunnen missen.
    Bij mijn fietsenmaker kan ik binnenkort niet meer terecht, hij verkoopt alleen nog maar e-bikes en de gewone fietsen koopt hij liever niet meer in. Balen, weet iemand een goede cursus fietsonderhoud?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Youtube staan complete cursussen!

      Verwijderen
    2. Afhankelijk van wat je wilt leren, Els. Op YouTube staat inderdaad behoorlijk wat. Je kunt eens kijken tegen de tijd dat je een probleem hebt met je fiets of je een filmpje met dat thema kunt vinden?

      Met een elektrische fiets moet je ook bewegen hoor :). De ondersteuning stopt met werken als je stopt met de trappers rondtrappen...

      Verwijderen
  14. Ik fietste vandaag nog met mijn bakfiets naar het ziekenhuis voor de oudste. Dus drie kleine kereltjes in de bak. Allemaal vertederde mensen, en opmerkingen zoals: volle bak!

    Mijn bakfiets was een kraamcadeau van mijn vader bij mijn tweede zoontje. Die was toen 700 euro tweedehands, inclusief regen kap enzo.
    Eén beurt gehad van 120 euro de afgelopen drie jaar.
    Het is een tweewieler, dus fietst lichter dan een driewieler, maar ik heb geen elektrische ondersteuning.
    Al met al, voor de aanschafwaarde kan je een kleine auto kopen maar het scheelt ongelofelijk in maandlasten. Ik kom nu rond met drie kinderen en twee tassen boodschappen. Grote boodschappen en één kind ��

    Ik ben er super blij mee. Pas zodra we 250 euro per maand kunnen sparen wil ik een auto, aangezien dat dan de kosten en afschrijving dekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig! Tweewieler was vanwege m'n ernstige bekkenproblemen toentertijd niet optioneel. Ik moest mezelf dan in evenwicht houden en redde dat niet. Nu met 4 kinderen erin met allemaal verschillende gewichten ben ik blij dat ik een 3-wieler heb, anders zou het teveel van me vergen :)...

      Verwijderen
  15. Ik heb niet alle reacties gelezen maar als ik jou wat zou ik stuurmoffen oftewel fietsmoffen nemen. Misschien kun je ze zelf maken. Echt heerlijk en heel handig ipv dikke handschoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, dat is ook een goed idee! Dat zijn van die dingen die aan je stuur vastzitten en waar je je handen in doet toch? Hoe doe ik dat alleen met bijv. remmen (ik heb alleen handremmen, geen terugtraprem), met m'n versnelling (zo'n Shimano - dus zo'n draaiding) en m'n ondersteuning harder zachter zetten (zit een klein apparaatje op waar ik het in kan stellen, pijltje omhoog en naar beneden). Heb je daar toevallig ervaring mee? Je idee klinkt geweldig en wellicht kan ik het inderdaad zelf maken!

      Verwijderen
    2. Stuurmoffen hebben twee openingen 1
      Grote daar doet je handen in en die aan de andere kant is een wat kleinere opening en daar zit een riempje aan dat je het kan vast zetten. Zodat de mof niet verschuift. En de bediening doet je op gevoel

      Verwijderen
  16. Ook ik heb geen auto (nou ja nu wel even, mijn man kreeg er eentje van de zaak, dus nu de onze verkopen), en wel een electrische fiets, met grote tassen en manden, ik doe bijna alles op de fiets, in de stad is dat wel zo makkelijk, maar ook naar mijn werk, heerlijk rustig 's ochtends in de polder, en als het sneeuwt of glad is dan heb ik ook nog de luxe van de trein, ik vind het goed zo! Ook is het rustiger, niet te vaak dure uitstapjes want het is zo'n gedoe om er te komen. wel lekker vaak de stad en in en de markt op. En met het geld wat we uitsparen kunnen we leuke dingen doen! We sparen nu voor een geweldige vakantie over 2 jaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Voor de moffen moet je even op internet kijken. Ze gaan over je handrem en draaiknop heen en zitten aan je stuur vast zoals Dirkje schrijft. Ik heb nooit problemen gehad met de bediening. Op een gegeven moment kun je dat blindelings. Mijn buurvrouw hadden ze ook en heeft ook nooit problemen hiermee gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb een auto, die staat braaf op de parkeerplaats. Mijn man werkt 5 minuten fietsen van huis en gebruikt de auto alleen voor hobbie(basketbal scheidsrechter) en weekenlijkse boodschappen en vrienden- en familiebezoek (wonen allemaal buiten de provincie).
    Ik gebruik de auto alleen als ik een chauffeur heb.Ik heb namelijk geen rijbewijs. Wel een brommertje die ik af en toe gebruik, maar nu mijn kinderen te groot worden om achterop te zitten wordt da ook steeds minder. Alles verder met de fiets dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb heel lang geen auto gehad, want een vriendin had ooit uitgerekend dat haar Fiat Panda 100 gulden per maand kostte als 'ie stil stond. Dat bedrag heb ik opgeschreven, en daarna een heel jaar bijgehouden hoeveel ik aan openbaar vervoer uitgaf. Ik reisde veel, maar kwam niet aan 1.200 gulden per jaar, en dus kon een auto voor mij nog niet uit.

    Eenmaal getrouwd en geëmigreerd, en verhuisd naar een dorp, moesten er wel twee auto's komen. Man en ik hadden allebei nog niet eerder een auto gehad, en met één nieuwe auto (de ander was een tweedehands) zaten we erg duur in de verzekering. Die verdraaide auto's kostten ons wel EUR 586 per maand!

    Man heeft nu een auto van de zaak, en ik heb een fiets; mijn tweedehandsje staat vaak stil. Hoera! Die fiets durf ik nu pas aan, omdat er goede fietspaden zijn aangelegd tussen ons dorp en mijn werk, en omdat mijn conditie het eindelijk toelaat. Na de geboortes van mijn beide dochters ben ik tweemaal zeker drie jaar niet mezelf geweest.
    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen