Pagina's

woensdag 19 september 2018

Cadeautip - hart van goud (geld)

Een familielid trouwde en met een schoonzus maakten we met het geld van de hele familie een 
'hart van goud'. Graag deel ik met jullie de werkwijze :)...

Je hebt nodig:
- Muntgeld
- Evt. briefgeld
- Stuk hout (of stevig stuk karton)
- Zaag (voor als je hout gebruikt)
- Plakband
- Evt. touw
- Cellofaan

Verder gebruikten wij:
- Houtlijm
- Restje behang
- Jute
- De trouwkaart



Peter had een goed idee: Als je een half hartje tekent en die eerst uitzaagt, kun je dat stuk op de andere helft leggen en aftekenen. Zo weet je zeker dat je een symmetrisch hart hebt.

Dus: Ik tekende een half hart, Peter zaagde de helft uit, ik tekende het op de andere helft...

Gewoon met de decoupeerzaag, ging prima...

En ik zaagde de andere helft (mooi symbolisch toch als huwelijkscadeau :P...) Zonder gein; ik mocht van Peter met m'n dikke buik niet alles doen ;)...


Peter schuurde met de multitool de randen mooi glad en daarna kwam het creatieve gedeelte.

Het hart hebben we op het behang gelegd (dat was de kleur van de trouwkaart, behang hadden we toevallig van Jochanan z'n nieuwe kamer over - later meer over zijn 'nieuwe' kamer), langs getekend, uitgeknipt en met houtlijm op het hart geplakt. Wist je dat je papier heel goed kunt plakken met houtlijm? Lekker stevig!


Daarna hebben we met plakbandrolletjes (door het 'binnenstebuiten' op te rollen) heeeeeeeeel veel muntgeld geplakt op het hart. Natuurlijk kun je hiermee variëren. Bijv. veel roodgeld bij een kleiner bedrag, alleen 1 en 2 euromunten bij een groter bedrag of bijv. in plaats van behang leuk scrappapier gebruiken of mooie tijdschriften en die op het hart plakken en dan alleen de rand van geld maken. Eventueel in het midden een grote tekst 'jij hebt/jullie hebben een hart van goud'. 

Wij hebben met briefgeld nog rozetjes gemaakt. Dit maak je eenvoudig door over de korte kant ze om en om te vouwen, een touwtje strak in het midden te knopen en met een klein plakbandje de uiteinden weer aan elkaar. Ook deze bevestig je eenvoudig met opgerold plakband op het muntgeld. 


Even alles goed aandrukken en klaar is je hart. Wel plat vervoeren en plat neerleggen. Andere methode om het geld te bevestigen kunnen zijn: Plakgum, met een lijmpistool of met dubbelzijdig tape. Die laatste twijfel ik over, mogelijk laat dat behoorlijk lijmresten achter. Met gewoon plakband moet je het geen maanden laten zitten, anders gaat het wel plakken, maar een paar dagen gaat prima. 


Wij hebben bewust alle cijfers zichtbaar neergelegd op het bord, maar niet 'recht' neergelegd, omdat we bang waren dat het te strak zou liggen en alles op zou vallen. Ook hebben we alle kleuren en muntjes door elkaar gelegd voor een speels effect. Je kunt dit naar eigen inzicht strakker inrichten door bijv. per rand een kleur te geven. Geef je alleen een wat kleiner bedrag? Maak dan het hart gewoon kleiner :). Ons hart was zeker 50 cm, dus vrij fors, maar een kleiner hart zal zeker even gewaardeerd worden door bijv. een bruidspaar, een jubilerend echtpaar, een jarige, noem maar op... 

Stiekem vind ik geld geven al snel afgezaagd en geef ik liever een cadeau. Maar zo is geld geven ineens best origineel. Enige nadeel; ik heb geen geld meer voor de collectebus, zelfs de kinderspaarpotten zijn geleegd toen bleek dat we kleingeld tekort kwamen (of het hart te groot hadden gemaakt)... Ach, komt wel weer ;)...

Ik heb geen foto van de ingepakte versie, maar op de kaart zat een stuk jute band, ik heb een vergelijkbaar stuk kunnen krijgen van een bloemiste, netjes om het cellofaan net onder de rozetten-rij en hierna heb ik nog wat dingen van hun trouwkaart geknipt en erop geplakt om het geheel een persoonlijk tintje te geven. De reacties waren positief, dus hopelijk breng ik jullie ook op ideeën :)... 

Geef jij weleens een geldcadeau? Nog leuke ideeën om geld te geven, zowel voor kleinere als grotere bedragen?

8 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg!!
    Ik geniet van je blog, word erdoor geïnspireerd, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een super leuk idee Adrianne!!
    Ga dat zeker een keer doen!
    Geef soms geld in een plat w c
    rolletje. Met scrap papier beplakken.
    En een tekst of plaatje er op , 1 kant
    vast lijmen ,bovenkant gaatjes maken.
    Met een touwtje of lintje dichtmaken.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marianne maliepaard19 september 2018 om 19:18

    Ik mocht het in het echt bewonderen. Ik vond het een ontzettend leuk cadeau !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een heel mooi en tegelijkertijd praktisch cadeau geworden!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee Adrianne!
    Ga het meteen gebruiken deze tip.
    Volgende week een bruiloft en ik vind geld geven in een envelop echt verschrikkelijk....

    BeantwoordenVerwijderen